Behövs åtgärder vidtas innan man slänger gamla (personliga) bankdosor?

Permalänk
Medlem

Behövs åtgärder vidtas innan man slänger gamla (personliga) bankdosor?

När jag rensade ut lite så hittade jag två gamla bankdosor. En till Nordea, som är min bank, och en till Handelsbanken, som jag hade för att jag jobbade för ett företag med inloggning dit (alltså inte min privata dosa). Nordea-dosan är inaktuell (det är en såndär gråvit dosa med blå undersida som Nordea har fasat ut), och jag skulle misstänka att dosan till Handelsbanken också är det då det är nästan fyra år sedan jag slutade jobba för företaget för vars räkning jag hade dosan.

Men då dosorna ändå är personliga så undrar jag, behöver jag vidta några åtgärder för att kassera dem säkert, eller är det lugnt att slänga dem i nuvarande form i närmaste elektronikinsamling?

Permalänk
Medlem

Nej, eftersom du ändå inte delat din PIN med någon annan, eller? Om det känns bättre: Slå fel kod några gånger så låser de sig.

Permalänk
Medlem

Dra en borr genom dem om du känner dig osäker.

Permalänk
Medlem

Plåthink = 49kr
Flaska T-Röd = 39kr

Kör ut på en grusväg. Ställ dig vid kanten. Ställ hinken på marken. Häll i ca halva t töd flaskan. Sätt eld. Kasta i banndosorna. Värm dina händer i 3 min. Släng hinken i metall på tippen sen.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Slägga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyCat:

Snickar-hammare, mycket roligare att slå flera gånger!
Eller en rejäl sten som fyller din hand, kombinera modern teknik med stenålderns råa effektivitet.

Permalänk
Medlem

Den enda personliga data som kan finnas där är din pin, så har du ej återanvänt den så finns det inget att oroa sig för. Sedan är dosorna blockerade från banken om de nu är inaktuella.

Jag dkulle inte oroamig om jag var du. Men om du har speciella skäl att vara extra försiktig dom tex att du jobbar som spion, är mycket rik eller är väldigt känd så skulle jag kanske bända upp dem och borra sönder styrkretsen i bankdosorna.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem

Är det dosorna man sätter kort (vilket jag skulle gissa) i så har de ingen koppling till en person, utan det är vilket kort man sätter i dem som avgör.

Permalänk
Medlem

Precis som ztenlund skrev så finns det inte något personligt i bankdosorna. Utan det ligger på bankid kortet.
Så det är bara att slänga i elektronikåtervinningen utan att lägga någon extra energi på det.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Plåthink = 49kr
Flaska T-Röd = 39kr

Kör ut på en grusväg. Ställ dig vid kanten. Ställ hinken på marken. Häll i ca halva t töd flaskan. Sätt eld. Kasta i banndosorna. Värm dina händer i 3 min. Släng hinken i metall på tippen sen.

Eller spara pengarna och miljön och hiva dosorna i elektronikåtervinningen direkt istället.

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Medlem

Lämna in den på ett bankkontor om du är osäker. Åtminstone min (SEB) tar emot dem, och jag tror att de måste (producentansvar).

Skrivet av izzie:

Dra en borr genom dem om du känner dig osäker.

Detta. Eller en spik, eller en yxa, eller såga den i delar och släng på olika ställen. Förstör den helt enkelt. Ingen jävel som orkar jobba sig med en trasig dosa.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Lämna in den på ett bankkontor om du är osäker. Åtminstone min (SEB) tar emot dem, och jag tror att de måste (producentansvar).

Detta. Eller en spik, eller en yxa, eller såga den i delar och släng på olika ställen. Förstör den helt enkelt. Ingen jävel som orkar jobba sig med en trasig dosa.

Eller lösa upp den i syra, ska mycket till innan någon kan återskapa den med hjälp av ångorna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mpat:

Skrivet av Kakann:

Eller lösa upp den i syra, ska mycket till innan någon kan återskapa den med hjälp av ångorna.

Se #20922964 det finns ingen personlig information i bankdosan, släng den bara och sluta tramsa.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Se #20922964 det finns ingen personlig information i bankdosan, släng den bara och sluta tramsa.

Förlåt, jag ska genast sluta ha roligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Det framgår inte om dosan är en sådan man stoppar i kort i eller inte. Är det en sådan som inte har något kort så finns det definitivt något personligt i den.

Visa signatur

5900X | 6700XT