Permalänk

LG OLED65E9PLA startar ej

Jag har en LG OLED65E9PLA som jag införskaffade i början av 2020. De senaste månaderna var den väldigt långsam när den startade upp och den senaste månaden började den i flera fall sluta starta igång. Det blir att lampan blinkar 4 gånger men vill ej funka. I början räckte det med att trycka på power knappen några gånger så drog den igång till slut. Man röt ett klick ljud var gång den väl startar igång skärmen. Jag har prövat att byta eluttag osv och dragit ut samtliga kablar till receiver, chromecast och konsoler. Det hjälpte lite i ett tag men sen efter någon gång så var det tillbaka igen. Ibland har det hjälpt att låta sladden vara urkopplad men någon gång efter så slutade även det. Och nu vill den inte ens dra igång i överhuvud taget.
Jag har talat med LG support om detta. Deras slutsats är att kontakta tekniker.
Någon med erfarenhet med detta som har några tips på att reda ut detta själv?
Känner att en TV inköpt för 25000kr bör klara sig betydligt mer än 5 år...

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Dålig power suply?

LG gjorde en jättestor återkanling där de kom ut och bytte många för några år sedan nu.

Men har läst lite här i forumet att folk får/har problem med sina power suplys nu igen.

De går att byta själv om du hittar en i reserv. MEN FÖR GUDS SKULL gör det INTE skälv om du inte vet vad du gör ock kan ström. En kondensator kan hålla ström rätt länge och är dödligt om man har otur.

Edit
Hittade denna tråd. Inte samma modell men
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1719309-lg-oled65c7v-s...

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Kontakta LG:s kundservice för att kontrollera om din modell omfattas av PSU‑utbytesprogram. Även utanför garantitiden/reklamationstiden.

Permalänk

https://www.lg.com/se/support/announcement/SENTC2020103115083... tvn inte med på listan samma för mig då hade en lg cx 65 som nätdelen dog på köote ny från fixparts.se

Lyser inte den röda framme alls då troligen nätdelen byta va super simpelt bara köper rätt nätdel då

Permalänk
Permalänk
Bildexpert 📺

Det skadar aldrig att kontakta kundtjänst. Det kan finnas utbytesprogram för icke-frekventa fel som inte är listade officiellt. Tillverkarna går knappast ut med en pressrelease varje gång det finns kända fel eller tillverkningsbatchar med högre felfrekvens.

Om inte annat kan personalen ofta peka ut vad felet kan vara. Fyra blinkningar och liknande kan vara tecken på fungerande nätdel men sådant som krånglande kretsar och logikkort.