Permalänk
Medlem

F-Secure vs Panda

jag använde F-Secure tills igår. idag installerade jag Panda Antivirus och scannade av datorn. Panda hittade 15 olika infekterade filer från ca 10 olika exploits (inkl 2-3 spywarez). F-Secure hittade inget.

brukar det vara så här? jag trodde ju att F-secure var bra. har läst runt här på forumet lite och många verkar gilla f-secure. När jag hade f-secure slöade det ner min dator MYCKET mer än panda och f-secure hade igång ca 10(?!) processer!

någon som använder f-secure? och varför? varför tycker så många om det när det är, enligt vad jag upplevt, "mindre bra", för att uttrycka det milt

varför inte använda panda istället? panda är utan tvekan det bästa antivirusprogram jag använt.. och det är billigast också... tror jag iaf

Permalänk
Medlem

Om du frågar mig är Panda absolut inget vidare antivirus program. Jag jobbar för tillfället inom kommunen, och än så länge har inte panda fixat/hittat virus för mig. Samt att det segar ner destackars datorerna något fruktansvärt...

Om jag skall ta bort virus eller något liknande gillar jag hellre att köra "housecall.trendmicro.com" men vissa gillar att ha ett kontinuerligt virus skydd...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icy

Om jag skall ta bort virus eller något liknande gillar jag hellre att köra "housecall.trendmicro.com" men vissa gillar att ha ett kontinuerligt virus skydd...

nah.. sånt där är jag inte mycket för.. jag gillar att ha ett antivirusprogram som tar hand om virusen innan jag blir infekterad.. inte efteråt

edit: eller jag har kanske missuppfattat hur det där fungerar? är det bara ett online scanverktyg? som det som finns på pandas hemsida också?

Permalänk
Medlem

Personligen har jag fastnat för Nod32. Ta en titt på det. http://www.nod32sweden.com

Visa signatur

EPoX 8RDA+, XP2500+, 2x256Mb PC3200 (DualCh), Club3D 9800PRO, Seagate 7200.7 160Gb 8Mb Limited edition

Permalänk
Medlem

Mr.Teks har förhäxat er alla med f-secure säger jag haha

Edit* Nod32 gäller nu.

Edit* Icy> kan det möjligen vara Panda platinum 6 ni kör på kommun? Inte alls märkligt att den inte hittat eller fixat några då ev. du har ett virusfritt system.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

har testat nod32 norton f-secure osv. Måste säga att jag fastnat för f-secure
Kör F-secure 5.41 just nu, funkar kanon, tar lite minne osv

Visa signatur

Abit NF7-S rev 2.0 || Barton 2800+ @ 2300 (200*11.5) AQUCA || SLK900u/tt smartfan II || 2*256 Twinmos/Winbond PC3200 (CH-5) || Sapphire Radeon 9700 Pro || 2*Maxtor 160 Gb || Lian-Li 602

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nasso
nah.. sånt där är jag inte mycket för.. jag gillar att ha ett antivirusprogram som tar hand om virusen innan jag blir infekterad.. inte efteråt

edit: eller jag har kanske missuppfattat hur det där fungerar? är det bara ett online scanverktyg? som det som finns på pandas hemsida också?

Du kanske skall konfigurera virusskyddet att ta hand om smittorna..

Som standard anger att virusskyddet byter namn på smittad fil till att lägga filen i karantän...

detta eftersom virusskyddsleverantörerna inte vill få badwill eller stämningar pga. att virusskyddet raderat kritiska filer.. (viktiga dokument etc.)

Det är alltså upp till den som installaerar att ange att virusskyddet skall göra lite mer än att larma!

Att flertaler processer startas är inte kritiskt för fem öre.. finns det flera olika sökmotorer så körs de som separata processer.. därmed är det inte sagt att dessa slukar resurser (som t.ex Norton gör)

Man får skilja på ett & annat!

Men framför allt gå igenom KONFIGURATIONEN när du installera någon mjukvara..

Permalänk
Medlem

F-secure hade en tendens att sluka upp ALL min bandbredd också.. tror det hade nåt med en automatiska uppdateringen att göra.. så fort jag lyckats stänga av alla processer som fick jag tillbaka bandbredden och det gick att surfa igen. detta pågick inte under en liten stund, som man hade kunnat vänta sig ifall det var en uppdatering som pågick , utan det pågick tills jag startade om datorn eller stängde av f-secure...

Permalänk

Vad jag märkte med Panda Titanium Antivirus var att det inte fungerar ihop med Raiden FTPD då den övervakar och nekar inkommande connections. Trist på ett annat trivsamt antivirus.

*sneglar på NOD32*

/Bobby_Digital

Visa signatur

| Antec Sonata | Zalman 7000A CU | Asus P4C800 Deluxe | P4 2.8 Prescott | 1GB Kingston RAM | 2st WD200GB SATA, 1st WD250GB IDE, 1st Seagate 120GB IDE | NEC 2510 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bobby_digital
Vad jag märkte med Panda Titanium Antivirus var att det inte fungerar ihop med Raiden FTPD då den övervakar och nekar inkommande connections. Trist på ett annat trivsamt antivirus.

*sneglar på NOD32*

/Bobby_Digital

Är du säker på detta? Låter rätt konstigt och ev. kolla in inställningarna ifall det hjälper. Titanium är bra och enkelt men har svårt att tro problem skapas ihop med RaidenFTPD.

Kör själv NOD32

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bobby_digital

*sneglar på NOD32*

/Bobby_Digital

okay.. det vet jag inget om.. jag har hårdvarubrandvägg så jag använder mig inte utav den brandväggen som panda tillhandahåller

Permalänk
Medlem

NOD32 är bara ett antivirusprogram va? Inte brandvägg också?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frhog
NOD32 är bara ett antivirusprogram va? Inte brandvägg också?

Precis, Nod32 är "bara" ett antivirusprogram. Men ett väldigt bra sådant!

Visa signatur

EPoX 8RDA+, XP2500+, 2x256Mb PC3200 (DualCh), Club3D 9800PRO, Seagate 7200.7 160Gb 8Mb Limited edition

Permalänk
Avstängd
Citat:

F-secure hade en tendens att sluka upp ALL min bandbredd också.. tror det hade nåt med en automatiska uppdateringen att göra.. så fort jag lyckats stänga av alla processer som fick jag tillbaka bandbredden och det gick att surfa igen. detta pågick inte under en liten stund, som man hade kunnat vänta sig ifall det var en uppdatering som pågick , utan det pågick tills jag startade om datorn eller stängde av f-secure...

Då har du fått något om bakfoten (eller konfigurerat bort Polite protocol)

F-secures Backweb tjänst använder ett speciellt protokoll vid namn Polite protocol Som endast använder LEDIG bandbredd.. Men Den går att stänga av & då används den bandbredd som behövs når den laddar ner uppdateringar...

Om bara folk kunde lära sig att LÄSA vad som står i dialogrutorna under en installation så hade 80% av all data support försvunnit!!

Permalänk
Citat:

Är du säker på detta? Låter rätt konstigt och ev. kolla in inställningarna ifall det hjälper

Ja. Det är konfirmerat ifrån andra användare av Raiden FTPD på deras forum. Trist på ett förövrigt bra Antivirusprogram. Skall nog testa NOD32 och se vad det kan ge. Någon som vet om ioFTPD har problem med NOD32?

/Bobby_Digital

Visa signatur

| Antec Sonata | Zalman 7000A CU | Asus P4C800 Deluxe | P4 2.8 Prescott | 1GB Kingston RAM | 2st WD200GB SATA, 1st WD250GB IDE, 1st Seagate 120GB IDE | NEC 2510 |

Permalänk
Medlem

"Edit* Icy> kan det möjligen vara Panda platinum 6 ni kör på kommun? Inte alls märkligt att den inte hittat eller fixat några då ev. du har ett virusfritt system. "

Jag vart ut på en skola där den smarta ansvariga killen hade delat ut hårddiskarna FULLT. Det vill säga, inga restriktion eller något, han hade smittat ner hela nätverket. Det låg då fullt uppdaterade Panda antivirus på de absolut flesta datorerna, den hittade inte viruset.

Så man fick välja mellan att blåsa om maskinerna eller köra trendmicro...

Dessutom har jag stött på virus som bara inriktar sig på panda sig självt.. LOL!

Edit, jag minns inte vilken version det är.. Det är antagligen den nyaste...

Permalänk
Medlem

EN fråga, varför tar de sån jekla tid för F-Secure att tanka ner uppdateringar???

Visa signatur

| NF7-S 2.0 | AMD Athlon XP-M 2400+@2500Mhz - H20 Kyld DD-TDX v240radde | 1024Mb DDR333@400Mhz 6-3-3-2.5 |
| ATi Sapphire 9800Pro@XT 475/405 (R360) - CPUKylning - vModd --> Kylningen |
| Antec True Power 430W | Antec Performance Plus1080AMG Chassi Modd | 440Gb HDD | 8Mbit |

Permalänk

jag kan inte hejda mig... Måste säga att jag e helnöjd med Symantec AV. Men för att ta något av angivna alternativ så skulle jag nog köra F-Secure.

Visa signatur

Citera mig inte...
"Internet är bara en fluga"
-Ines Usman

Permalänk
Avstängd

Re: F-Secure vs Panda

Citat:

jag använde F-Secure tills igår. idag installerade jag Panda Antivirus och scannade av datorn. Panda hittade 15 olika infekterade filer från ca 10 olika exploits (inkl 2-3 spywarez). F-Secure hittade inget.

Ehh.... Hade du realtidsavökningen igång?? På att avsöka samtliga filer & inte utvalda filtyper etc. Hade du aktiverat att f-secures relatidsavsökning skulle kontrollera Zip-filer?

Effektiviteten avgörs av hur programmet är konfigurerat.... & då en för hård "default" inställning ev. skulle generera kritik från kunder som fått viktiga filer raderade eller rent av skadade så är defaultinställningen för mjäkig! (typ: rapportera & ev. döp om smittade filer)

brukar det vara så här? jag trodde ju att F-secure var bra. har läst runt här på forumet lite och många verkar gilla f-secure. När jag hade f-secure slöade det ner min dator MYCKET mer än panda och f-secure hade igång ca 10(?!) processer!

Nej! Antalet processer beror på antalet aktiva sökmotorer.. Fler sökmotorer ger bättre & mer korrekt detektering.. Som jämförelse kan nämnas att f-secure trots "hårda"inställningar (avsöker ALLA filtyper,Komprimerade filer osv) drar 2Mb mindre än en referensmaskin jag har med Norton (corpotate Edition) som endast avsöker utvalda filtyper & INGA kompromerade filer
Trots att den sitter på en snabbare maskin med mer än dubbla minnesmängden! (kuriosa! Datorn med f-secure hade vid tidpunkten varit igång i 636timmar & 14minuter.. NortonPc´n endast 42timmar & 27minuter)

Så att fler processer automatiskt innebör högre belastning är en sanning med modifikation.
Speciellt när processerna drar lite minne.. (f-secures största process drar drygt 7300Kb mot Nortons största som drar 10800Kb... & då är Norton inte lika hårt inställd.. Gissa hur det hade blivit om norton haft F-secures inställningar!! F-secures minsta drar 44Kb mot Nortons MINSTA som drar 1972Kb-- Hur många f-secure processer kan vara igång samtidigt & fortfarande dra mindre tillsammans än vad nortons minsta gör??????)

någon som använder f-secure? och varför? varför tycker så många om det när det är, enligt vad jag upplevt, "mindre bra", för att uttrycka det milt

1: För att f-secure har fler sökmotorer & detekterar väldigt bra, med få falska positiva eller negativa larm.

2: För att F-secure publicerar flest uppdateringar av de virusskydd jag känner till.. (2ggr/dygn)
+ givetis extra uppdateringar när någon farsot är på snabb frammarsch.. (precis som alla andra)

varför inte använda panda istället? panda är utan tvekan det bästa antivirusprogram jag använt.. och det är billigast också... tror jag iaf

Om du är nöjd med det... Fortsätt med det... så använder alla andra det som de tycker är bäst.. (det finns inget prgram som alla tycker är bäst!!)

(ett svar på Juroks fråga: "EN fråga, varför tar de sån jekla tid för F-Secure att tanka ner uppdateringar???"

Så KAN det bero på att de använder ett protokoll (politeProtocol) vid nedladdningen av uppdateringar.. Detta gör att uppdateringar endast använder LEDIG BANDBREDD... Detta för att inte slöa ner nätverket eller klogga igen internetanslutningen..

Vilket föredrar du? Att uppdateringen går snabbt (& därmed sinkar din övriga trafik (t.ex. nedladdningar))

Eller att du inte märker någon försämring av din internet trafik.. mot att det kan ta längre tid att få hem hela uppdateringen..

För mej tar det sällan mer än 20-30 sekunder trots att andra på nätet spelar div. internetspel etc..)