bra ide att byta från fiber till 5g nätverk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Nu betalar jag 149 SEK i månaden och får då svarstid på 1-5 ms så det är ju sjukt prisvärt. Med 5gs sjuka svarstider på 25 ms som jag mäter här i bostaden. Med så dåligt måste jag sluta spela spel som jag gillar (FPS) och annat och det kommer inte kännas bra.

Man man inte spela spel på 20-30 ms.

Om jag bara var som en sån där klassisk gubbe som surfar in på Aftombladet och lokablaskan, och glor på linjär-TV och V75 då funkar ju 4G-5G utmärkt. En sån användare kommer inte mörka av ens om ms ständigt är 30-50.

Haha okej, körde länge cs (global 2013-16 och facit 10 när det slog igenom) på ADSL / 4G när kopparnätet lades ner. Svarstider på 70-80ms var inga problem då, och inte heller nu
Med en reaktionstid på ca 200-250ms (genomsnittet) lär inte några 15ms (20 istället för 5) spela någon större roll i det stora hela.

Men visst, känns väl bättre att klaga på "hög" ping istället för kasst aim/reaktionstid

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Ptja det är min erfarenhet. Telia ska i nuläget med kampanj ha 399kr/mån för obegränsat "mobilt bredband hemma" på min adress (299kr/mån för abonnemanget och 100kr/mån för routern ZTE MC888 Pro).

Telenor tar 299kr/mån för obegränsat mobilt bredband och då ingår lån av den bättre modellen av routern ZTE Mc888 Ultra. När jag tecknade på Black Friday tog Telenor 199kr/mån för samma abonnemang.

399 > 299. Visst, då lånar man routern istället för att köpa den, men min erfarenhet är ändå att Telenor har bättre kampanjer än Telia.

Vad spelar det för roll i praktiken om de har eget nät eller ej?

Ja, hos Telia får du köpa routern, men den kan du ju sedan sälja om du vill.
Telia har obegränsat bredband via mobilnätet från 129 kr / mån utan bindningstid, man måste dock köpa hårdvara för 2400 kr också, men som sagt den går att sälja om man redan har hårdvara, alltså router.
Känns bättre att köpa, än att låna. Har man ens kvar kartong & allt som kom i lådan, när man vill säga upp abonnemanget efter några år & routern ska tillbaka ?

Jag kollade på fast bredband via mobilnätet hos Telenor med utomhusrouter, då tillkom en obligatorisk installation med Hemfixarna + avgift som inte gick att välja bort, hos Telia installerar man utomhusroutern själv = billigare & du slipper okända i hemmet.

Kollar man på extra användare så är Telenor dyrare än Telia, visserligen har Telenor datakort vilket Telia saknar.
Hos Telia får man skaffa en extra användare om man vill ha ett datakort, 60 kr mer per månad än vad ett datakort kostar hos Telenor.

Kollar man på samlingsrabatten så räcker det med bredband (fast / mobilt) + mobilabonnemang hos Telia för att få 100 kr rabatt per månad.
Hos Telenor krävs det att man samlar bredband (fast / mobilt) + mobilabonnemang + TV för att få 100 kr rabatt per månad.

I praktiken spelar det stor roll skulle jag säga med eget nät då den operatören själv kan bygga efter eget behag och inte behöver påverkas av den andra parten, som kanske inte alls vill bygga lika tätt eller snabbt.

Min erfarenhet är att Telenor är dyrare, samt har sämre nät än vad Telia har.

Permalänk
Skrivet av 615O:

Ja, hos Telia får du köpa routern, men den kan du ju sedan sälja om du vill.
Telia har obegränsat bredband via mobilnätet från 129 kr / mån utan bindningstid, man måste dock köpa hårdvara för 2400 kr också, men som sagt den går att sälja om man redan har hårdvara, alltså router.
Känns bättre att köpa, än att låna. Har man ens kvar kartong & allt som kom i lådan, när man vill säga upp abonnemanget efter några år & routern ska tillbaka ?

Jag kollade på fast bredband via mobilnätet hos Telenor med utomhusrouter, då tillkom en obligatorisk installation med Hemfixarna + avgift som inte gick att välja bort, hos Telia installerar man utomhusroutern själv = billigare & du slipper okända i hemmet.

Kollar man på extra användare så är Telenor dyrare än Telia, visserligen har Telenor datakort vilket Telia saknar.
Hos Telia får man skaffa en extra användare om man vill ha ett datakort, 60 kr mer per månad än vad ett datakort kostar hos Telenor.

Kollar man på samlingsrabatten så räcker det med bredband (fast / mobilt) + mobilabonnemang hos Telia för att få 100 kr rabatt per månad.
Hos Telenor krävs det att man samlar bredband (fast / mobilt) + mobilabonnemang + TV för att få 100 kr rabatt per månad.

I praktiken spelar det stor roll skulle jag säga med eget nät då den operatören själv kan bygga efter eget behag och inte behöver påverkas av den andra parten, som kanske inte alls vill bygga lika tätt eller snabbt.

Min erfarenhet är att Telenor är dyrare, samt har sämre nät än vad Telia har.

Länka gärna till obegränsat mobilt bredband från Telia för 129kr/mån för att jag ska kunna ta resten av inlägget på allvar. Aldrig sett i närheten av det priset, är Telia billigare så är det ju toppen men det har de aldrig varit när jag har jämfört åtskilliga gånger tidigare.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Länka gärna till obegränsat mobilt bredband från Telia för 129kr/mån för att jag ska kunna ta resten av inlägget på allvar. Aldrig sett i närheten av det priset, är Telia billigare så är det ju toppen men det har de aldrig varit när jag har jämfört åtskilliga gånger tidigare.

Billigaste jag hittar på Telia är snarare 549/mån.. eller 299/mån med 2 års bindningstid. Oavsett väldigt långt ifrån 129kr så undrar också vart dessa siffror kommer ifrån

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Jag antar att det rör sig om:
- egen router
- existerande obegränsat mobilabonnemang
- datakort på detta abonnemang

Dvs den uppsättningen som jag gör på tre

Jag brukar använda över 1TB per månad på detta vis, inga begränsningar som jag upptäckt, streamar barnprogram och youtube nära dygnet runt (åtminstone)

Permalänk
Skrivet av medbor:

Jag antar att det rör sig om:
- egen router
- existerande obegränsat mobilabonnemang
- datakort på detta abonnemang

Dvs den uppsättningen som jag gör på tre

Jag brukar använda över 1TB per månad på detta vis, inga begränsningar som jag upptäckt, streamar barnprogram och youtube nära dygnet runt (åtminstone)

Men det är en helt irrelevant och meningslös jämförelse om det är vad han menar... 🙄

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Alltså, det är inget fel i att se över kostnader för tex prenumerationstjänster mm. Men att spara kanske 1500sek / år för att få en sämre produkt av något så viktigt som internet skulle sitta ganska långt ner på listan för mig i att spara pengar.

Räcker att det är typ gothia cup som vi i göteborg drabbas av varje år eller något liknande jippo så fungerar det knappt att surfa på mobilen i ca en vecka.

Sen prioriterar folk självklart olika, men i storleksordningen 150kr per månad så kan jag hellre ta en drink mindre ute eller äta billigare mat hemma en dag i månaden.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av difi:

Alltså, det är inget fel i att se över kostnader för tex prenumerationstjänster mm. Men att spara kanske 1500sek / år för att få en sämre produkt av något så viktigt som internet skulle sitta ganska långt ner på listan för mig i att spara pengar.

Räcker att det är typ gothia cup som vi i göteborg drabbas av varje år eller något liknande jippo så fungerar det knappt att surfa på mobilen i ca en vecka.

Sen prioriterar folk självklart olika, men i storleksordningen 150kr per månad så kan jag hellre ta en drink mindre ute eller äta billigare mat hemma en dag i månaden.

Har aldrig haft problem med mobilt bredband i de områden jag rör mig i (vilket är både tätbefolkade områden och mer på landet). Så för de flesta är det inte en sämre produkt alls, snarare en bättre då man kan ta den med sig överallt som t.ex till sommarstället.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Hedersmedlem

De har en variant med 5Mb/s hastighet för sommarstugan för 229kr. Med samlingsrabatt på 100kr som han också skriver om så blir det 129kr. Men det ser jag inte alls som samma sorts bredband som diskuteras i tråden.

Telia borde ha en sida för att jämföra abonnemangen. Jag förstår inte alls vad det är för skillnad på Hemma och Obegränsad. Det känns som att Hemma skulle vara cappad till en viss mängd data. Men det skriver de ju ut på vissa andra abonnemang. Rörigt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Telia borde ha en sida för att jämföra abonnemangen. Jag förstår inte alls vad det är för skillnad på Hemma och Obegränsad. Det känns som att Hemma skulle vara cappad till en viss mängd data. Men det skriver de ju ut på vissa andra abonnemang. Rörigt.

Det här låter som något man borde tipsa Råd & Rön eller någon av de större dagstidningarna om.
Det räcker med att ta en titt i trådarna här på Swec för att inse att det är rörigt. Hur lätt är det då för det stora antalet användare som är betydligt mindre intresserade än vad vi är?

Visa signatur

Tar en paus från Swec och har gått in i ett passivt lyssningsläge med enstaka, oregelbundna besök här.
Ha det gôtt allihop!

Permalänk
Skrivet av giplet:

De har en variant med 5Mb/s hastighet för sommarstugan för 229kr. Med samlingsrabatt på 100kr som han också skriver om så blir det 129kr. Men det ser jag inte alls som samma sorts bredband som diskuteras i tråden.

Okej, nej det är ju inte alls vad tråden handlar om. 🙄

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Väljer att understryka ännu en gång, och det i egenskap av en person som talat med flera nivåer på Telia och har många ärenden med officiella svar i frågan: Telia har inga obegränsade abbonemang, det är en säljteknik envart.

Telias abonemang är ”obegränsade” så länge som du inte streamar spel, uppgraderar moderna spel, jobbar hemifrån etc. Om du går över telias gräns, en gräns som de vägrar sätta på pränt, så cappar dom dig så du hamnar på ADSL prestanda.

Och har du en modern familj så når du den nivån enkelt.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Gammalt är ordspråk;

Kabel är alltid bättre än trådlöst.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

En ny mätning i en annan del av landet, här mer tätt mellan masterna kan jag tro.

Men svarstiden sjönk dramatiskt.

Permalänk

Är i Visby på semester, har stor nytta av att kunna ta med mig mobila bredbandet.

Får ut ca 400 upp / 20 ner Mbit med Telenor.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Äh låt killen skaffa 5g. Han är tillbaka här om nån månad och vill ha fiber.

Morsan har 5g. Funkar skitbra, förutom när man vill ha det (mellan 18-22). Hela kommunen sitter på mobilt internet samtidigt. Är det mello så kan man lika gärna skita i att försöka använda internet.

Mobilt bredband är hopplöst dåligt på att skala, när alla vill ha internet så kommer farten och svarstiderna skjuta i höjden. En ping säger inget om din faktiska hastighet - datatrafiken kommer få massa jitter och kanske även paketförlust trots att pingen visar 20ms...

Permalänk
Skrivet av boibo:

Morsan har 5g. Funkar skitbra, förutom när man vill ha det (mellan 18-22). Hela kommunen sitter på mobilt internet samtidigt. Är det mello så kan man lika gärna skita i att försöka använda internet.

Mobilt bredband är hopplöst dåligt på att skala, när alla vill ha internet så kommer farten och svarstiderna skjuta i höjden. En ping säger inget om din faktiska hastighet - datatrafiken kommer få massa jitter och kanske även paketförlust trots att pingen visar 20ms...

Förstår. Inte var man lyckas stöta på det där problemet, jag har inte råkat ut för det sedan tidigt 2000-tal. Får aldrig under 100 Mbit hur tätbefolkade områden jag än rör mig i.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Det beror väl på just vad man har för krav i kombination med var man bor.

Rent tekniskt är ju svaret tydligt och enkelt, 5g är ju rakt av sämre på alla punkter utom just att du kan ta det med dig till olika platser.
Det hela handlar ju istället om att det trots att det är sämre kan vara "bra nog" för många ändamål och att det är ett alternativ som finns tillgängligt på de flesta platser. Så om övriga alternativ som finns tillgängliga är dåliga (oavsett tekniskt dåliga eller prismässigt dåliga) så är det ju bra att det iaf finns ytterligare alternativ.

Och de positiva delarna av tråden genomsyras väl i mångt och mycket just olika varianter av att "4g/5g är billigare" men det är ju inte någon universell sanning (och det är rätt bakvänt egentligen att det öht kan bli så vad gäller prissättningen).
Det beror ju på var man bor om 5g som i "medvind" ger ca 100/40 Mbit/s och 20ms ping minimum (och där prestanda tenderar att variera rätt mycket över tid) kostar mer eller mindre än 1000/1000 Mbit/s fiber med 1 ms ping minimum.
Och ja, mobilnätet hanterar uppenbart inte hård belastning från många användare i samma utsträckning, så om man bor i ett område där allt fler väljer 5g-lösningar så kan det bli sämre och sämre över tid.

5G är 2025s ADSL.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Det beror enligt min erfarenhet på vad man har för krav, och om masten är hårt belastad. Jag har aldrig det problemet med mitt 4G hemma, i stugan kan det angivna scenariot hända på semestern, särskilt på tisdagskvällar när alla ska se Wahlgrens med Allsång på Skansen. Om jag kan vänta ett par timmar att streama min favoritfilm eller betala räkningarna, så är det helt okej, och kommer snart upp i cirka 50-75 Mps igen. Men måste man använda nätet de mest buzy tiderna, så ska man tänka en extra gång om 5G är ett bra alternativ. Det bästa är att testa ett tag och se om man är nöjd! Det gjorde jag, och visst är fiber stabilare än mobila lösningar. Ttill mig dög det. Men jag är heller ingen storkonsument, gör sällan av med mer än 200 GB på en månad.

Jag lägger till vad kommunen skrev på sin hemsida under "Frågor och svar"
Fråga: 5G fungerar bra där jag bor, behövs verkligen fiber?
Svar: Fiber kommer alltid att vara överlägset mobila lösningar. Så ja, du bör beställa fiber till ditt hus.

Kort sagt, fiber är alltid bättre, fr.a. stabilare, än 5G. Man kanske klarar sig med mindre stabilt internet, men allar gör givetvis inte det.