Permalänk
Medlem

Hamburgare + pizzastål + Grill?

Hej,

Har förstått att galler i grillen inte är det bästa för att få till bra burgare, i stället ska man använda någon typ av jämn stekyta, och jag har ju faktiskt ett pizzastål liggande som ska gå ner i den runda Weber-grillen.

Värmen kommer såklart bli mycket jämnare, men det finns ingen möjlighet att flytta runt burgarna för att hantera värmen. Man måste sannolikt halvera kolet och mäta yttemperaturen (200–250 °C) för att inte helt bränna upp burgarna. På vanligt galler är det generellt inget problem med "brända" grillränder, men på ett stekbord blir det hela ytan som blir bränd i stället.

Man kan såklart fundera på om det inte är lika bra att bara köra burgarna i pannan på spisen i stället, men jag tänker att när fettet rinner ner i glöden och man har stängt locket, så får man till den där "rökiga" grillsmaken?

Någon som har erfarenhet?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Det är bra om man har någon typ av kant som håller fettet inne för det blir inte en trevligt rökig smak av fett som ramlar ner i glöden, det ryker som satan, luktar lite sådär, och det kan även börja brinna varpå du får ett rejält tillskott av värme.

Annars tycker jag smashburgare på pizzastål funkar bättre på spishällen om man har induktion, men återigen är en kant att föredra. Finns det inget i silikon man kan lägga runt? Själv har jag en stekhäll med kant, är betydligt mindre bökigt att hålla på med.

Grillade burgare tycker jag personligen är en lite annan grej och gott på sitt sätt, och det blir lite rökigare smak osv. Men visst, man får inte den där härliga ytan som på smashburgare.

Men för all del, testa med grejerna du har! Och rapportera gärna hur det gick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Har förstått att galler i grillen inte är det bästa för att få till bra burgare, i stället ska man använda någon typ av jämn stekyta, och jag har ju faktiskt ett pizzastål liggande som ska gå ner i den runda Weber-grillen.

Jag har stekbord till min grill, det är två olika tekniker. Grilla på med gallret när du vill ha ”vanliga” hamburgare, till stekytan så ska du köra smashed-burgers. Köp dig ett smash-järn och rocka loss! Ska smashas ordentligt och med hög temp (så perfekt på grillen), blir supergott!

Som @Eismannen skriver, köp ett stekbord som passar din grill.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Jag har stekbord till min grill, det är två olika tekniker. Grilla på med gallret när du vill ha ”vanliga” hamburgare, till stekytan så ska du köra smashed-burgers. Köp dig ett smash-järn och rocka loss! Ska smashas ordentligt och med hög temp (så perfekt på grillen), blir supergott!

Som @Eismannen skriver, köp ett stekbord som passar din grill.

Bakplåtspapper + Kastrull = smash-järn.

Smasha är 100% det han borde göra.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Det är bra om man har någon typ av kant som håller fettet inne för det blir inte en trevligt rökig smak av fett som ramlar ner i glöden, det ryker som satan, luktar lite sådär, och det kan även börja brinna varpå du får ett rejält tillskott av värme.

Typ anledningen till att man grillar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Typ anledningen till att man grillar

Börjar fettet brinna är det inte så farligt om värmetillskottet är ok, ibland kan det till och med vara önskvärt för man får lite mer yta då, men om det inte börjar brinna utan bara blir tjock vit rök är det inte särskilt trevligt för den röken ger inte den trä-röksmak man vill åt..

Permalänk
Medlem

Gjutgärnspanna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Ja, det är fullständigt felaktigt.
En del tycker att en smashburgare med rejäl stekyta är bättre och av någon anledning har det spridits som en sanning.

Som med mycket annat är det inte rätt eller fel, det är en smaksak. Jag föredrar en grillad burgare.

Med det sagt, prova

Du kan fixa något mindre galler med ben eller vända någon stålform och ställa på pizzastålet om du vill ha en mindre varm yta att flytta dem till.
Är det en weber 57 finns en avställningshylla att köpa också.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Vi har haft finare Weber gasolgrill tidigare vilket var smidigt, men man fick aldrig till den där grillsmaken. Vi köpte en kolgrill, en 57:a med inbyggt sidobord, den gav ganska så direkt exakt den smaken vi var ute efter, d.v.s. grillsmak (rök). Jag har uppmärksammat att om jag penslar med smält smör och även slänger ner lite i kolen så blir det såklart mer rök, och kör man då med stängt lock blir det, enligt oss, riktigt go grillsmak på köttet.

Jag är helt med på att man kan göra hamburgare på en rad olika vis, vanligen blandar vi till en smaksatt smet själva och smashar i stålpannorna, vilket blir mycket bra. För att göra liknande på grillen behöver vi såklart ett stål, och det är där pizzastålet kommer in. Jag ser inget problem med att fett droppar ner i elden, det gör det ju även om vi inte kört med pizzastål, och jag vill tro att det är en bidragande faktor till grillsmaken.

Men jag inser också att det blir mer komplicerat att köra pizzastålet på grillen av tidigare nämnda anledningar, men jag antar att det bara är till att testa sig fram och försöka hitta rätt temp på stålet. Det kommer såklart ta längre tid, så man får vara ute i god tid, istället för att dra igång grillen en halvtimme innan så är det troligen snarare 1 timme innan som gäller.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Släng upp lite bilder på resultatet sen 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ja, det är fullständigt felaktigt.
En del tycker att en smashburgare med rejäl stekyta är bättre och av någon anledning har det spridits som en sanning.

Som med mycket annat är det inte rätt eller fel, det är en smaksak. Jag föredrar en grillad burgare.

Med det sagt, prova

Du kan fixa något mindre galler med ben eller vända någon stålform och ställa på pizzastålet om du vill ha en mindre varm yta att flytta dem till.
Är det en weber 57 finns en avställningshylla att köpa också.

En smashburgare utan stekyta tenderar att falla isär. Dessutom leder stekytan till en kemisk reaktion mellan aminosyror och sockerarter i köttet (Maillardreaktionen), vilket skapar komplexa umamismaker som annars är svåra att åstadkomma. Det finns alltså en ganska "god" (pun intended) anledning till att smashburgare av många upplevs smaka bättre och att dom därmed blivit så populära. Det är igen konspiration...

Jag kör minst 250°C på pizzastål och 350°C på gjutjärn. Pressat på ytan och låter smashjärnet vila på hamburgaren. När kristalliseringen tagit form (ibland med hjälp av lite senap) och flyttar över dom till den svalare zonen så den får vila.
Som olja använder jag avokadoolja som klarar högre temperaturer utan att kristalliseras. Godast sägs talg vara men har ännu inte hittat någon i min närhet som säljer det.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

En smashburgare utan stekyta tenderar att falla isär. Dessutom leder stekytan till en kemisk reaktion mellan aminosyror och sockerarter i köttet (Maillardreaktionen), vilket skapar komplexa umamismaker som annars är svåra att åstadkomma. Det finns alltså en ganska "god" (pun intended) anledning till att smashburgare av många upplevs smaka bättre och att dom därmed blivit så populära. Det är igen konspiration...

Jag kör minst 250°C på pizzastål och 350°C på gjutjärn. Pressat på ytan och låter smashjärnet vila på hamburgaren. När kristalliseringen tagit form (ibland med hjälp av lite senap) och flyttar över dom till den svalare zonen så den får vila.
Som olja använder jag avokadoolja som klarar högre temperaturer utan att kristalliseras. Godast sägs talg vara men har ännu inte hittat någon i min närhet som säljer det.

Ja, det vore väl dumt att smasha en burgare på ett vanligt grillgaller, grillar man en vanlig burgare faller den inte isär.

Jag sa inte konspiration, men helt fel ord är det inte, den där kocken i tv4's nyhetsmorgon försökte ju sig på att hävda att det var fel att grilla burgare, lustigt nog misslyckades han ju med sitt blindtest sen.

Talg brukar finnas på ICA, åtminstone häromkring.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

9 gånger av 10 så tillagar jag hamburgarna i stekpannan.

Brukar avsluta med att "ösa dem", precis som man brukar göra med vanliga köttbitar. Slänger i lite diverse kryddning tillsammans med en rejäl klump smör. Det är lite svårt att få till lika bra om man har ett stekjärn/eller stekbord som är platt. En stekhäll för öppen eld fungerar ypperligt dock eftersom de inte är plana.

De få gånger man grillar så händer det att man slänger på en burgare eller två också direkt på gallret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ja, det vore väl dumt att smasha en burgare på ett vanligt grillgaller, grillar man en vanlig burgare faller den inte isär.

Jag sa inte konspiration, men helt fel ord är det inte, den där kocken i tv4's nyhetsmorgon försökte ju sig på att hävda att det var fel att grilla burgare, lustigt nog misslyckades han ju med sitt blindtest sen.

Talg brukar finnas på ICA, åtminstone häromkring.

Om det är Jureskog du tänker på så är han lika representativ för smashed burger som McDonalds är för grillade burgare.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

En smashburgare utan stekyta tenderar att falla isär. Dessutom leder stekytan till en kemisk reaktion mellan aminosyror och sockerarter i köttet (Maillardreaktionen), vilket skapar komplexa umamismaker som annars är svåra att åstadkomma.

Hur svårt är det egentligen att skapa den reaktionen? Är det inte en bit under 200 grader den uppkommer om jag inte minns helt fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Om det är Jureskog du tänker på så är han lika representativ för smashed burger som McDonalds är för grillade burgare.

Nej, Erik Videgård.
Jureskog ger jag inte heller mycket för.
Bra på marknadsföring får man väl ge honom förstås.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av thechosenone:

Hur svårt är det egentligen att skapa den reaktionen? Är det inte en bit under 200 grader den uppkommer om jag inte minns helt fel?

Har inte nördat ner mig så, jag låter stekytan avgöra hur varm jag vill att mitt stekbord ska vara.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag älskar kolgrill och har provat lite olika. Ofta när man pratar om pizzastål och så vidare vill man göra smashburgare. Jag älskar också smashburgare. Mycket av röken blir blockerad av stålet, så varför då smashburgare?

Jag grillar ofta inte bara en sak utan det är någon timme med kyckling, korv osv, så då kan man starta med ett stål för att kanske få in lite rök i smashen.

Annars tycker jag det kan vara bra på en kolgrill ha tjockare burgare, ge dom mycket brännyta, för att sedan flytta bort dom direktvärmen så långt det bara går och låta dom vara mottagliga för röken. Se bara till att inte ha för höga temperaturer. Det blir lätt att när de står vid sidan och om man stänger locket ligger tempen på 150-200 grader.

Sen finns massa andra metoder. Men det är så jag tänker på saken.

Passar på att tipsa om BBQ Pit Shop Boys som hållit på i alla evigheter på Youtube. Härligt gäng att följa.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

För att få till en crust på smashed burger så får man, som jag förstår det, inte använda några tillsatser i köttet förutom kryddor och man ska undvika smör och olja, utan istället låta köttets egna fett reagera. Temperaturen bör ligga på 200-230 grader. Dessutom ska det gärna vara riktigt hamburgerkött, dvs. nöt, gärna högrev med 22% fett eller mer.

Jag har hittills inte lyckats få till effekten utan har istället valt att gå andra hållet med mer smaktillsatser, samt olja och smör. Efter en del tester har vi dessutom kommit fram till att det är blandfärs som gäller för oss. Så rent tekniskt gör jag nästan mer pannbiff än smashed burgers men ändå inte... Oavsett har det visat sig passa familjen väldigt bra och är numera en favorit. Ambitionen är dock att försöka mig på riktig smashed burger igen.

Men oavsett, det låter som att det är mest jobb att försöka använda pizzastålet på grillen, kanske lika bra att nöja sig med stålpannan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

För att få till en crust på smashed burger så får man, som jag förstår det, inte använda några tillsatser i köttet förutom kryddor och man ska undvika smör och olja, utan istället låta köttets egna fett reagera. Temperaturen bör ligga på 200-230 grader. Dessutom ska det gärna vara riktigt hamburgerkött, dvs. nöt, gärna högrev med 22% fett eller mer.

Jag har hittills inte lyckats få till effekten utan har istället valt att gå andra hållet med mer smaktillsatser, samt olja och smör. Efter en del tester har vi dessutom kommit fram till att det är blandfärs som gäller för oss. Så rent tekniskt gör jag nästan mer pannbiff än smashed burgers men ändå inte... Oavsett har det visat sig passa familjen väldigt bra och är numera en favorit. Ambitionen är dock att försöka mig på riktig smashed burger igen.

Men oavsett, det låter som att det är mest jobb att försöka använda pizzastålet på grillen, kanske lika bra att nöja sig med stålpannan.

Gjutjärnspanna är inte alls lika bra som pizzastål när man ska få till en bra yta. du kan ha i en skvätt rapsolja i färsen, det hjälper att få igång det hela om inte färsen är fet nog, alt om du maler själv så ha i talg. Man kan även lägga en bit talg ovanpå pucken när man smashat ut den och den fastnat. Detta smälter då ner i färsen och det blir mumma, plus att det hjälper med ytan. Viktigt är att pucken fastnar så att du måste skrapa loss den. Använd typ spackelspade eller en sån vass spade avsedd för smashburgare. Annars blir ytan kvar på stålet. Stekspade duger inte. Ingen fläskfärs, inga tillbehör etc förutom möjligen lite olja eller talg som sagt. Smör är inte bra för det bränns.

Testa innan du ger upp vetja... 🙂