Ny mellanslagstangent behövs, den förra smälte

Permalänk
Medlem

Ny mellanslagstangent behövs, den förra smälte

Hej på er.

Lång historia kort: Jag var korkad och förvrängde mellanslagstangenten på min dotters tangentbord efter rengöring (ja, ugnen var involverad). Tangenten funkar skapligt men dottern är föga imponerad av sin far just nu.

Det är alltså keycap:en för mellanslagstangenten som smält, inget annat, så jag ser mig om efter en ny.
Tangenten hör till ett Asus TUF Gaming K3 (https://www.asus.com/se/accessories/keyboards/tuf-gaming/tuf-gaming-k3/) som enligt uppgift har röda Kailh-brytare.

Så här ser den befintliga tangenten ut:

Fin, va?
Jag mätte tangenten till 11,8 cm bred, 1,7 cm djup och 1 cm hög.

Jag vill få tag i en ersättningstangent i svart färg utan att det ska kosta skjortan (ca 100kr inkl frakt är smärtgränsen), och helst utan att köpa ett helt set med 105+ tangenter.

Det närmaste jag kan hitta är denna: https://www.maxgaming.se/sv/keycaps/abs-basic-keycaps-104-set-iso-uk-iso-svart men det känns inte bra att lägga 200kr för en plast-tangent. Dessutom förstår jag inte om mellanslags-tangenten ens passar.

Har ni några produktförslag eller andra förslag på lösningar så vore jag väldigt tacksam.

Mvh

Visa signatur

Test

Permalänk

det jobbiga med just mellanslaget är att du behöver en med rätt avstånd mellan stolparna också. så i princip behöver du en tillverkad för just det t-bordet eller ett´som har samma avstånd mellan de tre stolparna också

och är osäker på om det stolpavståndet är standardiserat eller varfritt för tillverkaren för kollar jag på mitt Corsair K70 så ser stolparna ut att vara rätt för att kunna passa (MX-red low profile) i dina kili brytare men helt annat stolpavstånd mellan de 3 stolparna.

med grrovkalibrerat ögonmått ~ samma bredd och djup men lägre höjd på själva tangenten.

skickat ett mail till Asus supporten?

kanske du kan få köpa en tangent direkt från deras tillverkning eller monteringsfabrik.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Aliexpress säljer enskilda space bar tangenter. Vet ej om just den modellen passar, men finns mycket att välja på om man söker.

Annars finns det ju också "coolare" tangenter man kan köpa enskilt, kostar nog lika mycket som ett nytt sett men kanske känns mer prisvärt på något sätt, och kanske kan vinna tillbaka lite pappa poäng. Tex dom här from etsy

Permalänk
Medlem

Har 2 spacebar-tangenter över, 1 med 9.5cm mellan stolparna och 1 med 10cm.
Om någon av dessa passar med ditt tangentbord så jag kan skicka båda tangenterna mot kostnaden för ett digitalt frimärke.

Permalänk
Medlem

Om du lär dig CAD så kanske du kan konstruera en modell som någon kan skriva ut på sin 3D-skrivare, men den insatsen lär vida överskrida en hundring i tid. Annars får du dela upp budgeten:
100 kronor för tangenten och 100 kronor i läropeng/egenutbildning... Då känns det kanske lättare att beställa det färdiga kittet för 200:- (REA 169) (om tangenten passar ditt tangentbord?).

Annars är väl detta ett typexempel på när man vänder sig till Aliexpress eller Banggood, de har kit för 70:- och dottern kan välja färg mellan svart, rosa eller turkos. Fraktfritt naturligtvis... Om måtten är standardiserade, eller om det vinns storleksvarianter har jag ingen kunskap om.
https://vi.aliexpress.com/item/1005004536761030.html?spm=a2g0...
Alla avgifter skall ingå numera, om avsändaren fyller i EU-dokumenten korrekt..

Nästa gång du tvättar någon form av elektronik, ta bort alla batterier och häng upp det minst två dygn för att fukten skall dunsta bort ur alla krypin. Fungerar bra såvida du inte har plasthöljen kvar som minimerar luftflödet. Undvik alla typer av artificiella värmekällor (Hårtork och liknande.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamblor:

Hej på er.

Lång historia kort: Jag var korkad och förvrängde mellanslagstangenten på min dotters tangentbord efter rengöring (ja, ugnen var involverad). Tangenten funkar skapligt men dottern är föga imponerad av sin far just nu.

Det är alltså keycap:en för mellanslagstangenten som smält, inget annat, så jag ser mig om efter en ny.
Tangenten hör till ett Asus TUF Gaming K3 (https://www.asus.com/se/accessories/keyboards/tuf-gaming/tuf-gaming-k3/) som enligt uppgift har röda Kailh-brytare.

Så här ser den befintliga tangenten ut:

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Fin, va?
Jag mätte tangenten till 11,8 cm bred, 1,7 cm djup och 1 cm hög.

Jag vill få tag i en ersättningstangent i svart färg utan att det ska kosta skjortan (ca 100kr inkl frakt är smärtgränsen), och helst utan att köpa ett helt set med 105+ tangenter.

Det närmaste jag kan hitta är denna: https://www.maxgaming.se/sv/keycaps/abs-basic-keycaps-104-set-iso-uk-iso-svart men det känns inte bra att lägga 200kr för en plast-tangent. Dessutom förstår jag inte om mellanslags-tangenten ens passar.

Har ni några produktförslag eller andra förslag på lösningar så vore jag väldigt tacksam.

Mvh

Du vill nog ha nordisk iso om du bryr dig om att alla tecken sitter på rätt ställe (ÅÄÖ o.s.v.)

Det knviviga med att bara köpa space-tangen är att förutom bredd och längd så skiljer sig höjd och profil också. Det kommer se och kännas lite knasigt om det inte blir samma som på resten av tangenterna..

Permalänk
Medlem

Tusen tack för alla era svar. Ni är grymma. 😙

Jag läser och återkopplar till era förslag senare ikväll.

Visa signatur

Test

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kopen:

Har 2 spacebar-tangenter över, 1 med 9.5cm mellan stolparna och 1 med 10cm.
Om någon av dessa passar med ditt tangentbord så jag kan skicka båda tangenterna mot kostnaden för ett digitalt frimärke.

Jag mätte 10,0 cm mellan ytterstolparna. 5cm mellan mitten och sidostolpen.
Det vore guld om jag kunde få köpa en 10-cm:are av dig, om du går med på det?

Visa signatur

Test

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Om du lär dig CAD så kanske du kan konstruera en modell som någon kan skriva ut på sin 3D-skrivare, men den insatsen lär vida överskrida en hundring i tid. Annars får du dela upp budgeten:
100 kronor för tangenten och 100 kronor i läropeng/egenutbildning... Då känns det kanske lättare att beställa det färdiga kittet för 200:- (REA 169) (om tangenten passar ditt tangentbord?).

Annars är väl detta ett typexempel på när man vänder sig till Aliexpress eller Banggood, de har kit för 70:- och dottern kan välja färg mellan svart, rosa eller turkos. Fraktfritt naturligtvis... Om måtten är standardiserade, eller om det vinns storleksvarianter har jag ingen kunskap om.
https://vi.aliexpress.com/item/1005004536761030.html?spm=a2g0...
Alla avgifter skall ingå numera, om avsändaren fyller i EU-dokumenten korrekt..

Nästa gång du tvättar någon form av elektronik, ta bort alla batterier och häng upp det minst två dygn för att fukten skall dunsta bort ur alla krypin. Fungerar bra såvida du inte har plasthöljen kvar som minimerar luftflödet. Undvik alla typer av artificiella värmekällor (Hårtork och liknande.)

Bra synpunkter och förslag. Tack!

Givetvis var det bara plastknapparna som tvättades i vatten, men jag var för ivrig så jag orkade inte vänta på att tangenterna skulle torka fullt ut. Så jag lade plastbitarna i ugnen på 75 grader för att snabba på processen. Det jag inte tänkte på var att ugnen brassar på rätt ordentligt innan den når sin måltemperatur, så det var troligtvis bra mycket varmare en kort stund.

Visa signatur

Test

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Du vill nog ha nordisk iso om du bryr dig om att alla tecken sitter på rätt ställe (ÅÄÖ o.s.v.)

Det knviviga med att bara köpa space-tangen är att förutom bredd och längd så skiljer sig höjd och profil också. Det kommer se och kännas lite knasigt om det inte blir samma som på resten av tangenterna..

Ja, den risken finns ju definitivt. Men om tangenten passar brytaren och är rak borde det ändå bli bättre än nuvarande läge

Visa signatur

Test

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

skickat ett mail till Asus supporten?
kanske du kan få köpa en tangent direkt från deras tillverkning eller monteringsfabrik.

Bra förslag. Det är värt ett försök om jag inte hittar några eftermarknadsprodukter.

Visa signatur

Test

Permalänk
Medlem

Goda nyheter.
@Kopen var villig att donera en tangent till mig och kommer att skicka den på posten, vilket jag uppskattar väldigt mycket.

Tack för all hjälp allihop!

Visa signatur

Test