Fractal Design North XL - Är det möjligt att klämma in 4st 3.5" HDDs?

Permalänk
Medlem

Fractal Design North XL - Är det möjligt att klämma in 4st 3.5" HDDs?

Hej,

Sitter och planerar för uppgradering av chassi och sneglar en del på North XL. Sitter idag med ett Define R5 men jag har idag 4st 3.5" HDD i chassit som jag gärna fortsatt skulle vilja få plats med i North XL.

Som jag förstått så går det (officiellt) bara in 2st 3.5"-diskar alt. 4st 2.5".

Har sökt ihjäl mig på nätet efter bilder eller annan info men hittar inget bra, dock säger CGPT att det ska gå:

"How to Fit Four 3.5" Drives
Use the included drive cage (holds 2 × 3.5" HDDs).

Purchase a second Fractal Design drive cage (compatible with the North XL):
Fractal calls this the "Type D HDD cage", and it's often sold separately.

You’ll install it in the lower-front area of the case, beside or stacked with the existing cage.
Make sure your power supply and cable management plan allows room for both cages."

Länk till D-cage:
https://www.fractal-design.com/products/accessories/mounting/...

Någon som kan bekräfta eller provat detta eller som har ett North XL och att det faktiskt finns fysisk plats?
Om ja, hänger man HDD tray kit:et i "taket" i den nedan kammaren eller hur är det tänkt?

Eller kan man rentav köpa 2st separata Hard Drive Cage Kit – Type B och klämma in?
https://www.fractal-design.com/products/accessories/mounting/...

Står inget om stöd för North XL i listan men den kanske inte är helt uppdaterad:
https://www.fractal-design.com/app/uploads/2020/02/Accessory-...

Stort tack för input och support!

Permalänk
Medlem

LLM's är inte vad du vill använda dig av för att hitta information och fakta.

Hade du kollat manualen så skulle du sett att det bara finns stöd för två 3.5" "mounting kits" och informationen på hemsidan om "type D" är fel variant för North. Dom är även fysiskt olika.

Jag har ingen bra officiel lösning på ditt problem men jag löste det genom att sätta två hdd's mot varandra med en tunnare pappskiva emellan och sedan tejpade ihop dom. sedan monterade jag fast den ena i fästet som följde med.
Rätt lösning är det nog inte men det fungerade eftersom dom bara hade statisk lagring och oddsen att dom skulle interfera med varandra var liten.

Permalänk
Medlem

Passar på att följa denna tråd då jag också övervägt att testa detta chassi, men känner mig lite begränsad av hårddisk- och SSD-monteringsmöjligheterna.

@tonii Hur väl dämpade är hårddiskarna i detta chassis vaggor? Tyckte att dämpningen var undermålig i Fractal Design Define R5.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

@blunden: Har beställt ett North XL nu och inväntar leverans inför nybygge. Får se hur det går men får jag inte in alla diskar på ett bra sätt så funderar jag på att köpa ett extern HDD-chassi (ej NAS) för 4-6 HDDs, typ detta:
https://www.amazon.se/dp/B0BZC3HCNC

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Passar på att följa denna tråd då jag också övervägt att testa detta chassi, men känner mig lite begränsad av hårddisk- och SSD-monteringsmöjligheterna.

@tonii Hur väl dämpade är hårddiskarna i detta chassis vaggor? Tyckte att dämpningen var undermålig i Fractal Design Define R5.

Samma dämpning som dom använt i typ alla deras chassin tror jag. Gummi-distanser som man sätter i vaggan som sedan skruvarna går igenom in i hdd.

Svårt för mig att avgöra hur bra det fungerade då mina hdd's var för statisk lagring och rätt sällan skrevs till eller lästes ifrån. Vaggan sitter fast bra i chassit dock så det är alltid nått.

hårddiskarna har nu förpassats till min unraid och ersatts med sata ssd och nvme istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

@blunden: Har beställt ett North XL nu och inväntar leverans inför nybygge. Får se hur det går men får jag inte in alla diskar på ett bra sätt så funderar jag på att köpa ett extern HDD-chassi (ej NAS) för 4-6 HDDs, typ detta:
https://www.amazon.se/dp/B0BZC3HCNC

Spännande! Meddela gärna här hur det gick sedan.

Alternativet för egen del är i så fall att byta till enbart SSD:er, men tyvärr är ju 8 TB-SSD:erna ganska så dyra fortfarande.

Skrivet av tonii:

Samma dämpning som dom använt i typ alla deras chassin tror jag. Gummi-distanser som man sätter i vaggan som sedan skruvarna går igenom in i hdd.

Svårt för mig att avgöra hur bra det fungerade då mina hdd's var för statisk lagring och rätt sällan skrevs till eller lästes ifrån. Vaggan sitter fast bra i chassit dock så det är alltid nått.

hårddiskarna har nu förpassats till min unraid och ersatts med sata ssd och nvme istället.

Ok, jag förstår.

Mina få hårddiskar snurrar konstant, så vibrationerna riskerar att höras. Om dämpningen är för dålig riskerar man ju även att få resonans i chassit om man har otur.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Med tanke på hur tunt godset i detta chassi är så skulle det inte förvåna mig om det börjar skallra om man monterar in mekaniska diskar i det.

Kände mig tvungen att googla på det hela då jag var klar med mitt eget bygge då jag aldrig tidigare varit med om ett chassi som känts så billigt sett till priset och mycket riktigt så var jag inte ensam. Lustigt nog så nämns det i tråden att Fractal gått ner från 0.8mm till 0.6mm tjocklek och det märks verkligen när man håller i grejerna: https://www.reddit.com/r/FractalDesign/comments/1bks29j/fract...

Kanske gick lite väl off-topic där, såg en chans att få ut en del aggressioner då dom flesta recensenter verkar ha mörkat detta, ber om ursäkt för det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av djupfryst_baby:

Med tanke på hur tunt godset i detta chassi är så skulle det inte förvåna mig om det börjar skallra om man monterar in mekaniska diskar i det.

Kände mig tvungen att googla på det hela då jag var klar med mitt eget bygge då jag aldrig tidigare varit med om ett chassi som känts så billigt sett till priset och mycket riktigt så var jag inte ensam. Lustigt nog så nämns det i tråden att Fractal gått ner från 0.8mm till 0.6mm tjocklek och det märks verkligen när man håller i grejerna: https://www.reddit.com/r/FractalDesign/comments/1bks29j/fract...

Kanske gick lite väl off-topic där, såg en chans att få ut en del aggressioner då dom flesta recensenter verkar ha mörkat detta, ber om ursäkt för det!

Tack för informationen. Det låter onekligen lite tråkigt.

Visa signatur