Diskmaskin, tankar om diskmedel och avkalkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Sammanfattning.
Använd pulver, 15ml till huvuddisk och 5 ml till fördisk.
Har du avkalkare, slå på den även om vattnet är mjukt.
Se till att avkalka då och då (1 gång per år).

Varför pulver?
Oftast lägre pris.
Enkelt att dosera ca 5ml för första sköljningen, det är då disken är som skitigast.
Löser sig snabbare än tabletter, tablett är oftast inte att rekommendera vid snabbdisk på grund av detta.
Dosera 15 ml (en matsked), till huvuddisk, är disken riktigt skitig kan du öka till ca 20 ml.

Nackdelar; kräver att du fixar en burk för förvaring och ett mått för att dosera (matsked eller 15 ml).
Säljs inte på affärer med sämre utbud.
Har du småbarn, se till att de inte kommer åt pulvret!

Varför slå på avkalkaren?
I många fall rekommenderas att inte slå på avkalkaren om du har mjukt vatten, men även mjukt vatten innehåller kalk.
Genom att avkalka blir disken renare och det går åt mindre sköljmedel, du slipper vit hinna på glasen.
Avkalkat vatten är neutralt och absolut ofarligt för glas och porslin.
En avkalkare är ett filter som binder kalk, det regenereras då och då, genom att salt tränger undan kalken, genom att slå av avkalkningen slutar regeneringen vilket bara är till nackdel.
Kalk i maskinen stör dess funktion.
Saltet är billigt och det går inte åt mycket.
Se till att köra en disk direkt efter det att du fyllt på salt för att förhindra rost.

Varför avkalka?
Tillräckligt mycket kalk kan förstöra något i maskinen tex. en sensor, vilket blir dyrt.
Avkalkas enklast genom att köra en tom disk med en påse citronsyra.
Extra viktigt att avkalka regelbundet om du inte har avkalkare.

Skrivet av mrTLU:

Ett kaffemått är c:a 15ml förövrigt...

Upprepar tipset från en annan person i tråden, om man inte har olika platser för för/huvud-disk:
Fördisk: pulvret inne i maskinen
Huvuddisk: pulvret i luckan/facket.

Detta eftersom många maskiner kör fördisk/huvuddisk med tömning därimellan.
Alltså: om man bara kör med tablett, så är detta anledningen till att man inte bör lägga tabletten i bestickkorgen eller liknande. Allt diskmedel sköljs ur innan huvuddisken isåfall......

+1 på kaffemått.

Tycker att tabletter är så kladdigt att dosera.

Kan även rekommendera ättika istället för spolglans (eller sköljmedel när man tvättar för den delen). Då slipper man avkalkningen också.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Pellepelikan:

+1 på kaffemått.

Kan även rekommendera ättika istället för spolglans (eller sköljmedel när man tvättar för den delen). Då slipper man avkalkningen också.

Använder vanlig spolglans men har ättika som sköljmedel, syrran använder ättika som spolglans, hade min maskin saknat avkalkning hade jag nog använt ättika där också.
Kom på mig själv med att använda för mycket tvättmedel, så jag köpte nya mått för detta, ½dl är lagom.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Vi har en Miele diskmaskin med deras "Power disk" system (Tidigare ägare av huset som köpte). Det är en snurrande burk som självdoserar. Dessa kostar rätt mycket och med lite matte blir det ca 5-6kr per disk. Har börjat fylla dom själv med finish pulver vilket ger samma resultat.

Jag märker ingen större skillnad mellan pulver + spolglans och tablett + spolglans. Kör alltid det långa programmet ca 2.30 timme. Snabbdisk programmet ger ofta dåligt resultat, kanske där man skulle kunna laborera med "löst" pulver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

- i med disktabletten
- på med det starkaste programmet i mitt fall 2h 20m 70 grader kastrulldisk
- klart

inget lull, inget avkalk, inget sköljmedel eller joxx, värme löser allt
dagens "ECO" maskiner e skräp, dem gör disk/tvättmaskinerna sämre och sämre, skulle inte förvåna mig om forskning börjar visa att vi blir sjuka av dagens maskiner för att dem helt enkelt inte gör sitt jobb längre då allt ska krama björnarna i skogen när man kör dem.

tvättar såklart allt i 60 grader fortf. förrutom tshirts tröjjor byxor typ.

Ekoprogrammen duger oftast jättebra och sparar mängder av energi och vatten mot grytdisken. Värme löser inte heller kalkbeläggningar som du högst sannolikt kommer att få problem med.

Med det sagt är det bra att köra hetaste programmet en gång i veckan för att inte råka få fettavlagringar i t.ex avloppsslangen.

60° tvätt är ju självklart. Även här är dock en 90° tvätt då och då att rekommendera.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Ekoprogrammen duger oftast jättebra och sparar mängder av energi och vatten mot grytdisken. Värme löser inte heller kalkbeläggningar som du högst sannolikt kommer att få problem med.

Med det sagt är det bra att köra hetaste programmet en gång i veckan för att inte råka få fettavlagringar i t.ex avloppsslangen.

60° tvätt är ju självklart. Även här är dock en 90° tvätt då och då att rekommendera.

Vilken diskmaskin klarar 90C ?? Aldrig sett över 70 på en hemmamaskin

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Jag kör snabbprogrammet på min maskin, för normal disk. 65 grader, ingen fördisk, ingen torktid, klart på 25-27 minuter. Blir alltid rent, om det inte är ingrodd smuts på, men jag tar en diskborste och vispar bort hårt sittande smuts innan jag stoppar i.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Han pratar om tvättmaskinen.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0b3rg:

Vi har en Miele diskmaskin med deras "Power disk" system (Tidigare ägare av huset som köpte). Det är en snurrande burk som självdoserar. Dessa kostar rätt mycket och med lite matte blir det ca 5-6kr per disk. Har börjat fylla dom själv med finish pulver vilket ger samma resultat.

Jag märker ingen större skillnad mellan pulver + spolglans och tablett + spolglans. Kör alltid det långa programmet ca 2.30 timme. Snabbdisk programmet ger ofta dåligt resultat, kanske där man skulle kunna laborera med "löst" pulver.

Intressant, kör också med Power disk, ska kolla på att fylla på dom. Vårt snabbprogram på 55 grader på en timme blir perfekt varje gång.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gick också tillbaka till pulver för cirka ett år sen. Håller längre, diskar bättre och är betydligt billigare än tabletter.

Permalänk
Medlem

Kör 1 tsk Finish pulver i min Bob, gjort det i snart 2 år nu. Funkar fin fint. Dens program är så korta så tabletter hinner inte lösa upp sig, så måste köra med pulver mer eller mindre.

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, SF1000, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Han pratar om tvättmaskinen.

Då missuppfattat jag honom med tanke vi är i en diskmaskins tråd

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Tvätt, inte disk. Svarade på vad personen jag citerade hade skrivit.

Visa signatur

Permalänk
Relik 📜

Intressant att många verkar köra snabbprogram! Där är min upplevelse att det verkligen inte blir konsekvent rent - oavsett pulver eller tablett. Jag kör i princip alltid "auto-programmet" på vår Miele, det tar ett par timmar men blir bra varje gång.

Kanske beror på dels förarbetet av disken med sköljning, skrapning, dels på typ av disk? Med två barn hemma blir det mycket matrester och en del intorkat när saker står - som jag generellt gör väldigt lite med. Skrapar bort själva resterna, annars rakt in bara.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekinganka:

Ställ in diskmaskinen efter hur hårt vattnet är där du bor, konsultera instruktionsboken och kommunala vattenbolagets hemsida.

Köper du 3-i-1-tabletter slipper du sannolikt använda avkalkning och salt. Återigen, läs instruktionsboken samt på förpackningen till diskmedlet.

Nja.. asså.. en tablett (använder själv) är helt upplöst och borta efter huvuddisken. Så det finns inget sköljmedel kvar och def inget salt kvar som maskinen sköljer med det sista den gör innan torkning.

Technology Connections på youtube har extremt ingående videos om pulver/kontra tablett och varför han är extremt avundsjuk på våra europeiska maskiner som alla har avhärdare.

Varför avhärda vattnet? ... Alla biltvättar av rank (auto och manuella) sköljer bilarna med avhärdat vatten för att det inte lämnar rester på bilen. Samma sak med disken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Intressant att många verkar köra snabbprogram! Där är min upplevelse att det verkligen inte blir konsekvent rent - oavsett pulver eller tablett. Jag kör i princip alltid "auto-programmet" på vår Miele, det tar ett par timmar men blir bra varje gång.

Kanske beror på dels förarbetet av disken med sköljning, skrapning, dels på typ av disk? Med två barn hemma blir det mycket matrester och en del intorkat när saker står - som jag generellt gör väldigt lite med. Skrapar bort själva resterna, annars rakt in bara.

Det beror nog i mitt fall på att jag har en äldre diskmaskin. Nyare är "nerfade" för att vara energisnålare, men gör ett mycket sämre jobb och behöver därför mycket längre tid. Samma sak med tvättmaskiner, där ett standardprogram kan vara en helkvällsaktivitet...

Men intorkad mat försvinner inte ens på megasuperduperevighetsprogrammet min maskin har, som tar typ 80 minuter. Så jag skrubbar av ingrodd/torkad mat där det behövs, sen räcker snabbprogrammet fint. Men snabbprogrammet på min sparar det mesta av tiden på att inte ha en 20-30 min lång värmetorkperiod i slutet, som bara kostar el och tar tid, men gör noll för diskresultatet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av cyklonen:

Det beror nog i mitt fall på att jag har en äldre diskmaskin. Nyare är "nerfade" för att vara energisnålare, men gör ett mycket sämre jobb och behöver därför mycket längre tid. Samma sak med tvättmaskiner, där ett standardprogram kan vara en helkvällsaktivitet...

Men intorkad mat försvinner inte ens på megasuperduperevighetsprogrammet min maskin har, som tar typ 80 minuter. Så jag skrubbar av ingrodd/torkad mat där det behövs, sen räcker snabbprogrammet fint. Men snabbprogrammet på min sparar det mesta av tiden på att inte ha en 20-30 min lång värmetorkperiod i slutet, som bara kostar el och tar tid, men gör noll för diskresultatet.

Torkprogrammet skulle jag klara mig utan, kan dock inte stänga av det helt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Vi har nån 2024 Miele, det är en sån XXL variant och med tre i hushållet kör vi den oftast halvfull och på snabbprogram, förkastligt och dyrt (särskilt med powerdisk också). Så länge det är inte för intorkat och man har skrapat och sköljt lite snabbt så funkar det bra. Jag tror att det handlar om att det är såpass glest mellan det som diskas också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

80 min är snabbdisk

Visa signatur

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Jumpcut:

Vi har nån 2024 Miele, det är en sån XXL variant och med tre i hushållet kör vi den oftast halvfull och på snabbprogram, förkastligt och dyrt (särskilt med powerdisk också). Så länge det är inte för intorkat och man har skrapat och sköljt lite snabbt så funkar det bra. Jag tror att det handlar om att det är såpass glest mellan det som diskas också.

"Auto" på min ska anpassa efter diskmängd, enligt manualen. Så jag går på det! Att det tar lång tid är sällan ett problem, kör den oftast på kvällarna/nätterna.

Vår är lite äldre dock, läser jag rätt är det denna: https://www.power.no/hvitevarer/oppvaskmaskin-og-tilbehoer/op...

Följde med huset, så är osäker på exakt när den är inköpt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Du ska inte ta bort plasten runt tabletterna.
(vissa tabletter har plast som ska tas bort, detta är dock rätt tydligt då dessa har "öppningar", men de är fortfarande kompakta och kladdar absolut inte)

Så hur kan det bli kladdigt? Har du gjort fel hela tiden.

Skrivet av emilakered:

Kul att se dig igen Emil, särskilt i en diskmaskinstråd.

Det är också(givetvis) mycket viktigt med placeringen i maskinen så strålarna kommer åt.
Jag kör alltid 50c snabbdisk, tar 20-30 min. Köttfärsgrytor, formar som har haft potatisgratäng, aldrig några problem.

Använder billiga ICA Basic eller vanliga ICA om inte Basic finns.(tabletter)

Permalänk
Medlem

Klart grabben ska diska en droppe räcker YES!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Det är också(givetvis) mycket viktigt med placeringen i maskinen så strålarna kommer åt.

Ja, många packar ju maskinen full med grejer. Klart det blir svårt då.

En normal maskindisk för mig är 3-4 dricksglas, 2-3 stora muggar, 10-12 bestick, nån visp, 2-3 kastruller och 1-3 tallrikar. Gott om plats runt för strålarna att komma åt. Behöver jag diska mer än så kör jag fler gånger. När jag haft kompisar på middag blir det normalt 3-4 maskiner innan all disk är hanterad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Klart grabben ska diska en droppe räcker YES!

När det gäller handdiskmedel så håller jag med, där är Yes klart bäst.
Men faktum är att billiga tabletter gör ett lika bra jobb som dyra Yes/Finish.

Permalänk
Medlem

Den här tråden är konstig, Några pratar om Tvättmaskin, och andra diskmaskin

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag kör snabbprogrammet på min maskin, för normal disk. 65 grader, ingen fördisk, ingen torktid, klart på 25-27 minuter. Blir alltid rent, om det inte är ingrodd smuts på, men jag tar en diskborste och vispar bort hårt sittande smuts innan jag stoppar i.

Min maskin's "default" den startar med om jag inte gör programval är typ 3.5 timme
(power -> start)

brukar köra den nu för tiden, förut körde jag alltid den för stora grytor för att den körde varmast vatten då.. Vettefaen vilket som blir bäst, men jag antar 3.5-timmeläget är någon eko-tjaffs

Permalänk
Medlem

Har bänkdisk och kör pulver som dels går att dosera lätt i en ströburk (slöseri att ta tabletter för fullstora diskmaskiner) samt är mycket billigare.

Använder en sådan här burk som fungerar perfekt för ändamålet:
https://www.nordiskaplast.se/sv/produkter/laga-forvara-mat/st...

(bonustips går att använda lite pulverdiskmedlet även i tvättmaskinens rengöringsprogram "tube clean" istället för dyra specialmedel, men ta aldrig handdiskmedel till det då det skummar över)

Har mjukt vatten men har avhärdaren inställd på 1 för att det ger bäst resultat, går åt väldigt lite salt och salt är billigt. Använder spolglans också på lägsta inställningen så det räcker länge och ger ändå bra resultat.

Har man sköljt av disken innan så det inte sitter fast hårda matrester så räcker snabbprogrammet bra för mig och det blir rent men kör grytprogrammet emellanåt så det inte blir avlagringar i diskmaskinen pga låg disktemperatur (snabbprogrammet tar 29 minuter i 45 grader)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

När det gäller handdiskmedel så håller jag med, där är Yes klart bäst.
Men faktum är att billiga tabletter gör ett lika bra jobb som dyra Yes/Finish.

Så är det nog jag har använt finish i maskinen i två år och aldrig behövt ren köra den glänser som om den vore ny invändigt.

Permalänk
Skrivet av kolander:

Nja.. asså.. en tablett (använder själv) är helt upplöst och borta efter huvuddisken. Så det finns inget sköljmedel kvar och def inget salt kvar som maskinen sköljer med det sista den gör innan torkning.

Technology Connections på youtube har extremt ingående videos om pulver/kontra tablett och varför han är extremt avundsjuk på våra europeiska maskiner som alla har avhärdare.

Varför avhärda vattnet? ... Alla biltvättar av rank (auto och manuella) sköljer bilarna med avhärdat vatten för att det inte lämnar rester på bilen. Samma sak med disken.

Det blir hur som helst inga rester kvar på min disk. Hårdhet 8 dH där jag bor.

Ska kanske ändå byta från tablett till pulver eftersom en hel tablett sannolikt är minst det dubbla mot vad som behövs. Men då handlar det om att spara på pengar och miljö, inte för att disken inte blir ren i nuläget.

Vill återigen påminna om att ställa in diskmaskinen efter områdets vattenhårdhet.

Permalänk
Medlem

En till fördel med maskindiskpulver är att det är utmärkt att göra rent rostfritt med. T.ex en termos som inte ska gå i maskinen, men är insidan av rostfritt kan man bara strö i lite tillsammans med hetvatten och skrubba lätt med diskborste så blir det som nytt.

Även bra till rengöring av t.ex diskhon, grillgaller m.m

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

"Auto" på min ska anpassa efter diskmängd, enligt manualen. Så jag går på det! Att det tar lång tid är sällan ett problem, kör den oftast på kvällarna/nätterna.

Vår är lite äldre dock, läser jag rätt är det denna: https://www.power.no/hvitevarer/oppvaskmaskin-og-tilbehoer/op...

Följde med huset, så är osäker på exakt när den är inköpt.

Hmm, ska prova auto nästa gång vi kör och se hur lång tid det tar med halvfull maskin. Kanske kan vara något Jag är dock väldigt paranoid gällande vatten (har man en gång varit med om en vattenskada så ja..) och vill gärna stängt av på kranen innan vi går och lägger oss.

Denna tror jag det är vi har: https://www.power.se/vitvaror/diskmaskiner-och-tillbehor/disk...

Är sjukt nöjd med hur den diskar iaf

Visa signatur