Kommentar: Forumet är dåtiden och framtiden

Permalänk
Melding Plague

Kommentar: Forumet är dåtiden och framtiden

Calle funderar på det moderna internet och varför forumet förblir viktigt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag är oerhört glad att just Sweclockers finns.
Det värmer mig att så många får hjälp här var dag. Slippa leta svar eller skriva på engelsktalande sidor.
Sweclockers är en guldgruva i cyberrymden.

Tack alla sweclockare 🙏

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

En förklaring tror jag är att "sociala medier" inte längre är sociala utan reklam-doom-scroll.

Forum likt SweC är den enda kvarvarande bastionen för de som endå vill ha meningsfull tvåvägskommunikation på internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Forum likt SweC är den enda kvarvarande meningsfulla tvåvägskommunikationen på internet.

Saknar tiden med bbs:er med bra diskussioner och usenet som det var på 90-talet, men som du säger swec är ett av få ställen kvar att hänga på för oss faktiskt gillar att det emellanåt är något genomtänkt som någon skriver ner.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Saknar tiden med bbs:er med bra diskussioner och usenet som det var på 90-talet, men som du säger swec är ett av få ställen kvar att hänga på för oss faktiskt gillar att det emellanåt är något genomtänkt som någon skriver ner.

BBS:erna var ju å andra sidan generellt sett betydligt mer lokala än webbforum kan vara, på gott och ont. Vi vanliga dödliga hade ju inte råd att ringa till rikstaxa flera timmar i sträck, utan den största delen av tiden ringde man till en bas i samma riktnummerområde, vilket begränsade det sociala utbudet en del.

Permalänk
Medlem

Många forum har dött eller är döende. Tråkigt då mycket information och kunskap ofta finns/fanns där. Själv har jag inga sociala medier förutom en YT kanal om det räknas?
Sweclockers, saabturboclubsweden, jagrullar, byggahus, värmepumpsforum, faktiskt, är en del av de forum jag frekvent besöker och det finns enorm kunskap och man slipper allt strunt och alla samtal som spårar ut totalt.

När jag började mecka mina äldre bilar så fick jag löjligt mycket hjälp på saab forumet(volvon är lika svår som duplo:)), gjorde en projekttråd och folk visade hur jag skulle bygga speciel verktyg för att tex byta koppling, skickade och/eller ritade kopplingsscheman och förklarade logiken bakom tex turbosystemet.
På sweclockers är jag nog en som mer hjälper än lär känner jag men ibland är det något jag har dålig koll på som kommer upp som nyligen med där jag frågade om hemmagjort UPS system jag funderar på att bygga. Då var det en medlem som hittade en väldigt intressant sak jag totalt missat.

Så vi får hoppas forumen lever kvar och kanske får en ny renässans eftersom facebook, instagram mfl mest känns för att visa upp sig själv och sitt liv med låg till ingen fokus på det som gör forum bra.
Kunskap kommer nog tyvärr bli en bristvara i framtiden. Tror det var GM eller någon annan stor tillverkare som nyligen släppte en helt ny växellåda, den går inte öppna på något sätt eller laga enda alternativet är att byta ut hela. Skulle bara en packbox med tillhörande lager vara dåligt ur en drivaxel så går det inte laga, köp en helt ny låda dyrt(för de som inte vet så kostar en packbox och ett lager ofta någon hundralapp).
Tyvärr blir det mer och mer så och det är där forum kan hjälpa till med med folk som hittar eller kommer på innovativa idéer för att lösa dessa fula knep från stora företag. Får hoppas alla inte bara är fast i det eviga "skrollflödet" när idéerna kommer behövas som mest.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

En förklaring tror jag är att "sociala medier" inte längre är sociala utan reklam-doom-scroll.

Jag minns när Facebook var en sida där du kunde följa dina vänners liv. Nu får du istället följa deras åsikter och massa reklam och algoritmer istället.

Edit: Även Instagram var åt det hållet. Du fick se dina vänner. Nu får du främst se andra istället och vad algoritmen bestämmer att du skall se.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS Prime 9070 XT 16GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Ett stort problem jag ser är att mycket diskussioner som förr hölls på forum, nu förflyttades till stor det till Discord kanaler, och liknande.
Vissa utvecklare (tyvärr på tok för många) har samma diskussioner på discord istället på tex github som förr.
Det känns som dom ofta skjuter sig i foten och behöver besvara samma 5 frågor om o om igen, istället för att ha en GitHub sida.

Båda dom här ”migreringarna” till discord och liknande är en ordentlig förlust i långa loppet.
Att hitta info snabbt och enkelt via Google eller specifika forum, AI (eller vad man nu vill använda) för problem, funderingar osv försvinner helt i det långa loppet.
Och blir mycket mycket krångligare.

”Jag har det här obskyra problemet som säkert någon stött på, låt mig googla det!”
…. ….
Google: ”Tyvärr jag hittar inget, för diskussionerna som hållits om hur man löser det är på någon obskyr discord kanal som dog för 2 år sen 👍”

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

BBS:erna var ju å andra sidan generellt sett betydligt mer lokala än webbforum kan vara, på gott och ont. Vi vanliga dödliga hade ju inte råd att ringa till rikstaxa flera timmar i sträck, utan den största delen av tiden ringde man till en bas i samma riktnummerområde, vilket begränsade det sociala utbudet en del.

Givet, men som 08:a var man nöjd, alla stora bbs:er var ju lokala. Men som sagt, usenet var ett lyft när man började hänga där, så otroligt många och väldigt smala forum. Som alt.* gruppen som handlade om att hela världen borde asfalteras så vi alla kunde brumma runt i våra snabba bilar precis överallt.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Hedersmedlem

Internet idag är mer instängt och "snuttifierat" då många diskussioner flyttat till mer eller mindre stängda och osökbara plattformar.

Mycket tror jag hänger ihop med att smartphones är det primära kommunikationsverktyget för väldigt många. Att ha en dator eller ens en laptop är inte självklart för många idag.

Mvh surgubben i tv-soffan skrivandes på mobilen

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Skrivet av OSkar000:

Internet idag är mer instängt och "snuttifierat" då många diskussioner flyttat till mer eller mindre stängda och osökbara plattformar.

Mycket tror jag hänger ihop med att smartphones är det primära kommunikationsverktyget för väldigt många. Att ha en dator eller ens en laptop är inte självklart för många idag.

Problemet är ju inte smartphones i sig, men att många sociala plattformar drar folk mot sina appar istället för webbläsare, eftersom de traditionellt sett kunnat vara mycket mer invasiva med hur mycket de kan spåra på det sättet än via Safaris standardinställningar. Det blev ju också ramaskri från Meta et al. när Apple började kräva att iOS-appar deklarerar för användaren vilken spårning de gör så det blir uppenbart även för icke-tekniker.

Permalänk
Medlem

Discord har ju tagit över så gott som allt, tyvärr. Överhypat mög som ofta är totalt oöverskådligt och där kanaler öppnas och stängs kontinuerligt, där inbjudningar går ut fortare än man hinner få dem o.s.v. o.s.v.

Blir förvisso inte yngre, men kan inte riktigt se fördelarna med plattformen. Om det är mest är hype som är grejen, eller om det är jag som missar storheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

”Jag har det här obskyra problemet som säkert någon stött på, låt mig googla det!”
…. ….
Google: ”Tyvärr jag hittar inget, för diskussionerna som hållits om hur man löser det är på någon obskyr discord kanal som dog för 2 år sen 👍”

För att fortsätta på detta.

Discord kanalen/servern behöver ju inte äns vara död. Den kan fortfarande vara vid fullt liv och ha många aktiva användare. Problemet är dock att Discord inte kan indexeras av söktjänster och att man dessutom behöver konto även om man bara tänker läsa.

Jag har märkt att det blivit lite svårare de senaste åren att hitta det man söker efter. Inte för att jag tror att informationen inte finns där ute, men just pga Discordpesten.
Förr hittade man till mindre och nischade forum med riktigt matig information. Hittar man något nu så är det oftast på Reddit och då dessutom många gånger trådar utan svar.

Jag hoppas forum så som Sweclockers forumdel kommer leva kvar länge.

Lite alternativ om man vill sätta upp forum.
https://alternativeto.net/software/phpbb/

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ELF:

För att fortsätta på detta.

Discord kanalen/servern behöver ju inte äns vara död. Den kan fortfarande vara vid fullt liv och ha många aktiva användare. Problemet är dock att Discord inte kan indexeras av söktjänster och att man dessutom behöver konto även om man bara tänker läsa.

Jag har märkt att det blivit lite svårare de senaste åren att hitta det man söker efter. Inte för att jag tror att informationen inte finns där ute, men just pga Discordpesten.
Förr hittade man till mindre och nischade forum med riktigt matig information. Hittar man något nu så är det oftast på Reddit och då dessutom många gånger trådar utan svar.

Jag hoppas forum så som Sweclockers forumdel kommer leva kvar länge.

Lite alternativ om man vill sätta upp forum.
https://alternativeto.net/software/phpbb/

Å andra sidan.... Discord ser jag som en ersättare för IRC. Då är Discord snäppet bättre på att inte slarva bort information. I fallet IRC så är förutsättningen att var du inte där när det skrevs så har du egentligen ingen möjlighet att läsa vad som skrevs.

Discord som forumersättare är ganska kass, men för vardagligt löst prat är det rätt trevligt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Discord har ju tagit över så gott som allt, tyvärr. Överhypat mög som ofta är totalt oöverskådligt och där kanaler öppnas och stängs kontinuerligt, där inbjudningar går ut fortare än man hinner få dem o.s.v. o.s.v.

Blir förvisso inte yngre, men kan inte riktigt se fördelarna med plattformen. Om det är mest är hype som är grejen, eller om det är jag som missar storheten.

Rent tekniskt så funkar det väl rätt bra (prestandan kan diskuteras) men det är klart det är ett verktyg, vissa servrar känns överadministrerade/fragmenterade där det görs dussintals kanaler för mycket, de är något överkonfigurerade för att det går känns det som. Väldigt olika i och för sig.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Ja discord är verkligen en bra plattform för både voip och vardaglig chatt, men suger när det gäller att kunna hitta och navigera till "rätt" informationsflöde. Detta påverkar även google-sökningars resultat och jag personligen har gått över helt till chatgpt pga denna förändring då google inte hittar informationen bakom flera stängda discordservrar.
Hade sweclockers och fz endast funnits på discord så hade jag inte längre följt dess flöde då discord är svårt att överblicka.

Ett sidospår som ändå ger forumen sin rätt är åldersgränsen på discord. Min grabb och jag skulle börja spela ihop i minecraft, men då vi sitter i olika rum i huset så behöver vi något sorts voip-system. Då han precis fyllt 7 så är discord helt uteslutet gpa grooming och dylikt. Således slutade det med att vi använde min mumble-server (som dessutom har bättre ljudkvalitet än discord) för voip. För man måste förstå att discord har en åldersgräns på 12 eller 13 år. Vart nånstans skall barn och ungdomar läsa information nånstans om allt finns på en plattform som är högre än vad de själva är? Det finns ju trots allt ett och annat barn som kan tänkas tycka det är intressant att läsa om ny teknik blandad med de senaste spelens recensioner.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Vissa spelutvecklare har fullt fungerande forum som funnits i flera år men numera kommer nästan all info och nyheter via andra kanaler, såsom Discord och så kallade sociala medier. De av oss som är kvar på forumen sitter som levande frågetecken och undrar vad som hände egentligen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OSkar000:

Å andra sidan.... Discord ser jag som en ersättare för IRC. Då är Discord snäppet bättre på att inte slarva bort information. I fallet IRC så är förutsättningen att var du inte där när det skrevs så har du egentligen ingen möjlighet att läsa vad som skrevs.

Discord som forumersättare är ganska kass, men för vardagligt löst prat är det rätt trevligt.

Håller helt med, men problemet är väl att så många andra verkar se det som en ersättare för typ allt. Har meckat med mods till ett par spel t ex, och för vissa spel är det rätt standard att man har både all diskussion OCH alla releaser hostade hos Discord.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Själv föredrar jag verkligen forum över all annan typ av "sociala medier". Som en del redan har varit inne på så föredrar även jag när man dels kan ta det i sin egen takt (utan att känns sig jäktad) och dels för att det snart är det enda formatet som tillåter lite mer genomtänkt kommunikation och möjligheten till lite mer djupdykningar i ett ämne. Ett annat plus är att informationen ligger kvar och är ofta enkel att söka efter. Nåt som går tvär bort för mig är chatt baserade lösningar och kortformats-lösningar (ofta med korta vertikala videos för att göra saken ännu värre). Nä tacka vet jag forum som detta, med en inriktning som fokuserar på nåt som intresserar mig.

Hoppas verkligen att forum får ett uppsving igen, det är många bra forum som gått i graven, men tyvärr så tror jag inte riktigt på det.

Permalänk
Medlem

Det fina med forum är att det aldrig finns någon baktanke att tjäna pengar på det, därav informellt och koncist.
Om man besitter koncentrationsförmåga pre sociala medier antar jag.

Permalänk
Medlem

Gillar forum för att det har den där sitta i en ring känslan. Scouterna typ. Många andra sociala medier har märkligare upplägg. ex. låtsas att du är en kändis... humor eller säg något som ens liknar en egen tanke blir downvote ner i skosulorna FRÅN ALLA SIDOR, alternativt startas någon form av politiskt drev, kontakta arbetsgivaren, släkt och sen försöka få personen hängd 👀

Permalänk
Medlem

Kan inte annat än hålla med om de fördelar som nämnts för forum hittills. Brukar vara så mycket mer givande än många andra typer av plattformar.

Discord är utmärkt som IRC-ersättare och chattverktyg i allmänhet (antingen privat eller i projekt), men som informationskälla är det ganska värdelöst.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skribent
Skrivet av Pettson88:

[...] Blir förvisso inte yngre, men kan inte riktigt se fördelarna med plattformen. Om det är mest är hype som är grejen, eller om det är jag som missar storheten.

Som flitig användare av både Discord och olika onlineforum vill jag försöka kasta lite ljus över frågan.

Forum har generellt den stora fördelen att det som skrivs är lätt att söka upp och tillgängligt för alla. Det finns ofta en annan nivå av moderering, vilket bidrar till att diskussionerna håller en bättre struktur och förs med mer eftertanke. Det är också vad Calle är inne på – att diskussioner i regel hålls på en högre nivå. Den absolut största fördelen, utifrån egen erfarenhet, är den nivå av expertis som går att hitta på forum. Den har jag haft mycket svårt att komplettera, än mindre ersätta, med sociala medier som Discord.

Plattformar som Discord har däremot fördelen av att vara mer interaktiva i realtid, ungefär som Messenger eller andra chattjänster. Vill man snabbt ställa en enkel fråga får man ofta ett lika snabbt svar. Discord och liknande tjänster bidrar också med annat, återigen kopplat till interaktivitet, där möjligheten att tala med varandra är en viktig faktor. Problemet är att mycket substans lätt går förlorad i hastigheten, och det är inte ovanligt att viktig information drunknar i flödet eller blir omöjlig att hitta i efterhand.

Jag skulle säga att det ena inte utesluter det andra. Själv använder jag båda, beroende på vad jag vill uppnå. Däremot är det lite synd att den yngre generationen ofta bara känner till, eller aktivt väljer, de snabbare alternativen. Tålamodet att sätta sig ner, tänka efter och formulera sig med lite eftertanke verkar tyvärr bli allt mer sällsynt.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Som flitig användare av både Discord och olika onlineforum vill jag försöka kasta lite ljus över frågan.

Forum har generellt den stora fördelen att det som skrivs är lätt att söka upp och tillgängligt för alla. Det finns ofta en annan nivå av moderering, vilket bidrar till att diskussionerna håller en bättre struktur och förs med mer eftertanke. Det är också vad Calle är inne på – att diskussioner i regel hålls på en högre nivå. Den absolut största fördelen, utifrån egen erfarenhet, är den nivå av expertis som går att hitta på forum. Den har jag haft mycket svårt att komplettera, än mindre ersätta, med sociala medier som Discord.

Plattformar som Discord har däremot fördelen av att vara mer interaktiva i realtid, ungefär som Messenger eller andra chattjänster. Vill man snabbt ställa en enkel fråga får man ofta ett lika snabbt svar. Discord och liknande tjänster bidrar också med annat, återigen kopplat till interaktivitet, där möjligheten att tala med varandra är en viktig faktor. Problemet är att mycket substans lätt går förlorad i hastigheten, och det är inte ovanligt att viktig information drunknar i flödet eller blir omöjlig att hitta i efterhand.

Jag skulle säga att det ena inte utesluter det andra. Själv använder jag båda, beroende på vad jag vill uppnå. Däremot är det lite synd att den yngre generationen ofta bara känner till, eller aktivt väljer, de snabbare alternativen. Tålamodet att sätta sig ner, tänka efter och formulera sig med lite eftertanke verkar tyvärr bli allt mer sällsynt.

Fair, fair. Jag är personligen kraftigt allergisk mot den typen av kommunikation (hastighet men sällan substans, Twitchs chat är nog det bästa exemplet jag någonsin upplevt på det) i 99% av fallen. Och som du säger, det är så jäkla lätt att det som faktiskt är användbart drunknar och försvinner, då översikten är... begränsad. Minst sagt.

Men jag ska inte säga att man inte får tycka om Discord. ^^ Jag tycker dock det är lite väl haussat för vad det faktiskt är. Som @Thomas är inne på känns det som att rätt många använder Discord som någon slags universalverktyg och ersättare för saker som upplägget inte direkt är optimalt för. :/ Det tycker jag är trist.

Tack för perspektivet dock, alltid intressant att höra olika vinklar även om man själv inte delar dem.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Många som postar på sociala medier pumpar ut material snabbt. De interagerar heller ALDRIG i trådarna de skapar......

Forum likt SweC är den enda kvarvarande bastionen för de som endå vill ha meningsfull tvåvägskommunikation på internet.

Håller med. Sociala medier har blivit reklam o att skapa innehåll som gör att man vill interagera med det.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Fast det där är nog mer en fråga om att klientelet online ändrats än något annat. På den tiden var det väl i praktiken bara nördar som klarade av att ta sig online, vilket förstås återspeglades i innehållet. Sedan blev "internetpaket" årets julklapp, bloggdrottningar ett faktum, och det mesta optimerades för kommersialism snarare än användarupplevelse när det plötsligt fanns horder av normies som är mer benägna att göra oinformerade köp att casha in på online.

Nördgrejerna finns dock kvar, men är väl dolda i den allmänna syndafloden numera

Skrivet av OSkar000:

Ja du vet ju hur jag jobbar. Du anar inte hur mycket IT-problem en sammanlagd besättning om kanske 100 pers kan ha. Det gick så långt att jag meckade en Windows 7 OEM-installationsskiva som läste SLIC-tablen från BIOS, och installerade Windows med rätt OEM-licensfiler för aktuell tillverkare för att slippa ha med mig massa olika skivor. Varenda törn var det någon som hade problem med datorn och behövde hjälp att installera om den.

Det enda jag gjort med någons dator de senaste åren är att skruva isär och blåsa ur en dammpackad Macbook, och det handlade mer om att ägaren inte visste vad Pentalobe är snarare än något annat. Installera om MacOS hade han grejat på egen hand.

De enda som fortfarande använder datorer är de som har tillräcklig koll för att kunna sköta sådant själva. De allra flesta gör allt från telefonen idag.

I korthet, instämmer till fullo

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Forum för alltid. Jag avskyr att allt ska flyttas till chattklienter som Discord som ej är sökbar på internet, eller än värre, osocial media.

Tack för att ni finns, SweClockers!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Mm. Är också väldigt glad för att Sweclockers forum fortfarande existerar. Har varit väldigt aktiv på många forum under mina år, men numera är det "bara" sweclockers (och fz) som jag är kvar på. Tiderna förändras, och med dessa sätten vi "ska" kommunicera.
Som många nämnt ovan så är många "moderna" plattformar avsevärt mycket mer flyktiga, och information kan försvinna lika fort som det dykt upp. Om det överhuvudtaget går att söka.
Håller tummarna hårt att sweclockers, och dess forum kommer fortsätta existera i lika många år till. Tack till alla er i sweclockers-community som gör att man vill delta

Permalänk
Medlem

Det som är bra med forum är att de på ett helt annat sätt är ett "offentligt torg". Här kan alla från Pelle Foliehatt till Sara IT-tekniker uttala sig på samma grunder, ingen favorisering eller flyktig majoritet.

Jämfört med Reddit, YouTube eller annan media där diskursen helt dikteras av *gurus*. Där är det personen bakom kanalen eller det nick (reddit) med mest streetcredd som "alltid vinner" även när de har fel och alla som ifrågasätter röstas ner (se Unidan-historien). Discord är mer av samma, småpåvar som styr enväldigt och tystar oppositionen. Cirkelrunk och åsiktskorridor.

Visst, I den bästa av världar kommer de bästa svaren lyftas till toppen av tråden och inte drunkna mitt i (som sker här) men nog så ofta så är det snarast skiten som flyter upp till toppen.

Permalänk
Medlem

Aldrig använt Discord, inte sett behovet av det och är generellt skeptisk till det mesta av "nya" medier/kommunikationsplattformar.

När diskussioner flyttas till andra plattformar som inte är öppna likadant som t ex forum, så går en del av informationen förlorad och nätet blir mer informationsfattigt. Kombinera det med betalväggar för t ex nyhetssidor och det gör också sitt.
Styrkan i internet sitter ju i att kunna söka information om det mesta, även sådant som kanske inte ligger inom ditt vanliga intresseområde. Sökningar leder ofta till Reddit, men kvalitén på svaren är generellt låg med en massa intetsägande inlägg el bara frågor utan något svar.

Forumet här håller en bra nivå, men ibland stöter man på folk som märker ord el ifrågasätter i onödan.
När man skriver så hoppas man bara att man inte får någon sådan individ på sig.
Även om man tänker igenom det man skriver någorlunda för det mesta, så är det ju ändå frågan om ett snabbt svar el tyckande/åsikt på ett forum. Man får kanske inte alltid till riktigt rätt formulering el är så tydlig så att saker inte kan misstolkas.
Bra med dialog och olika åsikter här i övrigt.