Nytt bygge ~20k + skärm 5-10k vänta in BF?
Tjena,
Dags att bygga mig en lagom bra dator byggde åt sonen förra hösten och känner att nu är det nog dags att ge sig in i PCn's värld igen.
Kör mer eller mindre med Steam deck som primär pc maskin idag och även om den är fantastisk på många sätt så blir man lätt begränsad...
Så precis som förra året känns komponenter som en djungel och valen och olika nivåer gör att man nästan ger upp på att förstå innan man ens börjat.
Spelar det mesta aldrig fastnat för FPS även om jag spelar ibland men soulslike, roguelite och isometrisk rpg samt metroidvania är mina primära goto's.
Nu till kärnan, vill såklart göra en bra deal och planera inför kommande black friday. Tanken är 20k för datorn känns som en lagom nivå att börja på.
Vilka komponenter ska man satsa på under 2025 det kommer såklart alltid bättre och snabbare ju längre man väntar men blir ingen dator byggd ifall man bara väntar på bästa deal och nästa generation.
Plockar man ihop en korg nu för runt 25 så kanske man kan hyvla av 2-3k under alla olika reor som kommer.
Så känns som jag behöver hjälp att välja "rätt" cpu, moderkort och gpu övriga delar är relativt lätt att jobba runt?
1440 är nog målet har inga problem att dra ner på grafiken för att bibehålla god fps även där är jag inte så jäkla känslig. Deck har gjort en lite härdad.
GPU 7-8k?
CPU 3-5k?
Mob 2-4k?
Sen om någon har input på en bra skärm är sugen på en ultrawide i tanken men man kanske helt enkelt ska hålla sig till 27" har dubbla kontors skärmar 27 idag som är 4k så antingen byta ut en av de till en 27" gaming alternativt båda till en ultrawide
Mvh Patrik