Defekt moderkort | Fyndvara webbhallen

Permalänk

Defekt moderkort | Fyndvara webbhallen

Jag köpte ett Asus rog strix z690 som fyndvara från webbhallen på nätet. Filmade när jag tog bort plomberingen och upptäckte ett hårstå/dammstrå mellan pinsen. När jag åkte till butiken bekräftade dem felet men personalen sade att de i den butiken endast kunde göra en återbetalning. Inte en likvärdig produkt till samma pris. Jag tog därför med mig moderkortet hem igen och funderar på vad jag ska göra. Har jag rätt till en likvärdig vara?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du har köpt en fyndvara? Vad gör produkten defekt/ickefungerande?
Se webhallen vad det är för policies de har.

Permalänk

Hårstråt mellan pinsen gör att processorn kan skadas, instabilitet/slumpmässiga fel kan uppstå och en kortslutning kan ske.

Permalänk
Medlem

Blås bort det?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Andra gången det här händer dig på en månad?

Skulle nog vara nöjd med en återbetalning och köpt ett nytt kort istället med sånt oflyt.

Visa signatur

Phanteks enthoo pro 2 server edition - Asus ProArt B650-CREATOR - AMD Ryzen 9 9950X - Thermalright Peerless Assassin 120 - Kingston 128GB DDR5 5200MHz - Nvidia 5090 FE - Corsair RM1000x - Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB -Samsung 970 EVO Plus 1TB x2 - 4x WD Red WD30EFRX 64MB 3TB - Dell 27" UltraSharp U2724D IPS Black QHD 120

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flashynus:

Hårstråt mellan pinsen gör att processorn kan skadas, instabilitet/slumpmässiga fel kan uppstå och en kortslutning kan ske.

Nej, hår är inte direkt konduktivt om det inte är väldigt fuktigt.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Blås bort det?

Har försökt utan framgång. Såhär ser det ut:

Permalänk
Skrivet av shugge:

Nej, hår är inte direkt konduktivt om det inte är väldigt fuktigt.

Ska jag testa sätta ditt processorn och kolla om det funkar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flashynus:

Ska jag testa sätta ditt processorn och kolla om det funkar?

Jag hade försökt pilla bort det med en pincett, men om du är ostadig på händerna och rädd för att ha sönder mer än vad du fixar, så bör du kunna montera cpu:n utan bekymmer.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Pilla bort med en pincett eller tandpetare?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Flashynus:

Kanske om du precis duschat och tappar ett. Det är ju bara blåsa bort det...