7950X3D, rtx 3090, 64GB ram 6000 MHz, 2TB samsung nvme ssd, extern-vattenkylning/custom-loop

Permalänk
Hedersmedlem

7950X3D, rtx 3090, 64GB ram 6000 MHz, 2TB samsung nvme ssd, extern-vattenkylning/custom-loop

Jag har blivit gammal/lat och inte orkar bygga datorer själv längre, särskilt inte custom-vatten-loopar med special-lösningar :D. Ska dessutom flytta till ny bostad där jag inte vill ta i anspråk all plats som min dator kräver (se nedan). Byggde den ursprungligen för ett par år sedan, då med en äldre intel-lösning, men sedan uppgraderat hårdvaran lite, se ursprunglig bygg-tråd: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1618620-tips-pa-hur-ma...

Vattenkylningen är byggt med hyffsat bra grejer (EK + AlphaCool mestadels), mjuka slangar och snabbfästen. Eftersom kylningen är extern får man klicka loss den (förslagsvis efter att ha stängt av datorn ).

Målet med datorn var att kunna maxa alla spel (när den var ny) utan förändrad ljudnivå - ej att överklocka till max (kört den i stock + EXPO-profil, 6000 MHz på minnet).

Nu är det följande komponenter:

* Ryzen 7950X3D
* Asus B650-plus wifi
* GSkill 64GB ddr5 6000 Mhz (2x32GB)
* Samsung 990 pro 2TB (nvme ssd)
* KFA2 GeForce RTX 3090 SG 24GB
* cpu-vattenblock: https://www.inet.se/produkt/5324183/ek-quantum-velocity-d-rgb...
* gpu-vattenblock: Alphacool Eisblock Aurora Acrylic GPX-N RTX
* pump och reservoir: EK-Quantum Kinetic TBE 300mm / D5 / PWM / D-RGB / Plexi, https://www.webhallen.com/se/product/321316-EK-Quantum-Kineti...
* radiator: Alphacool NexXxoS ST30 Full
Copper V.2 - 480mm, med 4 st 120 mm noctua-fläktar. Styrda av manuell pwn-ratt
* vätska i loopen: https://www.inet.se/produkt/5320799/alphacool-eiswasser-cryst... (obs, behövs förmodligen fyllas på, tror det går åt under 1 hel sådan flaska till loopen om man byter ut all vätska, så vettigt att köpa 2 st :S, mina är slut heh)
* strömförsörjning dator -> extern kylstation: dragit en sata-strömkabel från datorn, förlängt med lite tjockare ledningar (för att undvika spänningsfall), och sedan tillbaka till vanliga sata-strömkablar.
* Slangar: EK-DuraClear 16/10mm -Clear, obs: Flera är gamla och missfärgade av värme. Har bytt slangarna i datorn hyffsat nyligen, men slangarna mellan dator och kylstation är skitfula (men funkar höhö)
* Kopplingar, smådelar m.m. till vattenkylningen: EK-nickel-delar
* Fläktar: allt är noctua, 120 mm, minns ej exakt modell

Jag kunde inte se någon uppbyggnad av alger/annat i blocken när jag senast kollade.

Jag kör f.n. ubuntu 24.04 på den, tidigare windows 11 pro (jag har fortfarande kvar licensen, så du kan få med en nyckel om du vill, kvitto på licensen finns förstås, men du får installera själv :D, jag wipe:ar disken innan köp)

Överväger att sälja, om någon vill ha den dvs :D.

Är det någon som vill ha tokbygget? OBS: Kan absolut inte skickas på vettigt sätt, men är hyffsat enkelt att köra i bil (eftersom externa kylstationen och datorn kan klickas isär med snabbfästen - har dragit med datorn på en del LAN ). Hämtas med bil eller så kan jag köra den till dig (bor i Norrtälje, men runtom Stockholm är inget problem). Kan provköras på plats om du vill innan köp (men kom ihåg att jag kör ubuntu/linux på den f.n., så inga garantier att precis alla windows-spel funkar, jag har dock fått igång det mesta. Rek att du drar in windows på den om du ska ha den som ren spel-burk).

Bud? (kastade ur mig ett pris för Sweclockers marknad kräver det, men tar emot bud upp/ner, jag kanske är helt ute och cyklar).

External kylstationen är ett totalt ghetto-bygge men väldigt effektivt. Står på ljuddämpningsmattor från biltema som jag utgår ifrån att du inte vill ha, men fritt fram XD. Slänger annars.

Kan säljas i delar med/utan kylning om intresse finns/tillräckligt många intresserade här i tråden.
Har gott om reservdelar också som du får med (vk-kopplingar m.m, men jag skulle nog rekommendera att man byter lite packningar vid nästa tömning/modifiering av loop/system).

Läs hela annonsen här

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Nytt bud: 12 000 kr Börjar med bud, hämtar
Gå till annonsen för att lägga ett bud.
Permalänk
Medlem

Riktigt kul bygge måste jag säga!

Är du sugen på att stycka så är jag intresserad utav gpu med block 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Julian L:

Jag kan eventuellt vara intresserad av resten isf

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Julian L:

Skrivet av Zelian:

Jag kan eventuellt vara intresserad av resten isf

Vad pratar vi om för priser ungefär ?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Theodor pettersson:

12 000 kr Börjar med bud, hämtar

När kan du tänka dig hämta? Har du tid veckan som kommer?
Jag tänker att jag ger det till måndag och ser om fler vill bjuda, men har det inte kommit in fler intresserade, så kan jag tänka mig släppa den till dig. Trevligt att få iväg allt på samma gång. Vill du ha den på direkten får du kanske bjuda aningen högre ;), ditt val såklart.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gi][Gurra:

Vad pratar vi om för priser ungefär ?

Jag hittade precis några av ungefär dom prylar jag letade efter på annat håll, så jag avstår och önskar dig ett varmt lycka till med försäljningen!

Permalänk
Medlem

5-6k hade jag tänkt 😊

Permalänk
Skrivet av Gi][Gurra:

När kan du tänka dig hämta? Har du tid veckan som kommer?
Jag tänker att jag ger det till måndag och ser om fler vill bjuda, men har det inte kommit in fler intresserade, så kan jag tänka mig släppa den till dig. Trevligt att få iväg allt på samma gång. Vill du ha den på direkten får du kanske bjuda aningen högre ;), ditt val såklart.

På tisdag är jag ledig, om det går bra då, åker jag ifrån Gävle. Om det är möjligt att mötas någonstans så gör jag gärna det annars åker jag hela vägen.

Permalänk

Bort med ,

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Theodor pettersson:

På tisdag är jag ledig, om det går bra då, åker jag ifrån Gävle. Om det är möjligt att mötas någonstans så gör jag gärna det annars åker jag hela vägen.

skickar dig meddelande med svar

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Har fått lite intresse på direktmeddelande. Har bett alla som vill lägga bud görs det här i tråden istället så det syns. Gällande budet är det som syns i tråden här (12k).

Min plan är att lämna budgivningen öppen under dagen, sålänge det inte kommer in något mycket högre bud där köparen vill hämta redan idag.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Kan även nämna att jag nu har kopplat loss datordelen från kylststionen, och satt igång windows-11-installation, så personen som tar över får klicka sig igenom andra fasen av installationen.

Visa signatur

Permalänk
Nytt bud: 12 500 kr Hämtar
Gå till annonsen för att lägga ett bud.
Permalänk
Hedersmedlem

FYI: Såhär ser allt ut som finns att hämta, så bil är definitivt ett krav ;). Om du inte vill ha precis allt går det förstås att lämna (så kastar jag).

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har fått bud på 14.000 + hämta idag. Får jag inget annat bud inom kort lutar det att jag accepterar det budet. Jag skriver i så fall i den här tråden så alla får veta.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

14k + hämta idag är accepterat efter avstämning med båda budgivarna. Om det av någon anledning faller/inte blir av, så lämnar jag tråden öppen tills att datorn hämtats. Inga högre bud kommer accepteras (förutsatt att inte nuvarande köpare oväntat hoppar av )

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Såld till Schneiper

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Annonsen är avslutad

Visa signatur