Knäcka inloggning i NetBSD på Samsung-tvättmaskin?

Permalänk
Medlem

Knäcka inloggning i NetBSD på Samsung-tvättmaskin?

Sidde här i forumet har en Samsung-tvättmaskin som kör netBSD. Någon som vet hur man kan knäcka den?

Det enda sättet att kommunicera med den är genom den seriella service-porten.

Någon som har förslag på hur det skall gå till?

EDIT: Det är en samsung. Inte elektrolux.

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem

vad jag vet är det en elektrolux, men mitt namnminne suger verkligen, så jag är inte 100%, kan kolla när jag kommer hem...

men det är netbsd, för man får upp när man connectar till den "NetBSD service login: "

Permalänk
Medlem

fick man inte med loginuppgifter till den ? eller det är bara till för elektrolux servicen ?

Permalänk
Medlem

haha.. seriöst? en tvättmaskin som kör NetBSD
visst kan man köra det på allt möjligt, men en tvättmaskin?

det skulle ja gärna velat se mer av

Permalänk
Medlem

inga loginuppgifter, står inget i servicemanualen, jag ringde till dem, de visste inget om någon inloggning eller servicemeny.

Permalänk

Nån sorts buffer overflow kanske?

Permalänk
Medlem

boota tvättmaskinen i singlemode

Permalänk
Medlem

är det nån seriell-port eller ?

skulle va kul o se hur det funkar och vad det är för architektur... lär ju va nån ARM likande sak..
anvancerad tvättmaskin iaf.

Permalänk
Medlem

det är en seriellport, lite modifierad, men om man tar bort kontakten på en nollmodemskabel och gör en egen kontakt så funkar.

Permalänk

Jag försökte hitta "Electrolux Washing Machine" bland plattformarna som NetBSD är portat till på deras hemsida, dock utan framgång, konstigt nog...

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

Sidde: Vi vill se BILDER på din mäktiga tvättmaskin juh...

Visst att det går att hacka allt som har ett operativsystem... men en tvättmaskin???

Permalänk
Medlem

Vad är det för hårdvara i den ?
Borde det inte lättare att bara ha en plc i den ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av estoves
Vad är det för hårdvara i den ?
Borde det inte lättare att bara ha en plc i den ?

eller som vanliga.. med program verk eller annat relä+microprocessor baserat..

ett helt mjukvaubaserat tvättprogram, genom ett kernel bas operativsystem.. rättså overkill egentligen..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
rättså overkill egentligen..

Hehe jo, med tanke på att tvättmaskinen ska tvätta, inte vara webserver

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Vad sne mitt minne är, det är inte en elektrolux, det var diskmaskinen(som inte har någon servicemeny vad jag vet), det är en SAMSUNG!

Bilder på maskinen ska fås när jag har en digitalkamera i närheten.

Permalänk
Medlem

det är väll bara att börja bruteforca

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk
Medlem

Eh…
Är inte NetBSD _lite_ knöligt att knäcka inloggningar på i vanliga fall?
Hur knöligt blir det inte då i en tvättmaskin med mysko port

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Vaddå? Är det inte värt ett försök? Jag tycker att det är stenhårt om sidde lyckas...

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem

Visst är det tungt
Vad skall han göra då - koppla klockan via slumpfaktor till temperaturinställningen

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk

Webserver i tvättmaskinen, du kommer bli värdldskänd! Och akta så att tvättmaksinen inte blir slashdottad om du lyckats, tvätten kanske blir kokad eller något

Permalänk
Hedersmedlem

äg med en NetBSD tvättmaskin!

independence:

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk

Tvättmaskin OCH webserver, det vore bara för grymt!!
Koppla till en extra hdd och använd som backup/filserver...

Visa signatur

::.. KDE Neon ..::
Home | MAME Arcade
Spelkonsoler

Permalänk
Medlem

det skulle va kul om man hade kunnat logga in och se lite specs.

eller öppnat och se vad det är för grejor i den..

Permalänk
Medlem

ett stort problem bara, för att komma åt porten måste man skruva ner mycket utav fronten, lyfta bort displaydelen osv.
Farsan blev lite lack på mig när han såg att jag skruvit isär maskinen, men jag tror att jag ska göra en deal med han.

Permalänk
Medlem

Single user mode som sagt, se om du inte kan komma in i nagon sorts bootmonitor/loader och lagga pa flaggan -s till kernelen.
Annars kanske de byggt med kerneldebugger om du har riktig javla tur, kolla upp hur man gar in i ddb (eller motsv) over seriekonsnol...

Permalänk
Medlem

Brute-forca borde egentligen vara det enklaste i det här fallet, även om det tar en massa tid

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_Ace
Brute-forca borde egentligen vara det enklaste i det här fallet, även om det tar en massa tid

Att fixa login/password från Samsung borde vara det enklaste i det här fallet. Hur hade du tänkt bruteforcea över seriell login om du inte ens har tillgång till shadow/passwd filerna?

W

Permalänk
Medlem

brutforce över 9600bps(antar att seriellen går i 9600b/s!?) är nog inte så upphetsande.. dom har ju säkert bytt namn på root kontot ändå.

som andra redan sagt så borde det lättaste vara att haka på konsolen och boota medans den är ikopplad. har man tur då kan man ju skicka flaggor (-s) till bootloadern å på så vis komma in i single user mode.

vore ball om du kunde öppna lite mer å ta en bild på själva kretskortet så kan man se va det är för plattform å så.. kanske finns mPCI på den å så kan du jacka i ett graffe kort och så

Visa signatur

Allting har en ände, fibern den har två
Layer 2 loopen har ingen, men den får va med ändå

Permalänk
Hedersmedlem

Det är ju standarddelayen på 3 sek som är den jobbiga om man ska bruta mot inloggningen, inte 9.6kbps...

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Medlem

Det är konstigt att NetBSD gänget inte vet om detta själv faktiskt..

rättså unikt med en tvättmaskin som kör ett riktigt OS..