Permalänk

Datorn går ej att starta

För två dar sen fungerade min dator hur bra som helst, visade inga tecken på problem och flöt på som vanligt.
Nästa dag när jag försökte starta datorn så visas ASUS loggan som vanligt,och därefter ska Windows XP loggan komma.
Men Windows kan nu tydligen inte starta alls,efter Asus loggan får jag fram en ny skärm med massa text, det första jag läser är "Windows kan inte startas. Detta kanske beror på en ändring i Program eller Maskinvara."
Sedan lite mer text som inte är så viktigt.
Därefter får jag välja, Starta datorn i felsäkert läge,andvända senaste fungerande konfigurationer,Starta Windows som vanligt.
Därefter text längst ner: "Tid kvar tills Windows starta om datorn: xx sekunder."
Alltså kan jag inte starta datorn alls.

Nu undrar jag om nån vet hur man fixar detta problemet utan att behöva formatera?
Vill helst inte formatera eftersom jag har en del viktiga filer kvar på C som jag verkligen behöver.
Har fått tips om att jag kan försöka reparera Windows,nån som kan förklara hur man gör det isf?
Om inget funkar antar jag att jag får helt enkelt formatera.
Kan också nämna att detta kommer högst olägligt då jag ska på lan om 3 dar,och de blir inge vidare skoj utan dator .

Ber även om ursäkt om det är fel forum del men visste inte precis vilken som var rätt.