Rykte: Intel siktar på massor av L3 Cache med Nova Lake

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Megacrash:

Såg nu att Inel har tydligen hittat på 1 till typ av kärnor, så 3 olika nu; P-kärnor, E-kärnor och LP-kärnor.

Varför?

För desktop är det rätt mycket frågetecken vad LP-kärnorna tillför förutom marginellt högre CB2024 MT poäng...

För bärbara finns en viktigt poäng med LP-kärnorna, de är placerade i SoC-tile och om man gör saker där de räcker som att köra bakgrunduppdateringar, kolla på film (som primärt hanteras av QuickSync eller motsvarande) etc så kan man spara en hel del ström genom att helt kunna power-gate:a compute-tile (den med P/E-cores).

Självklart kan man göra motsvarade på en desktop, men värdet är långt mindre än när man kör på batteri. Så i slutändan lär det handla om kostnad. Laptop-marknaden är väsentligt mycket större än marknaden för stationära, det är billigare att designa färre kretsar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det skrivet: givet hur X3D-serien tagits emot känns det som Intel knappast har något alternativ annat än att göra sin egen variant. Marknaden för stationära må vara relativt liten, men den del som finns kvar har definitivt spel-datorer som sin klart största och därmed viktigaste produktkategori.

Att den hade en L4 istället för L3 verkade inte spela någon roll. Likt 5800X3D och 7800X3D presterade 5775C bättre i spel jämfört med högre klockade motsvarande modeller som sakade en stor LLC. Men p.g.a. av att alla dessa var lägre klockande än motsvarande utan LLC presterade de typiskt sämre i det mesta andra.

Så Intel får nog fila på det AMD gjorde med 9800X3D, lura ut hur man kan hålla frekvensen på ungefär samma nivå även med större LLC.

Det är rätt galet att Intel totalt tappade bollen med denna teknik. Varför gjorde man ingen uppföljare till 5775C baserad på Skylake och efterföljarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vore spännande om någon också kunde reda ut varför en stor LLC är så pass värdefull för en stor andel av moderna spel, samtidigt som en stor LLC har visat sig vara rätt poänglös för det mesta andra saker man gör på en desktop-dator.

Intel/AMD verkar inte riktigt veta varför givet att i7-5775C visade sig ha oväntat bra prestanda som inte riktigt gick att förklara samtidigt som Intels poäng med den stora LLC:n där var primärt att förbättra iGPU-prestanda (finns ett gäng Skylake baserade modeller med eDRAM cache, men det var endast mobil CPUer).

AMD har ju också beskrivit vägen till 5800X3D som lite av en "vi hade möjlighet att testa och det visade sig att just spel fungerade lysande". Men inte heller där finns någon bra förklaring varför just spel ser nytta.

En vink kanske ligger i att rätt få saker verkar ha något direkt beroende på hur snabbt RAM man har. Men även här sticker spel ut i att om man har en CPU som saknar stor LLC kan man se rätt stor påverkan av väldigt snabbt RAM.

Moderna spel gör något som är relativt unikt till just dem. Går att gissa lite kring vad som är orsaken, men skulle kännas bättre om det gick att testa / förklara lite mer vetenskapligt

Rimligtvis borde en stor LLC kunna vara till nytta för andra simuleringar också ?

Säg exempelvis en kategori av spel är flygsimulatorer.

Men säg om man istället gör flygsimulatorer där syftet är att utbilda framtida piloter, istället för att syftet är underhållning, så borde väl en stor LLC fortfarande göra nytta.

Det finns de som t.o.m. har flygsimulatorer byggda runt riktiga flygplanscockpits, alternativt trovärdiga replikor.

Eller andra fordon.
Säg att utbilda framtida lastbilschaufförer istället för bilspel.
Eller för fartyg eller vad mer det kan finnas.

Att stor LLC kan vara till nytta vid simuleringar.
Även om "nöje/underhållning" inte är målet eller åtminstone inte det primära målet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik831:

Det är rätt galet att Intel totalt tappade bollen med denna teknik. Varför gjorde man ingen uppföljare till 5775C baserad på Skylake och efterföljarna?

Gissar att spelen inte var speciellt tungdrivna (L3 cache är ju inte positivt i alla spel ) eller att tekniken inte var mogen...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Spel gynnas av stor L3-cache eftersom de ofta hanterar stora och snabbt föränderliga datamängder, t.ex. positionsdata, fysik och AI som uppdateras och läses slumpmässigt. När mer av dessa data får plats nära CPU:n minskar antalet långsamma RAM-accesser och prestandan ökar. Vanliga desktop-program, som webbläsare eller kontorsprogram, har mindre eller mer förutsägbar datamängd och får därför mindre nytta av stor L3-cache.

Rimligtvis så bör det finnas en del förutsägbarhet i spel ändå.
Annars så borde det bli större mängd cache missar och nyttan av CPU cache bli minde, om man inte kan göra CPU cache i närheten av lika stor som man annars använder mängd RAM.
Att man "bruteforcar" cache träffar med att slänga på en 16GB (ja Gigabyte) CPU cache eller dylikt.

Exempelvis Ryzen 7 9800X3D har 96MB L3 cache.

Om man jämför det med hur mycket lagringsutrymme ett modern spel tar upp är det ganska lite.
När de flesta moderna spel tar upp tiotals GB lagringsutrymme och vissa spel tar upp över 100GB per spel.
Jämfört med det är 96MB ganska lite.

Eller om man ser till hur mycket RAM + VRAM ett spel tar upp.
Säg om man exempelvis behöver 16GB RAM + 8GB VRAM.

Så om man skulle vilja cacha hela spel i processorns LLC (Last Level Cache), eller åtminstone en stor del av hela spelet.
Då med 'bara' 96MB LLC, så hade man fått spela typ 30 år gamla spel om antingen hela spelet eller en stor del av hela spelet ska få plats i LLC.

Så i spel där X3D modeller ger en betydande prestandaboost, så måste det ändå finnas en hyfsad förutsägbarhet i vilken data som behövs mest.

Däremot så verkar det som att spel ofta har en datamängd av den mest frekvent återkommande datan, som lämpar sig väl för dessa X3D modeller.

Varför just 100-ish MB cache verkar lämpa sig väl för spel vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Annars så borde det bli större mängd cache missar och nyttan av CPU cache bli minde, om man inte kan göra CPU cache i närheten av lika stor som man annars använder mängd RAM.
Att man "bruteforcar" cache träffar med att slänga på en 16GB (ja Gigabyte) CPU cache eller dylikt.

Om man jämför det med hur mycket lagringsutrymme ett modern spel tar upp är det ganska lite.
När de flesta moderna spel tar upp tiotals GB lagringsutrymme och vissa spel tar upp över 100GB per spel.

Så om man skulle vilja cacha hela spel i processorns LLC (Last Level Cache), eller åtminstone en stor del av hela spelet.
Då med 'bara' 96MB LLC, så hade man fått spela typ 30 år gamla spel om antingen hela spelet eller en stor del av hela spelet ska få plats i LLC.

Så i spel där X3D modeller ger en betydande prestandaboost, så måste det ändå finnas en hyfsad förutsägbarhet i vilken data som behövs mest.

Däremot så verkar det som att spel ofta har en datamängd av den mest frekvent återkommande datan, som lämpar sig väl för dessa X3D modeller.

Har tidigare undrat om det är förberedelsen inför gpu-renderingen som tjänar mycket på cache som yoshman resonerar. Om så är fallet så har jag ingen aning om varför då jag har noll koll på hur sådant fungerar. Men spel tenderar att ha tusentals objekt i sina scener och dessa tusentals object kommer ha ganska många data-fält. Dessa fält kommer inte ligga cache-optimerat i de flesta fall och gissningsvis behöver många interagera med många. Säg att varje frame behöver 10% av alla objekt interagera med hälften av resten. Där finns det måhända en hel del att tjäna på att cachea en del-mängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Det verkar inte gå med dagens kretstekniker att prega in 16GB + resten av den egentliga CPUn. Poängen med cache är att den har lite egen simpel logik så den behöver inte duplicera all data och alla instruktioner utan det mest frekvent använda trillar in så gott det går, men då algoritmer kan se ut nästan hur som helst så blir det en best effort.

Givetvis är större = bättre då kan greppa över fler och fler scenarion.

Men ok detta är inget jag djuplodat i utan det gör ju mest folk som designar CPU:er, och de har en begränsad "cachebudget" att jobba med, minns att vissa Intel-designar labbat med en L4-cache också.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Jag förstår inte varför de envisas med att späcka prestanda-CPU:er fulla med E- och LP-cores. Vem i hela friden vill ha det på en desktop? Nä, ge mig 16 P-cores och en himla massa vrålsnabb cache, that's it. E- och LP-kärnor kan de fortsatt använda i servers och mobila lösningar, där de verkligen hör hemma.

Som det är nu känns det som att man betalar för en himla massa småkärnor som ändå är verkningslösa för det allra mesta jag har intresse av, och det bör ju bidra såväl till värmeutvecklingen som prislappen. Känns väldigt tveksamt, särskilt med tanke på den situation Intel har satt sig själva i. Jag tycker det är dags att de fokuserar lite, inte försöker göra allt-i-ett chip, som jag tvivlar på att någon utanför marknadsavdelningen ändå vill ha.

Det är en betydligt smartare och effektivare design än att bara köra stora prestandakärnor. Onödigt att köra lättare laster på prestandakärnor och applikationer som skalar bra till antalet kärnor har fördel av fler E-kärnor ställt mot färre P-kärnor. Förutsatt bra schemaläggning kan jag inte se några fördelar alls med att endast ha prestandakärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är en betydligt smartare och effektivare design än att bara köra stora prestandakärnor. Onödigt att köra lättare laster på prestandakärnor och applikationer som skalar bra till antalet kärnor har fördel av fler E-kärnor ställt mot färre P-kärnor. Förutsatt bra schemaläggning kan jag inte se några fördelar alls med att endast ha prestandakärnor.

Ja, om vi pratar generell CPU för alla möjliga uppgifter. Nu pratar vi om ett prestandamonster som skall konkurrera med AMD's X3D, och då pratar vi inte E- och LP-cores. Borde inte, iaf. Det är det jag menade med att Intel borde fokusera på uppgiften, och inte försöka skapa generella chip som skall lösa allt på ett bräde. De har redan försökt med det i flera generationer och vi ser ju hur det misslyckats totalt. Gör om, gör rätt.

AMD har bevisligen gjort rätt: 8 kärnor och en stor L3-cache i ett litet och effektivt paket. Så, var är mitt Intel-chip med 8-16 P-cores och en stor L3-cache, och inget annat lull-lull? Hur är detta inte en helt uppenbar produkt för flera år sedan?

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 8TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem

Att ha mycket och snabbt cache gör alla Cpuer snabbare oavsett spel eller ej.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Snusfri
Skrivet av hölmiz:

Baserat på vilka prestanda siffror och vilka priser?

Känns lite som att köpa grisen i säcken. Bara ta ett mellanstort chillpill och invänta recensioner och priser. Jag vill också nya produkter som presenteras bra, men ibland blir det inte så bra som tex core i9 285 etc.

Läs om, läs rätt.
"Blir nog", med det menas att det kan bli denna CPU i min nästa dator, inte ATT det blir den.

Så lugna ner dig lite.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Läs om, läs rätt.
"Blir nog", med det menas att det kan bli denna CPU i min nästa dator, inte ATT det blir den.

Så lugna ner dig lite.

Jag är hyfsat lugn så där 8,5 av tio faktiskt 🙃

Jag har läst "nog". Men än så länge finns ju ingenting mer än lite vaga rykten om att intel planerar att implementera en teknik siom visserligen fungerat mycket väl för AMD, men vi inte vet hur det kommer fungera för Intel. Kanske kommer P-kärnorna svettas ihjäl under cacheminnet?

Tycker vi är för långt ifrån en färdig produkt för att någon ska överväga/planera/fundera över ett köp av den

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av gbgjocke:

Om dem inte bytte Socket hela tiden? Amd har bara där vunnit mig

Samma för mig. Blev trött på det och gick över till AMD 3800X, otroligt nog behövde ingen ny moderkort när uppgraderade till AMD 5900X.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Ja, om vi pratar generell CPU för alla möjliga uppgifter. Nu pratar vi om ett prestandamonster som skall konkurrera med AMD's X3D, och då pratar vi inte E- och LP-cores. Borde inte, iaf. Det är det jag menade med att Intel borde fokusera på uppgiften, och inte försöka skapa generella chip som skall lösa allt på ett bräde. De har redan försökt med det i flera generationer och vi ser ju hur det misslyckats totalt. Gör om, gör rätt.

AMD har bevisligen gjort rätt: 8 kärnor och en stor L3-cache i ett litet och effektivt paket. Så, var är mitt Intel-chip med 8-16 P-cores och en stor L3-cache, och inget annat lull-lull? Hur är detta inte en helt uppenbar produkt för flera år sedan?

Det finns ingen direkt nackdel med en sådan design även för folk som inte upptäckt att man kan göra annat på datorn än att spela. Funkar schemaläggningen bra kan det t.om. finnas en liten fördel i att vissa saker inte äter CPU-cykler på prestandakärnorna. Nu är det förvisso inte alltid schemaläggningen funkar idealt, men det är snarare ett argument för att förbättra schemaläggningen och inte ända på designen av CPU;n.

AMD har haft stora framgångar med sin 3D cache men det är inte förrän nyligen de verkligen sprungit ifrån Intel. Hur stort deras försprång är kan också diskuteras då Intel släppte en ofärdig produkt i sin senaste generation. Idag är den klart bättre än vid release I vilket fall är det inte designen med P- och E-cores som håller Intel tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekipz:

Jag har aldrig upplevt det som ett problem faktiskt. Mellan varje uppgradering går det några år, och man vill ändå ha nytt moderkort för att få stöd för nya funktioner, DDR-versioner, PCIe versioner osv

Det beror väl på, jag har haft stor nytta av det, köpte x470 och en 2700x, bytte till 5800x och byggde en dator till sonen så han fick den gamla och ett nytt b550, sen uppgraderade jag hans till en 3700x och satte 2700x i en server som hade en 2400G. Sen bytte jag 5800x till en 5600x och flyttade 3700x till servern och 5600x i sonens burk.

Det hade jag ju aldrig kunnat göra om jag kört Intel.

Så jag har alltså haft 3 datorer med AM4 och i dessa har jag roterat 6 olika CPUer utan problem.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Jag byter alltid moderkort när jag byter cpu. När man gör så får man ju nästan alltid en dator kvar som man kan göra annat med.. 👍😊
Byter man cpu så ofta utan att byta moderkort alltså? Kanske bara jag som inte gör det..

Jag byter moderkort oftare än jag byter processor känns som att det i nuläget är totalt meningslöst att byta processor (eller ie meningslöst sen hedt försvann(till bara dyra priser inte som idag hutlösa priser))
Det är ändå grafikkortet som spelar mest roll för spelen ändå & kör man på hög upplösning så försvinner en uppdatering av processorn till inget ändå. Jag byter processor eller moderkort när det kommer en ny teknik tex m.2 (hoppas på ersättare till detta)
ny pci-e variant eller någon annan uppgradering av moderkortkrets byta processor gör igentligen ingen nytta alls i spel om man har en vettig cpu från början.

Det som behövs är fler pci-e linor. byte av m.2 till annan teknik, blir för varma & tar för mycket plats på moderkorten om man inte sätter de i en pci-e plats på någon adapter. fler kärnor eller ny processor känns som totalt meningslöst för spelande.
(har en 18kärnig intel den sista hedt varianten x266 128gigg minne & ssd som lagring ett rtx4090 som gpu & kör 5ghz vattenkylt med den gamla kretsen! så fick jag 3-5 fps lägre än vad Sweclockers fick med amds senaste 16kärniga med cashe så får vänta nån generation till innan det känns meningsfullt att byta igen. så har klarat mig & känts meningslöst med byte va de nu är 5-8 år sen kanske.
P.S ha en fin sommar alla

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Datavetare

De framkom på vid presentationen av deras Q2 resultat både att de ska göra sig av med 15 % till (man vill ned till totalt 75k anställda) samt att man kanske måste överge bleeding-edge kretstillverkning om man inte lyckas göra 14A attraktivt för 3:e-part.

Så får se var Intel drar ned. För egentligen finns det en sak, som eventuellt redan kommer i Panther Lake, som i min mening är långt viktigare en en större LLC: introduktionen av APX (Advanced Performance Extensions).

Fördelen med stor LLC är att effekten blir omedelbar i spel. Intel behöver det.

Fördelen med APX är att, förutsatt att det fungerar som tänkt, kan täta den gulf i perf/Hz som nu finns mellan x86_64 och ARM64. Stora problemet är att det kommer kräva att OS får stöd (Linux-kärnan samt GCC/Clang har redan stöd i teorin), historiskt har den typen av stöd kommit snabbt på Linux (vilket lär vara fallet här också), men typiskt tagit många många år för att slå igenom på Windows (så realistiskt lär inte APX vara relevant för Windows denna sida 2030, antagligen ännu längre bort för spel).

Intel har tyvärr redan börjat dra ned på utveckling av rätt grundläggande utveckling av programvara för x86. Om det är ett område som kommer timmas hårt nu när man ska minska personalstyrkan än mer så kan tyvärr APX vara rätt DOA.

Skrivet av GuessWho:

Rimligtvis borde en stor LLC kunna vara till nytta för andra simuleringar också ?

Det går garanterat att hitta specifika fall där så är fallet. Men de flesta simuleringar verkar, likt de flesta program, se större nytt av större/snabbare L1 och eventuellt L2 än en gigantisk LLC.

Spel är rätt unika på desktop. Även på serversidan är det ju relativt få fall som ser nytta av väldigt stor LLC, men de fallen finns och är tillräckligt viktiga för att både AMD (var för detta X3D utvecklades) och Intel (som så här långt primärt använt HBM för detta i Xeons) ska ha speciella produkter för detta.

Skrivet av GuessWho:

Säg exempelvis en kategori av spel är flygsimulatorer.

X3D hjälper väl i flight-simulator, men frågan är om det inte även där handlar om samma sak som i andra spel där det fungerar väl.

En sak som är relativt unikt med spel är återkommande specifikation av en relativt snarlik scen i form av rätt många draw-calls. Även om saker som texturer och liknande egentligen aldrig passerar CPUn, de hanteras direkt på GPU, är det ändå rätt mycket data som hanteras av CPU per frame för att tala om för GPUn vad den ska göra.

Ett litet lackmustest här vore att kika hur mycket/lite X3D hjälper i mer syntetiska DX12/Vulkan tester som primärt fokuserar just på draw calls. Hjälper det mycket även där är det en vink om att en av de spel-specifika sakerna just är detta, men kan finnas flera!!

Skrivet av mc68000:

Dessutom har de inte några begränsningar för vilka instruktioner som stöds. En smartare lösning i.m.h.o. (Denna information är baserad på nyligen eller ännu inte släppta processorer.)

Intel har inte heller några begränsningar. Man gjorde ett kort försök med Alder Lake att behålla AVX-512 på P-kärnorna och låta OS-scheduler se till att sådant som använder det hamnade rätt. Det gick rätt usel.

Vad jag förstår har inte inte ens P-kärnorna för Arrow Lake kislet för AVX-512, man har lagt de transistorerna på annat. Så där finns ingen skillnad vad P- och E-kärnor kan köra.

Med Nova Lake återinförs AVX-512, eller rent krasst implementeras AVX10 som är en mer formell specifikation av vad som faktiskt ingå (AVX-512 har blivit väldigt fragmenterat men en rad utökningar som bara vissa implementerar).

Initialt tänkte Intel göra en variant av AVX-512 som bara har 256-bit register med AVX10. Det har skrotas och alla gissningar på hur E-kärnorna kommer implementera AVX-512 är på samma sätt som Zen 4, d.v.s. man kan köra instruktioner som använder 512-bit register men CPUn är fysiskt 256-bit och får dela upp sådana instruktioner och köra dem över flera cykler.

TL;DR är ändå att (likt alla andra P/E-core implementationer idag) det inte är någon skillnad i vilka instruktioner som stöd på P och E kärnor.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vore spännande om någon också kunde reda ut varför en stor LLC är så pass värdefull för en stor andel av moderna spel, samtidigt som en stor LLC har visat sig vara rätt poänglös för det mesta andra saker man gör på en desktop-dator.

Intel/AMD verkar inte riktigt veta varför givet att i7-5775C visade sig ha oväntat bra prestanda som inte riktigt gick att förklara samtidigt som Intels poäng med den stora LLC:n där var primärt att förbättra iGPU-prestanda (finns ett gäng Skylake baserade modeller med eDRAM cache, men det var endast mobil CPUer).

AMD har ju också beskrivit vägen till 5800X3D som lite av en "vi hade möjlighet att testa och det visade sig att just spel fungerade lysande". Men inte heller där finns någon bra förklaring varför just spel ser nytta.

En vink kanske ligger i att rätt få saker verkar ha något direkt beroende på hur snabbt RAM man har. Men även här sticker spel ut i att om man har en CPU som saknar stor LLC kan man se rätt stor påverkan av väldigt snabbt RAM.

Moderna spel gör något som är relativt unikt till just dem. Går att gissa lite kring vad som är orsaken, men skulle kännas bättre om det gick att testa / förklara lite mer vetenskapligt

Helt klart en intressant tanke, jag som inte besitter kunskapen kring detta trodde nog i min enfald att det var ganska klarlagt vad som var fördelen med större cache på CPUn men så kanske det då inte är.

Jag trodde det var så enkelt att spel jobbar stora delar av tiden med en liten mängd data konstant som ständigt skall beräknas om och om igen vilket ju mer som är åtkomligt snabbt får cpun att skippa väntetiderna på åtkomst till data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Det beror väl på, jag har haft stor nytta av det, köpte x470 och en 2700x, bytte till 5800x och byggde en dator till sonen så han fick den gamla och ett nytt b550, sen uppgraderade jag hans till en 3700x och satte 2700x i en server som hade en 2400G. Sen bytte jag 5800x till en 5600x och flyttade 3700x till servern och 5600x i sonens burk.

Det hade jag ju aldrig kunnat göra om jag kört Intel.

Så jag har alltså haft 3 datorer med AM4 och i dessa har jag roterat 6 olika CPUer utan problem.

Rent krasst hade du kunnat gjort det då Intel verket köra 3 gen just nu 🙂 hade du haft 1xxx så hade det inte fungerat men å andra sidan köpte du ju ett nytt mb till din son och du hade tur att du körde X470 och inte B moderkort som knappt fick 5000 seriens bios förrän långt senare.

Att ha en långlivad plattform är mer en gimmick än jätteviktigt egentligen.
Väldigt få personer uppgraderar så pass ofta som de egentligen behöver

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Rent krasst hade du kunnat gjort det då Intel verket köra 3 gen just nu 🙂

Är det inte sagt att Core Ultra 300-serien kommer till ny socket? Isåfall blir ju nuvarande LGA1851 exakt en generation.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Är det inte sagt att Core Ultra 300-serien kommer till ny socket? Isåfall blir ju nuvarande LGA1851 exakt en generation.

De släpper ju en refresh först?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

De släpper ju en refresh först?

Att släppa en liten refresh på ny socket vore väl ändå bra illa. Det ryktas väl att de fortfarande är får Ultra 200-namn för att det är så små skillnader.
Så jag tycker inte det räknas som en ny generation, och därmed är det självklart att det är samma socket. Lite som Ryzen 2000 som nog borde ha fallit under Ryzen 1000-serien... fast där är det ju ändå en krympning, så större skillnad än det ryktas om för Intels kommande refresh.
En bättre jämförelse är kanske Ryzen XT-processorerna som jag verkligen inte räknar som något nytt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Att ha en långlivad plattform är mer en gimmick än jätteviktigt egentligen.
Väldigt få personer uppgraderar så pass ofta som de egentligen behöver

Det finns många av oss som dragit nytta av detta (hade själv 3 generationer på AM4), så att säga att det är en gimmick tycker jag är lite väl reducerande. När man kan utnyttja det är det väldigt trevligt. Samtidigt höjs andrahandsvärdet på ens komponenter i de fall man inte kan/vill göra det.

Många av Intels plattformsuppgraderingar har ju varit väldigt snarlika föregångarna (till den grad att de kan köra nyare CPU:er med en moddat BIOS med tillagd microcode) så annat än när det finns bra anledningar att släppa en ny plattform så borde de undvika att göra det.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Såg nu att Inel har tydligen hittat på 1 till typ av kärnor, så 3 olika nu; P-kärnor, E-kärnor och LP-kärnor.

Varför?

LP kärnor? Det är för att få det fulla lite knastriga ljudet när man lyssnar på musik.
Specialdesignad för audiofilerna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Att släppa en liten refresh på ny socket vore väl ändå bra illa. Det ryktas väl att de fortfarande är får Ultra 200-namn för att det är så små skillnader.
Så jag tycker inte det räknas som en ny generation, och därmed är det självklart att det är samma socket. Lite som Ryzen 2000 som nog borde ha fallit under Ryzen 1000-serien... fast där är det ju ändå en krympning, så större skillnad än det ryktas om för Intels kommande refresh.
En bättre jämförelse är kanske Ryzen XT-processorerna som jag verkligen inte räknar som något nytt.

Refresh ökar prestandan, xt gav sämre prestanda men strömsnålare. Inte riktigt samma sak.
Det är kanske en halv generation Leap.

Skrivet av blunden:

Det finns många av oss som dragit nytta av detta (hade själv 3 generationer på AM4), så att säga att det är en gimmick tycker jag är lite väl reducerande. När man kan utnyttja det är det väldigt trevligt. Samtidigt höjs andrahandsvärdet på ens komponenter i de fall man inte kan/vill göra det.

Många av Intels plattformsuppgraderingar har ju varit väldigt snarlika föregångarna (till den grad att de kan köra nyare CPU:er med en moddat BIOS med tillagd microcode) så annat än när det finns bra anledningar att släppa en ny plattform så borde de undvika att göra det.

Fortfarande egentligen knappt värt det, de som tjänade mest var de på 1xxx generationen men de kunde knappt byta ändå pga bios inte kom förrän 12-16 månader senare.

Sen klarade inte äldre mobos snabbare ram heller så många lämnade prestanda på bordet.

Jag står fast att det är en onödigt gimmick som inte behövs för majoriteten av användarna. Ca 20%/ generation, normen är byte efter 100% gain och dessa fyra gav väl ca 88% uplift.
Nu verkar am5 få 3 generationer dessutom vilket gör varken bu eller bä

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fortfarande egentligen knappt värt det, de som tjänade mest var de på 1xxx generationen men de kunde knappt byta ändå pga bios inte kom förrän 12-16 månader senare.

Sen klarade inte äldre mobos snabbare ram heller så många lämnade prestanda på bordet.

Jag står fast att det är en onödigt gimmick som inte behövs för majoriteten av användarna. Ca 20%/ generation, normen är byte efter 100% gain och dessa fyra gav väl ca 88% uplift.
Nu verkar am5 få 3 generationer dessutom vilket gör varken bu eller bä

Jag håller inte med. Ja, vi som hade en CPU i 1000-serien vann givetvis mest på det. Även hoppet från 2000- eller 3000-serien upp till 5700X3D eller 5800X3D är ju massivt för just spel dock.

Många uppgraderar inte direkt så även i fallet där BIOS släpptes senare är det en hel del som kan dra nytta av detta.

De flesta AM4-moderkort i 300-serien klarade 3600 MT/s med vettiga timings utan problem med nyare CPU:er, vilket trots allt var sweet spot pris/prestanda. Vad får dig att tro att minneshastigheten var långsammare med de äldre moderkorten?

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Jag trodde det var så enkelt att spel jobbar stora delar av tiden med en liten mängd data konstant som ständigt skall beräknas om och om igen vilket ju mer som är åtkomligt snabbt får cpun att skippa väntetiderna på åtkomst till data.

Det du skriver låter väl ungefär som en generell beskrivning av varför CPU cache är något som används.
Inte bara för spel, utan för program i allmänhet.

Säg om man kan stänga av alla nivåer av CPU cache.
Så att så fort CPU ska göra något så måste den hela tiden gå mot RAM.
Då skulle man tappa mycket prestanda i de flesta tillämpningar.

Men säg om man tar Ryzen 7 9700X. Den har ju ändå 32MB L3 cache.
Jämför man med exempelvis en Core i7 7700K som har 8MB L3 cache, så är det ändå ganska mycket mer. Eller en Core i5 7600K som har 6MB L3 cache.
Var ju under ganska lång tid som Core i5 = 6MB L3 och Core i7 = 8MB L3.
Så jämfört mot det så är ju även processorer med 16-32MB LLC (Last Level Cache) ganska mycket.

Så frågan är väl,
Varför tjänar spel så ofta på att ha runt 100-ish Megabyte LLC medan ofta i vanliga program, så är skillnaden på att använda en processor med 6-32MB LLC eller att använda en med 96-128MB LLC ingen större skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Jag håller inte med. Ja, vi som hade en CPU i 1000-serien vann givetvis mest på det. Även hoppet från 2000- eller 3000-serien upp till 5700X3D eller 5800X3D är ju massivt för just spel dock.

Många uppgraderar inte direkt så även i fallet där BIOS släpptes senare är det en hel del som kan dra nytta av detta.

De flesta AM4-moderkort i 300-serien klarade 3600 MT/s med vettiga timings utan problem med nyare CPU:er, vilket trots allt var sweet spot pris/prestanda. Vad får dig att tro att minneshastigheten var långsammare med de äldre moderkorten?

De flesta uppgraderade väl ändå från 1000-2000 och de har inte stöd för snabbare minnen.
Och X3d cpuerna är egentligen enbart pga cache. Jämför 5800x3d mot 9800x3d så är det inte heller värt att uppgradera utanför World of Warcraft egentligen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Med lite tur får hela spelet/programmet snart plats på l2 minnet😉

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Jag byter moderkort oftare än jag byter processor känns som att det i nuläget är totalt meningslöst att byta processor (eller ie meningslöst sen hedt försvann(till bara dyra priser inte som idag hutlösa priser))
Det är ändå grafikkortet som spelar mest roll för spelen ändå & kör man på hög upplösning så försvinner en uppdatering av processorn till inget ändå. Jag byter processor eller moderkort när det kommer en ny teknik tex m.2 (hoppas på ersättare till detta)
ny pci-e variant eller någon annan uppgradering av moderkortkrets byta processor gör igentligen ingen nytta alls i spel om man har en vettig cpu från början.

Det som behövs är fler pci-e linor. byte av m.2 till annan teknik, blir för varma & tar för mycket plats på moderkorten om man inte sätter de i en pci-e plats på någon adapter. fler kärnor eller ny processor känns som totalt meningslöst för spelande.
(har en 18kärnig intel den sista hedt varianten x266 128gigg minne & ssd som lagring ett rtx4090 som gpu & kör 5ghz vattenkylt med den gamla kretsen! så fick jag 3-5 fps lägre än vad Sweclockers fick med amds senaste 16kärniga med cashe så får vänta nån generation till innan det känns meningsfullt att byta igen. så har klarat mig & känts meningslöst med byte va de nu är 5-8 år sen kanske.
P.S ha en fin sommar alla

Jo jag byter nog fasen moderkort oftare än processor också
Jag köper mest delar till servern som det byts ibland. Alternativt till barnen. Själv kör jag mestadels Mac:ar och de är inte så vidare uppgraderingsbara alls. Nu har jag fått mina gamla serverdelar över när jag köpte lite nytt, så blir att bygga en linux desktop av en i7 10700K, Asus Rog Strix Gaming, samt 64GB 3800Mhz DDR4-minne.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |