Echelon visar faran med uppkopplade prylar

Permalänk
Melding Plague

Echelon visar faran med uppkopplade prylar

Anslut till våra servrar, annars fungerar inte din cykel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det står ju stora varningstexter på alla möjliga produkter av olika anledningar.

Det borde det göra på produkter likt dessa också, gärna i stil med: VARNING! Denna produkt kräver konstant uppkoppling till internet. Om detta saknas fungerar inte produkten.
Vi samlar även in all data!

Permalänk
Medlem

Jag älskar teknologi, men allt sådant här gör att man tappar hoppet ibland.

Permalänk
Hjälpsam

Läste för ett tag sedan ett inlägg från en upprörd användare, det visade sig att för att kunna använda de mer avancerade funktionerna på hans diskmaskin var han tvungen att installera en app och koppla upp sig på internet.

Det vi kan göra är att varna och rösta med fötterna, de som bär sig åt på detta sätt förtjänar inga kunder

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk

Jag anser att Echelon gör rätt här. Deras subscription på $40 per månad för appen är en del av produkten. Lite liknande antagligen för hur konsoller kostar mindre med spelen som inkomstkällan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeamRocket:

Jag anser att Echelon gör rätt här. Deras subscription på $40 per månad för appen är en del av produkten. Lite liknande antagligen för hur konsoller kostar mindre och spelen är inkomstkällan.

Då borde själva maskinen vara gratis, men så är det såklart inte.
Man betalar för maskinen, och borde därmed få använda den som man vill.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Då borde själva maskinen vara gratis, men så är det såklart inte.
Man betalar för maskinen, och borde därmed få använda den som man vill.

Det är väl ändå upp till användaravtalet som du godkänner när du köper produkten.

Företaget ska såklart ha skit, men samtidigt får man snällt skylla sig själv…

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

Vi lever i ett slit och slängsamhälle. Uppkopplade prylar är bara toppen på isberget. Har man något som går sönder och vill få hjälp att laga så är arbetskostnaden extrem, långt över 1000kr/h. Lägg där till extrema väntetider som innebär att man måste köpa en ny produkt även om man accepterar reperationskostnaden.

Men det borde ses över att vissa prylar ska fungera utan uppkoppling till internet, kanske borde lagstiftas eller något att offlinefunktioner ska fungera utan internet. Hur detta nu skulle formuleras.

Permalänk
Medlem

Finns en fint pris att vinna på att låsa upp echelon prylar.

§ 1.2 - MOD
Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Ett annat modernt exempel är Ngenic som nyligen ombildades/gick i konkurs.

Där köpte våran BRF hårdvaran (utan något abonnemang) och fungerade som det sk ulle.
Sen går företaget i konkurs och vid ombildningen måste man nu betala för ett abonnemang för att sakerna ska fungera.

Om företaget gått i konkurs och stängt ner hade hårdvaran varit värdelös. Vad jag vet finns inget sätt man kan göra för att ansluta Ngenic till en lokal server.

Ja, jag var negativ till investeringen till att börja med...även om det i teorin kan innebära att man sparar pengar på elkostnaden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Råkade ut för liknande med Razers tangentbord med optiska switchar. Tangentbordet har minnes profiler för inställningar i hårdvaran men de går inte längre att använda efter firmware uppdatering som fixade buggar. Vill man inte att rgb belysningen cyklar oavbrutet i demoläge måste man köra deras mjukvara som kräver konstant internet uppkoppling. Aldrig mer Razer produkter.

Permalänk
Medlem

Det är precis därför som jag aldrig i hetaste helvetet skulle köpa någon satans pryl som faller inom denna kategori av diarréprodukter.

Samtliga dylika tilltag bör och skall bestraffas på alla sätt möjliga.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

När jag läser sånt här är jag extra glad att jag köpte den lite dyrare diskmaskinen som inte har någon möjlighet att koppla upp sig mot någonting. Den bara diskar liksom, och jag kan använda alla features, utan extra månadsavgift... Att detta börjar bli lite av en lyx är dystopiskt om något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeamRocket:

Jag anser att Echelon gör rätt här. Deras subscription på $40 per månad för appen är en del av produkten. Lite liknande antagligen för hur konsoller kostar mindre med spelen som inkomstkällan.

Fast Echelons tjänst var ej i bruk här. Användare körde med tredjepartslösningar som inte har någonting alls med Echelon att göra.
Lite som att någon med en egenbyggd Linux dator får en firmware update via internet och brickar maskinen om den inte körs med Windows för tillverkaren av moderkortet har bestämt det.

Det är... inte bra.

Permalänk
Medlem

låter förfärligt.

Jag köper aldrig saker som behöver vara konstant uppkopplade, max att den kan köra lite bluetooth (tänk hörlurar, fläktar etc) men undviker Wifi-uppkopplade produkter av just denna anledning som artikeln påpekar.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Zotac rtx3070 8gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem

Min inställning är att om en tillverkare släpper en uppdatering som tar bort funktioner, bör jagats rätt att reklamera och få pengarna tillbaka. Nån som vet om det här skräpet säljs i Europa, eller om det bara är amerikaner som råkat illa ut.

Skrivet av Ratatosk:

Läste för ett tag sedan ett inlägg från en upprörd användare, det visade sig att för att kunna använda de mer avancerade funktionerna på hans diskmaskin var han tvungen att installera en app och koppla upp sig på internet.

Det vi kan göra är att varna och rösta med fötterna, de som bär sig åt på detta sätt förtjänar inga kunder

Vill bara höra tillägget att diskmaskinen i den här historien kom från Bosch, så det är dem ni skall hålla er borta från för diskmaskiner. Synd, för Bosch gör bra grejer i övrigt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omnious:

Råkade ut för liknande med Razers tangentbord med optiska switchar. Tangentbordet har minnes profiler för inställningar i hårdvaran men de går inte längre att använda efter firmware uppdatering som fixade buggar. Vill man inte att rgb belysningen cyklar oavbrutet i demoläge måste man köra deras mjukvara som kräver konstant internet uppkoppling. Aldrig mer Razer produkter.

Här kommer en till som för alltid kommer rata Razer , köpte för många år sedan en gamepad(Orbweaver Chroma , enhands minitgb) som kräver app+konto för att kunna konfigurera. En separat app kan jag acceptera men när det är ett krav att alltid vara online och ett konto måste registeras då har det för min del gått för långt.

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Ett annat modernt exempel är Ngenic som nyligen ombildades/gick i konkurs.

Där köpte våran BRF hårdvaran (utan något abonnemang) och fungerade som det sk ulle.
Sen går företaget i konkurs och vid ombildningen måste man nu betala för ett abonnemang för att sakerna ska fungera.

Om företaget gått i konkurs och stängt ner hade hårdvaran varit värdelös. Vad jag vet finns inget sätt man kan göra för att ansluta Ngenic till en lokal server.

Ja, jag var negativ till investeringen till att börja med...även om det i teorin kan innebära att man sparar pengar på elkostnaden.

Ja, bostad och drabbad jag med. Ngenic är (var?) en fantastisk produkt som gjorde stor skillnad. För att inte tala om nyttan under energikrisen (och fler kommer att komma). Nu har man valt att köra över oss tidiga kunder bara så där. Lagom surt.

Har skickat tips till Louis Rossman som nyligen pratat om både echelon och norska Futurehome. Skicka gärna in tips ni med till honom!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omnious:

Vänta, de skulle ju ha plockat bort den skiten?

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Det är väl ändå upp till användaravtalet som du godkänner när du köper produkten.

Företaget ska såklart ha skit, men samtidigt får man snällt skylla sig själv…

Har du läst varje användaravtal för varje produkt du köpt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Låter som att Echelon signat sin egen undergång då. Det är ju inte som att det saknas alternativ. Det är mördande konkurrens med Tacx, Wahoo, Elite, JetBlack, Saris, Pinnacle, etc etc..

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Ja, bostad och drabbad jag med. Ngenic är (var?) en fantastisk produkt som gjorde stor skillnad. För att inte tala om nyttan under energikrisen (och fler kommer att komma). Nu har man valt att köra över oss tidiga kunder bara så där. Lagom surt.

Har skickat tips till Louis Rossman som nyligen pratat om både echelon och norska Futurehome. Skicka gärna in tips ni med till honom!

Vi som redan hade hårdvaran får lägre månads/års -kostnad (halva priset ungefär) under minst 4 år...de skrev så fint i ett mail att "minst 4 år" kommer detta billigare pris gälla.

Räknar kallt med att om 4 år går de upp i pris så man får betala fullpris.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Vänta, de skulle ju ha plockat bort den skiten?

De tog bort kravet på att ha konto för att använda produkten efter ramaskri från användarna. Men man måste fortfarande ha en fungerande internet uppkoppling för profilerna sparas bara i molnet. Varje gång man startar datan blir profilen nollställd om den inte kan ansluta till molnet för att hämta inställningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omnious:

De tog bort kravet på att ha konto för att använda produkten efter ramaskri från användarna. Men man måste fortfarande ha en fungerande internet uppkoppling för profilerna sparas bara i molnet. Varje gång man startar datan blir profilen nollställd om den inte kan ansluta till molnet för att hämta inställningarna.

Kanske går att komma runt via OpenRazer / OpenRGB men det är ju bara dumt att Razer själva beter sig så

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Jag älskar teknologi, men allt sådant här gör att man tappar hoppet ibland.

Håller med samma gäller när man köpa någon produkt och måste regga ett konto, förr fanns ju nåt liknande " handla som gäst".
Men numera är man mer eller mindre tvingad att regga ett konto eller tjänst för minsta lilla.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Min inställning är att om en tillverkare släpper en uppdatering som tar bort funktioner, bör jagats rätt att reklamera och få pengarna tillbaka. Nån som vet om det här skräpet säljs i Europa, eller om det bara är amerikaner som råkat illa ut.

Vill bara höra tillägget att diskmaskinen i den här historien kom från Bosch, så det är dem ni skall hålla er borta från för diskmaskiner. Synd, för Bosch gör bra grejer i övrigt.

Jag tänker samma sak, eftersom funktion är reklamationsgrundande bör det inte vara några problem att reklamera om tillverkaren väljer att ändra eller ta bort funktioner.
I just det här fallet kanske det blir knepigt då det inte är utvecklaren som har "tillåtit" alla kopplingar från början 😊

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Undviker uppkopplade prylar som pesten. Fan ska jag ha en diskmaskin som har wifi för? Blir disken renare för att den går att starta eller styra via en jävla app?

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
PC - Potatis

Permalänk
Medlem

Pro tip: Köp endast IoT som kan ansluta till lokal/self-hosted server

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Undviker uppkopplade prylar som pesten. Fan ska jag ha en diskmaskin som har wifi för? Blir disken renare för att den går att starta eller styra via en jävla app?

Det här är väl iofs minst några steg längre. En fördel med uppkopplade vitvaror är att det är lättare att ändra inställningar än de ofta djupa krångliga menyträden.
Sedan har jag aldrig som det skrivs om i tråden sett vitvaror som MÅSTE vara uppkopplade. Så det verkar ju mest som ett självskadebeteende att leta upp dyrare vitvaror utan wifi när man bara kan låta bli att ansluta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Kanske går att komma runt via OpenRazer / OpenRGB men det är ju bara dumt att Razer själva beter sig så

Har man betalat 2500:- för ett tangentbord med minnesbanker i hårdvaran tycker jag inte man skall tvingas till att använda tredje parts mjukvara för att produkten skall fungera som annonserat.