Har kört med projektor sedan 1998 och uppgraderat till nuvarande 4K Sonyn jag köpte 2018. Jag är nu inne på tredje lampan. De två första höll ca 6000 tim även om projjen själv tyckte jag skulle byta lampa strax efter 3000 tim.
Jag har dedikerad biosalong och där ska det vara projektor men jag håller med övriga kommentarer, det tar tid att starta upp och stänga av en projj för lampan genererar massor av värme och för att inte pajja den så tar det tid att starta och stänga av.
Lampan genererar värme och måste därför kylas av fläktar så det är inte knäpptyst men det spelar ingen roll i en biosalong då du ställer in ljudet på 75 db.
Största problemet som jag ser med projj för vardagstittande är just kostnaden för att byta lampa. Min Sony kostade 50000 kr och varje lampa kostar 5000 kr för att få Sony originallampa så jag har nu lagt ner 65000 kr för att titta på film i sju år. Det blir nästan som att köpa en ny TV för 10K varje år. Man får ganska mycket TV för samma pengar även om det inte blir samma biokänsla.
Värt att notera är att vår gamla Panasonic 46" plasma TV från 2010(?) fortfarande funkar kanon och ingen av våra TV-apparater har någonsin gått sönder(det har ett par projjar gjort under alla dessa år).
Välj projj för du är intresserad och inser dess sämre sidor och välj TV om du vill göra det enkelt för dig.
En annan jämförelse - välj en JBL Charge 5 och streama Spotify från mobilen så får du ok ljud...eller så kan du nörda ner dig på rörförstärkare och vinylspelare och båda spelar musik men endast en är enkel och billig.
Vill du streama Spotify via mobilen eller titta på lysande rör och en svart snurrande skiva? Vill du enkelt knäppa av/på en TV eller vill du ha en projj även om det finns brister och fördyrande detaljer?
Det kan bara du avgöra...lycka till...och yes...jag kör givetvis även med rörförstärkare hemma också för jag inbillar mig att musiken jag lyssnar på låter bättre. Så nördig är jag...