Permalänk

Alsa fungerar bara som SU?

Som topicen lyder,

mitt alsa fler än 1 ljudkälla fungerar bara om man startar programmen som SU.

Hur fixar jag detta?

Jag kör Slackware 9.1 med 2.4.22 som kernel.
Systemet är det som står i sign.

2. Hur ändrar man så msn använder alsa?
3. Hur ändrar man så programmen använder alsa som standard.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Testat att köra chmod 666 /dev/dsp, och på /dev/mixer? Eller det kanske är för de vanliga drivarna? Aja, med ALSA så gör jag iaf som så, att först kör jag alsamixer. Stänger av mute och höjer volymen. Sen alsactlstore, så att det sparas. Sen så fungerar det fint för mig.

Jag kör också Slackware 9.1.

Visa signatur

must!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hocce
Testat att köra chmod 666 /dev/dsp, och på /dev/mixer? Eller det kanske är för de vanliga drivarna? Aja, med ALSA så gör jag iaf som så, att först kör jag alsamixer. Stänger av mute och höjer volymen. Sen alsactlstore, så att det sparas. Sen så fungerar det fint för mig.

Jag kör också Slackware 9.1.

Tack för svaret,, det funka nu,, det var bara att ändra /dev/dsp till det som stod i felmeddelandet så funka det.. 666 är det läsa eller är det allt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lennis_o_O_o
Tack för svaret,, det funka nu,, det var bara att ändra /dev/dsp till det som stod i felmeddelandet så funka det.. 666 är det läsa eller är det allt?

6=rw, dvs läs och skriv. Du måste kunna skriva till /dev/dsp, ganska logiskt om man tänker efter, du måsta kunna "skriva till ljudkortet" om det ska kunna producera ljud....

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lennis_o_O_o
Tack för svaret,, det funka nu,, det var bara att ändra /dev/dsp till det som stod i felmeddelandet så funka det.. 666 är det läsa eller är det allt?

http://faq.unix.se/Hur_fungerar_permissions

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt