Första besökta websida?

Permalänk

Första besökta websida?

Av nyfikenhet, vilken var er första?

Skaffade internet ca 1995 tror jag och öppnade webbläsaren, visste inte vad jag skulle göra så ringde en kompis och frågade, fick då tipset att gå in på webcrawler.com för att söka efter något av intresse.

Permalänk
Medlem

Ja, sannolikt Webcrawler även för mig. Datasalen i biblioteket på en gymnasieskola september 1995. Körde även IRC där, men det var ju inte webben.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

Min första webbsida var altavista, 1995, som jag hade läst om i tidningarna. Jag sökte på "snowboard", efter att min kompis mamma haft ett långt utlägg om att jag inte fick porrsurfa. Jag var 10.

Permalänk
Medlem

Förmodligen inte den absolut första jag besökte men den första jag minns var Gamefaqs.

Permalänk
Medlem

Tror altavista var första för min del om jag inte minns fel.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Oj, ska man komma ihåg sånt? Skaffade Algonet (första ISP:n som sålde till privatpersoner i Sverige) så när jag lyckats installera och fått igång cslip och winsock i mitt windows 3.1, så antar jag att det var någon startsida hos algonet jag surfade till först. Fanns inte så mycket intressant tyckte jag, så fortsatte mest med mail och usenet som jag hade börjat med redan på fidonet-tiden. (fidonet var en tjänst som kördes på bbs:er, har för mig att mail relay:ades var 4:e timme… folk är så stressade nuförtiden! )

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Min första besökta webbsida var aftonbladet.se, då jag var 14-15 år gammal. Jag är 42 idag.

Permalänk
Medlem

Minns inte min första webbsida men minns min första BBS som var en som en kompis hade. Var circa 1993. Internet hade inte slagit igenom ännu men BBSer var populära.

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[Ryzen 9 9900X] - [GIGABYTE X870E AORUS PRO] - [Corsair Vengeance DDR5-6000 128GB] - [Fractal Design North chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [be quiet! Platinum 850W] - [Noctua NH-D15S] - [Dell U4025QW] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Medlem

jag vill minnas att det var kinderäggs hemsida som jag besökte med ett 56k-modem och fick vänta vad jag upplevde som en evighet innan spelet eller vad det nu var laddade in

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Oj, ska man komma ihåg sånt? Skaffade Algonet (första ISP:n som sålde till privatpersoner i Sverige) så när jag lyckats installera och fått igång cslip och winsock i mitt windows 3.1, så antar jag att det var någon startsida hos algonet jag surfade till först. Fanns inte så mycket intressant tyckte jag, så fortsatte mest med mail och usenet som jag hade börjat med redan på fidonet-tiden. (fidonet var en tjänst som kördes på bbs:er, har för mig att mail relay:ades var 4:e timme… folk är så stressade nuförtiden! )

Algonet här också men aningen senare, 1997 och på Windows 95 om jag minns rätt. Om de hade en startsida då så var det förmodligen den man hamnade på först.

Permalänk
Medlem

Ingen aaaaning. Men vågar ändå chansa på att det var Altavista. Fan vad det har gått utför med dagens sökmotorer.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-4960X 4GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Det var drygt tre decennier sedan. När jag först fick tillgång till Internet (hösten 1992, när jag började studera på universitetet) så¨var WWW nyss uppfunnet och var bara en av många obskyra tjänster som fanns på Internet. Så de första besöken ut på Internet involverade inte någon webläsare.
Tjänster som FTP, IRC, och Gopher var betydligt mer kända och populära på den tiden. Liksom, naturligtvis, E-mail och Usenet.

För att göra en lång historia kort, så har jag ingen aning om vilken som var den första hemsidan jag besökte. Det var liksom ingenting särskilt med den, eller något att komma ihåg.

Permalänk
Medlem

Troligtvis var http://www.sunet.se första sidan jag besökte i augusti 1994.

Även då var FTP, Telnet (MUD), Gopher och NewsGroups (Forte Agent) betydligt större än WWW på nätet. Året efter satt jag mest med mIRC

Ringde även många BBS:er på den tiden och Internet tillförde väldigt lite under de "första" åren (1991-1994) jfm min dåvarande världsbild.

Permalänk
Medlem

1995 fick jag internet via Pluggnet i Överkalix, som hade en modempool. I Överkalix hade de ett internetprojekt, där individer gjort hemsidor om sig själva och de var de hemsidorna jag först kollade. Idag fruktansvärt enkla, men då enormt avancerade. Överkalix hade väl problem med jobb och de kanske hoppades att med internet förvandlas till Silicon Walley. Jag hade OS2 Warp 3 så jag hade inte Netscape utan WebExplorer. Senare övergick jag till Telia och deras 020 modempool.

Permalänk
Medlem

Gissar på Altavista eller Lycos och så småningom Torget och Passagen.