Är detta en bra dator skulle ni säga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av roflc0re:

Jag spelar inte så mycket AAA spel längre, enda jag kan se kortsiktigt som jag kommer lira är BF6, GTA 6 och sen förhoppningsvis Half-life 3 (😅) annars blir det mest Indie-spel eller AA spel

med 5070/ti kommer du kunna köra alla nya spel i 4k, då du har tillgång till senaste DLSS och frame gen, skulle inte rekommendera att köra mer än 2x framegen dock, du kanske inte kommer kunna maxa alla spel i 4k men det är oftast väldigt liten skillnad på medium och extreme settings i dem flesta spel idag i verklig spelupplevelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

med 5070/ti kommer du kunna köra alla nya spel i 4k, då du har tillgång till senaste DLSS och frame gen, skulle inte rekommendera att köra mer än 2x framegen dock, du kanske inte kommer kunna maxa alla spel i 4k men det är oftast väldigt liten skillnad på medium och extreme settings i dem flesta spel idag i verklig spelupplevelse

Hur stor är skillnaden på en 5070 Ti på en 5080 då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av roflc0re:

Hur stor är skillnaden på en 5070 Ti på en 5080 då?

https://www.sweclockers.com/artikel/18402-sweclockers-prestan...

16% rå prestanda ~

kommer skilja en del från spel till spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

https://www.sweclockers.com/artikel/18402-sweclockers-prestan...

16% rå prestanda ~

kommer skilja en del från spel till spel

Nej, om du vet hur man räknar procent så får du svaret 11,35 % i den tabellen, du kan inte bara räkna antalet siffror mellan korten för att få procent.

Själv tycker jag det är alldeles för liten skillnad för att motivera det höga priset för ett 5080, jag ser 5070 Ti som ett bättre köp då skillnaden är så liten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Nej, om du vet hur man räknar procent så får du svaret 11,35 % i den tabellen, du kan inte bara räkna antalet siffror mellan korten för att få procent.

Själv tycker jag det är alldeles för liten skillnad för att motivera det höga priset för ett 5080, jag ser 5070 Ti som ett bättre köp då skillnaden är så liten.

du kollar på 1080p.

"The RTX 5080 is typically around 13-23% faster than the RTX 5070 Ti, "

'edit' och 16.5% om du kollar tabellen jag länkade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

du kollar på 1080p.

"The RTX 5080 is typically around 13-23% faster than the RTX 5070 Ti, "

'edit' och 16.5% om du kollar tabellen jag länkade

Ja förlåt, du har rätt, jag tittade på 1080p resultatet av misstag.

Men ändå, jag tycker fortfarande att skillnaden mellan 5070 Ti och 5080 är för liten för att motivera priset av 5080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roflc0re:

Jag spelar inte så mycket AAA spel längre, enda jag kan se kortsiktigt som jag kommer lira är BF6, GTA 6 och sen förhoppningsvis Half-life 3 (😅) annars blir det mest Indie-spel eller AA spel

Okej. Men då är ju frågan bara om du vill kunna spela t.ex. GTA 6 (som högst troligen inte kommer att vara ett lättdrivet spel), som du nämner, med relativt bra inställningar och flyt. Det var lite därför jag tyckte att dom här snitten inte är så bra. Dom är bra för att jämföra grafikkort med varandra dock (för att se prestandaskillnaden mellan olika kort) och att få en "mellan tummen och pekfingret" uppfattning om hur kortet kommer att prestera. Själv spelar jag inte heller bara AAA spel, men vill kunna spela den typen av spel också, så då får man kanske ha i åtanke vad som är det mest krävande man kommer att utsätta kortet för. Du gör ju givetvis som du själv vill, men jag hade nog försökt att få ett så kraftfullt grafikkort som möjligt om jag hade siktat på 4K. Och försökt spara in på annat istället, som SSDn t.ex, som jag nämnde tidigare.

Permalänk
Skrivet av roflc0re:

Kan man be El Giganten bygga datorn åt mig?

Ja de bygger datorer tror de var 899kr/799kr.
de har alltid denna tjänst och självklart rekommenderar jag också elgiganten offer för priset.

Kombinera de med deras paket erbjudande och de bygger.
Är valet vunnit ärligt talat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

För din budget så finns det två val skulle jag säga, 5070 Ti och bygga själv för 21500kr
https://www.elgiganten.se/product/gaming/datorkomponenter/elg...

Eller maxa budget och köpa en dator som inet bygger med ett 5080 och en 9800x3d (bästa gaming cpun man kan köpa och näst bästa grafikkortet)
https://www.inet.se/datorbygge/b1679474/datorhttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1679474/dator

Ska det spelas i 4k så skulle jag utan tvekan gå på ett 5080 om budget finns för det, har själv ett 7900xt och 4k native är inte alltid gångbart utan att behöva justera lite inställningar. Och då är ett 5070 Ti inte allt mycket snabbare än ett 7900xt (10-15%)

Vad är egentligen skillnaden på en PNY 5080 mot te.x MSI 5080?

Permalänk
Medlem
Skrivet av roflc0re:

Vad är egentligen skillnaden på en PNY 5080 mot te.x MSI 5080?

Kylare och klockfrekvenser, men så länge man inte ska köpa en värstingmodell typ ett Asteral/Suprim (som förövrigt 98% av gångerna inte är värda priset jämfört med en enklare modell) så spelar det mer eller mindre ingen roll vilken modell man köper, varierar lite när det kommer till temps och ljudnivå och inget mer.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garmilator:

Ja de bygger datorer tror de var 899kr/799kr.
de har alltid denna tjänst och självklart rekommenderar jag också elgiganten offer för priset.

Kombinera de med deras paket erbjudande och de bygger.
Är valet vunnit ärligt talat.

Du får gärna länka till Elgigantens produkt att de bygger datorer på beställning. Jag hittar inget på Elgigantens hemsida angående denna tjänst. Kontaktar man Elgiganten är svaret, "Nej, vi erbjuder inte att bygga ihop de kit vi säljer som DIY."

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Kylare och klockfrekvenser, men så länge man inte ska köpa en värstingmodell typ ett Asteral/Suprim (som förövrigt 98% av gångerna inte är värda priset jämfört med en enklare modell) så spelar det mer eller mindre ingen roll vilken modell man köper, varierar lite när det kommer till temps och ljudnivå och inget mer.

Men skillnaden på PNY och ASUS är då typ "enbart" att ASUS har RGB?

Permalänk
Medlem

B650 vs B650E

Goo_gle check mate ;

B650 vs. B650E :
B650E motherboards, on the other hand, typically offer full PCIe 5.0 support for both M.2 and the primary graphics card slot.