Rykte: AMD siktar på prestandaklass med nästa generations Radeon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawelio:

AMD är något som vi vet (vadå) tyvärr? Men är Nvidia mycket bättre egentligen? Jag anser inte att man ska enbart titta på prestandan, utan även hur företaget bakom produkten är också... Och där har Nvidia mycket att efterlängta.

Nvidia har ju dessutom haft massiva problem med den senaste lanseringen som varit en total flopp egentligen... samma kontakt som sist, som haft fler problem än någon annan kontakt egentligen. Drivrutinerna var ett rent skämt som orsakade BSOD osv.

AMD har ju i alla fall märkbart lyft sina drivrutiner på senare år, har faktiskt själv inte märkt av något större negativt om de på nätet till skillnad från hur dem var en gång i tiden.

Man får ju också ta i beräkningen;

1. AMD är ett MYCKET mindre företag och strider på flera fronter, inte bara i grafikkort, utan även mot Intel när det kommer till CPUs. Detta gör inte Nvidia, de gör i princip enbart grafikkort.

2. Nvidia är ju i princip största företaget i världen och har därmed oändliga resurser. Detta har inte AMD.

Lika bra att hoppas Intel kommer starkt? Det tvivlar jag starkt på... så mycket problem de har haft sedan 10++++++++++ noden, ekonomiska bekymmer, alla uppsägningar de senaste åren och de fortsätter bara nedåt.

Så skulle inte ha några högra förhoppningar där inte, särskilt inte med tanke på de grafikkort de redan lanserat är ju långt ifrån AMD till att ens börja med. Måste i sådana fall få till ett mirakel, ungefär som Ryzen var för AMD.

Så håller dessvärre inte med dig på den punkten alls, dock motbevisas man gladeligen om så skulle ske

Och detta kommer ifrån någon som dessutom sitter på ett 4080S FE, så är inte någon fanboy överhuvudtaget.

Angående Intel så får man ju ha i åtanke att de är gigantiska när det gäller antalet anställda...

Intel ca 109 000 anställda
Omsättning 53.101 miljarder usd

Nvidia 36 000 anställda
Omsättning 148.51 miljarder usd

Amd 42 000 anställda
Omsättning 27.705 miljarder

Tittar man här så är egentligen Nvidia det minsta bolaget... Man räknar ju alltid i antalet fikarum 😉

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Angående Intel så får man ju ha i åtanke att de är gigantiska när det gäller antalet anställda...

Intel ca 109 000 anställda
Omsättning 53.101 miljarder usd

Nvidia 36 000 anställda
Omsättning 148.51 miljarder usd

Amd 42 000 anställda
Omsättning 27.705 miljarder

Tittar man här så är egentligen Nvidia det minsta bolaget... Man räknar ju alltid i antalet fikarum 😉

Jovisst kan man titta där, fast man går ju oftast efter marknadsvärdet på ett bolag gällande storleken och inte antalet anställda i slutet av dagen. Och med det sagt...

Intel: $100 Billions

Nvidia: $4206 Billions (4.2 Trillion USD)

AMD: $254 Billions

Permalänk
Medlem

Gött, dags att flytta ner mitt 7900xtx till res burken.

Visa signatur

💻 → Asus ROG Strix G15 Advantage Edition G513QY-HQ008T (Win11, Linux Kali, VM)
🎮 → Fractal Design Define 7 XL Dark TG • Ryzen 9 7900X + Asus ROG Ryujin II • Gigabyte Aorus Radeon RX 7900 XTX Elite • 32GB DDR5 • Gigabyte X670E AORUS Xtreme • Kingston 2TB • Crucial T700 Gen5 M.2 1TB
🖥️ → Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved 240 Hz QLED
🎧 → AKG K701🖱️ → GLORIOUS MODEL O ⌨️ → CoolerMaster CK721 65%
📞 → NothingPhone 1 (P990i,U11,Diamond,Neonode N2, S9+ etc)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawelio:

Jovisst kan man titta där, fast man går ju oftast efter marknadsvärdet på ett bolag gällande storleken och inte antalet anställda i slutet av dagen. Och med det sagt...

Det där är väl börsvärde? Inte riktigt samma sak egentligen. Hur värderas onoterade bolag?
Typ Danfoss 🙂

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Det där är väl börsvärde? Inte riktigt samma sak egentligen. Hur värderas onoterade bolag?
Typ Danfoss 🙂

Fast nu tar ju du tråden till en helt annan bana... Vi pratar ju om grafikkort och där är de tre största Nvidia, AMD samt Intel.

Alla dem är börsnoterade och det reflekterar hur mycket ett företag är värt baserat på tillgångar osv. Och därmed hur mycket resurser ett företag har som de kan spendera på R&D etc för att kunna utveckla exempelvis GPUs och CPUs.

I detta fallet är Intel i den bästa positionen och ej varit det på ett bra tag och därmed är det relevant.

Jag är ingen expert på ekonomi osv, dock vet jag åtminstone detta. Och vad har då något annat företag med detta att göra?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dawelio:

Alla dem är börsnoterade och det reflekterar hur mycket ett företag är värt baserat på tillgångar osv. Och därmed hur mycket resurser ett företag har som de kan spendera på R&D etc för att kunna utveckla exempelvis GPUs och CPUs.

Gör det verkligen det?
Intel har $196.5B total assets, AMD $69.23B och NVIDIA $111.6B.
Så går man på bokstavliga tillgångar är Intel större än AMD och NVIDIA tillsammans.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawelio:

Fast nu tar ju du tråden till en helt annan bana... Vi pratar ju om grafikkort och där är de tre största Nvidia, AMD samt Intel.

Alla dem är börsnoterade och det reflekterar hur mycket ett företag är värt baserat på tillgångar osv. Jag är ingen expert på ekonomi osv, dock vet jag åtminstone detta.

Vad har då något annat företag med detta att göra?

Du postar börsvärde,alltså inte storleken på bolaget oavsett....
Det är värdet av deras aktier
Antal* aktiekursen
Aktievärdet är ett påhittat värde som folk har för framtida avkastning.
Då ingen av dessa har utdelning (iaf inte på senare tid)

Därav så vände jag på frågan hur kan det vara värdet på ett företag och gav då förslag på ett bolag som är oneterat och vill då veta hur bolag värderas utanför aktiemarknaden, oavsett vilken sektor de finns inom.
Nu använder iofs Danfoss ovanstående nämnda bolags produkter i vissa av sina produkter 🙂

Om något så är omsättning en symbol för storleken

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Gör det verkligen det?
Intel har $196.5B total assets, AMD $69.23B och NVIDIA $111.6B.
Så går man på bokstavliga tillgångar är Intel större än AMD och NVIDIA tillsammans.

Du postar börsvärde,alltså inte storleken på bolaget oavsett....
Det är värdet av deras aktier
Antal* aktiekursen
Aktievärdet är ett påhittat värde som folk har för framtida avkastning.
Då ingen av dessa har utdelning (iaf inte på senare tid)

Därav så vände jag på frågan hur kan det vara värdet på ett företag och gav då förslag på ett bolag som är oneterat och vill då veta hur bolag värderas utanför aktiemarknaden, oavsett vilken sektor de finns inom.
Nu använder iofs Danfoss ovanstående nämnda bolags produkter i vissa av sina produkter 🙂

Om något så är omsättning en symbol för storleken

Som nämnt i mina tidigare inlägg, jag är ingen expert på ämnet, jag vet bara om att Nvidia är störst och har i princip oändliga resurser som resultat. Att AMD ligger bättre till på andra plats och Intel som varit en gigant tidigare, har tappat på senare år pga sina enorma problem.

Sedan om detta är beroende på börsvärde, antal anställda eller dylikt spelar för mig egentligen ingen roll faktiskt...

Då poängen som startade detta är att Nvidia är störst, AMD är på andra plats och Intel på tredje plats när det kommer till grafikkort, som tråden handlar om.
Och återigen som var själva punkten till det hela var att jag tror knappast att Intel, med sina stora problem, kommer att kunna leverera tillräckligt med prestanda lyft för att kunna konkurrera tillräckligt mot ens AMD. Och AMD har ju dessutom svårt att kunna konkurrera mot Nvidia själva och dem har varit med i matchen bra mycket längre än vad Intel har varit.

Intel har länge varit bra på CPUs, men även där har dem tappat mycket på senare år. Och CPUs är helt annorlunda gentemot GPUs.

Permalänk
Medlem

Spela roll, så länge AMD inte försöker ta marknadsandelar från Nvidia så kommer korten ändå att vara löjligt dyra...mitt enda hopp är att Intel faktiskt menar allvar och vill ha en större del av marknaden.
Begagnat marknaden är enda stället man kan hitta prisvärda kort idag....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Finns de nå kul spel då? Jag har fortfarande inte hittat nåt roligare än Quake Champions som jag nöter om jag nu lirar nåt. Det känns förvisso typ som ett jobb att spela. Men ett förhållandevis roligt jobb. Nästan alla andra spel känns mer som tråkiga jobb.

Jag kan bara beklaga att du inte hittar nyare spel du tycker är kul. :/
Det finns tusentals spel så nog borde du hitta något om du verkligen letar.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawelio:

Ja, det är dumt att räkna anställda i slutet av dagen.. vissa kanske tog kort dag just den dagen då står och räknar?

Men, Ja. Man brukar räkna marknadsvärdet

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

UDNA är en ny arkitektur, vilken ryktas leverera en tjugoprocentig ökning i rasterprestanda och fördubbling i RT per CU, vilket om det infrias innebär att ett sådant kort både kommer ikapp och antagligen springer lite förbi ett RTX 5090. Var det väl landar återstår ju att se, men "50% fler CU = 50% högre prestanda" är feltänkt.

Det kan vara kul om du har rätt, men jag räknar nog snarare med att 50% mer CUs ger ca 35-40% mer FPS (samma arkitektur), teoretisk prestanda skalar sällan linjärt med FPS (kolla 5080 vs 5090)

5080 med hälften av 5090s SMs ger ändå 66% av prestandan enligt Swec prestandaindex i 4K, dvs 100% ökning av prestanda ger bara ca 52% ökning av FPS

Jag tror alltså inte det kommet skala så linjärt/högt/perfekt att denna kommer kliva förbi 5090, men ser såklart gärna att så blir fallet

Jag tror de gör som sina senaste flaggskepp, siktar på nuvarande/gamla flaggskeppet, så när den väl släpps slåss den bara mot det näst bästa kortet igen

Men det klart Nvidia kan också misslyckas, eller AMD kan få en lyckträff

Permalänk
Medlem

Allt AMD behöver faktiskt efter att Redstone är släppt (förhoppningsvis med FSR4 till Vulkan) är ett grafikkort som är snabbare är 5080 för rätt pris.
För (mig) är priser förbi det bara löjligt om en bara spelar med det.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

AMD kan släppa ett 5080 till halva priset och det är fortfarande inget som kommer att köpa det, plus att Nvidia kan justera priset med en tusenlapp..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

AMD kan släppa ett 5080 till halva priset och det är fortfarande inget som kommer att köpa det, plus att Nvidia kan justera priset med en tusenlapp..

Skojar du?
Varför skulle dom inte göra det? 9000 är väldigt populär. För halva priset skulle ingen köpa 5080. Varför skulle man?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Man räknar ju alltid i antalet fikarum 😉

Absolut (allt är iaf bättre än ett pajas-värde som börsvärde). Frågan är dock i hur stor andel av fikarummen som det pratas om GPU:er?

Så ska vi prata storlekar här så är det snarare storlekar på GPU-relaterade R&D-budgetar som är de mest relevanta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Absolut (allt är iaf bättre än ett pajas-värde som börsvärde). Frågan är dock i hur stor andel av fikarummen som det pratas om GPU:er?

Så ska vi prata storlekar här så är det snarare storlekar på GPU-relaterade R&D-budgetar som är de mest relevanta.

Med tanke att Intel är världens största leverantör av gpuer pga av sina igpu så tror jag nog att Intel är större än amd på den delen, RnD.

Dgpu och igpu verkar dela arkitektur hos Intel åtminstone och oftast har man större budget när man slår sig in i en marknad som ett stort bolag.

https://www.tomshardware.com/tech-industry/intel-spends-more-...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Och sen är det väl frågan om de ens klarar att nå den ökningen de påstår. Har väl inte varit så lyckat där tidigare...

tänk på att 9070xt har bara 4k shaders och står sig bra mot både 5070ti och även 5080 kan få det svettigt i vissa titlar. dessa har bra mycket mer fp32 shaders än rdna 4 kortet.

De behöver eg bara släppa ett kort med 6k shaders med högre minnes bandbredd och så är man i närheten av 4090. Ibland kan ex 9070xt utprestera ett 4090 i inställningar som inte är så gpubundna dvs i lägre inställningar, ex i warzone. Sure det tappar fart fort när man drar upp inställningarna men ändå.

tror amd kan göra ett kort som är 50% bättre än just 9070xt, dock tror jag att de kommer som vanligt sabba för sig själva som vanligt vid lanseringen.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

tänk på att 9070xt har bara 4k shaders och står sig bra mot både 5070ti och även 5080 kan få det svettigt i vissa titlar. dessa har bra mycket mer fp32 shaders än rdna 4 kortet.

De behöver eg bara släppa ett kort med 6k shaders med högre minnes bandbredd och så är man i närheten av 4090. Ibland kan ex 9070xt utprestera ett 4090 i inställningar som inte är så gpubundna dvs i lägre inställningar, ex i warzone. Sure det tappar fart fort när man drar upp inställningarna men ändå.

tror amd kan göra ett kort som är 50% bättre än just 9070xt, dock tror jag att de kommer som vanligt sabba för sig själva som vanligt vid lanseringen.

Enda anledningen att amd har bättre resultat i lägre upplösning är att cpu inte kan ge gpu tillräckligt med information pga hur de båda har pipelinen uppbyggd.

Sen kan man inte jämföra shaders 1:1 mellan två olika arkitekturer

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Blir en fin uppgradering för mitt 5080 Astral om det har mer minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jubas:

Blir en fin uppgradering för mitt 5080 Astral om det har mer minne.

Det ryktade kortet verkar ju ha ungefär samma prestanda? Vet inte varför du skulle uppgradera från 5080 om enbart för varm (som sällan är ett problem)

5080 kan med 1min lagt på oc få likvärdig prestanda som 4090 vilket är vad detta kort kommer landa på och om and gör sin vana trogen i toppklassen så kommer detta kort kosta 13k+. Vilket gör 5080 -> x900 xt onödig

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Nä.
Magnus Nykterist kanske funkar? En grafikkrets med mycket bättre fokus än Magnus Super.

Hah!☝️🫡💯 kung

Visa signatur

NZXT H400i Black N Blue | ASUS ROG STRIX B350-I GAMING | AMD Ryzen 7 1700 @ 4.0GHz | G.Skill 16GB DDR4 3200MHz CL14 Trident Z RGB | Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB GameRock Premium Edition | Fractal Design Celsius S24 240mm | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Firecuda 2TB 7200rpm 64MB | Samsung 960 EVO 250GB | Acer 32" Predator XZ321QU Curved 144Hz

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att stödköpa från AMD bara för att jag inte gillar nvidias dominans.

Men helt ärligt, först bitcoin och nu ”AI”. De hittar ständigt nya hittepåproblem att lösa med sina kort.

Så de kommer sälja ändå.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Och sen är det väl frågan om de ens klarar att nå den ökningen de påstår. Har väl inte varit så lyckat där tidigare...

Samtidigt så har amd faktiskt gjort ganska stora framsteg i prestanda per cu (streamprocessor) medans nvidia har stått helt stilla i väldigt många generationer nu med deras cuda kärnor och bara ökat antal/frekvenser.

Kolla bara på 9070xt, ca 4000 streamprocessorer och är onpar med 7900xtx som har strax över 6000! Medans om vi kollar på 5070 Ti som har ca 9000 cuda kärnor är märkbart sämre än 4080 som har strax under 10800 cuda kärnor (och båda kör mer eller mindre samma frekvenser)

Nvidia har mer eller mindre gjort nada medans amd har en ökning i prestanda per streamprocessor med ca 20% (plus ca 16% i ökning av klockfrekvenser) bara senaste generationen.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Om det där är till NextBox så lär den kosta $1200. Minst.

Edit: Gissar att NextBox kommer fungera som grafikkort. Dvs MS kommer släppa referens-hårdvara (som man kan köpa) men majoriteten kommer tredjeparts-tillverkare stå för.

Men förutom jätte-Magnus så borde det börja dyka upp rykten om en mindre krets oxå - i så fall.

Permalänk
Medlem

Vad vill du se med nästa generations Radeon? Vill du se ett toppkort som är med och kämpar i toppen eller räcker det med mellanklass? Diskutera i tråden!

Att ha en ordentlig strid om toppkorten hade varit intressant, men ett område som AMD verkar ha ignorerat under lång tid på konsumentkorten är compute-prestanda så jag hade gärna sett att det hade fått lite fokus nu när de ska slå ihop arkitekturerna igen.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D CO -15 FCLK 2133MHz 1,25VSoC | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill 2x16GB 6000MT/s@6400MT/s 1:1 CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem

AMD är ju dock kända för att lova runt och hålla tunt med sina "prestandakort". Hoppas inte på för mycket alla äkta gamers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det kan vara kul om du har rätt, men jag räknar nog snarare med att 50% mer CUs ger ca 35-40% mer FPS (samma arkitektur), teoretisk prestanda skalar sällan linjärt med FPS (kolla 5080 vs 5090)

5080 med hälften av 5090s SMs ger ändå 66% av prestandan enligt Swec prestandaindex i 4K, dvs 100% ökning av prestanda ger bara ca 52% ökning av FPS

Jag tror alltså inte det kommet skala så linjärt/högt/perfekt att denna kommer kliva förbi 5090, men ser såklart gärna att så blir fallet

Jag tror de gör som sina senaste flaggskepp, siktar på nuvarande/gamla flaggskeppet, så när den väl släpps slåss den bara mot det näst bästa kortet igen

Men det klart Nvidia kan också misslyckas, eller AMD kan få en lyckträff

Jag har inte kollat närmare på siffrorna, men det ser ju ut som att 5090 har samma antal ROPs som 4090. Kanske blir kortet bottleneckat av det i vissa scenerion. Med tanke på priset så bör man ha fått det fullskaliga chippet.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av birdman:

Jag kan redan se/höra det.

AMD släpper ett kort i RTX 60XX prestandanivå för 2-4k mindre.

Gamers: Yes! Nu kanske jag kan köpa ett RTX-kort lite billigare.

*RTX-korten behåller sina höga priser*

Gamers: ahh...fuck it, jag köper ändå en RTX 60XX.

*Radeonkorten säljer dåligt och AMD väljer därför att skippa prestandasegmentet till generationen därefter*

Mitt i prick!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

De kommer antagligen inte ifatt toppkorten hos Nvidia, men vem bryr sig? Toppkorten har blivit för dyra för vad jag är villig att betala och de kommer antagligen bara bli dyrare. Från båda lagen.

Dock kommer nästa kort antagligen bli AMD eftersom jag migrerar till linux.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?