Är detta en bra dator skulle ni säga?

Permalänk
Medlem

Är detta en bra dator skulle ni säga?

Hallå, nu är det äntligen dags att börja köp ny dator. Jag har slängt ihop denna då jag vill helst inte köpa en dator för mer än 30k.

Kommer denna kunna spela alla nya spel i minst 5 år framöver? Te.x GTA 6 och Battlefield 6?

Och kan man spela i 4K med en 5070? Jag har en 1440 skärm just nu, men kanske skaffat en 4K skärm i framtiden!

Permalänk
Medlem

spara 6k och kör på denna istället

https://www.elgiganten.se/product/gaming/datorkomponenter/elg...

Chassis: Corsair 3500X ARGB
GPU: Gigabyte RTX 5070 Ti WINDFORCE 3 OC
CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D
CPU cooling: Corsair NAUTILUS 240 ARGB AIO
Motherboard: Gigabyte X870 AORUS ELITE WF7
RAM: Corsair 32GB 6000MT/s CL30 Vengeance RGB
SSD: Samsung 2TB 9980 Pro M.2 Gen 4 SSD
PSU: Corsair RM850e 850W Gold ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av aframoo:

Bra grejer, men jag vill helst ha Fractual design north så det passar in till min "battlestation"

Permalänk
Medlem

köp chassit separat och sälj den som medföljer

Permalänk
Medlem

Din fråga om grafikkortet, 5070 eller 5070 Ti är inte kraftigt nog för att köra nyare AAA spel i 4K med bra flyt och mycket ögongodis, det går om du är villig att sätta ner inställningar och många spel har också DLSS som hjälper en hel del, frame generation finns ju i en del spel men inte nått jag skulle rekommendera, nått du behöver testa själv för att se om det är användbart för dig.

Äldre (typ 5 år eller mer) och enklare spel kan gå att köra i 4K med höga inställningar men det skiljer väldigt mellan olika spel så blir att testa sig fram.

Generellt så är 5070 och 5070 Ti kort som fungerar bäst i 1080p eller 1440p och räknas inte som ett 4K kort.

Jag håller med aframoo om att Elgigantens paket är ett bättre val, processor, moderkort, grafikkort betydligt bättre och till ett mycket lägre pris.

Permalänk
Medlem

Ett 5070 är generellt inte ett 4K kort, som redan nämnts, det är mer av ett 1080p/1440p kort. Men å andra sidan med den processorn så finns det plats för uppgradering framöver till nåt kraftfullare innan processorn blir flaskhals. Om du inte väljer redan nu att skära ner på andra kostnader för att kunna ha råd med ett kraftfullare grafikkort.

T.ex. en sak som går att spara pengar på är SSDn. Har du speciella behov som kräver en Gen 5 SSD? Om inte så räcker en Gen 4 (som du sparar minst en 1000 lapp på) gott och väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Din fråga om grafikkortet, 5070 eller 5070 Ti är inte kraftigt nog för att köra nyare AAA spel i 4K med bra flyt och mycket ögongodis, det går om du är villig att sätta ner inställningar och många spel har också DLSS som hjälper en hel del, frame generation finns ju i en del spel men inte nått jag skulle rekommendera, nått du behöver testa själv för att se om det är användbart för dig.

Äldre (typ 5 år eller mer) och enklare spel kan gå att köra i 4K med höga inställningar men det skiljer väldigt mellan olika spel så blir att testa sig fram.

Generellt så är 5070 och 5070 Ti kort som fungerar bäst i 1080p eller 1440p och räknas inte som ett 4K kort.

Jag håller med aframoo om att Elgigantens paket är ett bättre val, processor, moderkort, grafikkort betydligt bättre och till ett mycket lägre pris.

Skulle säga att 5070 Ti är ett utmärkt 4K-kort men som vanligt är det subjektivt vad man upplever som bra flyt. Om 5070 Ti inte räknas som ett 4K-kort borde ju inte heller 5080 göra det då det bara är ca 13 % snabbare i 4K. Kortet snittade 85 FPS i 4K i speltesterna TechPowerUp gjorde. Det finns ju spel som Black Myth Wukong så klart som är extremt krävande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aframoo:

Skrivet av roflc0re:

Bra grejer, men jag vill helst ha Fractual design north så det passar in till min "battlestation"

Aframoos rekommendation har både bättre processor och grafikkort. Du sparar 6 000 kronor OCH får 25 % högre fps. Om ditt bygge har 48 fps i ett spel så får Aframoos alltså 60 fps.

Om du nu redan bestämt dig så är det onödigt att göra en tråd i forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Skulle säga att 5070 Ti är ett utmärkt 4K-kort men som vanligt är det subjektivt vad man upplever som bra flyt. Om 5070 Ti inte räknas som ett 4K-kort borde ju inte heller 5080 göra det då det bara är ca 13 % snabbare i 4K. Kortet snittade 85 FPS i 4K i speltesterna TechPowerUp gjorde. Det finns ju spel som Black Myth Wukong så klart som är extremt krävande.

Snitt är ett väldigt trubbigt mått när det gäller grafikkort.
Om vi nu ska ta TechPowerUp, de testar 25 spel, blandat nya och lite äldre. I 7 spel når 5070 Ti inte upp till 60 fps och i ytterligare 5 spel är de knappt över 60 fps, vilket betyder att spelet garanterat kommer dippa under 60 ofta.
När ett kort inte kan eller har svårt att hålla sig över 60 fps i nästan hälften av spelen så räknar iallafall jag det som ett misslyckande, vilket gör att jag inte räknar det som ett 4K kort, och nej, jag räknar inte 5080 som ett 4K kort heller.
Detta är baserat på spel vi har idag och när man köper ett grafikkort så vill man ju att det ska hålla några år, när det nu är så gränsfall redan idag så tror ju jag att det inte blir bättre de kommande åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Om vi nu ska ta TechPowerUp, de testar 25 spel, blandat nya och lite äldre. I 7 spel når 5070 Ti inte upp till 60 fps och i ytterligare 5 spel är de knappt över 60 fps, vilket betyder att spelet garanterat kommer dippa under 60 ofta.
När ett kort inte kan eller har svårt att hålla sig över 60 fps i nästan hälften av spelen så räknar iallafall jag det som ett misslyckande, vilket gör att jag inte räknar det som ett 4K kort, och nej, jag räknar inte 5080 som ett 4K kort heller.
Detta är baserat på spel vi har idag och när man köper ett grafikkort så vill man ju att det ska hålla några år, när det nu är så gränsfall redan idag så tror ju jag att det inte blir bättre de kommande åren.

Fast resultaten är väl utan DLSS? Både Quality och Balanced ser ofta bättre ut än native i 4K.

Håller med om att 60 FPS är en bra gräns för bra flyt.

Permalänk
Medlem

Har folk fått någon psykos gällande prestanda? 5070ti presterar 30-40% bättre än 3080, och såvitt jag vet spelade jag Cyberpunk på release i 4k med höga inställningar på mitt 3080 (4k 120hz oled tv).

Ta bort raytracing och valfri annan tungrodd ultrainställning så kommer du utan problem ligga över 100-150 fps i 4k på dom flesta aaa spelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Aframoos rekommendation har både bättre processor och grafikkort. Du sparar 6 000 kronor OCH får 25 % högre fps. Om ditt bygge har 48 fps i ett spel så får Aframoos alltså 60 fps.

Om du nu redan bestämt dig så är det onödigt att göra en tråd i forumet.

Jag har verkligen inte bestämt mig, därför jag gör en tråd så jag ska få hjälp av folk som kan detta mer än vad jag kan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aframoo:

Kan man be El Giganten bygga datorn åt mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Men ett 5080 kort då? Är ju visserligen betydligt dyrare.. men kanske "kommer längre" med den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av roflc0re:

Det är lätt och kul att bygga en dator! Tar en eftermiddag. Annars tror jag du kan betala Inet för att bygga datorn med delarna du tar med dig. Eller någon på forumet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Det är lätt och kul att bygga en dator! Tar en eftermiddag. Annars tror jag du kan betala Inet för att bygga datorn med delarna du tar med dig. Eller någon på forumet

Inet bygger inte med medhavda prylar.

Permalänk
Skrivet av aframoo:

Funderar också lite på denna, verkar som ett ganska bra köp? Någon komponent som inte ser bra ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av roflc0re:

Ställ frågan till Elgiganten. Annars finns säkert en trevlig själ här som gör det för en billig peng. Eller även anställd från elgiganten som säkert kan göra det åt dig vid sidan om utan problem. Bjud honom på lunch låda som tack eller nått. Gäller och se lösningar 😉👍

Permalänk

Tycker du betalar för mycket för flera delar. Du kan få en utmärkt ssd för halva priset mot den du valt. Behöver du verkligen extra fläktar för 800? Ser också ut som du valt ram 2 gånger? Räcker väl med 32gb? Hade själv valt ett billigare chassi men om du absolut vill ha det för utseendet är det väl ok. Går att spara mer än 1000 där dock. Tror att om du ändrar lite bör du kunna få en dator för 25 k med både 9800x3d (som är klart bättre än 7800x3d även om den också är bra) och ett betydligt bättre gpu än ett 5070 åtminstone 9070xt möjligen ett 5070ti också. För 30 k tror jag du kan in ett 5080 också om du ändrar lite även med Windows och att inet monterar åt dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymobil:

Tycker du betalar för mycket för flera delar. Du kan få en utmärkt ssd för halva priset mot den du valt. Behöver du verkligen extra fläktar för 800? Ser också ut som du valt ram 2 gånger? Räcker väl med 32gb? Hade själv valt ett billigare chassi men om du absolut vill ha det för utseendet är det väl ok. Går att spara mer än 1000 där dock. Tror att om du ändrar lite bör du kunna få en dator för 25 k med både 9800x3d (som är klart bättre än 7800x3d även om den också är bra) och ett betydligt bättre gpu än ett 5070 åtminstone 9070xt möjligen ett 5070ti också. För 30 k tror jag du kan in ett 5080 också om du ändrar lite även med Windows och att inet monterar åt dig.

Vad pratar du om? Han är inne på det här kitet! https://www.elgiganten.se/product/gaming/datorkomponenter/elg...

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Skrivet av Bael:

Jag svarade på hans ursprungliga inlägg som innehåller ett 7800x3d och en 5070 (utan ti) för över 27k bl.a. pga ett 2tb ssd för nästan 3000. Ser att han fått förslag på Elgiganten builds men då frågat om de kan montera åt honom. Kan inte se att han själv sagt att han ska köra på det. Ville mest svara honom att det går utmärkt att bygga ihop på inet också och då med montering inkluderat för mycket mindre peng och mer prestanda än det han satt ihop själv från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roflc0re:

Men ett 5080 kort då? Är ju visserligen betydligt dyrare.. men kanske "kommer längre" med den?

För din budget så finns det två val skulle jag säga, 5070 Ti och bygga själv för 21500kr

Eller maxa budget och köpa en dator som inet bygger med ett 5080 och en 9800x3d (bästa gaming cpun man kan köpa och näst bästa grafikkortet)
https://www.inet.se/datorbygge/b1679474/dator

Ska det spelas i 4k så skulle jag utan tvekan gå på ett 5080 om budget finns för det, har själv ett 7900xt och 4k native är inte alltid gångbart utan att behöva justera lite inställningar. Och då är ett 5070 Ti inte allt mycket snabbare än ett 7900xt (10-15%)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymobil:

Jag svarade på hans ursprungliga inlägg som innehåller ett 7800x3d och en 5070 (utan ti) för över 27k bl.a. pga ett 2tb ssd för nästan 3000. Ser att han fått förslag på Elgiganten builds men då frågat om de kan montera åt honom. Kan inte se att han själv sagt att han ska köra på det. Ville mest svara honom att det går utmärkt att bygga ihop på inet också och då med montering inkluderat för mycket mindre peng och mer prestanda än det han satt ihop själv från början.

Jag skrev inte att han skulle köra på det bara att han var inne på det.

Men Inet är att föredra även om det skulle bli ett par kronor dyrare.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

För din budget så finns det två val skulle jag säga, 5070 Ti och bygga själv för 21500kr

Eller maxa budget och köpa en dator som inet bygger med ett 5080 och en 9800x3d (bästa gaming cpun man kan köpa och näst bästa grafikkortet)
https://www.inet.se/datorbygge/b1679474/datorhttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1679474/dator

Ska det spelas i 4k så skulle jag utan tvekan gå på ett 5080 om budget finns för det, har själv ett 7900xt och 4k native är inte alltid gångbart utan att behöva justera lite inställningar. Och då är ett 5070 Ti inte allt mycket snabbare än ett 7900xt (10-15%)

Budget finns, så en 5080 kanske är mer att satsa på i långa loppet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av roflc0re:

Budget finns, så en 5080 kanske är mer att satsa på i långa loppet!

Ja då hade jag utan tvekan kört på något i stil med kittet jag gjorde från inet.

Bara att köpa en Windows 11 licens på valfri sida för en hundralapp sen fixa ett usb minne med Windows installation på (finns gott om guider om du inte gjort det förut)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ja då hade jag utan tvekan kört på något i stil med kittet jag gjorde från inet.

Bara att köpa en Windows 11 licens på valfri sida för en hundralapp sen fixa ett usb minne med Windows installation på (finns gott om guider om du inte gjort det förut)

Går det inte att få det installera direkt av Inet då? Såklart dyrare.. men hur mycket dyrare egentligen? 👀

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Klickade i efter det du hade lagt i men ändrade till en MSI 5080 och annat moderkort istället och sen 6 st fläktar! Vad tror vi om denna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Ja, precis. Snitt är ju rätt ointressant om dom spel man tänkt att spela inte går att spela med någorlunda bra inställningar och flyt (minst 60fps). Spelar man bara äldre titlar och relativt lättdrivna titlar så räcker det nog för 4K, men vill man kunna spela dom senaste AAA titlarna så blir det kanske lite svårare. Men det hänger ju på vad för typ av spel man tänkt att spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Ja, precis. Snitt är ju rätt ointressant om dom spel man tänkt att spela inte går att spela med någorlunda bra inställningar och flyt (minst 60fps). Spelar man bara äldre titlar och relativt lättdrivna titlar så räcker det nog för 4K, men vill man kunna spela dom senaste AAA titlarna så blir det kanske lite svårare. Men det hänger ju på vad för typ av spel man tänkt att spela.

Jag spelar inte så mycket AAA spel längre, enda jag kan se kortsiktigt som jag kommer lira är BF6, GTA 6 och sen förhoppningsvis Half-life 3 (😅) annars blir det mest Indie-spel eller AA spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

dethär e så fel, 5070/ti stödjer frame gen, och nya dlss, grayzone warfare ett av dem mest krävande spelen just nu går utmärkt att köra i 4k med helt ok FPS
även andra nya titlar går helt utmärkt att köra i 4k med helt ok FPS