Permalänk
Medlem

Ny dator, 5080, budget 35 tkr

Hej,
Här är ungefär det jag har tänkt att skaffa, budgeten är inte nödvändigtvis satt i sten:

Tänkte låta inet bygga ihop datorn åt mig, så allt kommer köpas därifrån. Nvidia är det som gäller då jag kör mycket Iracing i VR och nvidia har särskilda funktioner för bättre prestanda där som AMD korten inte har.

Mina funderingar:

• Komponenterna jag har listat är prestandan som jag är ute efter, men jag har inte koll på komponenterna i sig och om det finns bättre alternativ inom prestandasegmentet. Finns det någon del ni tycker jag borde byta ut? Är t.ex. PSU:n bra, finns det vettigare RAM alternativ (6000 CL30 har jag läst ska vara bra), grafikkortet?

• Moderkortet, p.g.a. simriggen så har jag väldigt många USB enheter inkl. hubbar inkopplade till datorn. Jag har upplevt att det varit instabilt med min nuvarande dator. Borde jag köra på ett dyrare moderkort för ökad stabilitet (och kanske mer uttag?) eller spelar inte det någon större roll?

• Finns det något skäl att köra 2x2TB SSD istället för 4TB?

• Borde jag lägga till några fläktar till chassit?

• Gör jag ett misstag med att inte köra på AIO kylning? Vad för AIO borde jag köra på isf?

Tackar ödmjukast för all hjälp jag kan få!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagge:

Hej,
Här är ungefär det jag har tänkt att skaffa, budgeten är inte nödvändigtvis satt i sten:
https://komponentkoll.se/bild/uvDKR.png

Tänkte låta inet bygga ihop datorn åt mig, så allt kommer köpas därifrån. Nvidia är det som gäller då jag kör mycket Iracing i VR och nvidia har särskilda funktioner för bättre prestanda där som AMD korten inte har.

Mina funderingar:

• Komponenterna jag har listat är prestandan som jag är ute efter, men jag har inte koll på komponenterna i sig och om det finns bättre alternativ inom prestandasegmentet. Finns det någon del ni tycker jag borde byta ut? Är t.ex. PSU:n bra, finns det vettigare RAM alternativ (6000 CL30 har jag läst ska vara bra), grafikkortet?

• Moderkortet, p.g.a. simriggen så har jag väldigt många USB enheter inkl. hubbar inkopplade till datorn. Jag har upplevt att det varit instabilt med min nuvarande dator. Borde jag köra på ett dyrare moderkort för ökad stabilitet (och kanske mer uttag?) eller spelar inte det någon större roll?

• Gör jag ett misstag med att inte köra på AIO kylning? Vad för AIO borde jag köra på isf?

Bra val av RAM.

PSU:n är onödigt dyr då den är tilltänkt för mindre byggen.

4 TB är ett bra val tycker jag, då har du möjlighet till mer total lagring i framtiden utan att behöva byta ut diskar.

Finns betydligt billigare moderkort med bra strömförsörjning, valde ett jag tycker är prisvärt. Kolla att det har tillräckligt med uttag bara.

Chassit har fyra 140 mm-fläktar, behövs absolut inte fler.

Skulle rekommendera luft framför AIO på grund av livslängden.

5080 är inte så värst mycket snabbare än 5070 Ti men rätt mycket dyrare så valde 5070 Ti. Billigaste 5080 jag hittade i lager kostar 13 290 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Bra val av RAM.

PSU:n är onödigt dyr då den är tilltänkt för mindre byggen.

4 TB är ett bra val tycker jag, då har du möjlighet till mer total lagring i framtiden utan att behöva byta ut diskar.

Finns betydligt billigare moderkort med bra strömförsörjning, valde ett jag tycker är prisvärt. Kolla att det har tillräckligt med uttag bara.

Chassit har fyra 140 mm-fläktar, behövs absolut inte fler.

Skulle rekommendera luft framför AIO på grund av livslängden.

5080 är inte så värst mycket snabbare än 5070 Ti men rätt mycket dyrare så valde 5070 Ti. Billigaste 5080 jag hittade i lager kostar 13 290 kr.

https://komponentkoll.se/bild/bMfnl.png

Tack! Har inte haft 5070 Ti i åtanke innan men det är nog vettigt här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagge:

Tack! Har inte haft 5070 Ti i åtanke innan men det är nog vettigt här.

5070 Ti är GOAT i jämförelse med RTX 5080, du får 16GB DDR7 och endast 5-15% mindre prestanda men du sparar 30-40% på priset.

Sen hade jag tittat på ett fullstort ATX aggregat istället för SFX, det går tystare och svalare då det har en större fläkt som kyler komponenterna.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

annat nätagg skullle jag tag. Sikta på 850watt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagge:

Hej,

Mina funderingar:

Spendera resten på en bra OLED-monitor och bygg datorn själv. Annars kan du lika gärna köra på ett paket som är billigare t.ex hos Proshop eller Komplett.
Kan vara bättre att dela upp SSD:n i 2, exempelvis om du laddar ner spel till den ena så fungerar fortfarande operativsystemet utan problem på den första.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 5090 RAM: G.Skill Flare X5 64GB DDR5 6000MHz CL30 Mobo: MSI Tomahawk X670E PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial T500 4TB, Crucial P5 Plus 2TB, MX500 2TB x2 Chassi: Fractal Design North OS: Windows 11 Education 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av runicgol:

https://komponentkoll.se/bild/fRfhf.png

Spendera resten på en bra OLED-monitor och bygg datorn själv. Annars kan du lika gärna köra på ett paket som är billigare t.ex hos Proshop eller Komplett.
Kan vara bättre att dela upp SSD:n i 2, exempelvis om du laddar ner spel till den ena så fungerar fortfarande operativsystemet utan problem på den första.

Tack för din input! Har inte hittat något som är så mycket billigare på färdigbyggda paket med undantag för byggen med ett 5090, resten verkar ligga på runt samma pris. Också jag sitter på ett färdigbyggt paket nu (en HP omen, 3080) och är inte jättenöjd med kylningen och ljudnivåerna. Därför tänkte jag sätta ihop den själv denna gång och inte snåla på kylningen.

OLED skärmen är fixad sen innan, spelar på en LG tv när det inte körs VR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagge:

Hej,

Mina funderingar:

Detta hade jag köpt istället:

Detta blir en otroligt tyst dator. Jag valde två separata m.2 diskar, en för Windows (990 pro) samt en för spel (NV3). Grafikkortet är en av de modellerna som har lägst ljudnivå, nätdelen kommer med 10 års garanti och 850W (mer än tillräckligt för dina delar), 32GB DDR5, moderkort som är på 40% rabatt just nu hos Komplett, en välbyggd och prisvärd kylare från BeQuiet (bättre fläktar än Thermalright), samt Fractal Designs nyaste chassi Epoch som innehåller deras Momentum fläktar (en stor uppgradering mot deras förra modeller).

Allt som allt grymma komponenter rakt igenom

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Varför länkar folk ifrån komponentkollen när TS skriver "Tänkte låta inet bygga ihop datorn åt mig, så allt kommer köpas därifrån."

Helt meningslöst att sätta ihop paket där vissa butiker har betydligt billigare delar om han inte kan köpa de där ifrån ändå.

https://www.inet.se/datorbyggare

Permalänk
Medlem

Liknande förslag som jag lade upp tidigare fast med Inet länk och montering:

https://www.inet.se/lista/R1d5S/laggev2

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så här kan ett bygge se ut på Inet. 1 200 W är så klart totalt overkill men prisskillnaden är inte jättestor mot kvalitetsagg på 850 W. Det ser till att ljudnivån hålls låg och att du aldrig behöver tänka på att ha för lite effekt.

https://www.inet.se/lista/JDYar/lagge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Varför länkar folk ifrån komponentkollen när TS skriver "Tänkte låta inet bygga ihop datorn åt mig, så allt kommer köpas därifrån."

Helt meningslöst att sätta ihop paket där vissa butiker har betydligt billigare delar om han inte kan köpa de där ifrån ändå.

https://www.inet.se/datorbyggare

Jag var en dålig förebild som själv länkade till komponentkollen, bekvämare att plocka ihop grejer därifrån.