Permalänk
Medlem

Lufttunnel från classe?

Hej! Jag var på clas-ohlson i gävle idag. Jag såg då en ganska intressant grej, en lufttunnel till datorn som då skulle få ner CPU-temperaturen upp till 10 grader. Det vore en bra grej för mig då min CPU-temperatur inte är den hälsosammaste(bild).

Jag ska kanske förklara den lite närmare, det är en tunnel med ett rör inuti(plast?) som ser ut som den är lindad med folie. Det följer med en 80mm fläkt som ska sättas fast vid valfritt hål i chassit. Den andra änden sätts fast vid CPU-fläkten. Min idle temperatur ligger nu vid 58°C. Full load har jag bara vågat prova i cirka 5 minuter. Men den var fortfarande påväg uppåt. Jag funderar på att kombinera den med en sån här : http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1016&session=de036c...

EDIT : Jag hittade den!

http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=Eq0q1q3q848q6&ic=N&sw=946...

Full load temperatur.

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload0/load.JPG

Permalänk
Hedersmedlem

Funkar säkert bra, men 200 kr är den inte värd imho. Man kan göra något liknande själv för betydligt mindre pengar.

Fräsh luft till CPUn är helt ok. Jag har en lufttunnel inbyggd i mitt nuvarande chassi (bara ett rör dock, ingen fläkt) och den sänker processorns temperatur en bra bit.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

alltid undrat hur mkt en sån gör..vart ska man ta in luften? en 120 mm lär va bättre ist för 80 mm..

jobbigt om man tar in från sidan av chassit om man ska ta bort dörren..

Visa signatur

Dator #1 ABIT NF7-S | Barton 2500+@2.2ghz | 512 mb ddr 333 @ 400 mhz | R9800Pro 430/371 | 320 gb 2 HDD

Dator #2 ABIT KD7 | Barton 2500+ | 256 ddr 333 mhz | GF 440 MX > snart 9800SE @ Pro | IBM 30 gb

Permalänk
Hedersmedlem

Det är nog bäst att ta luften från fronten eller från sidan. Beror lite på vilket chassi man har.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

Vad man än gör ta aldrig luften från baksidan då man endast kommer cirkulera varm luft över processorn.

Sen verkar det inte följa med en 80mm fläkt till tunneln hos clasohlson utan bara röret och 200 spänn för ett rör med fästen är lite överpris.
Man kan göra det själv för halva, vilket jag själv tänkt göra.

Har en halvtaskig saftflaska som rör till processorn nu men den leder vibrationer tyvärr. Ska ha en ut också eftersom jag byggt in min dator.
Har en 80mm fläkt som suger ut varmluften men tycker det är smartare att låta PSUns fläkt blåsa ut luften själv (blir tystare så...)

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Re: Lufttunnel från classe?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av codefreak

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload0/load.JPG

OffT: Vilket tema använder du i windows? Snyggt va det iaf

Permalänk
Medlem

Den där kylaren från TT är skit bara så du vet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av taufik
Den där kylaren från TT är skit bara så du vet.

Från TT?

Den är ju från Arctic Cooling.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lunaspice
OffT: Vilket tema använder du i windows? Snyggt va det iaf

521-advanced4-2. Jag vet inte var jag fått det ifrån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Från TT?

Den är ju från Arctic Cooling.

521-advanced4-2. Jag vet inte var jag fått det ifrån.

Såg fel. Men den är dålig. Fick tillbaks 8/10 sånna där jag jobbade förut (datorbutik).

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av taufik
Såg fel. Men den är dålig. Fick tillbaks 8/10 sånna där jag jobbade förut (datorbutik).

En kompis till mig gillar dem. Kyler Tualatin Celerons med dem tyst och billigt.

Men det är inget man vill överklocka med direkt..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ett hett tips för alla som vill ha rör till cpun..köp ett basrör på biltema för typ 20 spänn och gör ett hål raktframför processorn i sidan, sedan kapar du bara röret i lämplig längd och sätter fast i sidan. blir hur bra som helst hade så innan jag skaffade mitt compucase chassi som hade lufttunnel orginal

Visa signatur

=-Datorn:Athlon 64 2249mhz (9x250) s939(Primestabil 3 dygn), Abit KN8 Ultra Pci-e, 2x512 mb Kingston PC-3200 ,Powercolor X800GTO 16, Seagate 200Gb+250Gb+250Gb, Antec Lanboy,Zalman Cnps 7700 & NB47J, Seasonic S12 430w=-=Soffleksakerna:Viewpia 32" LCD (Mördad Av Postverket),Xbox 360 Pe, Dilog DT355-=

Permalänk
Inaktiv

hehe annars kör man vattenkylt......

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik

Men det är inget man vill överklocka med direkt..

Ni som kör era 2500+ i 200x11, vad har ni för kylning? Jag funderar på att klocka upp den till det när jag köpt en ny CPU-kylare. Så, vad ska man köra med?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuclear
ett hett tips för alla som vill ha rör till cpun..köp ett basrör på biltema för typ 20 spänn och gör ett hål raktframför processorn i sidan, sedan kapar du bara röret i lämplig längd och sätter fast i sidan. blir hur bra som helst hade så innan jag skaffade mitt compucase chassi som hade lufttunnel orginal

Blir lite svårt om man har en sidodörr som man måste "haka fast" och dra i.

Permalänk
Citat:

Borde inte basrör vidarebefodra små vibrationer till chassit?
En värmeslang som man kan köpa både på biltema eller på mekonomen borde gå lättare och ska man öppna sidan så ska det inte vara några problem då slangen är utdragbar...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

om du sätter ett basrör så kommer det bli precis som i compucase chassit...det funkar utmärkt, förstår itne vad du pratar om för vibrationer mortifer666 då röret aldrig ligger emot nånting i datorn...en slang är mycket krångligare då den måste sitta fast på processorkylaren, basröret hamnar ju rätt ändå när man sätter på sidan, det räcker ju att ha den nån cm ifrån.
Det är dessutom lätt att få snyggt med basrör, förstår itne varför alla ska krångla med slang....

Visa signatur

=-Datorn:Athlon 64 2249mhz (9x250) s939(Primestabil 3 dygn), Abit KN8 Ultra Pci-e, 2x512 mb Kingston PC-3200 ,Powercolor X800GTO 16, Seagate 200Gb+250Gb+250Gb, Antec Lanboy,Zalman Cnps 7700 & NB47J, Seasonic S12 430w=-=Soffleksakerna:Viewpia 32" LCD (Mördad Av Postverket),Xbox 360 Pe, Dilog DT355-=

Permalänk
Citat:

om du sätter ett basrör så kommer det bli precis som i compucase chassit...det funkar utmärkt, förstår itne vad du pratar om för vibrationer mortifer666 då röret aldrig ligger emot nånting i datorn...en slang är mycket krångligare då den måste sitta fast på processorkylaren, basröret hamnar ju rätt ändå när man sätter på sidan, det räcker ju att ha den nån cm ifrån.
Det är dessutom lätt att få snyggt med basrör, förstår itne varför alla ska krångla med slang....

Själv har jag rör direkt från processorns fläkt ut till chassiväggen.
Det medför små vibrationer från fläkten ut till chassit.
Sätter jag så röret är 1 cm från processorn så ökar tempen ca 2 grader i idle då den verkar cirkulera varmluft istället för att suga kall-luft utifrån. I full-load vet jag inte. Ville inte testa iom att redan nu så blir chassitempen uppemot 38-39 grader... Att cirkulera mer varmluft skulle skapa en ond cirkel.

En slang sitter tätt och drar luften utifrån det gör inte röret.
Luften vill ta enklaste vägen och det är inte genom 15-25cm rör utan runtomkring processorn.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Ifall man leder in luft via ett rör till processorn kan det vara bra att se till att man har lite undertryck i lådan, dvs mer luft som fläktas ut än vad som fläktas in. Då dras luften lättare in genom röret. Tvärt om givetvis ifall man istället för att dra in kall luft använder röret för att blåsa ut varmluft.

Jag har oxå Compucaselådan med rör i sidan och eftersom röret har en variabel längd kan man ställa in det så att röret ligger precis vid HSFen men utan att nudda den. Skillnaden i temp ifall man har röret nån mm ifrån kylaren jämfört med om man har den liggandes emot är försumbar, speciellt ifall man har undertryck i lådan så luften mer eller mindre automatiskt dras in via röret.

Visa signatur

Permalänk

Jag kan tyvärr inte få ett undertryck iom att datorn är inbyggd och därmed har hål för sladdar och dylikt. Luft som egentligen ska sugas från processorns rör dras från de hålen.
Därför behöver jag så att processorn drar in luften.
Dessutom är röret lite snett skuret så flyttar jag ifrån den så att minsta avstånden från fläkten är ca 5mm så är största närmre 2cm.
Det innebär att varmluft cirkulerar fritt inuti burken.

Det är iallafall anledningen till att jag behöver ha det tätt från insug till processor. Likaså från nätagg till utblås.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Det är nog bäst att ta luften från fronten eller från sidan. Beror lite på vilket chassi man har.

ta luft nerifrån eftersom värmen stiger...

Visa signatur

| Barton 1833@2200mhz | NF7-s 2.0 | 2x256mb TwinMos PC3200 |
MSN: per_87@hotmail.com

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkoterMannen
ta luft nerifrån eftersom värmen stiger...

Oftast har man dock bara nån cm ner till golvet/bordet vilket kan hindra luftflödet, dessutom kan det bli dammigt. Men det beror på vad man har för chassi som sagt.
Dessutom tar man ju luft utanför lådan, tror inte rumstempen blir så mycket lägre för att man tar luften ~30 cm längre ner.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag tänkte handla en 120mm till 80mm tunnel o sätta på min vulcano12 fläns.. tror det kommer bli riktigt bra btw, finns på www.kylning.se lr com whateva

Visa signatur

Propan är en flytande "gas" med en kokpunkt på -41c.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ni som kör era 2500+ i 200x11, vad har ni för kylning? Jag funderar på att klocka upp den till det när jag köpt en ny CPU-kylare. Så, vad ska man köra med?

En dassig Spire Whisperrock III

Köp INTE den där. 200:- är hutlöst!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icetec
En dassig Spire Whisperrock III

Köp INTE den där. 200:- är hutlöst!

Vad har du för temperatur(idle/load) på processorn då? Vilken rumstemperatur har du?

Vad har du för chassi?

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad har du för temperatur(idle/load) på processorn då? Vilken rumstemperatur har du?

Vad har du för chassi?

1. Idle 49-51 Load 57-58.
2. Varierar. Har ingen termometer så jag kan inte kolla. Troligtvis ungefär samma som det är i Vallentuna eftersom att jag alltid har fönstret öppet.
3. Ett fult premoddat silveraktigt Q-tec chassi som används enbart för alla fläktplatser.