installera cdläsare från DOS

Permalänk
Medlem

installera cdläsare från DOS

Hej jag skulle behöva hjälp att installera en Mitsumi CRMC-FX001D
Jag har drivrutiner men vet ej hur man installerar dom.
först måste man välja dma transfer eller non dma transfer sen ska man välja irq och dma channel eller inte dma channel.
hjälp

Permalänk
Avstängd

Det räcker om du har drivrutinerna för CD-läsaren (förutsatt att det är IDE, ATAPI) och MS-DOS-programmet mscdex.exe.

Lägg drivrutinen i CONFIG.SYS och MSCDEX.EXE i AUTOEXEC.BAT med drivrutinen som parameter.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

www.bootdisk.com ladda ner en med CD rom stöd.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

kan ni förklara lite närmare hur det fungerar att installera cdn

Permalänk
Hedersmedlem

Det brukar se ut ungefär nåt åt det här hållet

autoexec.bat

C:\WIN98\COMMAND\MSCDEX.EXE /D:CD /L:X

config.sys

DEVICE=c:\program\cddrv\ECSCDIDE.SYS

Byt ut till rätt sökvägar och filnamn på cd-drivrutinerna.

DMA och annat tjosan sak man inte behöva pyssla med... Men sitter cd-spelaren på exempelvis ljudkortet kan det bli knöligt. Om den gör det, testa att koppla den till en annan IDE-kanal, exempelvis på moderkortet (eller om det är ett separat IDE-kontrollerkort)

Finns det nåt installationsprogram så testa och kör det med lite olika inställningar så kanske den går att få igång. Kör i så fall med non-dma mode och IRQ skulle jag gissa på 10,11 eller 12. (eller 14/15)

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||