Permalänk
Medlem

Avlyssning? Reklam?

Hej,

Som jag har förstått det är det förbjudet att avlyssna mobilen, men vi har varit med om flera tillfällen där vi pratat om olika produkter utan att någon i hushållet har sökt på dem, och ändå dyker det upp annonser direkt efteråt(facebook). Till exempel teflonpannor eller geting fällor, helt utan att vi googlat på något av det.

Det har gjorts tester på det här, men det jar inte gått att bevisa något. Allvarligt?

Vad är er uppfattning?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Psykologi? Har du pratat om det kommer du antagligen lägga märke till annonserna jämfört med resten. Vi blir bombade med så sjukt mycket reklam idag och du scrollar säkerligen förbi 99% av dessa utan att öht tänka på vad den handlade om. Men eftersom du pratat om en teflonpanna nyligen så stannar du såklart upp/reagerar på just denna.
What is the term for when you become more aware of something?

Eller så spionerar Google på oss ändå /foliehattpå

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Ja, det har hänt många gånger (google i mitt fall, har inte facebook). Men det kan finnas en annan anledning än att du blir avlyssnad via mikrofonen. Om du träffar en vän som nyligen har sökt på något så kan det dyka upp i din reklam också, eftersom era telefoner vet att ni är på samma plats och ni har varandra i vänlistan. Och att ni pratar om exempelvis stekpannor kan vara för att den personen har börjat leta efter stekpannor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Psykologi? Har du pratat om det kommer du antagligen lägga märke till annonserna jämfört med resten. Vi blir bombade med så sjukt mycket reklam idag och du scrollar säkerligen förbi 99% av dessa utan att öht tänka på vad den handlade om. Men eftersom du pratat om en teflonpanna nyligen så stannar du såklart upp/reagerar på just denna.
What is the term for when you become more aware of something?

Eller så spionerar Google på oss ändå /foliehattpå

Ja, de e ju en tanke men grejen är att jag inte ens funderade över att det skulle kunna dyka upp i flödet och jag har funderat på att byta ut teflonpannan ett tag nu. Jag borde ha uppmärksammat detta tidigare. Just denna annonsen som nu dök upp har jag aldrig sett till tidigare. Egentligen är jag emot teflonpannor men har faktiskt en för att användas för vissa specifika saker. Skulle man titta på min historik så var det säkert 3-5 år sen sist jag sökte på något med teflonpannor, annars har det varit mycket stålpannor.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ja, det har hänt många gånger (google i mitt fall, har inte facebook). Men det kan finnas en annan anledning än att du blir avlyssnad via mikrofonen. Om du träffar en vän som nyligen har sökt på något så kan det dyka upp i din reklam också, eftersom era telefoner vet att ni är på samma plats och ni har varandra i vänlistan. Och att ni pratar om exempelvis stekpannor kan vara för att den personen har börjat leta efter stekpannor.

Jo fast i detta fallet var det en vanlig matbutik och jag har endast pratat med min fru om det och hon har inte sökt på det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Självklart lyssnar din mobiltelefon på dig, hur funkar annars röststyrning?
Tänker på ex SIRI på iPhone och whatever googles motsvarighet heter, för jag ser ingen först trycka in en knapp för att sedan säga något, utan de snackar direkt till telefonen utan något knapptryck.

Sen om du tror på att det delas med till företagen eller är 100% låst till din telefon är upp till dig att ha vilken åsikt som helst om.

Visa signatur

| R7 5700x3D | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Kingston 2x16GB @ 3200mhz cl16 |
| Asus ProArt RTX 4070 Ti Super | Kingston NVMe 512GB + 1TB + 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

── 1984 was meant as a warning, not an instructional manual ────────────────────────────────────

Permalänk
Sötast

Det är bara att googla

t.ex "company sued for listening phones ads"

Det är välkänt vid detta laget att det utförts i stor utsträckning och säkerligen fortfarande gör så.

Vi är som alltid produkten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Det är bara att googla

t.ex "company sued for listening phones ads"

Det är välkänt vid detta laget att det utförts i stor utsträckning och säkerligen fortfarande gör så.

Vi är som alltid produkten

Jag är inte övertygad, dom behöver inte lyssna, dom har så många datapunkter att dom kan få fram rätt reklam ändå. Vad jag hört online är att det bevisats gång på gång att det generellt sett inte lyssnas.

Och tänk såhär:
Hur många gånger har du reagarat över ANNAN reklam som du inte pratat om nyligen? Nix, tänkte väl det. Du reagerar extra just eftersom du nyligen pratat om det - alla andra gånger reagerar du inte över.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithos:

Självklart lyssnar din mobiltelefon på dig, hur funkar annars röststyrning?
Tänker på ex SIRI på iPhone och whatever googles motsvarighet heter, för jag ser ingen först trycka in en knapp för att sedan säga något, utan de snackar direkt till telefonen utan något knapptryck.

Sen om du tror på att det delas med till företagen eller är 100% låst till din telefon är upp till dig att ha vilken åsikt som helst om.

Nu säger jag inte att den inte gör det. Men det man gör är att man programmerar trigger words direkt i SoCn som därefter triggar en rutin i OS när det är dags att hantera det som sägs. Så det behöver inte nödvändigtvis vara en OS-process som konstant lyssnar av. Detta gör man för att det skulle dra för mycket batteri annars.

Men vill man inte bli spårad av facebook så gör man bäst i att avsluta sitt konto och avinstallera appen.

Permalänk
Moderator
Moderator

Internetstiftelsen har en lång artikel om detta, där det förklaras och bland annat vår egen @nikka säger

Citat:

Det finns betydligt mer konkret data för teknikbolagen att använda – nämligen sådant som vi sökt eller klickat på. Genom den datan kan de utforma annonser till oss på produkter som vi troligen vill köpa. De här produkterna kan vi också ha pratat med någon om, vilket kanske leder till att vi tolkar det som att någon har lyssnat på oss

Internetstiftelsen - Nej, mobilen tjuvlyssnar inte på dina konversationer

Det hela kan dock tjäna som en viktig påminnelse om hur mycket data som faktiskt samlas in, även om det inte nödvändigtvis görs via avlyssning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mycket märkligt, har iallafall gått igenom telefonen nu, raderat annons-id, draget tillbaka behörigheter, ex plats och mick. Får se om det gör någon skillnad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kan ivarjefall inte minnas en enda gång jag fått reklam för något jag pratat om. Däremot saker jag sökt på kommer det garanterat reklam för.