GPD:s Steam Deck-utmanare kräver 180-wattsladdare

Permalänk
Melding Plague

GPD:s Steam Deck-utmanare kräver 180-wattsladdare

Strix Halo-krets och extra allt gör den handhållna speldatorn strömslukande.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Skulle förvåna mig om lägsta konfiggen börjar under 20k SEK.

Permalänk
Medlem

Känns som att avsaknaden av batteri kan ställa till en del problem?

Vore trevligt med ett mindre batteri för att åtminstonde hålla konsolen vid liv om man vill flytta sig lite.

Visst har jag både en bättre PowerBank samt en liten större PowerStation, men det är svårt att alltid ha sladden ikopplad.

Tänker på min gamla IBM Thinkpad T43p med ca 10 minuters batteritid. Det räcker för att flytta sig från arbetsrummet till vardagsrummet Lite som att ha tillgång till en dålig UPS!

Kan tillägga att min gamla Sony PSP nära nog ständigt kördes med nätadapter och till min Nintendo Switch 2 har jag alltid en PowerBank nära till hands.

Hade hellre sett en liten enhet i klass med en NUC helt utan skärm för att ersätta min Xbox One X.

Permalänk
Discokungen

Lite wtf på 7" och inget inbyggt batteri. Känns som en märklig prioritering

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem

Förstår verkligen inte poängen med enheter som dessa. Hela poängen med handhelds är ju att man ska slippa böka med sladdar och kunna ta med sig enheten vart som helst.

Att köra på väggström med handhelds var skitjobbigt redan på 90-talet.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-4960X 4GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Varm, tung, dyr och inte speciellt portabel.

Låter som ett vinnande koncept!

Permalänk
Medlem

Känns onödigt med 16/32 på en handheld!

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

"120hz esport monitor"
Ja, för esportare kör ofta handheld...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

"120hz esport monitor"

Kanske i vissa delar av Asien där är det som jag förstått rätt populärt att spela portabelt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Ryzen AI Max Plus…

Pinsamt

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem

Nischat, men drar man det till sin extrem så skulle man kunna plocka bort skärm och kontroller också, så får man koppla in extern utrustning efter eget behag …

Nä, det här är vad man brukar kalla en ingenjörsprodukt som bockar av de uttalade kraven:
* Bärbar - Check
* Snabbast på marknaden - Check

Missar sedan uppenbara grejor som att det inte är speciellt praktiskt att den inte har ett batteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

"120hz esport monitor"

China says Hello.

Är oerhört stort i Asien (där även mobilspel är grymt stora)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Inte för att jag har nått emot att koppla in mig med sladd ibland med steam decken men nog vill man ju ha möjlighet till 0 sladdar iaf under 15-30min 😄

Skrivet av talonmas:

"120hz esport monitor"

Skrivet av jOnÄTÄn:

Kanske i vissa delar av Asien där är det som jag förstått rätt populärt att spela portabelt.

Ja e-sport är inte bara CS och LoL på stationär pc.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Känns som att avsaknaden av batteri kan ställa till en del problem?

Vore trevligt med ett mindre batteri för att åtminstonde hålla konsolen vid liv om man vill flytta sig lite.

Visst har jag både en bättre PowerBank samt en liten större PowerStation, men det är svårt att alltid ha sladden ikopplad.

Tänker på min gamla IBM Thinkpad T43p med ca 10 minuters batteritid. Det räcker för att flytta sig från arbetsrummet till vardagsrummet Lite som att ha tillgång till en dålig UPS!

Kan tillägga att min gamla Sony PSP nära nog ständigt kördes med nätadapter och till min Nintendo Switch 2 har jag alltid en PowerBank nära till hands.

Hade hellre sett en liten enhet i klass med en NUC helt utan skärm för att ersätta min Xbox One X.

Finns nog ingen avsaknad av batteri, batteriet förväntas följa med datorn. Vad jag förstått ska du montera batteriet på baksidan, men kan förmodligen köra det med kabel till t.ex. en ryggsäck. Om det innebär en USB-sladd mellan batteriet och huvudenheten framgår inte, men det spelar nog mindre roll. Du förväntas kunna köpa extra batterier om du är bekymrad över batteritid – men går ju alltid att skruva ner prestandan. Du ska säkert kunna ladda den med en vettig powerbank också.

NUC/SFF med Strix Halo finns redan Lite fel företag att titta på om du letar efter en sådan också, men flera av de förväntade företagen/märkena har sådana maskiner.

Permalänk
Medlem

Inget batteri alls? Då tappar man ju sleep/suspend som är den enskilt viktigaste aspekten av Steam Deck för mig. När som helst kan man bara trycka på en knapp så den sover en stund tills nästa tillfälle jag har tid att spela, vilket kan vara om 10 minuter eller en vecka, och att då vara tillbaka i samma spel på mindre än 10 sekunder

Nu måste jag boota om enheten om jag ska flytta mig från soffan till sängen? Känns som de missade poängen helt

Permalänk
Medlem

Att kalla det här för en "steamdeck-utmanare" är som att kalla en Boeing 747 för en Volvo 240-utmanare... Dra inte det fina Steamdeck-namnet i smutsen med sådan här uppenbar dynga

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X / Switch 2 / Steamdeck OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Finns nog ingen avsaknad av batteri, batteriet förväntas följa med datorn. Vad jag förstått ska du montera batteriet på baksidan, men kan förmodligen köra det med kabel till t.ex. en ryggsäck.

Jo, läste det också, så någon lösning lär finnas.

Batteriet är det som lär ta mest stryk på denna typen av enheter, så inte så dumt att göra det enkelt att byta ut.

Får bara hoppas att samtliga USB-C portar kan ta emot laddning samtidigt.

I mindre utvecklade städer som Stockholm, så har jag fårt lära mig att hantera oplanerade strömavbrott ett tiotal ggr/år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jo, läste det också, så någon lösning lär finnas.

Batteriet är det som lär ta mest stryk på denna typen av enheter, så inte så dumt att göra det enkelt att byta ut.

Får bara hoppas att samtliga USB-C portar kan ta emot laddning samtidigt.

I mindre utvecklade städer som Stockholm*, så har jag fårt lära mig att hantera oplanerade strömavbrott ett tiotal ggr/år.

*I södra Stockholm

Lade till ett prefix åt dig då jag enbart har haft 2 strömavbrott i bromma sen 2010

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Lite tuff.
Men känns nästan mer som ett koncept eller utvecklingsplattform än som en färdig produkt.

Typ om Sony vill göra en ny PlayStation Portable eller Microsoft en portabel Xbox.
Då hade det kunnat vara typ, vi har den här enheten nu som ni kan använda som ett utvecklingskit att börja programmera spel för.
Sen inom 2-3 år planerar vi att släppa en ny enhet med motsvarande prestanda till halva strömförbrukningen som vi kan göra portabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneee:

Varm, tung, dyr och inte speciellt portabel.

Låter som ett vinnande koncept!

ungefär som laptop med dubbla grafikkort

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

Den låter fantastiskt ointressant, massa prestanda på 7 tum men måste alltid vara inkopplad...

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk

Om det inte finns ett batteri så handlar det ju inte om en 180W laddare utan om 180W strömförsörjning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Om det inte finns ett batteri så handlar det ju inte om en 180W laddare utan om 180W strömförsörjning.

Står i artikeln att det finns ett 80 kWh externt batteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Att kalla det här för en "steamdeck-utmanare" är som att kalla en Boeing 747 för en Volvo 240-utmanare... Dra inte det fina Steamdeck-namnet i smutsen med sådan här uppenbar dynga

fast youtubers har faktiskt kört strix halo i ganska låg effektbegränsing på ca 17w på soc:en.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Skrivet av Dassh:

Står i artikeln att det finns ett 80 kWh externt batteri.

Men batteriet är ju ett tillbehör….
Speldatorn saknar inbyggt batteri och är istället tänkt att drivas antingen med ett extern batteri med 80 wattimmars kapacitet eller en laddare anpassad för kraftfulla bärbara datorer med hela 180 watts effekt.
Så fel i alla fall

Permalänk
Medlem

Det är ju definitivt en niché produkt, ändå kul för den som vill ha en. Men den spelar inte i samma kategori som Steam deck eller Nintendo switch.

Man undrar ju hur den känns att hålla 180W i händerna, borde bli rätt varmt.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Det är ju definitivt en niché produkt, ändå kul för den som vill ha en. Men den spelar inte i samma kategori som Steam deck eller Nintendo switch.

Man undrar ju hur den känns att hålla 180W i händerna, borde bli rätt varmt.

"Feature: built-in handwarmer" - bra till vintern

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI