Permalänk
Medlem

Två "onload" rader i body?

Hej.

Jag håller på med en sida till en grupp polare, men när jag ska sätta in två script som båda behöver att jag sätter en "onload" linje i body linjen så funkar inte det första scriptet längre...
Låter lite rörligt, någon som förstår hur jag menar? och hur fixar jag så jag kan ha två "onload" i body linjen?

mvh

Visa signatur

Hemsida
Acer Ferrari 4000
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." / Jeff Pesis

Permalänk
Medlem

onload="funktion1(); funktion2();"

Visa signatur

[ GA-P67A-UD4, i7 2600K @ 4.5GHz, Noctua NH-D14, 16GB XMS3, HD6970 2GB, 2x F120 120GB ]

Permalänk
Medlem

onload="funktion1(starttimer); funktion2(ScrollPageInit);"

funkade inte :< kommer upp en ruta där det står "javascript fel" och så frågar den mig om jag vill fortsätta visa javascript på sidan..

här har du min hela body om du vill se:
<body onload="funktion1(ScrollPageInit); funktion2(starttimer);" onunload="stoptimer()" onmousemove="cursorPos()" text="#000000" bgcolor="#002142" link="#000000" vlink="#000000" alink="#000000">

Visa signatur

Hemsida
Acer Ferrari 4000

Permalänk
Medlem

är du säker på att dina javascript är korrekta då?
för att hitta vart felet ligger så testa att bara ha ETT javascript i body itaget oavsett om det ligger i load eller mousemove.

edit: okej

Permalänk
Medlem

jodå, det ska dom vara de funkar när jag kör de var för sig...

Visa signatur

Hemsida
Acer Ferrari 4000

Permalänk
Medlem

hmm, fick det att funka nu ; onload="funktion1=ScrollPageInit(); funktion2=starttimer();"

men tack för hjälpen!

Visa signatur

Hemsida
Acer Ferrari 4000

Permalänk
Medlem

egentligen borde det väl stå:

onload="javascript: ScrollPageInit(); starttimer();"

Och delarna java och script ska naturligtvis skrivas ihop till ett ord.
Undrar varför vBulletin gör så här...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dred
egentligen borde det väl stå:

onload="javascript: ScrollPageInit(); starttimer();"

Och delarna java och script ska naturligtvis skrivas ihop till ett ord.
Undrar varför vBulletin gör så här...

Nej, så ska det inte skrivas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dectgap
Nej, så ska det inte skrivas.

Varför inte?
Så har jag alltid gjort när jag vill köra igång javascript-funktioner med onload.

Permalänk
Medlem

Det som skrivs som värde till ett event-attribut antas vara JavaScript-kod, och därför behöver du inte skriva att du ska använda "JavaScript-protokoll".

http://devedge.netscape.com/library/manuals/2000/javascript/1...

Permalänk
Medlem

Okej, jag behöver inte ange att det är JavaScript, men det är väl inte fel att göra så?
Om inte annat så för att vara tydlig.

För övrigt har jag kört VB-funktioner onLoad också, utan att ange att det är VB. Det funkar det också, men antagligen bara i IE.

Gjorde detta i en applikation till Stockholms Läns Landsting. Man kan gå in och ansöka om yrkestrafiktillstånd på nätet. Trevlig liten applikation med mycket JSP och XML. Tyvärr funkar det bara i IE, men det var enligt kravspecen.

Permalänk
Medlem

Jag har försökt hitta ett tydligt svar, men kan inte hitta det.

Här har jag läst:
http://www.w3.org/TR/html4/interact/scripts.html#h-18.2.3
http://www.w3.org/TR/html4/types.html#type-script

Eftersom %Script; är av typen "CDATA" finns det inget i DTDn som säger att
ett event inte får innehålla "javascript: ". Samtidigt ska href-attributet innehålla en URI, och eftersom "javascript:" inte är något giltigt protokoll (tror jag) är det inte tillåter att skriva <a href="javascript:alert('test');"> ( http://www.ietf.org/rfc/rfc2396.txt ), men javascript:alert('test'); går ändå igenom regexpen för att kontrollera en URI. Fast det var inte riktigt detta som vi diskturade...

Det är absolut inte nödvändigt att skriva onload="javascript: funktion()", utan det räcker att skriva onload="funktion()".
Huruvida det är fel att skriva vet jag inte.

Fast när jag testar att skriva

<script type="text/javascript"> javascript: alert('test'); </script>

får jag inget felmeddelande, även om "javascript:" i detta fallet är helt onödigt. Detta tyder på att det faktiskt är tillåtet att skriva onload="javascript: funktion()", eftersom det du skriver inom <script>-taggar är samma typ av tecken/värde som det som står som ett event-attribut.

Ju mer man gräver i någonting, desto mer förvirrad blir man
<EDIT>För att förtydliga: "java script" ska skrivas utan mellanslag - det är forumet som lägger in mellanslaget</EDIT>

Permalänk
Medlem

Okej, det är bra med lite förtydligande, även om det bara leder till ökad förvirring...