Dubbla 2.5 GHz i ny PowerMac

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icy
Fruktansvärt hög porr grad på den datorn, rent tekniskt sett... Jag är grymmt sugen på att leka med operativsystemet.. Samt att jag fullkomligen älskar att det inte är en x86:a...

Du kan testa Mac OSX på en PC, det är bara att använda PearPC, det är segt men det fungerar.

Permalänk

Stationär PC och ubër-bärbar ibook... bästa kombinationen

Visa signatur

STATIONÄR - Asus A7N8X - AMD Barton 2500+ @ 3200+ - 512 DDR 400mhz - Ati 9800SE AIW - Soundblaster 1024 live

BÄRBAR - iBook G4 1,2 GHz-768 DDR-60 gb-Blåtand-Airport

Permalänk
Medlem

Verkar som många sågar varandra här, vill bara påpeka min syn på det hela.
Vore trevligt att äga en ny snabb Mac men jag skulle aldrig köpa en:

Dom enda gångerna jag utnyttjar prestandan i datorerna är när jag spelar vilket jag gör ofta.
När jag spelar vill jag ha max prestanda. Jag har ett 9700 pro idag men vill byta till ett x800xt.
Det verkar som x800 och 6800 korten inte kommer till mac inom snar framtid.
Spelmarknaden för mac är inte i närheten av PC spelmarknaden endast några få tittlar kommer till Mac. Mac spelprestandan är sämre än PC spelprestandan men det går kanske att gräva fram någon enstaka benchmark på något spel som är extremt gammalt och ointressant som säger tvärtom.
Priset man får betala för att få bra spelprestanda på en Mac är enormt jämfört med en priset på en spel PC.

Jag tror vi alla kan hålla med om att om jag ska äga en snabb dator så är endast en PC intressant.

Däremot kan jag tänka mig köpa en billigare Mac eller eventuellt en bärbar för att använda den till vanlig datorsyssla t.ex web, musik och film samt office liknande program. Om det skulle bli en bärbar skulle jag andå ansluta den till en tft skärm dvs minst 17.
Produkterna nedan finner jag intressanta.

Ibook
Powerbook
IMac

En Powermac kostar för mycket pengar för att användas som en vanlig dator (för mig).
(20995 kr inklusive moms för den sämsta varianten).

Nu har jag ingen bärbar så risken är stor att det blir en Mac bärbar framöver eftersom jag inte är ute efter prestanda från en bärbar.

Visst går det att få en billigare PC i alla lägen men lite extra kan jag betala för att få uppleva något annant än PC/Windows Xp hela tiden.

Texten du nyss läst var ur mitt perspektiv, ni kanske har andra behov än jag så texten ska definitivt inte ses som the only way to go. T.ex många privatpersoner har extremt dålig budget vad det gäller datorgrejer och då blir läget helt annolunda, dessutom så är jag långt ifrån högavlönad så det finns definitivt folk med högre budget.

/7of9

Permalänk
Medlem

Är alla swec-trolls som whinear på Apples siffror tröga på riktigt? Folk som arbetar proffesionellt med mac tjänar tid på att deras 45 filters combos på 1 gig stora photoshop filer ta mindre tid att göra, så ja, Apples "fantastiska benchmarks" räknas, för dom som arbetar med en Mac.

Permalänk
Hedersmedlem

Neco: Skillnaden mellan dig och mig är att du ser rött så fort någon säger något negativt om Apple. Jag gillar Macar och hade gärna haft en PowerMac eller en PowerBook (om jag haft råd), men det förändrar inte det faktum att Apples nya line-up är en besvikelse. Apple är världsbäst på att lova guld och gröna skogar och sen inte kunna leverera.

Permalänk
Medlem

Neco:
Tyvärr är deras egna tester opålitliga. Minns när den nya G5 kom ut och de jämförde den med Pentium 3 ghz. Har aldrig sett någon få så låga FPS på Qauke som apple lyckades på den maskinen.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kennel
Neco: Skillnaden mellan dig och mig är att du ser rött så fort någon säger något negativt om Apple. Jag gillar Macar och hade gärna haft en PowerMac eller en PowerBook (om jag haft råd), men det förändrar inte det faktum att Apples nya line-up är en besvikelse. Apple är världsbäst på att lova guld och gröna skogar och sen inte kunna leverera.

Nja skillnaden är att jag har jobbat med folk som behöver det bästa och snabbaste som finns i Macväg för att tjäna maximalt med pengar (eller rättare sagt, använda sin egen tid på bästa sätt), vad har du för grund för dina argument?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PalmiNio
Neco:
Tyvärr är deras egna tester opålitliga. Minns när den nya G5 kom ut och de jämförde den med Pentium 3 ghz. Har aldrig sett någon få så låga FPS på Qauke som apple lyckades på den maskinen.

En mac e inte gjord för att spela Quake på just därför spöar den skiten ur PC när det gäller bildhantering och anda grafiska arbetsområden samt inom musikindustrin.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Nja skillnaden är att jag har jobbat med folk som behöver det bästa och snabbaste som finns i Macväg för att tjäna maximalt med pengar (eller rättare sagt, använda sin egen tid på bästa sätt), vad har du för grund för dina argument?

Ah, the old "jag har jobbat med det sen du gick i blöjor"-argumentet. Båda mina bröder jobbar i reklambranschen (en AD och en copywriter), så tro mig när jag säger att jag har fått utstå en hel del Mac-dyrkande i mitt liv. Jag förstår inte vad du försöker säga. Jag är fullt medveten om att vissa branscher förlitar sig uteslutande på Macar och att företag i dessa branscher är beredda att betala precis vad som helst för det senaste, men vad fan har det med saken att göra? Jag undrar om du tycker den nya line-up:en är en besvikelse. Jobs garanterade 3Ghz till den här sommaren. Istället levererar de en vattenkyld 2.5Ghz:are. Detta tillsammans med det faktum att det inte kommer komma några G5-PowerBookar eller G5-iMacs under året tycker jag onekligen är under förväntan. Även en Apple fanboy som dig måste väl kunna erkänna det?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
En mac e inte gjord för att spela Quake på just därför spöar den skiten ur PC när det gäller bildhantering och anda grafiska arbetsområden samt inom musikindustrin.

Det är bra att du inte generaliserar

Permalänk
Medlem

stilrent

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kennel
Ah, the old "jag har jobbat med det sen du gick i blöjor"-argumentet. Båda mina bröder jobbar i reklambranschen (en AD och en copywriter), så tro mig när jag säger att jag har fått utstå en hel del Mac-dyrkande i mitt liv. Jag förstår inte vad du försöker säga. Jag är fullt medveten om att vissa branscher förlitar sig uteslutande på Macar och att företag i dessa branscher är beredda att betala precis vad som helst för det senaste, men vad fan har det med saken att göra? Jag undrar om du tycker den nya line-up:en är en besvikelse. Jobs garanterade 3Ghz till den här sommaren. Istället levererar de en vattenkyld 2.5Ghz:are. Detta tillsammans med det faktum att det inte kommer komma några G5-PowerBookar eller G5-iMacs under året tycker jag onekligen är under förväntan. Även en Apple fanboy som dig måste väl kunna erkänna det?

Besvikelse? Inte direkt nej, jag förväntar mig inte mirakel, inte ens av Apple.
Det var/är problem med att gå över till 9nm processorer, så dom har ju iaf en anledning.
Förväntar mig inte G5-powerbooks på ett väldigt bra tag, G5-iMacs har jag inte tänkt på heller, kanske för att den linjen av produkter inte intresserar mig så mycket, och tyvärr, tröttsamt att argumentera med nån som kallar en fanboy/fanatiker, så den sista frågan får du klara dig utan. #EOD för min del.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

... och tyvärr, tröttsamt att argumentera med nån som kallar en fanboy/fanatiker, så den sista frågan får du klara dig utan. #EOD för min del.

Det är inte lätt att hålla tillbaka när man några inlägg tidigare blivit kallad "swec-troll"

Permalänk
Medlem

Det finns vad jag vet ingen som köper en Mac för att spela på.
Visst kan det kännas surt att inte få det allra fetaste grafikkortet som finns att uppbringa i dagens läge, men vad ska man då med allt extra plocka-på-datorn-så-den-blir-ännu-bättre med? (ironi)
Nä, de som köper en Mac idag har helt enkelt andra behov än de flesta PC-användare. De kräver en dator som fungerar helt problemfritt 24/7.
Därav är det inte alla som kan förstå varför en Mac kostar som de gör.
Tänk dig ett litet företag som kanske har låt säga 5 datorer.
Om det nu skulle vara så att en eller två av dessa datorer kraschar för jämnan pga diverse säkerhetshål eller annat som gör att effektiviteten drastiskt sjunker, hur länge tror ni de stannar kvar i branchen om de inte kan leverera till sina kunder i tid? Detta vet Apple om och därför tar de betalt av de som har råd att betala.
Jag har själv ingen Mac, utan använder som de flesta här en PC. MEN, om jag hade haft råd så skulle jag nog ha köpt en Mac.
Tack för ordet.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem
Citat:

Är alla swec-trolls som whinear på Apples siffror tröga på riktigt? Folk som arbetar proffesionellt med mac tjänar tid på att deras 45 filters combos på 1 gig stora photoshop filer ta mindre tid att göra, så ja, Apples "fantastiska benchmarks" räknas, för dom som arbetar med en Mac.

Så du menar att Apples tester inte är partiska?

Seriöst, finns det någon som tror att man tjänar så mycket på att ha Mac generellt som Apple vill påvisa så räcker inte ordet fanboy långt...

Och ditt snack om att man tjänar igen allt pga. den enorma prestandan hos macarna. Då är det speciella program man arbetar i, annars får man ju en ganska fet dualburk med opteron/xeon för de pengar som den där kommer kosta.

Att man väljer PC före Mac har ofta sitt ursprung i att man är van vid Macen och har sina program där. Spelar ingen roll om PCn är bättre för ändåmålet eller ej. Det tar tid och kostar pengar att byta samt att alla program inte finns till både OS X och windows (och då de gör det så är de inte alltid lika bra).

Permalänk
Medlem

De mätvärden som Apple presenterar stämmer och är sanna. (Man är mycket generösa med att ge filer och annat till press så att de kan replikera testerna.)

Men man ska komma ihåg att de är _en_ sanning, det finns förmodligen andra sanningar de inte vill visa.

Jag tycker nog att det är lite magstarkt att kalla det fantasisiffror.

Visa signatur

Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Benjamin Franklin
Länk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Min gissning på max 2.6GHz var inte helt fel.
Men vätskekylda datorer i standard utförande var väl ändå att ta i, inte ens i mina mest pessimistiska stunder skulle jag tro det.
Nu väntar vi bara på prestanda testerna som visar att den är 4 gånger så snabb som en Prescott. Om man ska köra ett filter i photoshop dvs.
Sen kommer Mac-anhängarna pladdra om att den är jättebra.

Trodde du på en dator som har vissa likheter med en lampfot innan du såg iMac G4?

edit: en tanke: skriker ni alltid efter billiga saker och klagar på allt som är dyrt? - "jag vill ha en BILLIG bil", ja, nu är ju förvisso inte billigt synonymt med dåligt längre, men i många fall så är det så. Anledningen till att Apples produkter är dyra beror nog på den minimala marknadsandelen.

Visa signatur

Asus P5VD2-VM - Intel Core 2 Duo 1.86GHz 1066MHz FSB, 4MB Cache - 1xCorsair 1024MB PC5300 - Albatron GeForce 8600GT 256MB PCIex 16x - Samsung Spinpoint 80GB ATA/133 -
Samsung 16x DVDRW

Permalänk

Med risk att bli klassad som norra jordglobens absolut sämsta avfall så undrar jag om en iBook G3 som lirkar i ca 500 mHz är att föredra framför en AMD Athlon ca 1 gHz när det gäller ordbehandlingsprogram, typ Word eller likvärdigt för Mac?!? Jag behöver en nätt bärbar att kunna skriva på och har gillat det lilla jag provat mac:s OS.... vad tror ni?

Visa signatur

Intel Core i7 965 | Intel DX58SO | Intel X25-M 80 GB SSD | OCZ Platinum 6 GB | Gigabyte 4850 1 GB | Corsair HX 620 | Samsung F1 1TB | Thermaltake DH 101 VF7000BNS

Permalänk
Avstängd

Det faktum att Apple fick en P4 på 3GHz att prestera överuselt i Quake III är ett bra bevis på att Mac fifflar med testerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fin_sliparn
Med risk att bli klassad som norra jordglobens absolut sämsta avfall så undrar jag om en iBook G3 som lirkar i ca 500 mHz är att föredra framför en AMD Athlon ca 1 gHz när det gäller ordbehandlingsprogram, typ Word eller likvärdigt för Mac?!? Jag behöver en nätt bärbar att kunna skriva på och har gillat det lilla jag provat mac:s OS.... vad tror ni?

G3 500mhz är lite slött för tyngre tillämpningar, men ska Du bara skriva på den funkar det nog bra. Tänkte Du Dig en bärbar Athlon 1ghz är det nog ibooken som gäller alla gånger. En bärbar dator ska vara bärbar, och det är ibooken bra på. Den är liten, stryktålig, kall och har bra batteritid.

Visa signatur

McBook Pro 15" 2.4 | iMac G5 20" 1.8

Permalänk
Medlem

Lite synd att det kostar storkovan med extrema kylningssystem när man borde få ett bättre grafikkort istället.
Allvarligt, tror ni att vattenkylning och jag vet inte hur många värmezoner behövs på en dator som de allra flesta aldrig skulle drömma om att överklocka?
Jag är högst tveksam..

Visa signatur

| Gentoo & Win XP | AMD Athlon xp 2,5k+ | 2x 256 ddr sdram, 333 mhz Twinmos standard | epox 8rda+ | club 3d 9600pro | 80 maxtor + 2*250GB samsung | Antec Sonata | Macbook alu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zingoalla
Stationär PC och ubër-bärbar ibook... bästa kombinationen

Håller med. PC är bra att ha, men jag känner mig bättre till mods med en Mac.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

Det finns dem som plockar ihop sina egna datorer till billig penning och får hyffsad prestana.
Det finns dem som köper elitdatorer för dyra pengar från företag vars mål är att max prestandan.
Sen finns det dem som köper en riktigt *** dyr dator med tveksam prestanda.

Apple?

Redigerat av Aphex: lugna ner språket lite.

Visa signatur

hehu

Permalänk
Medlem

hest: Sen finns det de som lägger ut några tusenlappar extra för att få en dator som de riktigt kan mysa med.

(Ja, jag kör Mac. )

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nem
De mätvärden som Apple presenterar stämmer och är sanna. (Man är mycket generösa med att ge filer och annat till press så att de kan replikera testerna.)

Undrar varför de skrotade Verisign det här året och gjorde testerna "in-house" istället. Efter förra årets rabalder tror jag nog inte Apple vill höra sitt namn i samma mening som Verisign igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aero
Lite synd att det kostar storkovan med extrema kylningssystem när man borde få ett bättre grafikkort istället.

Du söker en balanserad dator för vad?
Leka "arnold" med på fritiden… Apple har inte det du söker… 9800XT är ju inte max vad som finns (kör själv något FX3000 tror jag, men är inte impad direkt… Men så är ju inte spel min grej…)

Citat:

Allvarligt, tror ni att vattenkylning och jag vet inte hur många värmezoner behövs på en dator som de allra flesta aldrig skulle drömma om att överklocka?

Ett problem med 90nm -teknologin är ju att processorn blir mindre - man skall ha bort nästan lika mycket värme från en mindre yta… Och kylfränsar har ju den värmeledningsförmågan de har… Att bara ha en kylfläns som man sedan kyler med vatten i sin tur (a'la peze med neonlampor) löser ju inte det problemet… Men räkna med mer "späjsade" vattenkylningslösningar när fler datorer som inte får låta som raketer (ie. servrar) skall gå över på 90nm eller mindre (intel kommer vad det lider…)

Citat:

Jag är högst tveksam..

Det är alltid bra att vara tveksam till "fläsk" - men man bör gärna ha en aning om varför man är tveksam…

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag är högst tveksam..

Med ett bra kylningssystem så kan de ju överklocka dem i frabriken..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Leka "arnold" med på fritiden… Apple har inte det du söker… 9800XT är ju inte max vad som finns (kör själv något FX3000 tror jag, men är inte impad direkt… Men så är ju inte spel min grej…)

Vi snackar 9600xt inte 9800xt. Grafikkortet är en av de allra viktigaste komponenterna i en dator. Det behövs prestanda till åtskilliga saker inom grafikhantering och inte alls enbart i spel, eller att "leka arnold" med. P
å dig låter det som att man inte ska förvänta sig det allra bästa av en dator för 25k(!) kr. För det priset tycker jag att ett 9800pro är för mycket budget.

Citat:

Ett problem med 90nm -teknologin är ju att processorn blir mindre - man skall ha bort nästan lika mycket värme från en mindre yta… Och kylfränsar har ju den värmeledningsförmågan de har… Att bara ha en kylfläns som man sedan kyler med vatten i sin tur (a'la peze med neonlampor) löser ju inte det problemet… Men räkna med mer "späjsade" vattenkylningslösningar när fler datorer som inte får låta som raketer (ie. servrar) skall gå över på 90nm eller mindre (intel kommer vad det lider…)

4st "thermal zones", 21 sensorer, fläktar i varje zon plus vattenkylning, tycker jag låter väldigt "späjsat".
En G5a ger ungefär 65 watt i värme tror jag. Tycker du att det kylningssytemer låter rimligt för det? Vad mer i en dator ger värme?
hårddisken? Det är samma som i en pc...
Moderkortet? knappast...
Grafikkortet? Det är också samma och dessutom ett av de enklare från ati..

Citat:

Det är alltid bra att vara tveksam till "fläsk" - men man bör gärna ha en aning om varför man är tveksam…

Jag är inte ett dugg tveksam till fläsk, det jag var tveksam till var om deras kylningssytem egentligen behöver vara så dyrt och avancerat som det är när det säkerligen går att sätta in ett betydligt billigare men enklare och köparen får ett bättre grafikkort istället till samma pris, vilket det framgår att jag är tveksam till av sammanhanget i texten.

Visa signatur

| Gentoo & Win XP | AMD Athlon xp 2,5k+ | 2x 256 ddr sdram, 333 mhz Twinmos standard | epox 8rda+ | club 3d 9600pro | 80 maxtor + 2*250GB samsung | Antec Sonata | Macbook alu

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror/tycker att hela den här superventilationen på G5 är mest en gimick. Visst, det blev tyst och det ser snyggt och prydligt ut så jag hade egentligen inget att klaga på förra gången men den här vattenkylningen är inte bara onödig, den är dyr och är ännu en grej som kan gå sönder.

Sen tyckte jag det här lät lite lustigt:

Citat:

Men räkna med mer "späjsade" vattenkylningslösningar när fler datorer som inte får låta som raketer (ie. servrar) skall gå över på 90nm eller mindre (intel kommer vad det lider…)

Servrar får låta hur mycket de vill och ofta låter de som mindre raketer. De ska ju ändå sitta monterade i ett rackskåp i ett serverrum nånstans där man inte hör dem så det gör inte så mycket.

"Späjsad" vattenkylning är bara att glömma i en server. Det kanske inte gör så mycket om din dyra leksak måste skickas in på lagning men om en server går ner för att pumpen till den "späjsade" vattenkylningen stannade så är det lite mer allvarligt.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Angående Microsoft Virtual PC...

Går det att köra Linux på datorn och lägga in det programmet och ha windows så man akn spela sina favorit windows spel genom den?

Gäller det Mac också?

I så fall är detta en skitbra produkt ju, samt den kostar ju bara 1200 spänn eller liknande... hmm...

Permalänk
Medlem
Citat:

Vi snackar 9600xt inte 9800xt. Grafikkortet är en av de allra viktigaste komponenterna i en dator.

Tja, balansen är väl viktigare... Vad hjälper ett 9800XT om FSBn är långsam?
Sen har det lite med vad som ligger på grafikkortet och vad som ligger på processorn och där skiljer ju olika arkitekturer...

Citat:

4st "thermal zones", 21 sensorer, fläktar i varje zon plus vattenkylning, tycker jag låter väldigt "späjsat".

Jo, jag sa väl det... Whats the point?
(Sen så har ju 9800XT nackdelen att det är så jäkla stort med sin kylning så det knycker en PCI-plats... Appropå värme...)

Citat:

Jag är inte ett dugg tveksam till fläsk, det jag var tveksam till var om deras kylningssytem egentligen behöver vara så dyrt och avancerat som det är när det säkerligen går att sätta in ett betydligt billigare men enklare och köparen får ett bättre grafikkort istället till samma pris, vilket det framgår att jag är tveksam till av sammanhanget i texten.

Jo, jag såg det...
Och det var därför jag drog upp dethär med att det är svårare att kyla en 90nm processor än en 120nm...
Den blir ju så mycket mindre så värmen kommer från en mindre punkt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Servrar får låta hur mycket de vill och ofta låter de som mindre raketer. De ska ju ändå sitta monterade i ett rackskåp i ett serverrum nånstans där man inte hör dem så det gör inte så mycket.

Jo, jag skrev ju det...
(Kanske är jobbigt med en negation i meningen?)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
"Späjsad" vattenkylning är bara att glömma i en server. Det kanske inte gör så mycket om din dyra leksak måste skickas in på lagning men om en server går ner för att pumpen till den "späjsade" vattenkylningen stannade så är det lite mer allvarligt.

Vattenkylda servrar finns förvisso - men oftast utan pump och jox som kan krångla...
Och kollar du på G5:an så verkar den oxå vara pumplös... Och ha ett slutet system... (och rimligen inte "vatten" heller...)

edit:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icy
Angående Microsoft Virtual PC...
Går det att köra Linux på datorn och lägga in det programmet och ha windows så man akn spela sina favorit windows spel genom den?

VPC är bara för OSX (och Classic ännu?) vad jag vet (fanns för SGI, Sun m.fl. då Connectix hade programet men jag tror MS droppade det ganska omgående)...
Så att köra linux på G5:an går fint - borde gå fint eftersom det finns linuxar till alla andra mac:ar och jag såg något om 64-bit linux släppt för mac - men om de sedvanliga Win-emulatorerna går så bra vet jag inte... Det var lite projekt på sourceforge för det men hur de löpt vet jag inte... Men VPC går inte under Linux FWIK

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!