Projektor uppsättning för att ersätta gammal TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttmuff:

Det tråkiga med projektorer är att det kan komma damm på linsen som projekteras i bilden. Det går inte att få bort då man måste montera isär hela projektorn. Risken är att det kommer in mer damm då. Men är man inte så noga med dammprickar i bilden så kan man ju satsa på en projektor. Jag har denna projektorn: https://www.amazon.se/gp/aw/d/B0CNPYZRDY

Den är bra för det priset och är Full HD 1080P. Den är ganska så ljusstark så det räcker med att ha persiennerna nerdragna. Det behöver inte vara kolsvart i rummet för att se bilden.

Damm? Det tar dammfiltret hand om!

Epson EH-TW6600 filter

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Tror allt tekniskt som går att säga redan har sagts, tänkte bara avsluta med kort om min erfarenhet av laserprojektor som jag haft i 3 år nu. Är det så ljust ute att ljuset släpar in i rummet, då behöver man dra ner gardinerna. Har vanliga rullgardiner, ingen specialtätning men det fungerar. Projektorn gör även mer ljud när man kör den på maximal ljusstyrka.
Är det ljust ute men inte så att solen lyser direkt in i rummet, då drar jag kanske för en ljus gardin. Det påverkar definitivt men man är bekväm. Är det någorlunda mörkt ute så skruvar jag ner ljusstyrkan ganska till 60-70%, gillar bilden bäst så.
Har stora fönster i söderläge i rummet där jag har projektorn

Som jag ser det är projektorns svaghet att man inte kan använda den dagtid enkelt. Jag har aldrig tittat på TV dagtid, men människor använder sina prylar olika. På sommaren behöver man dra ner gardiner på eftermiddagen (och även sent på kvällen nära midsommar). Jag använder projektorn mycket för spel och film, men blir även TV serier och Youtube. Förutom att det är mycket trevligt med stor skärm, så valde jag projektor då jag ville slippa ha en stor TV framme, passar inte rummet. Det finns väldigt dyra finprojektorer, men de är typiskt sett väldigt ljussvaga och kräver ett speciellt rum. För mer "casual" setup måste det vara med laser som ljusskälla tycker jag. Laser tar bara ett ögonblick att starta, samma som en TV eller datorskärm. Projektorn är en svart kub som står på en hylla, tillräckligt diskret för att inte störa rummet när den inte används.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OtroligaEsox:

För 699:- så får du räkna med lite damm. Min rekommendation till trådskaparen är att kolla inn minhembio forumet. Som vanlig lekman så är teve att rekommendera. Projektor är mer för entusiaster.

Skrivet av Bael:

Damm? Det tar dammfiltret hand om!

Epson EH-TW6600 filter
<Uppladdad bildlänk>

Min projektor har ju inget dammfilter, så jag har fått in några dammkorn. Men det stör mig inte så mycket. Det syns inte om man inte går fram till bilden och kollar.

Men vad jag har förstått så kan man få in damm i dyrare projektorer med dammfilter också. en gammal tråd, vet inte om den är aktuell med dagens dyrare projektorer: https://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=329437

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttmuff:

Min projektor har ju inget dammfilter, så jag har fått in några dammkorn. Men det stör mig inte så mycket. Det syns inte om man inte går fram till bilden och kollar.

Men vad jag har förstått så kan man få in damm i dyrare projektorer med dammfilter också. en gammal tråd, vet inte om den är aktuell med dagens dyrare projektorer: https://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=329437

Min projje är 9 år gammal & har vad jag kan se inget damm i sig. iofs. har den inte gått så många timmar heller typ 400-500 711h.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Jag har kört UST laser-projektor i ca 5 år med en vanlig vit ramspänd 100-tum duk. Tyckte det var snyggt och elegant och inget krångel. Fläktljudet var lite störande.

Bytte precis till 98-tums TV och det är helt överlägset, om man tänker bildkvalité, kontrast, ljusstyrka, osv.

Däremot blev rummet mörkare och upplevs "mindre" med TV (stor svart rektangel som dessutom sticker ut en bit från väggen, jämfört med en vit duk som satt slickad mot väggen). Och jag tyckte faktiskt projektor-setupen var snyggare och mera minimalistisk.

Permalänk
Medlem

Har kört med projektor sedan 1998 och uppgraderat till nuvarande 4K Sonyn jag köpte 2018. Jag är nu inne på tredje lampan. De två första höll ca 6000 tim även om projjen själv tyckte jag skulle byta lampa strax efter 3000 tim.

Jag har dedikerad biosalong och där ska det vara projektor men jag håller med övriga kommentarer, det tar tid att starta upp och stänga av en projj för lampan genererar massor av värme och för att inte pajja den så tar det tid att starta och stänga av.

Lampan genererar värme och måste därför kylas av fläktar så det är inte knäpptyst men det spelar ingen roll i en biosalong då du ställer in ljudet på 75 db.

Största problemet som jag ser med projj för vardagstittande är just kostnaden för att byta lampa. Min Sony kostade 50000 kr och varje lampa kostar 5000 kr för att få Sony originallampa så jag har nu lagt ner 65000 kr för att titta på film i sju år. Det blir nästan som att köpa en ny TV för 10K varje år. Man får ganska mycket TV för samma pengar även om det inte blir samma biokänsla.

Värt att notera är att vår gamla Panasonic 46" plasma TV från 2010(?) fortfarande funkar kanon och ingen av våra TV-apparater har någonsin gått sönder(det har ett par projjar gjort under alla dessa år).

Välj projj för du är intresserad och inser dess sämre sidor och välj TV om du vill göra det enkelt för dig.

En annan jämförelse - välj en JBL Charge 5 och streama Spotify från mobilen så får du ok ljud...eller så kan du nörda ner dig på rörförstärkare och vinylspelare och båda spelar musik men endast en är enkel och billig.

Vill du streama Spotify via mobilen eller titta på lysande rör och en svart snurrande skiva? Vill du enkelt knäppa av/på en TV eller vill du ha en projj även om det finns brister och fördyrande detaljer?

Det kan bara du avgöra...lycka till...och yes...jag kör givetvis även med rörförstärkare hemma också för jag inbillar mig att musiken jag lyssnar på låter bättre. Så nördig är jag...

Permalänk
Medlem

Min nuvarande projektor köpte jag 2012 begagnad för 6500 kr inklusive 90" duk, en Benq med 1080 upplösning. Använder den istället för tv.

Fin bild, bra skärpa, monterad i taket bakom soffan, lågt fläktljud enligt mig. Jag har fönster mot söder efter hela väggen i vardagsrummet men det är inga problem med bilden ens med fullt dagsljus i rummet utom under vissa förhållanden då ströljus kan tunna ut bilden, har satt en rullgardin vid fönstren där duken är för att motverka det.
För övrigt tittar jag mest på kvällar.
Om projektorn är på från eftermiddag till sen kväll kan jag märka av att rummet blir nån grad varmare.

Har bytt lampa tre gånger under åren och har öppnat upp och städat ur allt damm som kan samlas. Lampan kostar en femhundring från ebay. Har datorn kopplad och Chromecasten och hemmabioanläggningen. Det är ingen dyr eller märkvärdig projektor eller anläggning men för mig har den ersatt tv'n och blev precis som jag tänkte mig det.

Visa signatur

micke blom

Permalänk
Medlem

Jag hade en en Benq under flera år innan jag bytte till 4K och jag gillade den skarpt men tyvärr sa den till slut upp sig och slutade fungera så jag var tvungen att byta men jag har kvar den i garaget i hopp om att den skulle gå och laga.

Imponerande att du hittar lampor för en femhundring. Jag har aldrig lyckats hitta lampor för de pengarna, tycker alltid att en lampa landar på mellan 2000-5000 kr oavsett projj. Har för mig att projjen före min Benq så kostade lampan nästan lika mycket som att köpa ny projj. Har för mig att min Benq kostade 9000 kr ny på netonnet runt 2015(?).