Möjlig Radeon RX 7950 XTX-prototyp letar sig ut på nätet

Permalänk
Melding Plague

Möjlig Radeon RX 7950 XTX-prototyp letar sig ut på nätet

Kylaren till det icke släppta grafikkortet är massiv och verkar anpassad för tre stycken strömkontakter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Heja AMD.
Aldrig försent, tack.

Permalänk

Är det inte dags för tillverkare att sätta dit någon form av stativ som man kan ändra längd och skruva fast i ett läge? Som t.ex. ett miniformat av ett poolskaft

som fästs i kanterna på gpu'n

Permalänk
Medlem

"Borde AMD ha släppt en direkt konkurrent till Geforce RTX 4090? Diskutera i tråden!"

Ja, vet inte om det vore direkt ekonomiskt försvarbart, alltså att den kommer göra direkt vinst. Men indirekt kan det ge positiva effekter på andra kort i deras line-up när folk slutar jämföra 7900 XTX med 4090 a.k.a Titan, ett kort som är tänkt att konkurrera med 4080.

Tvivlar dock på att ett 7950 XTX kommer att hända. Kanske ett sånt kort i nästa generation dock, vore nice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattediablo:

Är det inte dags för tillverkare att sätta dit någon form av stativ som man kan ändra längd och skruva fast i ett läge? Som t.ex. ett miniformat av ett poolskaft <Uppladdad bildlänk> som fästs i kanterna på gpu'n

Jag har faktiskt fått med det med mitt MSI 3070 Surpim X!

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattediablo:

Är det inte dags för tillverkare att sätta dit någon form av stativ som man kan ändra längd och skruva fast i ett läge?

Förstår vad du menar, men skulle hellre se en återgång till någon form av standard som vi hade med isa-kort där full-längskort var en väldefinierad storlek och chassin hade stöd som höll i korten i bakkant. Tänk vad enkelt det hade varit om tillverkare hade hållit sig till något sånt?

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Anti sag bracket menar ni, något flera tillverkare skickar med numera.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Bättre försent än aldrig, men ett 7950 XTX utan Strål- eller AI- acceleratorer för ett lagom pris hade suttit som en käftsmäll på Nvidia.
7900 XTX finns ju iofs redan med 3x8-pin som jag förnimmat mig till ska överklocka bättre.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattediablo:

Är det inte dags för tillverkare att sätta dit någon form av stativ som man kan ändra längd och skruva fast i ett läge? Som t.ex. ett miniformat av ett poolskaft <Uppladdad bildlänk> som fästs i kanterna på gpu'n

Jag fick faktiskt med en sådan till mitt 7900XTX. En pinne med ställbar höjd att sätta under den frihängande kanten.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattediablo:

Fick med en till mitt sapphire 7900xt pulse så görs redan till vissa kort.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattediablo:

Fick med ett sånt till mitt 7900xtx tuf. Magnetisk också så det rör sig inte när man flyttar runt datorn.

Sen var rätt rätt trevligt då mitt nuvarande chassi hade ett inbyggt grafikkortsstöd som man kan flytta upp och ner

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Är inte redan 7900XTX den maximalla kretsen för den generationen?

Permalänk
Skrivet av JonatanR:

Jag har faktiskt fått med det med mitt MSI 3070 Surpim X!

Skrivet av Rebben:

Jag fick faktiskt med en sådan till mitt 7900XTX. En pinne med ställbar höjd att sätta under den frihängande kanten.

Skrivet av norrby89:

Fick med en till mitt sapphire 7900xt pulse så görs redan till vissa kort.

Skrivet av Ostbullen:

Fick med ett sånt till mitt 7900xtx tuf. Magnetisk också så det rör sig inte när man flyttar runt datorn.

Sen var rätt rätt trevligt då mitt nuvarande chassi hade ett inbyggt grafikkortsstöd som man kan flytta upp och ner

Åh, så de hade börjat tillverka sånt. Har bara hört om hur tunga gpu'er är nuförtiden och hur vissa är rädda att de kan vika sig men inget om gpu stöd.

Undrar om sådant kommer att säljas separat från flera tillverkare och det slutar med att Sweclockers får göra en bäst i test grej av det hela (bäst fäste, tåligast ,mest praktiska mm.) xD

update: det finns visst att köpa separat redan xP

Permalänk
Medlem

Det är alltid kul och ofta lite fascinerande med prototyper som denna. Hade varit kul om även själva kretskortet hade dykt upp.

Sedan kanske det var bra att folk inte hade möjlighet att kasta riktigt så mycket pengar på RX 7000-serien med tanke på hur dess RT-prestanda är så mycket sämre än 9000-serien samt även hur den saknar stöd för FSR 4. Ett sådant kort i 9000-serien (eller senare) vore betydligt mer intressant.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av rymdriddaren:

Anti sag bracket menar ni, något flera tillverkare skickar med numera.

Det ser lite skumt ut med stort grafikkort, stor kylare, ATX låda och itx moderkort 😁
Jag fick med ett sånt stöd som skruvades fast med grafikkortet

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

<Uppladdad bildlänk>
Det ser lite skumt ut med stort grafikkort, stor kylare, ATX låda och itx moderkort 😁
Jag fick med ett sånt stöd som skruvades fast med grafikkortet

Har samma som dig och tycker Sapphires "arm" är rätt bra när den väl är på plats men jäklar vad jag svor vid monteringen över att fippla dit skruvarna samtidigt som man håller i armen, iaf på mitt Fractal-chassi där skruvarna sitter på insidan. Nästan ett tvåmannajobb.

Permalänk
Medlem

Det hade säkert blivit techtubarnas nya älskling. Inga onödiga funktioner som vettig RT eller uppskalning men pris/prestanda i raster som slår 4090 med hästlängder.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Om det nu verkligen är avsett för ett tänkt RX 7000 kort...

Kan även vara et tidig kylare till nuvarande RX 9070 kort

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinkyboo:

Är inte redan 7900XTX den maximalla kretsen för den generationen?

Jo, men det går ju alltid att klocka upp den och peta i snabbare minne (7900XTX hade 20GHz, det fanns 23GHz) om man har en kylare som räcker.

Det ryktades också att länken till memory controllerns chiplet var felaktig på Navi 31 vilket gav lägre prestanda, något som fixades med den kraftigt försenade Navi 32. AMD kan ju ha planerat en ny stepping för att fixa det problemet i Navi 31 and gjort en 7950 baserat på det men sedan slagit de tankarna ur hågen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Om det nu verkligen är avsett för ett tänkt RX 7000 kort...

Kan även vara et tidig kylare till nuvarande RX 9070 kort

9070XT drar mindre än vad 7900XTX gjorde.

9070XT släpptes inte på våra marknader med någon referens-design, men du kan se den här om du vill:

https://videocardz.com/newz/amds-unreleased-radeon-rx-9070-xt...

Visa signatur

5900X | 6700XT