Permalänk

Antivirus

Tjenare, Jag skulle vilja veta vad folket här har för erfaranheter när de gäller antivirus på linux, både för serverbruk (mailserver främst) och workstations. Har testat avast! utan att finna tycke, lika så clamav, just nu är fsecure under utvärdering.

Jag vill inte ha massa svar som säger att AV i linux e onödigt, utan ja vill veta hur pass bra olika AVs är av folk som provat

Permalänk
Medlem

För det första så finns det knappt några virus till Linux, vilket gör att det inte heller finns några antivirusprogram. (knappt) Men det finns ju några.

Här hittade jag en t.ex, men jag har aldrig träffat något som fått virus i Linux, och om man får det är det _ytterst_ sällan och ovanligt.

http://www.pandasoftware.com/download/linux/linux.asp
http://www.f-prot.com/products/home_use/linux/

Visa signatur

must!

Permalänk

Om du tittar noga på vad ja skrev så stog de _mailserver_ så de innefattar att windowsvirus är farligt åxå Ska kolla länkarna, Tack

Permalänk
Hedersmedlem

root@taz/usr/portage/app-antivirus# ls
clamav f-prot vlnx

Inte testat något dock.

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Medlem

Tror inte f-prot i linux skyddar mot windowsvirus så den funkar nog inte...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pachem
Tror inte f-prot i linux skyddar mot windowsvirus så den funkar nog inte...

Jo det skyddar visst mot Windows-virus.
Jag använder F-prot (F-Prot Antivirus for Linux Workstations - for home users) för att scanna filer, det är gratis och enkelt att uppdatera. Det fungerar dock inte för tillsammans med e-mail-servrar, i så fall måste man använda F-Prot Antivirus for Linux x86 Mail Servers vilket kostar en del pengar.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Även F-secure verkar ha för Linux, dock är det nog inte gratis.

Citat:

F-Secure Anti-Virus™ 4.52 för Linux

Visa signatur

.::Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke::.

Permalänk
Medlem

Vad är det för fel på ClamAV?

Visa signatur

Jag är inte vegetarian för att jag älskar djur, jag är vegetarian för att jag hatar växter.

Permalänk
Medlem

Jag använder ClamAV med Freshclam till min mailserver och den fungerar perfekt. Den hittar allt tänkbart som kan komma in via mail. Så, jag säger som föregående talare; "Vad är det för fel på ClamAV?"

Visa signatur

This is a UNIX virus. Please remove all your files and copy this message to friends.
(Citera mig om du förväntar dig svar)