Vad gör du först på datorn vid ominstallation/ nyinstallation?

Permalänk
Medlem

Väntar på alla uppdateringar som tar typ en halv dag och 30 omstarter 🤣

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av BrottOchStraff:

Eller 30minuter och ett par omstarter.

Tar inte lång tid att ta hem senaste ISO'n (eller iaf senaste uppdateringarna och integrera själv) så går det ännu fortare:)

Permalänk

Installera om, är det något folk gör?
Så länge man inte kollar porr på konstiga sidor tycker jag nog att man klarar sig rätt bra utan lol

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3D
Radeon 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Förutom drivers, uppdateringar, och liknande:

Windows:
* SpeedCrunch
* .Net, Visual C++ runtime/sdk
* Visual Studio
* PotPlayer

Linux:
* https://flathub.org/apps/io.github.jordanl2.ModularCalculator
* https://haruna.kde.org/
* https://docs.xfce.org/apps/mousepad/start

Båda:
* https://zed.dev/
* vscode
* PeaZip
* Gittyup

Funkar eventuellt att köra vissa av dessa under WSL2 men jag har inte provat

Så trevligt med en kompetent sammanfattning! Tänker pröva de kalkylatorer du föreslår, men tänker fortsätta använda Kate som texteditor.

Permalänk
Medlem

Total Commander.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX5070Ti
G915 | G502X | PROX | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Istället för att använda Rufus, så kan man även skapa sin egna unattend.xml:
https://schneegans.de/windows/unattend-generator/

WinUtil av Chris Titus är också populärt för debloat.

Den har jag börjat använda. Smidigt sätt o inte behöva installerar alla appar som man ändå inte använder

En halv dag? Måste ha en väldigt långsam dator. För mig burkar uppdateringarna ta typ 30 minuter och 1, möjligtvis 2 omstarter

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag installerar Total Commander först.

Visa signatur

Main: Intel Core i7 8700K | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 64GB 3200Mhz DDR4 | ASUS Strix GeForce GTX 1080Ti OC | Corsair Hydro H115i | EVGA SuperNOVA G2 850W | Samsung 960 Pro NVME 512GB | Samsung 850 EVO SSD 1TB | Fractal Design R5

Permalänk
Medlem

Har glömt. Inte ominstallerat från scratch på flera år nu... hmm, det måste givetvis åtgärdas.

Tack för påminnelsen... not

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem

Blir oftast att hämta Brave och sen Discord.

Visa signatur

Spelar spelet väldigt väl.

Permalänk
Medlem

Funderar på va allt jag hade installerat förra gången och börja leta efter dem.
Har inte installerat om Windows sen 10 kom ut. Behövs som inte nå mera.
Antagligen skulle Fences / Displayfusion va en av de första jag installera (efter all drivrutiner) så jag får sorterat min iconer i olika kategorier.
Sen skulle de bli den browser som för tillfället drar minst resurser att använda. För tillfället är det Firefox för det va det Edge.

Sen Synergy så jag slipper åt linux datorn.

Permalänk
Medlem

Windows 10 & 11 (virtuellt) (i följande ordning)

1. Uppdaterar Windows till den senaste versionen (var ett tag sen jag laddade hem ISO-filen från Microsofts servrar). Denna process tar längst tid (minst 30 minuter, även om jag skulle ha installerat Windows ej virtuellt, för det är så Windows fungerar).

2. Kör Winutil (bland annat avinstallerar allt bloatware-skit)

3. Installerar Adobe Lightroom Classic (endast för Windows 10)

Linux
Kör mitt bashskript för att uppdatera allt (inklusive systemet), installera alla mjukvaror jag vill ha (se nedan), och för att återställa all data från den senaste säkerhetskopian. Hela processen kan ses på https://video.airikr.me/w/fdQhiJHnA2XZvjpMW6Utjy.

• Gramps

• Lite XL

• Telegram (tyvärr)

• Gajim

• Mullvad VPN

• VSCodium (Lite XL har ingen SFTP-support som är lätt att installera och hantera)

• Lutris

• mpv

• yt-dlp

• qimgv

• Syncthing

• LibreWolf

• VirtualBox

• ...med flera

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
  1. Stänger av alla systemljud.

2. Stänger av Fast start-up.

3. Sätter UAC till "Never notify".

4. Installerar nödvändiga drivrutiner.

Permalänk
Medlem

Känner att reinstall inte behövts sedan Windows XP förutsatt att man inte klantar till det rejält (om man inte ska gå upp i generation eller byta OS såklart)

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Drivrutiner
Windows uppdate
Chrome
Discord
Tarkov launcher

Färdig! Görs sådär 4-6 gånger per år!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Den har jag börjat använda. Smidigt sätt o inte behöva installerar alla appar som man ändå inte använder
En halv dag? Måste ha en väldigt långsam dator. För mig burkar uppdateringarna ta typ 30 minuter och 1, möjligtvis 2 omstarter

Överdriver lite så klart. Men när jag installerade om min dell med deras oem ISO så tog det sjukt lång tid. Antar att ison var gammal så det blev både flera SP och sen de vanliga uppdateringarna

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av aps:

Så trevligt med en kompetent sammanfattning! Tänker pröva de kalkylatorer du föreslår, men tänker fortsätta använda Kate som texteditor.

Kate är trevlig men de måste göra något åt känslan att Kate är trasig.
För det är bara dumt att den hela tiden klagar på "language server". (oavsett hur Kate är installerad)

Jag körde länge på Sublime Text, men föredrar Zed numera.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

Överdriver lite så klart. Men när jag installerade om min dell med deras oem ISO så tog det sjukt lång tid. Antar att ison var gammal så det blev både flera SP och sen de vanliga uppdateringarna

Ah, ja hämtar man tillverkarens Windows version är den nog inte den senaste versionen. Jag hämtar alltid hem Windows direkt från MS och aldrig från tillverkaren

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

För de som inte vet och vill underlätta lite för sig själva efter nyinstallation är att använda windows inbyggda packet manager (winget)
Så det jag kör efter nyinstallation är en lista med program jag vet att jag alltid vill installera, typ.

winget install --accept-package-agreements --accept-source-agreements -h --id KeePassXCTeam.KeePassXC
winget install --accept-package-agreements --accept-source-agreements -h --id Ghisler.TotalCommander --locale "sv-SE" --custom "/N*"
winget install --accept-package-agreements --accept-source-agreements -h --id dotPDNLLC.paintdotnet
winget install --accept-package-agreements --accept-source-agreements -h --id REALiX.HWiNFO

:: Sysinternals Suite
winget install --accept-package-agreements --accept-source-agreements -h --id 9P7KNL5RWT25

winget install --accept-package-agreements --accept-source-agreements -h --id Google.Chrome
winget install --accept-package-agreements --accept-source-agreements -h --id Mozilla.Firefox.DeveloperEdition
winget install --accept-package-agreements --accept-source-agreements -h --id Adobe.Acrobat.Reader.64-bit
winget install --accept-package-agreements --accept-source-agreements -h --id Notepad++.Notepad++
winget install --accept-package-agreements --accept-source-agreements -h --id 7zip.7zip
winget install --accept-package-agreements --accept-source-agreements -h --id VideoLAN.VLC
winget install --accept-package-agreements --accept-source-agreements -h --id Microsoft.PowerToys

winget install --accept-package-agreements --accept-source-agreements -h --id Microsoft.PowerShell
winget install --accept-package-agreements --accept-source-agreements -h --id Microsoft.WindowsTerminal

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem

In i Energiinställningar och av med Snabbstart så att AMD Adrenalin låter mig slå av fucking "Zero-RPM" på fläktarna.

Nr. 2: in i "Avancerade systemegenskaper" och slå av alla Windows fönsteranimationer.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5600X 3.7GHz
MOBO: MSI B550 Gaming Plus
RAM: Corsair DDR4-3200/PC4-25600 1600MHz 16Gb
GPU: GIGABYTE Radeon RX 7600 GAMING OC 8Gb
MONITOR: Dell U2414H 24" - HD: Kingston Renegade 1Tb - PSU: Seasonic Focus GX 650W - CHASSIS: Fractal Design Focus G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnkell:

In i Energiinställningar och av med Snabbstart så att AMD Adrenalin låter mig slå av fucking "Zero-RPM" på fläktarna.

Nr. 2: in i "Avancerade systemegenskaper" och slå av alla Windows fönsteranimationer.

Varför stänga av Zero-RPM? Är GPU:n under 40 grader med inga fläktar igång så behöver GPU:ns fläktar inte vara på tycker jag

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Varför stänga av Zero-RPM? Är GPU:n under 40 grader med inga fläktar igång så behöver GPU:ns fläktar inte vara på tycker jag

För att Zero-RPM betyder att grafikkortet är dödstyst i spel tills tempen går över magisk gräns och sedan startar flygmotor, och då jag ofta spelar ett spel där man behöver skärpa öronen och höra om en annan spelare kommer smygandes i gräset (väldigt tyst men hörbart ljud) är en plötslig fläktstöt SJUKT störande för fokuset.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5600X 3.7GHz
MOBO: MSI B550 Gaming Plus
RAM: Corsair DDR4-3200/PC4-25600 1600MHz 16Gb
GPU: GIGABYTE Radeon RX 7600 GAMING OC 8Gb
MONITOR: Dell U2414H 24" - HD: Kingston Renegade 1Tb - PSU: Seasonic Focus GX 650W - CHASSIS: Fractal Design Focus G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnkell:

För att Zero-RPM betyder att grafikkortet är dödstyst i spel tills tempen går över magisk gräns och sedan startar flygmotor, och då jag ofta spelar ett spel där man behöver skärpa öronen och höra om en annan spelare kommer smygandes i gräset (väldigt tyst men hörbart ljud) är en plötslig fläktstöt SJUKT störande för fokuset.

Inte min erfarenhet av varken mitt nuvarande AMD RX 9060XT eller mitt föregående Nvidia GTX 1060. Båda har varit ljudlösa för mig, även när GPU fläkten varit på. Kan ju vara skillnad mellan kort o så men inte hört nästan någon som inte vill ha Zero RPM läge

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Båda har varit ljudlösa för mig, även när GPU fläkten varit på.

Då kan man väl på sätt o vis argumentera för att zero fan läget inte behövs ändå

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Då kan man väl på sätt o vis argumentera för att zero fan läget inte behövs ändå

Spar på livstiden för fläkten

Visa signatur