Permalänk
Medlem

Råd på ny gamingdator

Hej skulle behöva lite råd till en ny gamingdator då min börjar bli gammal. Siktar på en budget från cirka 15k till 20k. Just nu planerar jag köpa en 5060 ti eller liknande, chassi o moderkort osv har jag ingen koll på längre.

Har inte några specifika önskemål men skulle vilja ha ett snyggt chassi då den kommer stå på bordet

Jag skulle vilja att inet bygger ihop den då det verkar smidigt.

Tacksam om ni skulle skicka nån inet lista då jag har tappat det mesta inom dator bygge osv.

Permalänk
Skrivet av Ricoxd:

Hej skulle behöva lite råd till en ny gamingdator då min börjar bli gammal. Siktar på en budget från cirka 15k till 20k. Just nu planerar jag köpa en 5060 ti eller liknande, chassi o moderkort osv har jag ingen koll på längre.

Har inte några specifika önskemål men skulle vilja ha ett snyggt chassi då den kommer stå på bordet

Jag skulle vilja att inet bygger ihop den då det verkar smidigt.

Tacksam om ni skulle skicka nån inet lista då jag har tappat det mesta inom dator bygge osv.

https://crdataservice.se/services

https://www.youtube.com/@CRDATASERVICE/streams

Visa signatur

| Anonym filuppladdning: ? |

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/datorbygge/b1680748/datorbygge

Permalänk
Medlem

Kör på det här bygget och fixa Windows själv.

Permalänk

om inte inet är ett krav känns denna ganska prisvärd.
https://www.komplett.se/product/1321641/gaming/gamingdator/ga...
anpassa den med en 7800x3d också så är du i runda slängar så landar den på 22k:-

eller kör den med 7700 cpun för 19990:- om 20k är absolut spikade maxgränsen alternativt byt den till en 9600x för +51:- och gå marginellt över 20k.

får du även ett win 11 home i priset.

men visst ovan nämnda kommer väl potentiellt ha aningen bättre prestanda kanske tack vare det lite snabbare ramminnet

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

om inte inet är ett krav känns denna ganska prisvärd.
https://www.komplett.se/product/1321641/gaming/gamingdator/ga...
anpassa den med en 7800x3d också så är du i runda slängar så landar den på 22k:-

eller kör den med 7700 cpun för 19990:- om 20k är absolut spikade maxgränsen alternativt byt den till en 9600x för +51:- och gå marginellt över 20k.

får du även ett win 11 home i priset.

men visst ovan nämnda kommer väl potentiellt ha aningen bättre prestanda kanske tack vare det lite snabbare ramminnet

Den ser rätt bra ut. Ser också att det endast är amd. Har det blivit nya standard eller bättre än nvidia? La även till 78003d för den verkar bättre. Den ser "justerbar" vilket jag behöver om jag skaffar andra delar då min nuvarande pre build är usel, knappt går att uppgradera

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Han är lite av en skitstövel ibland när han tycker att alla andra har fel, hans kunder är dumma som inte kan något och han är bäst och gör aldrig något fel.

Sen vettefan hur han tjänar pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricoxd:

Ser också att det endast är amd. Har det blivit nya standard eller bättre än nvidia?

AMD har blivit standard på CPU-sidan eftersom de totalt dominerar där. På GPU-sidan är det nog för att Radeon 9000-serien är relativt prisvärd och numera konkurrerar klart bättre än tidigare rent funktionsmässigt. RTX 5070 Ti kan du ju också kolla på om du vill annars.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av Ricoxd:

Den ser rätt bra ut. Ser också att det endast är amd. Har det blivit nya standard eller bättre än nvidia? La även till 78003d för den verkar bättre. Den ser "justerbar" vilket jag behöver om jag skaffar andra delar då min nuvarande pre build är usel, knappt går att uppgradera

Amd ger dig mer vanlig prestanda i raster per krona. 9700xt presterar tex nästan identiskt med det mycket dyrare 5070ti i raster. Amd har också i denna senaste generationen tagit stora steg i ray tracing och framegen/upscaling men där är nvidia fortfarande lite bättre så hade de kostat lika mycket hade jag tagit ett 5070ti alla dar. I din budget 15-20k känns amd dock givet för mig. Du kan få mycket bättre än 5060ti för den pengen. Se på de förslag du redan fått som är inom din budget med 9070xt som fullkomligt mördar 5060ti. 5070 är tänkbar men svår att rekommendera då det bara är 12 gb vram. Det är också sämre i raster än 9070 och betydligt sämre än 9070xt (men något billigare). Kan man sträcka budgeten till 20-25-30k och tycker raytracing är viktigt blir nvidia mycket mer relevant. I raytracing slår 5070ti komfortabelt 9070xt och amd har inget som matchar 5080/5090 i nuläget. De är svindyra dock.

Permalänk

Om du vill ha färdigbyggt med Windows förinstallerat och allt kan du även titta på denna. Lite över din budget och man bör nog lägga till 399 för att få 2x16gb (snabbare) ram istället för 32 i ett stick. Prisvärd tycker jag. Man kan byta ner moderkortet och spara en slant om man vill (tänk på att nått av dem är utan wifi). Då hamnar man bara några hundra över 20k. Sen får man mer frihet att plocka vad man vill på inet. Ssdn i detta bygge är kanske inte den allra bästa tex. Har även bra erfarenhet av inets support.
https://ogaming.se/p/99727/godzilla-gaming-dator

Skrivfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymobil:

Amd ger dig mer vanlig prestanda i raster per krona. 9700xt presterar tex nästan identiskt med det mycket dyrare 5070ti i raster. Amd har också i denna senaste generationen tagit stora steg i ray tracing och framegen/upscaling men där är nvidia fortfarande lite bättre så hade de kostat lika mycket hade jag tagit ett 5070ti alla dar. I din budget 15-20k känns amd dock givet för mig. Du kan få mycket bättre än 5060ti för den pengen. Se på de förslag du redan fått som är inom din budget med 9070xt som fullkomligt mördar 5060ti. 5070 är tänkbar men svår att rekommendera då det bara är 12 gb vram. Det är också sämre i raster än 9070 och betydligt sämre än 9070xt (men något billigare). Kan man sträcka budgeten till 20-25-30k och tycker raytracing är viktigt blir nvidia mycket mer relevant. I raytracing slår 5070ti komfortabelt 9070xt och amd har inget som matchar 5080/5090 i nuläget. De är svindyra dock.

Har bara haft nvidia förut men knappt brytt mig om raytracing plus skulle vilja ha amd och testa, så jag har kollat igenom alla förslag och ändrat lite på en egen lista som hamna på runt 23k. beställer nog en 9070xt och alla andra delar och kanske bygger den själv.