Ska det gå att få samma bildkvalité via HTPC som via Viaplays app?

Permalänk
Medlem

Ska det gå att få samma bildkvalité via HTPC som via Viaplays app?

Har en duglig HTPC ansluten till TV:n och projektorn. Får betydligt sämre bildkvalité via HTPC:n jämfört med Viaplays app i TV:n.
Är det ens möjligt att få samma kvalité eller är det något DRM som begränsar?

Har frågar Viaplay och fick följande svar av deras AI.

Ville få detta bekräftat av en människa och denna svarade följande.

Frågade om det det stämmer det AI:n skrev om att det fungerar med äldre Edge eller om det är DRM som är problemet. Fick följande svar.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Förmodligen handlar det om DRM. Det är det som sätter begränsningar hos andra streamingtjänster, så det är rimligt att detsamma gäller Viaplay.

Som vanligt straffar DRM vanliga användare och pirater är helt opåverkade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Förmodligen handlar det om DRM. Det är det som sätter begränsningar hos andra streamingtjänster, så det är rimligt att detsamma gäller Viaplay.

Som vanligt straffar DRM vanliga användare och pirater är helt opåverkade.

Går detta att lösa genom att emulera Android och köra in appen där? Känns besvärligt, men fungerar en sådan lösning?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Går detta att lösa genom att emulera Android och köra in appen där? Känns besvärligt, men fungerar en sådan lösning?

Nej, det saknar nycklarna som krävs

Permalänk
Medlem

Viaplays hemsida suger överlag och deras spelare är helt värdelös.
Nu vet jag inte om det är fixat ännu men förut så var det Internet explorer/Microsoft Edge som gällde för bästa möjliga kvalité på Viaplay.se

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Jag har endast fått bra kvalité genom appen till Android, inget fungerar på PC och man får räkna med 720p även om man kör Edge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Nu vet jag inte om det är fixat ännu men förut så var det Internet explorer/Microsoft Edge som gällde för bästa möjliga kvalité på Viaplay.se

Ja, förrut funkade edge för att få ut hög kvalitet på ett antal olika tjänster, funkade bra t ex för att kunna spela viaplays HEVC/UHD sport-strömmar. Dock gick typ allt sönder när det blev chromium av det, vissa tjänster har säkert fixat stöd igen i edge men oklart om viaplay har det.

Netflix sket ju också på HTPC-folket när dom dödade appen, blev av med ett stort antal funktioner när det hände.

Jag kastade in handduken och skaffade en andriod spelare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jefff:

Ja, förrut funkade edge för att få ut hög kvalitet på ett antal olika tjänster, funkade bra t ex för att kunna spela viaplays HEVC/UHD sport-strömmar. Dock gick typ allt sönder när det blev chromium av det, vissa tjänster har säkert fixat stöd igen i edge men oklart om viaplay har det.

Netflix sket ju också på HTPC-folket när dom dödade appen, blev av med ett stort antal funktioner när det hände.

Jag kastade in handduken och skaffade en andriod spelare...

Nej, blir inte lika bra kvalité med "nya" Edge som via appen.

Netflix har väl kvar appen?

Även Disney+ och Apple TV har även de app för Windows. Är kvalitén lika bra där som via Android?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Även Disney+ och Apple TV har även de app för Windows. Är kvalitén lika bra där som via Android?

Det blir samma sak oavsett om det skulle vara en "native"-app på PC, för L1-nivån av Widevine som används för DRM när det gäller högre upplösningar på de flesta tjänsterna så krävs det stöd i hårdvaran och det finns bara på nedlåsta propertiära boxar/plattformar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Netflix har ingen app längre till windows.
De är bara en genväg till Edge.

Detta gäller även Disney+, det är bara en genväg för Edge.
De hade även en riktig app som Netflix men togs bort.

Helt idiotiskt, men gör ju pirathatten mer värd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Netflix har ingen app längre till windows.
De är bara en genväg till Edge.

Detta gäller även Disney+, det är bara en genväg för web.
De hade även en riktig app som Netflix men togs bort.

Helt idiotiskt, men gör ju pirathatten mer värd

Du menar att detta bara är ett webbläsarfönster men "låtsas" vara en app?

https://apps.microsoft.com/detail/9wzdncrfj3tj?hl=sv-se&gl=US

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Du menar att detta bara är ett webbläsarfönster men "låtsas" vara en app?

https://apps.microsoft.com/detail/9wzdncrfj3tj?hl=sv-se&gl=US

Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Som många appar på telefoner med andra ord.

Jag är ändå inte drabbad då jag inte ens har 4K TV, samt bryr mig inte mycket om kvalitet

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Som andra sagt så är högst troligen svaret nej. HTPC som koncept för mediauppspelning är ganska dött när det gäller media med DRM, dvs. streamingtjänster. Då är en Nvidia Shield TV Pro eller en Apple TV bättre alternativ. Dessa klarar ju även att spela upp egenrippat material, så en HTPC är ganska överflödigt även där. Gaming är väl det som fortfarande kan motivera en HTPC.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Som andra sagt så är högst troligen svaret nej. HTPC som koncept för mediauppspelning är ganska dött när det gäller media med DRM, dvs. streamingtjänster. Då är en Nvidia Shield TV Pro eller en Apple TV bättre alternativ. Dessa klarar ju även att spela upp egenrippat material, så en HTPC är ganska överflödigt även där. Gaming är väl det som fortfarande kan motivera en HTPC.

Känns bara så onödigt när man har en dator redan ansluten till TV:n. En dator som är betydligt kraftfullare och enligt mig smidigare att använda än andra små enheter.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Känns bara så onödigt när man har en dator redan ansluten till TV:n. En dator som är betydligt kraftfullare och enligt mig smidigare att använda än andra små enheter.

Väldigt smidigt, som vi ser i tråden.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Ja, visst kan jag hålla med om att det känns onödigt. De DRM-lösningar som alla streamingtjänster använder bygger dock på att de körs på en nedlåst plattform, så då är det bara att finna sig i det, eller undvika att använda dem.

Att en HTPC skulle vara smidigare än någon av de förslagna lösningarna kan jag dock verkligen inte förstå (åtminstone sedan Apple gjorde sig av med sin idiotiska swipe-fjärrkontroll). Men visst, det är ju subjektivt.

Kör själv en Nvidia Shield TV Pro 2019 i vardagsrummet och modellen från 2015 i sovrummet. Gav en till föräldrarna också.

Ett annat alternativ kan ju vara att använda eventuella appar direkt på TV:n om det finns sådana för de tjänster du vill använda.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ja, visst kan jag hålla med om att det känns onödigt. De DRM-lösningar som alla streamingtjänster använder bygger dock på att de körs på en nedlåst plattform, så då är det bara att finna sig i det, eller undvika att använda dem.

Att en HTPC skulle vara smidigare än någon av de förslagna lösningarna kan jag dock verkligen inte förstå (åtminstone sedan Apple gjorde sig av med sin idiotiska swipe-fjärrkontroll). Men visst, det är ju subjektivt.

Kör själv en Nvidia Shield TV Pro 2019 i vardagsrummet och modellen från 2015 i sovrummet. Gav en till föräldrarna också.

Ett annat alternativ kan ju vara att använda eventuella appar direkt på TV:n om det finns sådana för de tjänster du vill använda.

Jo, apparna finns i själva TV:n, vilket jag använder i dagsläget för streamingtjänster. Men anledningen till att jag tycker en HTPC (eller vilken dator som helst) är smidigare är att man har allt tillgängligt. Från möjligheten till videomöten till youtube med tangentbord.

Men, går det inte att få samma bildkvalité så är det bara för mig att acceptera det.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Jo, apparna finns i själva TV:n, vilket jag använder i dagsläget för streamingtjänster. Men anledningen till att jag tycker en HTPC (eller vilken dator som helst) är smidigare är att man har allt tillgängligt. Från möjligheten till videomöten till youtube med tangentbord.

Men, går det inte att få samma bildkvalité så är det bara för mig att acceptera det.

Ok. Åtminstone Android har ju bra stöd för både tangentbord och mus, även om jag inte testat det på just Android TV.

Visa signatur