Metas nya användarpolicy: betala eller bli spårad

Permalänk
Medlem

Äntligen fick man motivation att avinstallera Facebook, Instagram m.m

Permalänk
Medlem

Synd att jag måste ha Meta/Facebook för jobbet, annars skulle jag avinstallera skiten omedelbums.

Hoppas att EU ger dem kännbara böter. Dagligen.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Intressant affärsidé - "betala en månadsavgift, så följer vi lagen". Meta kan ju testa att låta butiksägare betala en månadsavgift för att inte bli rånade, jag tror den analoga varianten redan har ett namn...

Permalänk

Känns ännu skönare nu att jag klarat mig utan skiten i alla dessa år.
"Betala eller vi spårar dig" - fy vilken inställning från Meta. Fast egentligen, med tanke på Zuckerbergs track record, allt annat hade varit konstigt. Men nu kommer han i alla fall att kunna lägga ännu mer pengar på att utveckla den maskulina energi som FB, och hela världen, så väl behöver, enligt honom.

Permalänk
Medlem

Vilket j___vla stort EU kryphål!!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Facebook är inget man måste ha, det är inget måste. Vi lever i en fri marknad och demokratisk värld. Tycker valet är enkelt. Sluta använda Facebook!!!!!!!!!!!

Visa signatur

Chassi : Node 304 Moderkort : Asrock Z890I Nova CPU : Intel Core Ultra 7 265K RAM : Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 M.2 (1) System Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB M.2 (2) Lagring Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB

Permalänk
Medlem

Nu blandar folk ihop EU och GDPR, vilket nog inte var GDPRs tilltänkta funktion..

Visa signatur

Gapar ofta efter galen fågel i fel tunna.

Permalänk
Medlem

Jag har tagit bort nitt facebook konto, så löste jag problemet. Misstänker att det är den bästa lösningen för de flesta, även om många inte vill det.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem

Det står att man slipper reklam och spårningen kring det. Inte att man slipper spårning helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Nja, det är fullt frivilligt att använda tjänsten så utpressning vetefasen.

Bara att radera sin användare och leva ett mer fullt och lyckligare liv

Frånsett att man inte kommer åt sin användare utan att betala eller låta de få använda all info om en. Ett moment 22.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Citat:

Sära på skinkorna och betala 80 kronor eller tillåt Metas appar att spåra dig är den nya given

Fixade fram rätt ord åt dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Frånsett att man inte kommer åt sin användare utan att betala eller låta de få använda all info om en. Ett moment 22.

Fast dom har väl redan all information om du är registrerad användare. När du väl loggat in och raderat ditt konto försvinner dessa, eller?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Är det inte surrealistiskt att betala för en platform där användarna själva skapar innehållet? Om alla mina vänner slutar lägga upp saker så har jag inget där att se. Vilket är typ dagens verklighet ändå. Så rimligtvis borde content skaparna få betalt inte betala för att skapa.

Men nu är det väl bara stora konton typ ”influensers” som får betalat där.

Hela grejen med att ha kontakt med familj och vänner på fb har försvunnit.

Nu följer folk annat folk man inte känner som postar sponsrat skräp med dold reklam och shorts som är helt IQ befriade brain rot. Nej. De blir nog att stänga ner kontot helt. De vänner jag har där får hålla kontakt i chattgrupper och annat som det var förr i världen

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Är det inte surrealistiskt att betala för en platform där användarna själva skapar innehållet?

Så kan man absolut tycka.

Visst att driften med t.ex lagring och datatrafik kostar en del, men i dagsläget genererar meta ogreppbara summor i vinst.

Jämför med en vanlig streamingtjänst, hur mycket flis plöjer inte t.ex Disney, Amazon, Netflix o liknande ner i att producera innehållet?

Jag skjuter från höften o påstår att det skulle räcka med en månadsavgift runt 5:-/per användare för att driva en tjänst som FB om de bara helt enkelt tog bort all reklam och slutade helt med kartläggning av användarnas beteenden.

En sån tjänst skulle jag utan problem betala en sån summa för. Jag är enbart intresserad av det som min familj, släkt och vänner lägger ut. Jag har noll intresse för allt annat "optiskt brus" som idag fyller tjänsten.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

Vilket j___vla stort EU kryphål!!

Det är väl ändå rimligt. Varför ska de erbjuda något gratis utan att de kan tjäna något på dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Fast dom har väl redan all information om du är registrerad användare. När du väl loggat in och raderat ditt konto försvinner dessa, eller?

Dom fick ju en lätt klapp på fingrarna av EU (€200M i böter) och då skall de ha varit blockade från att tracka EU-medborgare. Nu med Trump och hans gapande om att amerikanska bolag blir diskriminerade i sina affärsmodeller så ser tydligen Meta stora inkomster. Bara hoppas EU visar musklerna den här gången eller kommer de att krypa?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

För flera månader sen fick jag alternativet på Facebook att välja mellan att få riktad reklam, med djupare spårning, eller "allmän" reklam med påtvingade pauser på 3-5 sekunder i scrollandet. Ett alternativ utan spårning men med reklam finns alltså garanterat redan i koden.

Det är väl Meta som testar olika lösningar både praktiskt och lagligt.

Visa signatur

"Datorhelevete!"

Permalänk
Medlem

Använder inte Facebook längre för att uppdatera statusen eller lägga upp bilder, och inte många vänner heller. Men använder det ändå för att det är ett smidigt sätt att hålla koll på mina intressen och det hade varit lite jobbigt att få reda på all den infon på andra sätt.
Min fråga är hur mycket "spårning" man utsätts för om man även i mobilen och surfplatta använder sig av FB genom Firefox tillsammans med diverse tillägg som ska motverka spårning, gentemot om man använder FB-appen? Vad jag kunnat läsa mig till är att det är enklare att inaktivera de funktioner på mobilen som FB vill ha tillgång till genom att köra genom webbläsaren, och det är ju något positivt iaf.

Visa signatur

Fractal Design R5 - MSI B650 mortar - AMD R5 6700 - PowerColor Radeon RX 7800 XT - EVGA Supernova G2 750W - Corsair Vengeance 32gb DDR5 6000MHz - Noctua NH-D15 - Acer Predator XB271HU - BenQXL2411Z

Permalänk
Medlem

75 kronor för mig.. Usch. Solklart väljer jag att vägra att betala. Och jag har skickat meddelande till en EU parlamentariker som jag är bekant med för att klaga på detta. (Inte för att jag tror att det kan hjälpa, men det kan heller inte skada)

Visa signatur

Teknik är en drog..
Förövrigt anser jag att Carthago borde ödeläggas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Nja, det är fullt frivilligt att använda tjänsten så utpressning vetefasen.

Bara att radera sin användare och leva ett mer fullt och lyckligare liv

Jag tror det här är det dummaste man kan säga 2025!
Jag var just på en oerhört uppfriskande festival som jag egentligen borde varit med sen början. Det tog bara ett några decennier innan sociala rädslan övervanns.
Det första jag får höra av de jag träffar från andra nationer. Har du whatsapp, har du instagram, har du Messenger, osv.

Över 3.4 biljoner använder Metas plattform, så är man inte i åldern för snapchat eller tiktok, är Meta dit folk går för att kommunicera. Sen fick jag även en fet känga för att jag inte använder Uber appen.

Nej, jag känner mig lyckligare nu när jag träffat folk som inte pratar jobb, relationer och sex hela dagarna. Utan bara vill dansa.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Jag var just på en oerhört uppfriskande festival som jag egentligen borde varit med sen början. Det tog bara ett några decennier innan sociala rädslan övervanns.
Det första jag får höra av de jag träffar från andra nationer. Har du whatsapp, har du instagram, har du Messenger, osv.

Över 3.4 biljoner använder Metas plattform, så är man inte i åldern för snapchat eller tiktok, är Meta dit folk går för att kommunicera. Sen fick jag även en fet känga för att jag inte använder Uber appen.

Nej, jag känner mig lyckligare nu när jag träffat folk som inte pratar jobb, relationer och sex hela dagarna. Utan bara vill dansa.

Biljon på svenska betyder 1000 miljarder
Billion på engelska betyder en miljard

Blir lite fel att direktöversätta ibland

Permalänk
Medlem

Jag valde icke personliga annonser och får nu upp 5 sekunder unskippable adbreaks.

Bra initiativ tycker jag nog allt faktiskt. Jag slutar skrolla och stänger ned appen. Dem stoppar mitt "doomscrolling" åt mig!

Snart har jag väl vant mig och slutar använda facebook till något annat än annonser och mina grupper. Tack Meta!

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Biljon på svenska betyder 1000 miljarder
Billion på engelska betyder en miljard

Blir lite fel att direktöversätta ibland

Japp, helt rätt, miljard. Jag fick solsting igår tror jag. 10 grader varmare här än i Belgien.
Tittade på en video om hur det går för Meta och om den är värd att investera i, tyvärr så verkar de ha för stor marknadsandel så någon borde sätta ner foten och säga till https://youtu.be/OPVO6NKrGHM

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Du kan använda Messenger utan att ha ett Facebookkonto (vilket begränsar datan du delar ut rätt kraftigt) - Detsamma gäller WhatsApp.

Så visst, absolut en bra poäng

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Du kanske har ett telefonnummer? Sms funkar ungefär som messenger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Andra nationer? Det räcker gott att tala med precis vem som helst under 40år så nyttjar de 99 gånger av 100 de chattjänster de nämner och andra liknande framför samtal och sms för att kommunicera.

Personligen anser jag att samtal och sms duger precis utmärkt.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Bad om borttagning av mitt konto nu. Har känts meninglöst att ha i åratal, så bra man fick ett till skäl att bryta.

Visa signatur

Asus Rog Strix X570-F | AMD Ryzen 7 5800X3D | G.Skill 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Noctua NH-U12A | Asus Geforce RTX 4080 Super 16GB TUF Gaming | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Corsair Force MP600 1TB | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Fractal Design Define 7 Compact Vit TG | Acer 27" Predator XB273K | QPAD MK-85 (Brown) | Razer DeathAdder Chroma | Logitech Z623 | Sennheiser GAME One
http://www.youtube.com/channel/UCl0ZJPJ7XZkjvUoR7zgPOLg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Etherhawk:

75 kronor för mig.. Usch. Solklart väljer jag att vägra att betala. Och jag har skickat meddelande till en EU parlamentariker som jag är bekant med för att klaga på detta. (Inte för att jag tror att det kan hjälpa, men det kan heller inte skada)
<Uppladdad bildlänk>

Sjukt att jag har 80kr!

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Sjukt att jag har 80kr!

Ja det är skumt att de väljer olika priser..

Visa signatur

Teknik är en drog..
Förövrigt anser jag att Carthago borde ödeläggas.

Permalänk
Medlem

Kommer troligtvis bara en sketen summa ändå som för Meta är fickpengar i slutet av dagen tyvärr.