S-ATA vägrar att formateras

Permalänk

S-ATA vägrar att formateras

Har precis tryckt in en "Western Digital Caviar WD1600JD 160Gb 7200rpm 8Mb cache S-ATA" i burken. Allting går fint i Xp:s install process ända fram till att jag ska formatera den. Det går bara inte.

Några ideer?

Permalänk
Hedersmedlem

har du överklockat CPU'n? (Processorn)?

Permalänk

Nope, allt är sproilans nytt. Fick det ifrån datorbutiken i fredags. Det är inte så att datorn hänger sig heller. Jag blir meddelad att det inte går att installera på hdd:n och installations programmet ber mig sedan att avsluta. Känns lite surt.

Permalänk
Medlem

har du enbart den i din dator?(enbard wd hdd)
Om du ska ha den som slave se till att du har jumprat den rätt.

om den ska vara primär hårdisk kan du ju formatera med fdisk men då ska du kunna hyfsat bra om datorer så att du inte gör fel(inte bra!)

Permalänk

Jo den ska vara primär. FDISK ska jag nog fixa men jag måste få åtkomst till den. Installerade XP på en gammal ide igår samt drivrutiner för min nya hdd. Tanken var den att jag skulle formatera den via PMagic, men hdd:n finns inte i systemet. Den är inte där! Detta trots att den fanns med som allternativ i installations processen. Har nu hittat en notering på datorbutiken.com att det kan vara prob med WD IDE Hdd och moderkort med nforce2. Hoppas att det inte gäller även S-ATA .

Permalänk
Medlem

vet inte om detta hjälper men testa..

gå till kontroll panelen sedan administrationsverktyg sen datorhantering sen under lagring finns diskhantering där ska du kunna lägga till disken så att window känner igen den..

har inte gjort detta själv men en polare gjorde det

lycka till...

Visa signatur

Epox 9nda3+,amd 3200+@2400mhz, 2*ocz rev 2 512, Leadtek6800GT 1st 160gb 1st 200bg 1st raptor 36gb

Permalänk
Medlem

om du har andra hdd:s i datorn så beror det nog på det..dra ut alla andra så ska det funka.

Visa signatur

[i9 9900k@5Ghz] [1080Ti] [Gskill 2x8Gb 3600 CL15][Ek+Alphacool custom loop]

Permalänk

funkar inte heller. Någonting är snett...

Permalänk
Inaktiv

Ha enbart SATA-disken i datorn och installera, när det är klart sätt i de andra diskarna. Det fungerade för mig.