Permalänk
Medlem

Mikrofoner i telefonerna

Hej!
Har ett dilemma som pågått i flera år. Lite bakgrund först.
Jag har sedan urminnes tider haft Android telefoner, främst Samsung men nu senast pixel.
Min fästmö har iphone sen långt tillbaka.

Jag märker när jag pratar i telefon att folk har svårt att höra mig eller andra som pratar genom telefonerna jag använt genom åren och speciellt när högtalarfunktionen är igång.

Fästmöns iphone kan snappa upp ljud på flera meters avstånd med högtalarfunktion medans jag knappt kan prata in i dem på halvmeters avstånd.

Är det flera av er som upplever samma med Android?
Finns det inställningar som jag missar som kan förbättra ljudupptagningen?
Eller borde jag byta till iPhone träsket när det blir dags att byta?

Med vänliga hälsningar
- Carl

Permalänk
Medlem

Har du haft något skal/klistermärken/kameraskydd på telefonerna?
Och har du kollat att mikrofonhålen inte är igentäppta?

Vissa av Samsungs modeller t.ex har ett luftintag vid kameran som vissa blockerar med ett kameraskydd, Detta kan leda till att mikrofonen/högtalare låter dåligt då det blir tryckfel? i telefonen

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Är det en ny telefon? Inte omöjligt att du faktiskt fått en defekt telefon

Visa signatur

ASUS GTX 1080, i7 4790k, 16GB DDR3 @ 2133mhz

Permalänk
Medlem

Android är ett OS. Frågan är rimligen snarare om andra upplevt detta med de specifika telefonmodeller du har/haft.

Nej, har inte haft det problemet på några av mina Android-telefoner. Använder dock sällan högtalarfunktionen, så helt säker kan jag ju inte vara. Misstänker dock också att det möjligen kan vara antingen smuts eller något skal som ställer till det för dig.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Har en pixel 7 med ett skal på. Inga hål som är dolda av den eller smutsiga, brukar rensa från smuts då och då.

Snart två år och problemet har varit så sedan start.
Samt på tidigare Samsung telefoner jag ägt.

Permalänk
Medlem

Jag sabbade på något sätt micken på iPhone 6s, så jag gissar att det har minst lika mycket att göra med mängden skit i användarens fickor som telefonmodellen.

Permalänk
Medlem

Om det konstant är samma bekymmer med olika telefoner och även helt olika märken så är det väldigt sannolikt inget fel på telefonen, Nästintill omöjligt att det skulle vara något hårdvarufel på telefonerna.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Om det konstant är samma bekymmer med olika telefoner och även helt olika märken så är det väldigt sannolikt inget fel på telefonen, Nästintill omöjligt att det skulle vara något hårdvarufel på telefonerna.

Ja, om problemet uppstår direkt när alla telefonerna är nya och utan skal på dem så är det ju onekligen lite skumt. I så fall låter det mer som att tillverkarna kanske medvetet valt att inte fånga upp ljud lika långt bort från telefonen eller nåt sånt.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Detta problemet har jag inte haft på mina senaste Androider.
Nu har jag en P8P, där finns denna inställningen som jag aktiverat för att inte få med bakgrundsljud.