Zalman släpper jetmotor-inspirerad kylare

Permalänk
Melding Plague

Zalman släpper jetmotor-inspirerad kylare

Zet5 är mjukt tubformad och påminner om motorerna på passagerarflyg.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Minns att jag sett något liknande innan. Mycket riktigt kom Cooler Master med en till Pentium 4, som tydligen också lät som en el jetmotor.

https://www.frostytech.com/articles/1567/index.html

Kanske finns fler exempel

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Zalman har ju haft spännande former förut, solfjädern och fan vet om det inte var de som hade en som var i princip denna fast utan plastskalet. Är helt säker på jag sett en med kopparflänsar och fläkten i mitten som denna. Fast det var väl på det glada 90talet/början på 00 det experimenterades friskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Zalman har ju haft spännande former förut, solfjädern och fan vet om det inte var de som hade en som var i princip denna fast utan plastskalet. Är helt säker på jag sett en med kopparflänsar och fläkten i mitten som denna. Fast det var väl på det glada 90talet/början på 00 det experimenterades friskt.

Denna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Minns att jag sett något liknande innan. Mycket riktigt kom Cooler Master med en till Pentium 4, som tydligen också lät som en elmotor.
<Uppladdad bildlänk>

Ikonisk kylare, det som inte syns på din bild är att på andra sidan står det verkligen "Jet"

Permalänk
Medlem

@Chibariku Nostalgi! Typ det coolaste man kunde på den tiden om det skulle vara ren luftkylning. Kylare till grafikkort hade de också.

Permalänk
Medlem

Jag hade ett chassi där den där inte fick plats, så jag böjde bara ner de översta bladen, och vips var det inte ett problem längre

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Musikälskare

Som många andra, jag vill ha denna i nyutgåva istället!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Aaah, älskade Elecgear!
Den har en hedersplats på mitt skrivbord.

Permalänk
Medlem

Jag tycker den ser väldigt häftigt ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

https://www.techpowerup.com/review/cebit-2006-day-2/images/zalman01.jpg

Synd att designen är så fruktansvärt dålig :/

Permalänk
Medlem

Snygg ändå 🙂

Permalänk
Medlem

jaaa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

https://www.techpowerup.com/review/cebit-2006-day-2/images/zalman01.jpg

Det är förstås högeligen subjektivt, men tycker fortfarande Zalmans gamla kopparmonster är det enda snygga som gjorts i kategorin processorkylare

Angående den klassiska "jetmotorformen" där man stoppat turbin och fläkt i ett yttre skal, så handlar det främst om containment vid haverier. Effektiviteten blir kraftigt lidande. Man har jobbat på att försöka göra sig av med skalet i stort sett så länge jetmotorer funnits, men det är väl först nu materialtekniken nått så långt att de periferihastigheter etc som behövs för att ersätta kapslade turbofans börjar bli rimliga.

Ska bli intressant att se om Zalman kommer bullshita om ökad effektivitet tack vare kapslingen osv, eller om de är ärliga och medger att det bara är en designpryl

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Det är förstås högeligen subjektivt, men tycker fortfarande Zalmans gamla kopparmonster är det enda snygga som gjorts i kategorin processorkylare

Angående den klassiska "jetmotorformen" där man stoppat turbin och fläkt i ett yttre skal, så handlar det främst om containment vid haverier. Effektiviteten blir kraftigt lidande. Man har jobbat på att försöka göra sig av med skalet i stort sett så länge jetmotorer funnits, men det är väl först nu materialtekniken nått så långt att de periferihastigheter etc som behövs för att ersätta kapslade turbofans börjar bli rimliga.

Ska bli intressant att se om Zalman kommer bullshita om ökad effektivitet tack vare kapslingen osv, eller om de är ärliga och medger att det bara är en designpryl

Det fetade fattar jag inte. Är inte skalet till för att styra luften genom motorn?

Visa signatur

Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Det fetade fattar jag inte. Är inte skalet till för att styra luften genom motorn?

Ja och nej. Kompressor, brännkammare och turbin måste förstås vara kapslade av bl a det skälet, men att man även satt fläkten bakom skalet handlar främst om att det blir sådana enorma levande krafter vid de aktuella periferihastigheterna, och att man inte vill att fläktblad ska skickas genom flygplanskroppen vid haveri. En önskvärd sidoeffekt är också att det reducerar buller.

I framtiden när man löst kvarstående materialtekniska problem kan det dock se ut såhär istället:

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Känns lite som att Zalman gör samma kylare de alltid gjort, men nu har de satt en plastkåpa över flänsen. Zalman var intressant i början och mitten av 2000-talet när de var lite av en pionjär när det gällde tystare kylarlösningar i en tid då de flesta andra företag försökte tävla om vem som kunde ha den mest högljudda fläkten med 4000+ RPM.

Stavfel.
Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D CO -15 FCLK 2133MHz 1,25VSoC | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill 2x16GB 6000MT/s@6400MT/s 1:1 CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem

Bästa kylaren, hade en q6600 och den hade otroligt stabila temperaturer med en ganska bra överclock. 3.8ghz, minnet är lite suddigt...

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Zalman... mmm.
CNPS 9900 NT. Köpt för 100 kr, Ny i kartong. Många år sedan fyndet gjordes.
( Lyckades inte bifoga bild på kartongen... grrr )

Kyler min 6600k. Klarar 300 W, enligt specs
Varmt tack till, Stadsmissionen.

... jäkla tur-gubbe, jag vet vad ni tänker.
Permalänk
Medlem

Ser inte så pjåkig ut, kanske lite plastig.

Önskar den hade funnits när jag byggde min förra dator helt i vitt.

Visa signatur

7800x3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Den ser riktigt cool ut om man tar bort texten "Zalman" och loggorna, dom platsar verkligen inte där.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Den ser riktigt cool ut om man tar bort texten "Zalman" och loggorna, dom platsar verkligen inte där.

Frsm med tipex bara så är det löst.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Visste inte ens att Zalman fortfarande höll på ^^
Tycker mig inte sett något från dom på år och dar!
Dom var ju ledande på luftkylningsmarknaden länge, och gjorde riktigt bra kylare för sin tid.
Men känns som dom föll bort helt någonstans runt 2010 (sisodär).

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem

Favorit i repris. Men försvann inte denna typ av kylaren när tornkylaren kom då de kostade lika mycket men tornkylaren var MYCKET effektivare?

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Skiter i vad den kostar...jag ska ha en!

Visa signatur

Nuvarande rigg:
CPU: AMD 9800X3D; RAM: 32 GB; GPU: AMD 9700 XTX
Flest datorer när han dör vinner...

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Minns att jag sett något liknande innan. Mycket riktigt kom Cooler Master med en till Pentium 4, som tydligen också lät som en el jetmotor.
<Uppladdad bildlänk>

Jag hade en sådan till en Pentium 4 förr.
Den kom med en potentiometer som man kunde antingen sätta i en hållare för 3.5" plats eller i en PCI bracket.

Om man körde fläkten i de lägre hastigheterna så lät den inte mycket.
Men då klarade den heller inte av värmen under load och med fläkten i de högre hastigheterna så klarade den av värmen, men lät istället ganska mycket.
Så det var typ pest eller kolera, med möjlighet för användaren att välja vilket

Utseendemässigt så var den dock ganska fräck.
Den hade även en röd lysdiod som gav lite av en "glöd effekt" på baksidan och var lite stämningsfullt.

I framkant hade den en vit lysdiod på framsidan

Men den vita dioden på framsidan blinkade, vilket jag tyckte var störigt.
Så jag öppnade upp min kylare och klippte av sladden till den främre dioden.
Men den bakre dioden lät jag vara.
För den bakre dioden var fast sken utan blinkande, så den tyckte jag inte störde.
Samt att det röda skenet tyckte jag passade den kylaren.

Kanske om kylaren hade kunnat parats med någon strömsnålare processor så det hade räckt att köra fläkten i de lägre hastigheterna hela tiden.

Permalänk
Medlem

Senare hade jag en Socket 775 dator som först var en Pentium 4 och senare blev uppgraderad till en Core 2 Duo.

Som jag körde en Evercool Silver Knight på

Det var som en heatpipekylare, fast den hade en liten reservoir på sidan med inbyggd pump.
Så det var en form av vattenkyld AIO, fast som ser ut ungefär som en heatpipekylare, istället för med radiator via slangar.
När det hade avdunstat lite vatten i den så hade den ett porlande läte om man lyssnade med sidopanelen avtagen. Lite fräckt.
Men ja vattnet avdunstade över tid.
Jag fyllde på med bara destillerat vatten, som då inte har samma tillsatser eller färg som den vätska den är fylld med från början.

Evercool Silver Knight var inte dålig.
Den kylde helt okej till okej ljudnivå.
Grejen var bara att den kylde ungefär som en vanlig heatpipe tornkylare.
Så den extra reservoaren och pumpen tillförde egentligen inget förutom extra komplexitet och något att serva.
Ja förutom en coolhetsfaktor då.
För lite coolt såg det ändå ut när den pumpade runt och den var väl ungefär lika enkel att installera som en vanlig tornkylare. Behöver inga platser att montera en radiator eller pump eller dylikt eftersom den var mer All in One än dagens AIO.

Evercool Silver Knight (Socket 775) var klart bättre kylning än Coolermaster Jet 4 (Socket 478).
Men sämre än exempelvis en Cooler Master Hyper 212.

Permalänk
Medlem

@kaput: ah fattar, jag såg framför mig en enkelströmsmotor (besökte nyligen Aeroseum).

@GuessWho: Tack för att du delar med dig av lite kuriosa, den Silver Knight-kylaren var spännande!
På den tiden testades lite olika koncept, nu ser alla i stort sett lika ut (av förklarliga skäl)

edit: jag satsade aldrig på någon speciell CPU-kylare, men köpte en passiv kylare till ett grafikkort, ThermalTake Schooner med en något märklig design där heatpipes leder värmen till en externt monterad kylfläns.
https://www.techpowerup.com/review/thermaltake-schooner/1.htm...

Tror det var ett Leadtek WinFast A400 jag hade, som gick att låsa upp pipelines och vertex shaders på så det motsvarade ett kraftigare kort.

edit2: japp mindes rätt, hittade något i en gammal tråd.
#5907655 Jesus snart 20 år har gått!

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

@GuessWho: Tack för att du delar med dig av lite kuriosa, den Silver Knight-kylaren var spännande!
På den tiden testades lite olika koncept, nu ser alla i stort sett lika ut (av förklarliga skäl)

Varsågod

Jo men Silver Knight kylaren var cool och den var inte dålig.
Bara att den hade medioker prestanda och onödig komplexitet.
Lite som att gå över ån efter vatten.

Skrivet av glemmy:

edit: jag satsade aldrig på någon speciell CPU-kylare, men köpte en passiv kylare till ett grafikkort, ThermalTake Schooner med en något märklig design där heatpipes leder värmen till en externt monterad kylfläns.
https://www.techpowerup.com/review/thermaltake-schooner/1.htm...
https://www.techpowerup.com/review/thermaltake-schooner/images/final.jpg

Tror det var ett Leadtek WinFast A400 jag hade, som gick att låsa upp pipelines och vertex shaders på så det motsvarade ett kraftigare kort.

edit2: japp mindes rätt, hittade något i en gammal tråd.
#5907655 Jesus snart 20 år har gått!

Jag har haft passiva kylda grafikkort.
Men såna som var passiva redan från början. Inte något jag själv bytte.

Bl.a.
ASUS GT 440 DirectCU Silent

Tror det kan ha varit det kraftfullaste passivt kylda grafikkort jag haft.
Åtminstone ur ett relativt perspektiv.
Alltså jämför med andra grafikkort som fanns på den tiden.

Annars har jag ett passivt GeForce GT 1030 också.
Relativt sett, om man jämför GT 1030 mot andra grafikkort i GeForce 1000 serien så är jag ganska säker på att GT 1030 är klenare, Och strömsnålare.

Men sett till absolut prestanda så slår ett GT 1030 absolut ett GT 440.
Frågan om inte ett GT 1030 är runt dubbla prestandan, till runt halva strömförbrukningen mot ett GT 440.
I så fall runt 4X prestanda per watt.

GT 1030 kan fortfarande vara okej om man har en dator som behöver använda skärm och man inte har iGPU, men man vill inte fläska på med något stort/dyrt/strömkrävande grafikkort.