Permalänk
Medlem

Uppgradera denna låda? Bilder...

Hej, jag har en Compaq Presario 8425EA. Funderar på att göra en uppgradering snart. Det som sitter i nu är P4 1.7GHZ 512DDR GF3 Ti200..

Grejen är ju det att detta är en compaq, och jag vet inte hurvida det skulle gå att byta moderkort. Därför tänkte jag posta lite bilder till er, så får ni se hur det ser ut. Nätaggregatet kommer jag iaf att få byta för det har 12pins

Här ser ni min dator. Dock så finns det lediga "distanser" till höger om moderkortet. Det fyller altså inte ut hela "utrymmet"

Här ser ni då altså från en annan vinkel hur dessa lediga distanser är placerade...

vad tror ni, går det att klämma in ett vanligt ATX mobo i denna låda?
Kanske är det rent av någon som har erfarenhet av samma låda

Skulle vara mycket tacksam för lite tips och svar

Permalänk
Medlem

Det borde gå, men nätagget måste du nog byta isof eftersom att Compaq kör med lite annorlunda strömkontakt till moderkortet(tror jag). Du kan väl mäta hur stort moderkortet nu är, ser ju nästan ut som ett ATX kort i storlek

Visa signatur

[APPLE IMAC 20"][3072Mb DDR2 800mhz][ATI Radeon 2400XT][640GB HDD][OS X 10.5.5]

Permalänk

kolla att alla distanser finns på rätt ställen för jag råkade paja ett moderkort för att jag missade det på en siemens hem pc vissa tillverkare som tex compaq har special på en del saker

Visa signatur

Alienware 15R3, 7820HK, 16 GB DDR4 2667 MHz, 1080 Max-Q, 512 GB SSD + 1 TB 7200 RPM, 15.6" 120 Hz TN+WWA G-Sync, Killer 1550

Permalänk
Medlem

Nätagget har 12pin och ganska låg effekt. Så det måste jag iallafall byta. MEn det kanske är någon som rent av har samma låda som kan tala av erfarenhet

Permalänk
Medlem

Sladdarna för hdd status, power on, reset mm brukar vara speciella på märkesdatorer så man kanske får göra någon specialkoppling men annars ska det nog gå bra.

Visa signatur

Det är aldrig försent att ge upp

Permalänk
Avstängd

Re: Uppgradera denna låda? Bilder...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av magnusv
Hej, jag har en Compaq Presario 8425EA. Funderar på att göra en uppgradering snart. Det som sitter i nu är P4 1.7GHZ 512DDR GF3 Ti200..

Grejen är ju det att detta är en compaq, och jag vet inte hurvida det skulle gå att byta moderkort. Därför tänkte jag posta lite bilder till er, så får ni se hur det ser ut. Nätaggregatet kommer jag iaf att få byta för det har 12pins

Här ser ni min dator. Dock så finns det lediga "distanser" till höger om moderkortet. Det fyller altså inte ut hela "utrymmet"
http://w1.250.telia.com/~u25006023/1.jpg

Här ser ni då altså från en annan vinkel hur dessa lediga distanser är placerade...
http://w1.250.telia.com/~u25006023/2.jpg

vad tror ni, går det att klämma in ett vanligt ATX mobo i denna låda?
Kanske är det rent av någon som har erfarenhet av samma låda

Skulle vara mycket tacksam för lite tips och svar

Jag skulle ha köpt helt nytt behållit skärmen,tgb och musen och köpt en helt ny "låda"

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem

Hur dum får man vara? ( syftar på Compaq) special special special gaaaaaaah. Har oxå drabbats av det. skulle slänga in en brännare. tror ni dom följde ide-standarden? nope.

Visa signatur

A legacy of pride, A future of promise
gusvo085.mine.nu

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att denna låda ser ganska standard ut. Och jag skulle helst inte vilja köpa en ny låda. Dom kostar väl iaf runt tusenlappen. Det kägger jag hellre på grafikkort

Permalänk
Avstängd
Citat:

Personligen tycker jag att denna låda ser ganska standard ut. Och jag skulle helst inte vilja köpa en ny låda. Dom kostar väl iaf runt tusenlappen. Det kägger jag hellre på grafikkort

hur mycket är du villig och betala?för en 3-600kr får du ett bra chassi!..Liksom att saker passar i en jävla märkes dator..den chansen är 1 på 100:a

så liksom köp ett nytt chassi..Ett grafikkort kan du ju få för en 5-2.000kr

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem

Det måste ju vara nätagg med också. Om vi säger att jag snart vill göra en uppgradering för ca 5000-7000. Med nytt moderkort,processor,minne,grafikkort. Ser gärna synpunkter på hur ni skulle ha spenderat kronorna i samma sits. Men kom ihåg 7000 är MAX. Och jag har nu en P4 1.7(willamte) och jag vill att datorn ska bli snabbare än den iaf Skulle jag uppgraderat idag skulle det förmodligen blivit något i stil med AMD64 3000+
Men tar gärna emot fler tips på "chassifronten"

Permalänk
Medlem

Var ju uppe en tråd om ett compucase för 300kr.. sök lite så hittar du.. En kompis har detta chassi och det kostar normal 600-700kr och är ett helt ok chassi..

För 7000 får du absolut en bättre dator. Plocka ihop en på DB så ska du se att det är billigare än du tror.

Permalänk
Medlem

Ni kanske har övertalat mig till ett nytt chassi också. Frågan är bara ungefär hur starkt nätagregat krävs det?
Om man skulle ha "typ" AMD64 3200+, Radeon 9800pro....
Blir det så att chassit kostar med än 1000kr så finns det risk att jag faller tillbaka till mitt compaq igen

Permalänk
Hedersmedlem

vad jag kan se så skulle det gå att klämma i ett vanligt atx-moderkort.

Men vill du vara på den säkra sidan så mät först.

atx-specifikationen finns att ladda hem på www.formfactors.org

Angående nätagg så svarar jag som vanligt Antec TruePower, från 330w och 750kr upp till 550w och runt 1200kr (?)

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Det måste ju vara nätagg med också. Om vi säger att jag snart vill göra en uppgradering för ca 5000-7000. Med nytt moderkort,processor,minne,grafikkort. Ser gärna synpunkter på hur ni skulle ha spenderat kronorna i samma sits. Men kom ihåg 7000 är MAX. Och jag har nu en P4 1.7(willamte) och jag vill att datorn ska bli snabbare än den iaf Skulle jag uppgraderat idag skulle det förmodligen blivit något i stil med AMD64 3000+
Men tar gärna emot fler tips på "chassifronten"

P4 3.06Ghz(2.150 kr)
Gigabyte mobo(5-700kr)
512mb Minne(700kr)
Gainward grafikkort(6-2000kr)
160gb hdd(1000kr)
Raidmax chassi(sketsnygga)(695kr)

Pris med det dyra graffe-kortet på 2000 kr så slutar priset på en 7.700kr med frakt inräknat

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Byt ut hela skiten, compaqs chassin är offta riktiga "bassatarder" och väger multum och är inte speciellt snygga, men jävligt stabila datorer är det!
Jag satte i ett compaq moderkort i ett vanligt chassi, det var micrometerpassform mellan chassi, moderkort och nätaggregat, då ja var tvungen att byta det med eftersom compaq ofta har flummiga formfakorer så man inte ska mixa deas grejer med billig skit.