Diskmaskin, tankar om diskmedel och avkalkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Du ska inte ta bort plasten runt tabletterna.
(vissa tabletter har plast som ska tas bort, detta är dock rätt tydligt då dessa har "öppningar", men de är fortfarande kompakta och kladdar absolut inte)

Så hur kan det bli kladdigt? Har du gjort fel hela tiden.

Kul att se dig igen Emil, särskilt i en diskmaskinstråd.

Det är också(givetvis) mycket viktigt med placeringen i maskinen så strålarna kommer åt.
Jag kör alltid 50c snabbdisk, tar 20-30 min. Köttfärsgrytor, formar som har haft potatisgratäng, aldrig några problem.

Använder billiga ICA Basic eller vanliga ICA om inte Basic finns.(tabletter)

Kladdigt är väl fel ord men tycker det är stört omöjligt att öppna en diskmaskinstablettsförpackning utan att nudda själva tabletten, och då behöva skölja av fingrarna..

Kör också snabbprogram 30 min btw.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Pellepelikan:

Kladdigt är väl fel ord men tycker det är stört omöjligt att öppna en diskmaskinstablettsförpackning utan att nudda själva tabletten, och då behöva skölja av fingrarna..

Kör också snabbprogram 30 min btw.

Snabbprogram behöver pulver eller flytande, tabletter hinner knappt lösa sig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Av egen erfarenhet så ska man också vara försiktig med vilken märke på medlet man väljer.
Förr köpte vi nåt billigt medel av märket "Sun" från ÖoB, både i tablett- och pulverform. Men vi märkte att plasten, dvs bestickkorgen, hjulen med mera inuti maskinen började bli sämre.
Nämnde detta för kollegan och han bekräftade samma sak. Fått byta hela maskinen för att hjulen disintegrerats, för det är så satans dyrt med reservdelar.

Kör med Yes eller Finish-tabletter sedan dess, och har inte sett samma problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0b3rg:

Vi har en Miele diskmaskin med deras "Power disk" system (Tidigare ägare av huset som köpte). Det är en snurrande burk som självdoserar. Dessa kostar rätt mycket och med lite matte blir det ca 5-6kr per disk. Har börjat fylla dom själv med finish pulver vilket ger samma resultat.

Jag märker ingen större skillnad mellan pulver + spolglans och tablett + spolglans. Kör alltid det långa programmet ca 2.30 timme. Snabbdisk programmet ger ofta dåligt resultat, kanske där man skulle kunna laborera med "löst" pulver.

En fråga. Hur gör du för att fylla på igen, verkar som att folk kör lite olika lösningar?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Rekommendationen för snabbprogram & tablett är att lägga tabletten i botten på maskinen, inte i luckan som öppnas med fördröjning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

En fråga. Hur gör du för att fylla på igen, verkar som att folk kör lite olika lösningar?

Jag tog en skalpel och skar upp ett hål på baksidan. Sen fyller jag på pulver så att hela disken väger 400 gram. Försluter hålet med vanlig typ maskeringstejp. Har fungerat kanon nu i två år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0b3rg:

Jag tog en skalpel och skar upp ett hål på baksidan. Sen fyller jag på pulver så att hela disken väger 400 gram. Försluter hålet med vanlig typ maskeringstejp. Har fungerat kanon nu i två år.

Tack! Ska börja köra med det nu

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Har för längesedan gått från tabletter till pulver eftersom jag hört att tabletten inte löses vid disken utan rester kan bli kvar och inte sköljs bort.

Fick rekommendation från en serviceman att diska högsta värme ca: varannan disk så hålls maskinen ren och fin och håller längre.

Min förra Miele höll 19 felfria år och den "nya" Miele 7100 har gått ca: fyra år problemfritt.

Fyller på salt typ vart femte år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Kör en Electrolux och oftast 1h programmet är det dagsfärskt kör jag 30 minuters kör med Finnish Powerball Ultimate och har inga problem med att den inte upplöses.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NidoKing:

Har för längesedan gått från tabletter till pulver eftersom jag hört att tabletten inte löses vid disken utan rester kan bli kvar och inte sköljs bort.

På ett tidigare jobb hade vi tabletter till diskmaskinerna, och det var hopplöst. Alltför ofta låg det kvar en halvupplöst kloss nere i botten av maskinen. Jag testade tabletter tidigt men hade samma problem där. Och även när den löste upp sig tillräckligt för att inte lämna en klump kvar, så blev det diskmedelskorn som satt här och var på disken efteråt. Äckligt, och förmodligen inte så hälsosamt. De gångerna körde jag om en gång till utan diskmedel i, men det kändes väldigt slösaktigt.

Med flytande blir det alltid perfekt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag kör mestadels nästan alltid på standard-inställningen på min maskin, 3+ timmar och säkert pissljummet vatten. kör tablett för det är vad jag kommer ha resten av året eller nåt sådant.

Har inte sett att det funnits vare tablett kvar i botten eller diskmedelsresten på disken

Permalänk
Medlem

Det är fel att man ska köra avhärdaren även vid mjukt vatten. Det ska man inte, helt onödigt, har absolut ingen effekt alls.

Permalänk
Medlem

Har inte av kalkat min disk maskin någonsin. 12 år och fungerar som vanligt ändå. Jag har mjukt vatten men 12 år borde bygga lite kalk ändå.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Kör finish powerball tabletter atm, ibland blir det yes original/platinum beroende på reor - men tycker dom funkar ungefär lika bra. Tänkte testa pulver ett tag efter att jag glott på en ”techology connections” video kring ämnet men insåg snabbt att det knappt går att köpa, verkar stökigt och att tabletter ändå är billiga.

Kör en rengörings kassett när jag kommer ihåg, kanske var annan månad.

Har slutat med salt och spolglans men kanske ska fylla på med salt igen, trodde det var onödigt iom mjukt vatten.

Fullstor diskmaskin. Samsung - ~4 år - saknar helt diskmedelfack för fördisk och är (misstänker jag) anpassad för tabletter.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Gick också över till pulver efter att ha sett technology connections video för några år sedan.

Skönt att slippa spola av disken innan, enda man behöver spola av är avocado och bladspenat, som av ngn anledning har svårt att lösas upp, allt annat går i och på sin höjd skrapas endast större rester mat av i papperskorgen, rent varje gång till skillnad från tablett-tiden :).

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Supermicro A2SDi-HLN4F | Atom C3758 | Fractal Design Define C | 64GB ECC RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 14 | AP: 2pcs Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Dunde:

Det är fel att man ska köra avhärdaren även vid mjukt vatten. Det ska man inte, helt onödigt, har absolut ingen effekt alls.

Även mjukt vatten har kalk, så visst har det effekt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Aka_The_Barf:

Har inte av kalkat min disk maskin någonsin. 12 år och fungerar som vanligt ändå. Jag har mjukt vatten men 12 år borde bygga lite kalk ändå.

Hög tid för en avkalkning, kalk kan störa sensorer, pumpar, värmeelement och annat.
Eftersom du har mjukt vatten räcker det nog med en gång per år.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekinganka:

Rekommendationen för snabbprogram & tablett är att lägga tabletten i botten på maskinen, inte i luckan som öppnas med fördröjning.

Så gör jag numera då "låsningen" till diskmedelsfacket har börjat kärva.

Kollade för skojs skull vad det skulle kosta att byta diskmedelsfacket... nästan som en ny diskmaskin. Helt sanslöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Hög tid för en avkalkning, kalk kan störa sensorer, pumpar, värmeelement och annat.
Eftersom du har mjukt vatten räcker det nog med en gång per år.

Den är så gammal att den går på övertid. Ska se hur länge den klarar sig och funderar på när den väl dör öppna och se om kalk är ett reelt problem eller inte.
Den funkar efter 12 år utan avkalkning, hade det varit ett riktigt problem hade den dött för länge sedan.
Min bror har haft sin i snart 10 år vet jag och han har så kalkigt vatten att glasen kommer ut vita. Han kalkar inte av sin heller. Han kanske borde det däremot?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

Gick också över till pulver efter att ha sett technology connections video för några år sedan.

Skönt att slippa spola av disken innan, enda man behöver spola av är avocado och bladspenat, som av ngn anledning har svårt att lösas upp, allt annat går i och på sin höjd skrapas endast större rester mat av i papperskorgen, rent varje gång till skillnad från tablett-tiden :).

JaG läste nog din text helt fel än vad du menade..

Jag tolkade att du nu mera inte behöva skölja av diskade grejer från diskmedel, efter de diskats, mot innan, och fattade inte varför du körde avocado och bladspenaten i diskmaskinen innan du åt/tillagade/använde dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

JaG läste nog din text helt fel än vad du menade..

Jag tolkade att du nu mera inte behöva skölja av diskade grejer från diskmedel, efter de diskats, mot innan, och fattade inte varför du körde avocado och bladspenaten i diskmaskinen innan du åt/tillagade/använde dem

Haha 🤣 finns iofs sous vide recept för diskmaskin

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Aka_The_Barf:

Den är så gammal att den går på övertid. Ska se hur länge den klarar sig och funderar på när den väl dör öppna och se om kalk är ett reelt problem eller inte.
Den funkar efter 12 år utan avkalkning, hade det varit ett riktigt problem hade den dött för länge sedan.
Min bror har haft sin i snart 10 år vet jag och han har så kalkigt vatten att glasen kommer ut vita. Han kalkar inte av sin heller. Han kanske borde det däremot?

Den funkar ju varför inte ge den service, avkalka så håller den längre.
Din bror borde också avkalka, han kan sedan testa ättika som spolglans mot de vita glasen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om ni inte hittar ex: Finish Classic Maskindiskpulver i er lokala affär så finns det på Apotea, Amazon och Rusta m.fl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Den funkar ju varför inte ge den service, avkalka så håller den längre.
Din bror borde också avkalka, han kan sedan testa ättika som spolglans mot de vita glasen.

Lite kul att se också hur länge de klarar av det, sen när den dött funderar jag på att öppna den och se om det massor av kalk eller inte?
Ska han köra ättika vid varje diskning eller hand tvätta dim i det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har aldrig avkalkat och bott här i 13 år. Maskinen är från när lägenheten var nybyggd ca 2004-2005, och jag tror inte tidigare ägare gjort det heller. Dock nästan obefintligt med kalk i vattnet från Göta älv.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av NidoKing:

Om ni inte hittar ex: Finish Classic Maskindiskpulver i er lokala affär så finns det på Apotea, Amazon och Rusta m.fl.

Är det någon skillnad på finish pulver och deras tablett (alltså borträknat röda pluppen ovan på) för deras tablett är fasen värdelös, tar aldrig bort ägg rester medan Yes gör det.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Är det någon skillnad på finish pulver och deras tablett (alltså borträknat röda pluppen ovan på) för deras tablett är fasen värdelös, tar aldrig bort ägg rester medan Yes gör det.

Jag har aldrig använt Finish tablett bara pulvret och jag har heller inget problem med ägg.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Aka_The_Barf:

Lite kul att se också hur länge de klarar av det, sen när den dött funderar jag på att öppna den och se om det massor av kalk eller inte?
Ska han köra ättika vid varje diskning eller hand tvätta dim i det?

Han skall absolut inte använda ättika som diskmedel, tanken var att använda det i stället för spolglans (det som används vid sista sköljningen).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sverige har ju världens mjukaste vatten vad jag vet. Jag kör en kassett varje år för att få ren maskinen. Resten gör YES och Finnish tabletter. När jag köper YES (en gång per år / fyra påsar) så kostar tabletterna under 1 kr styck.

Det farligaste för diskmaskinen är maten, ris exempelvis. Skrapa av tallriken innan du ställer ner den så sparar du lite jobb åt maskinen. Glansmedel behövs inte då det är inbyggt i dagens tabletter. En bra grej att köra i en ny maskin och en maskin som fått årets kassett är att köra ett glasprogram på disken så alla saker får en ny hinna. Detta gör att dom står emot bättre mot smuts, speciellt glas. Men funkar på all disk i princip.

I dom flesta maskiner kan du köra utan glansmedel. Däremot körs det om du kör glasprogrammet. Detta är oftast 2 steg högre en inställningen. Dvs steg 2 om du som standard har avstängd mängd.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Sverige har ju världens mjukaste vatten vad jag vet.

Sverige har ju inte en enda råvattenkälla. I områden med mycket kalksten lär råvattnet ha mycket kalk i sig, och samma sak för alla med egen brunn i områden med kalkhaltig mark.

Däremot kommer mycket av råvattnet från sjöar och älvar/åar, som normalt har väldigt lite kalk i sig. Och Sverige har ganska få och små områden med kalksten, främst Skåne, Öland, Gotland och bitvis i norra Svealand/Södra Norrland. I resten av landet är det främst granit och gnejs, som inte innehåller särskilt mycket lättrörligt kalcium (det finns kalcium i vissa fältspater som är ingående mineral i graniter och gnejser).

Vi har inlandsisarna att tacka för att vi har så många sjöar och så många sand/grusområden som utgör finfina grundvattentäkter, och det är också isarnas förtjänst/fel att det mesta av de fanerozoiska, sedimentära lagren (där kalksten oftast förekommer) är bortskrapat så det för det mesta är mjukt vatten.

Men inte överallt...

Visa signatur