Permalänk
Medlem

datorns EL förbrukning ????

hur mycket i Kr (pengar) blir el förbrukningen för en dator som står på en hel månad???

Är det någon som vet ungefär hur mycket KW drar en dator med skärm och allt i en månad??

Visa signatur

[KA] Sir Overlord Clan <> See You out there <>

Permalänk
Hedersmedlem

Det beror naturligtvis väldigt mycket på vad det är för grejer.
Min ws drar med skrämar och allt över 500w idle sist jag kolla. Bärbara drar väll 15~20. Min via drar väll runt 30 gissar jag.
En tft drar ju mycket mindre än en stor crt.

Men en "vanlig" modern dator med en 17~19 crt drar kanske 150+75w eller så gissningsvis.

Elkostnaden blir ju elpris*24*förbrukning per dag, där elpriset är kr/kwh (50~100 öre?) och förbrukning i KW)

Det rör sig mao om runt 4~5:- per dag.

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

Kostar det inte mer att starta datorn än att ha på den?

Visa signatur

Allt-i-allo: MacBook Pro 15" Mid 2015 - 2.8GHz i7 - 16GB Ram - AMD Radeon R9 M370X 2GB
HTPC: Mac Mini Late 2012 - 2.5GHz i5 - 4GB Ram - Skräp GPU
Annat: Flera lekburkar för meck och server
Övrigt: Synology DS213j med 2*WD30EFRX 3TB i SHR

Permalänk
Medlem

hmmmm 4 - 5 kr per dag låter väldigt mycket.
Jag har för mig att jag hörde på TV eller nåt att det skulle bli typ 200 kr i ett år om datorn står på dygnet runt inklusive skärmen.
Man skulle kunna ringa till Vattenfall eller energibolaget och kolla upp det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul att veta!

Visa signatur

*-'

Permalänk
Avstängd

Blue Den - 200 är det då inte...
men många har sagt 2000:- , verkar vara runt där... nåja.
uh.

Visa signatur

P4 1,7 ghz - 512sdram - geforce 3 ti 500 - 17 tum - 60
*bort* Referallänkar ej tillåtna! /Najk

Permalänk
Medlem

var en sån här tråd uppe förut. då kom vi fram till runt 50-150kr/månad utan skärm. Nätaggregatet drar tydligen itne kontinuerligt den watt man har.

Visa signatur

/Pär

Permalänk
Medlem

ooooohh
Jag och min sambo betalar ca. 700kr per kvartal för elförbrukningen, så det svider när jag tänker på att ca. 300 kronorna av 700 är bara för datorn...!!!!!!! Kan det verkligen stämma??????

Jag såg faktiskt i Clas Ohlson reklamen idag att det finns en apparat som mäter hur mycket en maskin förbrukar i KWh, den är programerbar så man ställer in den på den pris man betalar till sin el bolag..kostar 198:- det kanske är en bra investering

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blue Den
ooooohh
Jag och min sambo betalar ca. 700kr per kvartal för elförbrukningen, så det svider när jag tänker på att ca. 300 kronorna av 700 är bara för datorn...!!!!!!! Kan det verkligen stämma??????

Jag såg faktiskt i Clas Ohlson reklamen idag att det finns en apparat som mäter hur mycket en maskin förbrukar i KWh, den är programerbar så man ställer in den på den pris man betalar till sin el bolag..kostar 198:- det kanske är en bra investering

har sjäv funderat på den lilla grunkan, för att bevisa för morsan att den inte drar så mycket.

Har själv också räknat på detta, o räknat med att den drar 300 W, har för mig det blev 6 kr om dagen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palleballe
har sjäv funderat på den lilla grunkan, för att bevisa för morsan att den inte drar så mycket.

Har själv också räknat på detta, o räknat med att den drar 300 W, har för mig det blev 6 kr om dagen

6 kr som du har räknat fram blir ca. 186 kr/månad och ca. 2190kr/år. Jag tror inte din morsa blir glad att höra att hon betalar 2200kr/år i el räkning bara för din dator. så jag tycker att du INTE ska köpa den där apparaten...

Nu gäller det att inte låta datorn stå på under natten och stänga av den när jag inte använder den under dagarna...2000 kr/år är mycket pengar bara för datorn. !!!??!?!?!?!!?!?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

6 kr som du har räknat fram blir ca. 186 kr/månad och ca. 2190kr/år. Jag tror inte din morsa blir glad att höra att hon betalar 2200kr/år i el räkning bara för din dator. så jag tycker att du INTE ska köpa den där apparaten...

Nu gäller det att inte låta datorn stå på under natten och stänga av den när jag inte använder den under dagarna...2000 kr/år är mycket pengar bara för datorn. !!!??!?!?!?!!?!?

märker att du bor själv/ är förälder eller så

själv tänker jag inte på årskostnader. utan månadskostnader och betala 150 spänna i månaden till morsan e inte så farligt

Permalänk
Citat:

bor man hemma i ett radhus med direktverkande el så har man inge problem att motivera datorernas elkostnad för morsan... dom får gå med full-last och inte kommer det kosta mer för det

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

alla mina datorer i huset står på 24/7... dett blir, få se nu... 5 stationära, 3 bärbara... varav monitorer är avstängda på natten (dvs. ~12h/dygn)...

det blir nog en slant om man orkar räkna
men vem bryr sig, hehe... päronen petalar. Det har nu stått såhär i ungefär två-tre år, så de märker nog inget de är väl vana vid räkningen nu. Dessutom kan jag skylla allt på den nybyggda swimmingpoolen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eskimoe
Kostar det inte mer att starta datorn än att ha på den?

Inte om du har den på längre än vad det tar att starta upp den.

Permalänk
Medlem
Citat:

märker att du bor själv/ är förälder eller så

själv tänker jag inte på årskostnader. utan månadskostnader och betala 150 spänna i månaden till morsan e inte så farligt

vänta tills du bor själv, du komer också att märka att det inte är kul att få räkningar. Ibland känns det som att lönen inte räcker till ALLT...

Jag betalade ingenting för EL i min förra lägenhet, den ingick i hyran...fan vad skönt det va, man behövde inte tänka på EL-räkningen. Hade köpt 2 extra EL-element på 1800W vardera och dom var på dygnet runt under vintern...

Visa signatur

Permalänk

2190kr @ år är väll inte dyrt? eller?

Visa signatur

Intel Core Duo 2 E6850 3.0 - MSI 8800Ultra - 4x1GB Corsair Dominator XMS PC 8500 - Samsung 2x160GB - Tagan 520Watt - Samsung T220 - Antec Performance One P182A

Permalänk

Qaztaz estimering är rätt nära sanningen. Har själv en elmätare från ELFA och ligger runt 170w inkl 19" crt skärm samt 2x7k2rpm HD. Utan skärm faller det ned strax över 100w. Man har ju inte skärmen på 24/7....

Servern med 5x7k2rpm HD har jag inte mätt upp än.

"Lyckligtvis" har vi eluppvärmda oljefyllda element och det kan utan problem stängas av i rummet där datorerna står, även under den kallaste vinternatt.

Permalänk
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Man multiplicerar effekten med kilowattimmepriset!

*klapp på huvudet*

Läste du också andra inlägget i den här tråden?

Permalänk
Medlem

Hmm, vi har ca:2000kr och uppåt i elräkning varje månad. Ooh vi har tre datorer som står på väldigt ofta. Hur många kr bidrar våra datorer till elräkningen??

Permalänk
Medlem

Oj då. Då måste du bo i en stor villa, Jonte98.
Det vi har kommit fram till i denna tråd är att varje dator med en CRT skärm som står på 24 timmar drar beroende på din KWh-pris ca. 4-5 kr /dag. Den stora El slukaren är just CRT skärmen.

Det sägs att datorns komponenter slits om man startar om datorn ofta, Men det struntar jag i, jag tycker EL räkningen på 300kr/månad är viktigare än datorns slitage.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Din dator drar inte 300 W bara för att nätaggregatet är 300 W.

Citat:

Det sägs att datorns komponenter slits om man startar om datorn ofta, Men det struntar jag i, jag tycker EL räkningen på 300kr/månad är viktigare än datorns slitage.

En kallstart av datorn utsätter komponenterna för samma slitage som 8 timmars vanlig drift.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte_89
Hmm, vi har ca:2000kr och uppåt i elräkning varje månad. Ooh vi har tre datorer som står på väldigt ofta. Hur många kr bidrar våra datorer till elräkningen??

Vi ligger också därikring.

Vet inte hur mkt av effekten som övergår i värme, men kanske 50% ?? (förmodligen mer, men bättre att räkna lågt och bli positivt överraskad..) Om du har 3 datorer så kan du nog räkna med runt 400 watt som låg snitteffekt utan att komma allt för långt från sanningen. 200 watt av det skulle då gå åt till uppvärmning och 200 watt till drivning.

200 watt i en timme är drygt 20 öre och drygt 140:- per månad. Fast det är bara om datorerna är så placerade att elementen faktiskt inte behöver jobba lika hårt, jag kan ex stänga av ett element i mitt datorrum. Annars hamnar du på upp till det dubbla, dvs 280:- per månad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aac_ripper
En kallstart av datorn utsätter komponenterna för samma slitage som 8 timmars vanlig drift.

Källa?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aac_ripper
Din dator drar inte 300 W bara för att nätaggregatet är 300 W.

Nä afan, men jag måste väll räkna med nått eller hur.

Permalänk

så mycket el som vi alla här gör slut på kan vi ju nästan köpa ett elverk istället *s*

Permalänk

en vanligt 17tums CRT kostar ca 2000/år 24/7 alltså

Visa signatur

Intel Core Duo 2 E6850 3.0 - MSI 8800Ultra - 4x1GB Corsair Dominator XMS PC 8500 - Samsung 2x160GB - Tagan 520Watt - Samsung T220 - Antec Performance One P182A

Permalänk
Medlem

Tur att man har gratis el!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rontaronny
Tur att man har gratis el!

Fatta vad mycket pengar du sparar alltså.

Du kan alltid lägga undan 200kr/månad för El räkning som du inte har och efter 1 år har du 2400kr som du kan köpa dator prylar för.

Visa signatur