Kinesiskt grafikkort når RTX 5060‑nivå

Permalänk
Melding Plague

Kinesiskt grafikkort når RTX 5060‑nivå

Lisuan 7G100 har enligt läckta testresultat högre OpenCL-prestanda än RTX 4060.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En räddare (konkurrent) till för marknaden kan komma inom någon åskådlig framtid. Det är bra att kineserna driver på denna utveckling.

Permalänk
Medlem

Jag är dock imponerad att deras GPU från denna kinesiska tillverkaren är strax under en 5060 (och med 12gb vram!) medans CPUerna är väl strax över i7 7700k vad jag förstått? Sen vet vi att IP stölder är väldigt vanligt där, så här väl säkert lyckats infiltrera nån av våra gpu tillverkare..
Vanligtvis brukar jag hylla konkurrens, men i detta fall blir jag genuint orolig...

§ 1.7 - MOD
Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Zotac rtx3070 8gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem

Det som jag undrar är om de använder inhemska maskiner för att tillverka mikrochiper och i så fall vilken nod är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

Jag är dock imponerad att deras GPU från denna kinesiska tillverkaren är strax under en 5060 (och med 12gb vram!) medans CPUerna är väl strax över i7 7700k vad jag förstått? Sen vet vi att IP stölder är väldigt vanligt där, så här väl säkert lyckats infiltrera nån av våra gpu tillverkare..
Vanligtvis brukar jag hylla konkurrens, men i detta fall blir jag genuint orolig...

De har väl tagit personal från både AMD och Nvidia AFAIK. Är nog en och annan stöld, som vanligt.

T.ex. https://wccftech.com/former-chinese-nvidia-ai-engineers-are-n...

Huawei has managed to create an extensive team of AI researchers, who are said to be former NVIDIA engineers developing software for the Chinese firm, as claimed by NVIDIA's Chief Scientist.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Gtoxed:

Självklart måste de stjäla, inte så de är ledande på forskning i flera kritiska områden... /s

Fysik

Kemi

Som tur är verkar allt fler fatta att likt hur t.ex. Japan initial kopierade väst för att sedan själva bli ledande har nu också Kina rätt mycket slutat kopierat väst för de är helt enkelt själva ledande inom allt fler områden.

Vi kommer behöva steppa upp rätt ordentligt om vi ska fortsätta vara relevant på high-tech. Lite uppförsbacke är det när man går upp mot någon som utbildar ca 3x fler STEM (Science, Technology, Engineering, and Mathematics) studenter per år än hela EU ihop...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Moderator
Moderator

Precis som vanligt faller sådant som säkerhets-, geo-, ekonomisk (och så vidare) politik under § 1.7 och kommer modereras. Artikeln handlar om ett grafikkort och relaterad teknisk utveckling.

Diverse inlägg som halkat snett har raderats.

- MOD

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Självklart måste de stjäla, inte så de är ledande på forskning i flera kritiska områden... /s

Fysik
<Uppladdad bildlänk>

Kemi
<Uppladdad bildlänk>

Som tur är verkar allt fler fatta att likt hur t.ex. Japan initial kopierade väst för att sedan själva bli ledande har nu också Kina rätt mycket slutat kopierat väst för de är helt enkelt själva ledande inom allt fler områden.

Nja, ett stort frågetecken handlar ju främst om ASML som har embargo att skeppa till Kina vilket gör att de helt enkelt inte kan tillverka mindre noder.

Det är en väsentlig skillnad mellan Japans uppgång och Kinas - statsskick har en stor påverkan på hur man hanterar innovation.
Då har vi inte ens pratat om att Kina passerar sin peak just nu och kommer ha rätt stora demografiska utmaningar vilket lär hindra utveckling ytterligare.

Konkurrens är absolut bra, men det förutsätter att man spelar på någorlunda samma spelplan - Elbilarna har lärt oss att så absolut inte är fallet och detta är enbart negativt för oss tyvärr i det långa loppet…

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Kul för Kina främst, nu ska vi se om deras drivers är "på plats", eller rättare sagt hur lång tid det tar för dom att mogna / baka in lite ehm optimeringar för specifika spel.

Sen om dessa kort hittar till externa marknader, det är frågan...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

Infiltrera? Knappast, dom lägger ju all produktion där nere så det kan inte klassificeras som infiltration. Dom har full tillgång till copy and paste

Visa signatur

En god och ädel man bör avhålla sig från varje som helst kontakt med arbetslivet.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av SuperSverker:

Nja, ett stort frågetecken handlar ju främst om ASML som har embargo att skeppa till Kina vilket gör att de helt enkelt inte kan tillverka mindre noder.

Det är en väsentlig skillnad mellan Japans uppgång och Kinas - statsskick har en stor påverkan på hur man hanterar innovation.
Då har vi inte ens pratat om att Kina passerar sin peak just nu och kommer ha rätt stora demografiska utmaningar vilket lär hindra utveckling ytterligare.

Konkurrens är absolut bra, men det förutsätter att man spelar på någorlunda samma spelplan - Elbilarna har lärt oss att så absolut inte är fallet och detta är enbart negativt för oss tyvärr i det långa loppet…

Visst har embargot, som USA rätt mycket tvingade Nederländerna att tvinga ASML att följa, bromast upp deras framfart.

Men vad jag läst har bl.a. Huawei på flera sätt ändå lyckas göra betydligt mer inom ramen för 7 nm (som rätt mycket är den praktiska gränsen för DUV) än vad man trodde innan.

Och inte så man sitter på röven och hoppas USA ändrar sig kring EUV embargot.
https://www.powerelectronicsnews.com/china-invests-e37-billio...

Som jag förstår det är man fortfarande ett par år bort från att ha egen EUV i kommersiell drift, men realistiskt verkar man kunna nå dit någonstans i spannet 2028-2030. Positiva är att då finns i alla fall två som kan göra EUV och sättet Kina verkar utveckla sin EUV har en del tekniska skillnader jämfört med hur ASML gör det.

Som jag skrivit många gånger: i sådana här diskussioner ignorerar jag saker som statsskick och hur något blir finansierat. Tittar bara på teknisk progress. Att Kina har den senare är rätt uppenbart och borde börja bli uppenbart att de inom allt fler områden även är ledare (och därför bör har lite svårt att stjäla från andra).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Är kortet bara tänkt för den inhemska marknaden?

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jag undrar hur stor prioritet de lägger på GPUs. Ingen aning hur imponerande detta är.

Vi som följer Kinas utveckling vet hur duktiga de kan vara. Beslutsr staten sig för att de vill dominera inom något (solceller, elbilar) så GÖR de det!

Grafikkort vet jag inte om de ser som viktigt. Chip, ja.

Skrivet av Yoshman:

Fysik
<Uppladdad bildlänk>

Kemi
<Uppladdad bildlänk>

Vi kommer behöva steppa upp rätt ordentligt om vi ska fortsätta vara relevant på high-tech. Lite uppförsbacke är det när man går upp mot någon som utbildar ca 3x fler STEM (Science, Technology, Engineering, and Mathematics) studenter per år än hela EU ihop...

Vi europeer/vita/västerlänningar har ju alltid varit ledande inom teknologi så nu när Kina går om oss så måste det ju bero på fusk 🙄

Låter dom om vi följer samma YouTube kanal, Inside China Business 😄
Där jag fick reda på deras extrema övertag inom STEM.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Visst har embargot, som USA rätt mycket tvingade Nederländerna att tvinga ASML att följa, bromast upp deras framfart.

Men vad jag läst har bl.a. Huawei på flera sätt ändå lyckas göra betydligt mer inom ramen för 7 nm (som rätt mycket är den praktiska gränsen för DUV) än vad man trodde innan.

Och inte så man sitter på röven och hoppas USA ändrar sig kring EUV embargot.
https://www.powerelectronicsnews.com/china-invests-e37-billio...

Som jag förstår det är man fortfarande ett par år bort från att ha egen EUV i kommersiell drift, men realistiskt verkar man kunna nå dit någonstans i spannet 2028-2030. Positiva är att då finns i alla fall två som kan göra EUV och sättet Kina verkar utveckla sin EUV har en del tekniska skillnader jämfört med hur ASML gör det.

Som jag skrivit många gånger: i sådana här diskussioner ignorerar jag saker som statsskick och hur något blir finansierat. Tittar bara på teknisk progress. Att Kina har den senare är rätt uppenbart och borde börja bli uppenbart att de inom allt fler områden även är ledare (och därför bör har lite svårt att stjäla från andra).

A utesluter inte B

Att de är själv med och innoverar utesluter inte att de fortfarande bedriver omfattande industrispionage.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av Gtoxed:

Sen vet vi att IP stölder är väldigt vanligt där, så här väl säkert lyckats infiltrera nån av våra gpu tillverkare..

Otroligt att västvärlden tillåter Kina konkurrera på så ojämna vilkor, med de enorma värden som Kina stjäl i form av IP varje år.

Nästan så att man ser fram emot att de ska ha något värt att göra detsamma med. Som man bäddar.

Permalänk
Medlem

Nästan all teknik görs ju redan där så om det står "nvidia" eller "amd" på dem gör ju inte mycket skillnad.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

Konkurrens är bra! Det finns knappt nånting som inte redan tillverkas i Kina oavsett. Hoppas det kommer oss konsumenter till godo på något sätt.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, 7900xt, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV7, Teuenas och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

Kom igen Kina! 🙂👍

Permalänk
Medlem

nVldia branding på kretsen månne? xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Embargot pressar bara Kina att skapa inhemska tekniker, och ett så rikt och teknikhungrigt land kommer snabbt (nästan) ifatt. De är redan på 10/7nm och fortsätter utvecklas, inte alls orimligt att de kan göra rent jämförbara chip redan nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Otroligt att västvärlden tillåter Kina konkurrera på så ojämna vilkor, med de enorma värden som Kina stjäl i form av IP varje år.

Vad skulle världen tjäna på att uppfinna hjulet på nytt i varje land?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Embargot pressar bara Kina att skapa inhemska tekniker, och ett så rikt och teknikhungrigt land kommer snabbt (nästan) ifatt. De är redan på 10/7nm och fortsätter utvecklas, inte alls orimligt att de kan göra rent jämförbara chip redan nu

Grejen med modern litografi (råvaror, teknologi, verktyg) är att det är beroende av en global leveranskedja oavsett hur stort land man har

Det går helt enkelt inte att vara ensam när det kommer till den typen av grejer längre.
(Av precis samma anledning att en framstampad bondemilis lex Ryssland inte har samma umf som för hundra år sedan för alla måste vara experter för att hantera högteknologiska vapensystem)

Men ja, jag håller med om att de antagligen går om men jag är ändå tveksam till hur bra det går post Taiwan

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av Gtoxed:

"Vi"?
Vad har "vi" för gpu tillverkare?
I Sverige har vi väl ingen utveckling av gpu:er...
Varför ser så många Kina som "dom" och USA som "vi"? Vi är alla människor och större konkurrens brukar bidra till snabbare utveckling och lägre priser.

Permalänk
Skrivet av PalmiNio:

A utesluter inte B

Att de är själv med och innoverar utesluter inte att de fortfarande bedriver omfattande industrispionage.

Det gör alla...

Permalänk
Medlem

Är det Kina som ska rädda oss gamears?

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul med mer än 2 aktörer på marknaden. Känns som de kan sätta lite vilka priser de vill just nu.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Skulle vara kul med mer än 2 aktörer på marknaden. Känns som de kan sätta lite vilka priser de vill just nu.

Tror största problemet är att TSMC är långt före konkurrenterna. blir inte lätt att få ner priserna för AMD och nvidia om de måste handla av TSMC.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av snurrboroger:

"Vi"?
Vad har "vi" för gpu tillverkare?
I Sverige har vi väl ingen utveckling av gpu:er...
Varför ser så många Kina som "dom" och USA som "vi"? Vi är alla människor och större konkurrens brukar bidra till snabbare utveckling och lägre priser.

då förstår du inte världen helt enkelt! nvidia/amd är VI. medans kina är DOM, och bygger sina egna kort och cpuer med bakdörrar som DOM kan kontrollera själva, som artikeln i början visade. vi vet inte vad för bakdörrar deras 4060 "killer" har.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Zotac rtx3070 8gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk

"Kinesiskt grafikkort når upp till ett RTX 5060" They say,. Alltså, det når upp till en potatis?

Permalänk
Medlem

Köp, låna eller stjäl, ett exemplar omgående, FTW.
Testa i spel. Sätt betyg.
Nyfiken-i-en-strut, undrar..