Permalänk
Medlem

T-34 [Eget bygge]

För dem av er som kommer ihåg så var det för ett tag sedan en tråd uppe där det pratades om att bygga pansarvagnar.
Denna sida fanns länkad, vilken gav mer än lite inspiration.

Jag, och flera andra, började rycka av förtjusning och hävdade att flera sånna skulle komma till livet. Tyvärr tror jag inte det blir så många. Trådskaparen började bygga men tog en pause pga budget, om jag inte missminner mig, och själv har jag byggt på min PC2:a som nu i stort bara väntar på en ansiktsbehandling.

Men jag har inte tänkt att mitt påstående om att jag skulle bygga en tank bara ska bli snack i den redan lilla verkstaden... Jag har ju ffs köpt motorer för 600:- och det vore ju dumt om dom bara ska ligga o bli äldre.

Som vanligt så är det ju inte dumt att börja planera sina byggen innan man börjar bygga, så, fram med SketchUp! Innan jag började trodde jag att det skulle bli ett rent litet helvete att rita en t-34:a i SketchUp men det gick mot förmodan ganska bra.

Resultatet då?
Tada!

Tyvärr tillåter inte min kassa att bygget börjas med en gång så det måste tyvärr vänta till tidigast i slutet av denna månad. Under tiden skall jag roa mig med att lägga till lite mer detaljer på modellen.

Over and out.

Permalänk
Medlem

Mycket fint

Visa signatur

[Amd 2500+ @ 3200+] ¤ [Abit NF7] ¤ [1024 ddr @ 400 mHz] ¤ [Radeon 9600 pro] ¤ [Maxtor diamond max 160Gb] ¤ [Lain li PC 60]

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=3916792...

Permalänk
Medlem

Fasen...
Jag kollade lite på mått på orginalet...min modell stämmer inte.
Jag har ritat min modell baserad på Steve Tyngs mått men det är inte rätt proportioner på dom.
Tanken är för kort.
Orginalet var 8 * 3, vilket i skala 1:6 skall ge 1,3 * 0,5.
Steves mått är dock 0,9 * 0,5.
Får rita om den när jag får tid.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att höra

Visa signatur

[Amd 2500+ @ 3200+] ¤ [Abit NF7] ¤ [1024 ddr @ 400 mHz] ¤ [Radeon 9600 pro] ¤ [Maxtor diamond max 160Gb] ¤ [Lain li PC 60]

Permalänk
Medlem

häftigt. om du får den att rulla dvs..

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem

Fint, men som du redan påpekat själv så såg den kort ut.

Hmmm det var en 72mm luftvärnskanon de hade slängt dit på den från början va, orginalet alltså?

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk

Jag tycker det ser ut som tornet på din bild är aldeles förlångt bak på vagnen pga att fronten är förkraftigt lutad.

Jag tycker du ska lägga ner den sunkiga T-34/85:an och bygga en panzerjäger V Jagdpanther

Edit:

lord_dubbdäck: T-34/85 hade en 85mm luftvärnskanon

Permalänk
Medlem

Vad har du för motorer?
.. jag bara frågar eftersom jag har ett mer eller mindre identiskt projekt men jag saknar vettiga motorer

Visa signatur

"Don't you worry, i'm a gamm-M.U.C.K.:ad signalmekaniker."
AMD Athlon 64 3200+ 1024mb ram PC3200, GF6800GT 128Mb, ~800Gb (Dumma D70 som slukar HDD >.<) Hdd SB Audigy2 platinum
Atmel ATmega8515 @ 4mhz, 5v core. Har full koll på 8 LED iallafall

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SvenJohan
Jag tycker det ser ut som tornet på din bild är aldeles förlångt bak på vagnen pga att fronten är förkraftigt lutad.
Ska göra om den efter nån annan ritning så får vi se hur den blir då. Ska nog kolla i leksaksaffären om det finns en t-34 som plastmodell.

Jag tycker du ska lägga ner den sunkiga T-34/85:an och bygga en panzerjäger V Jagdpanther
Jo det skulle man ju kunna göra. Synd bara att den är så djävla ful.

Edit:

lord_dubbdäck: T-34/85 hade en 85mm luftvärnskanon

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CseeZ
Vad har du för motorer?
.. jag bara frågar eftersom jag har ett mer eller mindre identiskt projekt men jag saknar vettiga motorer

Jag köpte ett par motorer från Zeuz här på forumet. Tror att dom var från en fd permobil.

edit:
Har hittat lite ny info som säger att t-34/85:an var 8.15m lång... ink. pipa! Detta innebär att det kanske är rätt längd på maskinen... får måtta lite...

edit2:
Faran över.
Har nu haft tid att kolla mått med den lilla skiss jag har av t-34/85:an. Steve Tyngs mått stämmer mer eller mindre.
Ska justera min modell lite bara så får vi se hur kanontornet ser ut sen.

Permalänk
Medlem

Här är lite info om T-34, ett bra val, jag skulle själv ha valt att bygga en Tiger, men jag är alldeles flr oteknisk för sånt

http://www.achtungpanzer.com/t34.htm

http://www.wargaming.net/tanks/MODELS/t3476_2.htm

http://www.wwiivehicles.com/html/ussr/t34_85.html

Permalänk

Du påstår att den inte är sexig? hehe nog tjatat från min sida om det nu.
T-34an är fin den med, här har du två bra länkar med bilder och info om T-34/85
http://armor.kiev.ua/Tanks/WWII/T34_85/
http://www.wwiivehicles.com/html/ussr/t34_85.html

Edit: argh Pannkakskungen han före med länkar

Permalänk
Medlem

Åh, man tackar.
Dom kan säkert komma till användning.

edit:
Många bra bilder för referenser så man kan fixa lite detaljer på maskinen när det blir dags.

Själva kroppen är inte så tokig som den är men kanontornet är väl ingen höjdare :/. Svåraste delen att göra. Hoppas bara jag kan tillverka nått som är mer likt orginalet än det jag modellerat nu.

Permalänk
Medlem

Kommer bli jävligt snyggt, lycka till.

Permalänk
Medlem

Jag skulle byggt en M1 abrams eller vad den heter, den är mycket coolare

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av G4jm0r

heh grabben vi snackar ww2 stidsvagnar här, ingen amerikansk modern skrothög.

Permalänk
Medlem

ok förlåt mig, men jag tycker kanontornet sitter för långt fram

Visa signatur

Permalänk
Medlem

vad är permobilmotererna för typ av motor? el?

skulle vara häftigare med tvåtakt osv.. lite ljud

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem

Intressant lösning dom hade på problemet med drivbanden

Permalänk
Medlem

Ditt torn ser rätt okey ut från sidan, framifrån ser det dock lite klent ut, men det ordnar du nog till.
Får man fråga vad du ska ha skönheten till, jaga grannens katt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av (ALE)
heh grabben vi snackar ww2 stidsvagnar här, ingen amerikansk modern skrothög.

VI får väl se. Är det kul att bygga en så är det kanske dubbelt så kul att bygga två...

Citat:

ok förlåt mig, men jag tycker kanontornet sitter för långt fram

Tror det beror på att tornet på modellen inte har rätt form.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xelathur
vad är permobilmotererna för typ av motor? el?
skulle vara häftigare med tvåtakt osv.. lite ljud

Jo det är el. Har du sett en permobil med förbränningsmotor?
Det skulle ju helt klart vara coolt med typ en motorsågsmotor men man måste ju fixa mer mekaniska grejor som växellåda o så.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pannkakskungen
Ditt torn ser rätt okey ut från sidan, framifrån ser det dock lite klent ut, men det ordnar du nog till.
Får man fråga vad du ska ha skönheten till, jaga grannens katt?

Hm, ha den till...
Nåt jag faktiskt skulle kunna ha den till är ju om jag bygger en vagn till den så kan den ju dra mina flygplan.
Mest en kul grej.

edit:
Mätte mina motorer och gjorde modeller av dom. Väger en del.

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av papabear
[B]Jag köpte ett par motorer från Zeuz här på forumet. Tror att dom var från en fd permobil.

Fan då, skulle ju också behöva dom >.<

Visa signatur

"Don't you worry, i'm a gamm-M.U.C.K.:ad signalmekaniker."
AMD Athlon 64 3200+ 1024mb ram PC3200, GF6800GT 128Mb, ~800Gb (Dumma D70 som slukar HDD >.<) Hdd SB Audigy2 platinum
Atmel ATmega8515 @ 4mhz, 5v core. Har full koll på 8 LED iallafall

Permalänk
Medlem

helt klart najs om du får det att funka

Visa signatur

flest prylar när man dör vinner!

Permalänk
Medlem

du ska ju klart kunna göra wheelie med den

Visa signatur

Antec SLK3000B | Tagan 480W | AMD A64 3000+ Winchester | Zalman CNPS7000B-CU | MSI RS480M2 | 1x512 A-data Vitesta PC4000 | Sapphire X700Pro 128mb | Seagate 120+200GB
var snäll och CITERA när du skriver till mig :)

Permalänk
Medlem

Riktigt tufft! Även om mitt val hade blivit en Tiger eller Panther

Visa signatur

.: The sun's not yellow it's chicken :.

Permalänk

håller lite med nirre, skulle lutat mot en tiger för mig, av flera skäl, jag gillar inte amerikanska vapen, dock skall påpekas att jag gillar inte heller den politik som tyskarna hade under ww2.

Att bygga en tanks med inbyggd luftvärnskanon i "chassit" är inge kul, det ska vara ett torn på

Du får fixa nå rolig painballgevär o modda in i tornet som en kille gjorde här på swec.

Försök att sätta motorerna mitt i vagnen, om du inte balanserar upp det med batterierna.

Tänk på att det krävs EXTREMA batterier.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CatscaN^Tim
...
Du får fixa nå rolig painballgevär o modda in i tornet som en kille gjorde här på swec.

Försök att sätta motorerna mitt i vagnen, om du inte balanserar upp det med batterierna.

Tänk på att det krävs EXTREMA batterier.

Paintballgeväret är ju ett måste. Om någon av er har ett billigt till övers så hör av er.

Motorerna passar nog bäst så som jag har ritat upp dem på sista bilden. Batterierna kommer att sitta i fronten av vagnen och jag sneglar just nu på två 12V:are hos Biltema på 4,5Ah. Kommer inte ihåg om motererna jag har var gjorda för 12V eller 24V. Jag är dock på jobbet nu och kommer inte hem förens 21a så jag kan inte ens mästa o se om accarna passar, men jag tror dom skall gå att klämma in.

Permalänk
Medlem

kan nog bli tufft som f*n
om jag skulle göra en egen skulle jag nog göra en Stürmgeschutz tank, dom e jäkligt coola
fast det e ju självklart ditt val om vad du ska göra för tank! sålänge du inte tar nån amerikanare för dom e så fjolliga haha

Visa signatur

Intel Dual Core E5200 2.5ghz | ASUS p5b | RADEON HD4850 | 4gb Kingstonram | 520gb HDD | HIPER 435W

Permalänk
Medlem

du kan ju göra en sherman sämsta stritsvagnen, det förstördes i genomsnitt typ 5 sherman på tyskarnas godomliga tiger men eftersom jenkarna byggde typ tjugo gånger så många sherman så vann de ju endå.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja, ja. En tank i taget, som man säger :).
Har så mycket planerat... Finns bla planer på en bil (Lotus Super Seven-replika-ish) och så har jag massor av modellflyg jag vill bygga. Jag behöver inte oroa mig för att jag ska behöva vara sysslolös i fram tiden :D.

edit:
Blä. Nu vet jag iaf hur jag inte ska måla den...
http://www.cubittartists.org.uk/mirpink.html