Permalänk
Medlem

Byta isp. Vilka har lägst svarstider?

Hej dags att vara otrogen, min rabatt har gått ut hos bredband 2. Vilka operatörer riktigt ip och har lägst svarstider?

Bredband 2 har ca 11ms, mer om man har cgnat.
Har för mig att för mig att jag hade 3-4 ms med Telia förr, låg På camping nyss och de hade 5ms på wifi.

Hur kommer de sig att det kan skilja sig mellan olika operatörer, är det att Telia är en tier 1 operatör? Eller har de tappat de nu när AP-fonderna tagit över Telia carrier?

Permalänk
Rekordmedlem

Ingen har alltid lägst latens för det beror på avståndet. Det måste alltså mätas mellan samma 2 platser som man vill kommunicera mellan om värdet ska vara meningsfullt (och mäter man mot en annan plats så kan en annan operatör ha lägre)
Generellt så är det mindre operatörer som använder CGN och en del som använder det kan sälja publik ip som tillval eller ge det om man frågar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Beror ju helt på vem du mäter mot, vart de är placerade rent geografiskt jämfört med dig och vilken routing din operatör har mot just den mätpunkten.

Telia har generellt bäst routing i Sverige vad jag vet åtminstone. Sen om det är värt 1-2ms i skillnad för det saftiga priset är upp till dig..

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av jope84:

Hej dags att vara otrogen, min rabatt har gått ut hos bredband 2. Vilka operatörer riktigt ip och har lägst svarstider?

Bredband 2 har ca 11ms, mer om man har cgnat.
Har för mig att för mig att jag hade 3-4 ms med Telia förr, låg På camping nyss och de hade 5ms på wifi.

Hur kommer de sig att det kan skilja sig mellan olika operatörer, är det att Telia är en tier 1 operatör? Eller har de tappat de nu när AP-fonderna tagit över Telia carrier?

Skrivet av mrqaffe:

Ingen har alltid lägst latens för det beror på avståndet. Det måste alltså mätas mellan samma 2 platser som man vill kommunicera mellan om värdet ska vara meningsfullt (och mäter man mot en annan plats så kan en annan operatör ha lägre)
Generellt så är det mindre operatörer som använder CGN och en del som använder det kan sälja publik ip som tillval eller ge det om man frågar.

Skrivet av Pamudas:

Beror ju helt på vem du mäter mot, vart de är placerade rent geografiskt jämfört med dig och vilken routing din operatör har mot just den mätpunkten.

Telia har generellt bäst routing i Sverige vad jag vet åtminstone. Sen om det är värt 1-2ms i skillnad för det saftiga priset är upp till dig..

Ja, anslutningstyp + avstånd (där avstånd sedan kommer variera beroende på hur trafiken ruttas) är väl i princip vad det handlar om.

Vissa typer av anslutning har ju något slags inbyggd latens i själva tekniken; typ ADSL, DOCSIS, 4G, 5G (iaf "vanlig", kanske inte de mmWave-låglatenslänkar som främst figurerat i hajpmaterial om 5G) har alla ganska påtaglig latens för att ens nå från kund till operatörens utrustning.

Det är väl förmodligen inte till Telias fördel att de gjort sig av med mycket av nätinfrastrukturen (numera Arelion) och väl numera är en kund bland andra, men tror inte det är en stor faktor i sammanhanget.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, anslutningstyp + avstånd (där avstånd sedan kommer variera beroende på hur trafiken ruttas) är väl i princip vad det handlar om.

Vissa typer av anslutning har ju något slags inbyggd latens i själva tekniken; typ ADSL, DOCSIS, 4G, 5G (iaf "vanlig", kanske inte de mmWave-låglatenslänkar som främst figurerat i hajpmaterial om 5G) har alla ganska påtaglig latens för att ens nå från kund till operatörens utrustning.

Det är väl förmodligen inte till Telias fördel att de gjort sig av med mycket av nätinfrastrukturen (numera Arelion) och väl numera är en kund bland andra, men tror inte det är en stor faktor i sammanhanget.

De blev ett byte till Telia, fick 409kr för gigabit.
Skall testa och pinga lite olika sidor och göra tracert Och jämföra med när jag bytt operatör.

Permalänk

Rent generellt skulle jag säga de större isp:erna typ Telia, Tele2, Telenor men beror också på vad du mäter mot som tidigare också nämnts.
Du kan kolla isp:erna som du tänkt kolla på här: https://bgp.he.net/
de ger en fingervisning om deras nät och vilka de peerar med.

Edit såg du redan valt men kanske om andra skall byta kan det vara värt kolla bgp.he.net

edit info tillagd då ts redan valt.
Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem

Har en vän som bor lite drygt 5 mil bort på landet med 5-6 mil till närmsta större stad, han har 3-4 ms mot steams servrar med Bahnhof 250/250.

Jag hade Telia 1000/1000 och pingar 7-8ms mot steams servrar (cs2 gäller detta) jag bor även i tätbyggd ort/kommun med drygt 10k invånare. när min bindningstid gick ut hade jag bättre erbjudande hos Bahnhof så band mig på 12 månader hos Bahnhof på 1000/1000 där istället drygt 3 månader innan min bindningstid mot telia gick ut.

När jag väl får Bahnhof nätet har jag helt plötsligt istället 14-15 ms mot Steams servrar, min tanke att gå från Telia var ju snarare att kanske maxxa mig ner på 3-4ms,

Mitt svar är att uppenbart kan det spela stor exakt vart man har sitt fiber och vart leverantörerna har närmsta stationer med modernast utrustning osv.

Som tur va gick Bahnhof med att avbryta allt med dom, Tänkte testat ownit med men var lite för orolig att landa på 14-15ms även hos dom och få börja om processen ännu en gång att få i och urläggning från leverantörer etc. Så bet i det sura äpplet och gick tillbaka till Telia

Permalänk
Medlem

Första biten kan man oftast inte göra så mycket åt. Ett stadsnät lägger ofta på sitt.

Men därefter: Telia med Arelion, alternativt Tele2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Första biten kan man oftast inte göra så mycket åt. Ett stadsnät lägger ofta på sitt.

Men därefter: Telia med Arelion, alternativt Tele2.

Många ISP:er har ju Arelion som en av sina upstream providers, så jag vet inte hur mycket Telia sticker ut längre.

Tele2 och Telenor borde väl vara hyfsat snarlika kan jag tänka mig.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Absolut. Men idag kan en "mellan-ISP" köpa olika typer av kapacitet. Arelion kan t.ex sälja en extra kort väg för de som är villiga att betala, medans snåljåparna får ta en delad och lite längre väg med fler hopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nallas:

Har en vän som bor lite drygt 5 mil bort på landet med 5-6 mil till närmsta större stad, han har 3-4 ms mot steams servrar med Bahnhof 250/250.

Jag hade Telia 1000/1000 och pingar 7-8ms mot steams servrar (cs2 gäller detta) jag bor även i tätbyggd ort/kommun med drygt 10k invånare. när min bindningstid gick ut hade jag bättre erbjudande hos Bahnhof så band mig på 12 månader hos Bahnhof på 1000/1000 där istället drygt 3 månader innan min bindningstid mot telia gick ut.

När jag väl får Bahnhof nätet har jag helt plötsligt istället 14-15 ms mot Steams servrar, min tanke att gå från Telia var ju snarare att kanske maxxa mig ner på 3-4ms,

Mitt svar är att uppenbart kan det spela stor exakt vart man har sitt fiber och vart leverantörerna har närmsta stationer med modernast utrustning osv.

Som tur va gick Bahnhof med att avbryta allt med dom, Tänkte testat ownit med men var lite för orolig att landa på 14-15ms även hos dom och få börja om processen ännu en gång att få i och urläggning från leverantörer etc. Så bet i det sura äpplet och gick tillbaka till Telia

Hur mäter du latensen mot servern? Har du en ip så man få pinga emot? Eller tittar du bara i scoreboard?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

I cs2 brukar jag ha 1-2 i ping banhof 500/500mbit. Misstänker att jag sitter löjligt nära servrarna. i BF4 så hade jag 2 i ping på stockholms servrar för flera år sedan. Bor nära stockholm så det är nog därför, bor dessutom nära ett par gamla militär bunkrar jag misstänker huserar ganska många servrar. Kan vara där en del servrar ligger och då snackar vi ett par kilometer om ens det.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Hur mäter du latensen mot servern? Har du en ip så man få pinga emot? Eller tittar du bara i scoreboard?

Jag använder räknaren i hörnet som man aktiverar i menyerna, som visserligen brukar stämma med scoreboarden även om den inte uppdaterar lika ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nallas:

Jag använder räknaren i hörnet som man aktiverar i menyerna, som visserligen brukar stämma med scoreboarden även om den inte uppdaterar lika ofta.

Ah okej för jag har aldrig haft över 6 ping i cs sen jag skaffade Bahnhof...krångligt med peering 😁

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop