ATX-chassin med bättre lösningar än tumskruvar för panelerna?

Permalänk

ATX-chassin med bättre lösningar än tumskruvar för panelerna?

Vilka chassin finns det som har bättre lösningar än tumskruvar för panelerna?

Det enda ATX-chassit jag kunnat hitta som inte använder tumskruvar till nån av panelerna är NZXT H7 Flow 2024, och det verkar underligt om det inte skulle finnas fler. Tumskruvar känns väldigt gammaldags och jag är förvånad att det fortfarande är standard.

Visa signatur

AI-BURKEN: NZXT H7 Flow 2024 | MSI B550 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 5700X + Noctua DH-15 | Gainward RTX 3090 Phoenix 24GB | 64GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Be Quiet! Straight Power 12 1000W 80+ Platinum | WD Black SN850X 2TB + WD Green SN350 2TB | 43" Philips The One 43PUS8949 4K/144MHz | Logitech G703 | Logitech MX Keys S | HyperX Cloud III Wireless

LAPTOPEN: Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Black SN850X 2TB + WD Green SN350 2TB | Logitech G703

Permalänk
Medlem

Fractal Design Define 7 använder snabbfästen på sidopanelerna om det var det du syftade på. (Finns även en kompaktare variant)
Sen används fortfarande tumskruvar för Nätagget samt de mer interna delarna som SSD-fästena.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design North Grafikkort: Radeon 9070 XT Red Devil CPU: Intel Core i5 12600k CPU-kylare: Noctua NH-D15 Moderkort: msi pro Z690-A Ram: Corsair Vengeance DDR4 32GB Nätagg: Seasonic Focus GX 850

Permalänk
Medlem

Hej!

ASUS ROG Strix Hyperion GR701 har inga skruvar alls på sina sidopaneler. De är helt skruvlösa och busenkla att öppna, ta loss och att stänga.

Precis varenda detalj på detta chassit är på allra högsta nivå inkl. all byggkvalitet, men detta avspeglas även i priset.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Det enda ATX-chassit jag kunnat hitta som inte använder tumskruvar till nån av panelerna är NZXT H7 Flow 2024, och det verkar underligt om det inte skulle finnas fler. Tumskruvar känns väldigt gammaldags och jag är förvånad att det fortfarande är standard.

Tumskruvar känns som en relativt modern lösning? Den gammaldags varianten, som väl fortfarande förekommer på enklare chassi, är helt vanliga skruvar som kräver skrumejsel.

Permalänk
Medlem

Antec Flux Pro har inga skruvar, presspassning och magneter. Säkerligen vanliga Antec Flux då med.

Fractal 7 som någon skrev är också extremt lättöppnad.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

På Phanteks P600S så hänger panelerna på gångjärn och håller sig stängda med magnetlås. Misstänker att det är så på fler av Phanteks modeller.

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Skrivet av favouredhawk:

Skrivet av Erik_T:

Tumskruvar känns som en relativt modern lösning? Den gammaldags varianten, som väl fortfarande förekommer på enklare chassi, är helt vanliga skruvar som kräver skrumejsel.

gamla Chieftek dragon från ~2000 hade faktiskt inte tumskruvar utan ett handtag på sidan man öppnade med.

personligen älskade jag den lösningen då man slapp problemet att tumskruvarna rulla av bordet och behöva leta efter dem på golvet...

har övervägt att byta tillbaka till mitt dragon ja har i källarn men samtidigt luftgenomströmningen och interndesignen är inte direkt nått att hurra över.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows