Sämsta rådet någonsin. Rätt i sak mer tungdrivet blir det men de orkar ju med det. 60 oled hertz duger alldeles utmärkt. motsvarar mer än 144 lcd hz
jag körde 4k med 3080 förvisso kan man säga det är 1440p med upscaling då dlss ofta var inblandat så det är en halv lögn säga 4k. Men jag fick bättre än 1440p lcd bild konstant. Du får en mycket trevlig bild på stor skärm och det finns knappt några vettiga 1440p skärmar i 50" klassen. 50" låter stort men kan du optimera sittpositionen så fungerar det alldeles utmärkt även under 1 meters siktavstånd. Skulle jag gå för större som jag sitter skulle jag få offra lite nackkomfort för än bättre immersion så jag är egentligen ganska nöjd med mina 51" Jag har det lite väl trångt för större skärmar dock så har fått lösa det med vr headsets.
Jag föraktar min 35" ultrawide och 32" lcd vid det här laget. Det är riktigt tufft gå tillbaks. Jag var en gång i tiden faktiskt riktigt nöjd med min ultrawide. Trevligt format men nu skulle jag behöva ha det i dubbla storleken. storleken mäts diagonalt så 35" ultrawide är mindre än en 32" 16:9 i bildyta.
TS nämner gta och witcher du får inte immersiva spelvärldar med dylika skärmar.
Gällande oled gå för C serien lg har ex. Finns säkert andra alternativ men de flesta är dyrare. De är relativt billiga och tål nog mer än de dedikerade tv skärmarna gör som inte är tänkt köra 24/7 som monitorer gör. Har en 55" oled sedan urminnes tider men den har inte endurancetestats riktigt som min C1 gjort utan bara finkörts. Men har inte haft några problem med den heller.
Sen får du ju g-sync och även möjlighet till högre refresh rates upp till 144 hz. Men som sagt jag använder sällan 120 hz läget då gpu fläktarna går tystare om de bara behöver pusha 60 hz och det flyter på så pass bra det känns halvt meningslöst annat än för twitch shooters möjligen.