Metas nya användarpolicy: betala eller bli spårad

Permalänk
Melding Plague

Metas nya användarpolicy: betala eller bli spårad

Sära på lädret och betala 80 kronor eller tillåt Metas appar att spåra dig är den nya given.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur kan det vara okej att lägga "spåra mig inte"-valet bakom en betalvägg? Finns det någon som förstår sig på reglemetet innom EU bättre än mig, finns det möjlighet att göra på det här viset?

Permalänk
Medlem

Fick upp det där idag. Tyckte det stod 80kr till och med. Eller minns jag fel?

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Om man försätter Facebook applikationen och Instagram applikationen i djupt viloläge spårar dom ändå? Gör dom det blir det en avinstallation genast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Jag tyckte också 80kr 🫣

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk

Usch, trist utveckling

Permalänk
Medlem

Kan man inte få valet att tillåta spårning till 200% och att Meta betalar mig 75.00 kr?

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av lord_dubbdäck:

Skrivet av Swedishchef_90:

Jag tyckte också 80kr 🫣

Uj uj. hört 45 kronor från vissa men har inga av deras appar själv för att kontrollera så gick på SVT:s linje. För de som fått notifikationen, har ni alla fått priset på 80 kr?

Permalänk
Medlem

Fick upp det igår på datorn. Tänker ju inte betala och tycker det är helt galet. Men de är ju en affärsverksamhet som alla andra. Mitt konto på meta ryker nog nästa vecka och Whatsapp efter ett tag. Måste vänja släkt och vänner lite.

Idag försökte jag logga på messenger i firefox på datorn. Då fick jag göra en catcha som var så förbannat jobbig så jag gav upp efter att inte kommit förbi på 8 försök. Först provade med bild och sedan med ljud sak.
Såhär såg det ut:

På en fanns det inte ens en hög med så många stenar som jag skulle välja.

Ljud som var assvåra. Klarade 4 av 5, sedan började det om med fem nya

Dold text
Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

bruka meta i webbläsaren med adblock och 3e parts kakor av så slipper du nyfikna ögon (utanför meta)

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Hur kan det vara okej att lägga "spåra mig inte"-valet bakom en betalvägg? Finns det någon som förstår sig på reglemetet innom EU bättre än mig, finns det möjlighet att göra på det här viset?

Jag förstår inte det heller tbh, jag hoppas att detta kommer stoppas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Får väl se om det händer något med detta då:

Citat:

Under the DMA, gatekeepers must seek users' consent for combining their personal data between services. Those users who do not consent must have access to a less personalised but equivalent alternative.

In November 2023, Meta introduced a binary ‘Consent or Pay' advertising model. Under this model, EU users of Facebook and Instagram had a choice between consenting to personal data combination for personalised advertising or paying a monthly subscription for an ad-free service.

The Commission found that this model is not compliant with the DMA, as it did not give users the required specific choice to opt for a service that uses less of their personal data but is otherwise equivalent to the ‘personalised ads' service. Meta's model also did not allow users to exercise their right to freely consent to the combination of their personal data.

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_25_1...
https://noyb.eu/en/years-inactivity-pay-or-ok-cases-noyb-sues...

Länge sedan jag loggade in på Facebook, men vill minnas att deras regler sa något om att de kommer fortsätta spåra dig fast du betalar, bara det att de inte säljer den vidare eller något sådant?

Permalänk
Medlem

Det är delvis därför jag håller mig undan sociala medier som pesten.
TANSTAAFL.

Visa signatur

Hemma : Ryzen 9 3900X | X470 | 64GB | RTX5080 | 2TB M.2 | W11 pro | LG C4 42" | Benchmark DAC3 B / HPA4 | Focal Solo 6 ST6
Borta : MSI Raider 18 HX A14VHG | RME ADI-2 DAC FS | Denon AH-D9200

Permalänk
Medlem

Kul! Bra att dom får tjäna lite pengar. Gillar Meta, dom gör bra saker.

För demokrati!

Permalänk
Medlem

Utpressning kallas detta. Visste inte att det var lagligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Är ju en frivillig tjänst och de är tydliga med att de kommer spåra dig om du godkänner det.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ganymede:

Det är delvis därför jag håller mig undan sociala medier som pesten.
TANSTAAFL.

Oj.
Jag håller med, bara nyfiken på vad akronymen står för.
Pm ok, I won't tell.

Visa signatur

Gapar ofta efter galen fågel i fel tunna.

Permalänk
Medlem

Vad menas "Meta menar dock att appen inte kommer att spåra dig för annonser." ?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Och jag som inte använder Metas tjänster alls blir fortfarande av deras Like knappar mm om jag inte hade blockerat dom?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Vad menas "Meta menar dock att appen inte kommer att spåra dig för annonser." ?

Ja hur transparenta är dom egentligen? Övertygad om att de fortfarande samlar in data för "förbättra våra produkter" som kan betyda lite vad som helst, t ex AI träning.

Man undrar ju även över prissättningen här. Är en normalanvändare värd hela 75kr/mån? Eller är priset okristligt högt för att ingen ska välja det?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibrand:

Oj.
Jag håller med, bara nyfiken på vad akronymen står för.
Pm ok, I won't tell.

There Aint No Such Thing As A Free Lunch.

Visa signatur

Hemma : Ryzen 9 3900X | X470 | 64GB | RTX5080 | 2TB M.2 | W11 pro | LG C4 42" | Benchmark DAC3 B / HPA4 | Focal Solo 6 ST6
Borta : MSI Raider 18 HX A14VHG | RME ADI-2 DAC FS | Denon AH-D9200

Permalänk
Medlem

Tur man inte har skitet å Meta kan man göra i bl.a insjöar.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Man undrar ju även över prissättningen här. Är en normalanvändare värd hela 75kr/mån? Eller är priset okristligt högt för att ingen ska välja det?

Är väl inte orimligt om man tänker på vad en reklamfri streamingtjänst kostar per månad, reklam är big business och ju mer riktad reklamplats du kan sälja desto högre värde. Så facebook som vet allt om sina användare kan garanterat ta bra betalt.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minnels:

Nja, det är fullt frivilligt att använda tjänsten så utpressning vetefasen.

Bara att radera sin användare och leva ett mer fullt och lyckligare liv

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Betala och bli spårad eller bli spårad.

Känns närmre sanningen men vad vet jag

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Facebook utan reklam.

https://github.com/ycngmn/Nobook

Instagram utan reklam.

https://drive.google.com/file/d/1Uf4ugS1Gs8zOgpasV00zY6nY4xpP...

för att komma åt mod inställningarna i Instagram, gå till din profil och håll in de tre strecken längst upp till höger.

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S95D|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem

Var det inte det här EU var på META att dom inte fick göra? Eller missminner jag mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Uj uj. hört 45 kronor från vissa men har inga av deras appar själv för att kontrollera så gick på SVT:s linje. För de som fått notifikationen, har ni alla fått priset på 80 kr?

Varsågod

Edit
Ja jag har engelska på som språk 🙂

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minnels:

Det är det inte. Bara en tidsfråga innan Meta får böter från EU (igen), förhoppningsvis feta sådana och inte 10% av deras globala inkomst eller nått liknande.

Spoiler'n nedan innehåller text som kan anses som känsligt eller inte är populärt hos många.

Böter ska kännas som ett hårt slag mot magen för Big Tech, inte som ett myggbett!

Dold text
Korrigering
Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.