Permalänk
Medlem

Högtalarentusiaster, hjälp!

Hej jag tänkte köpa mig en ny subwoofer/ren bas, det får gärna vara "byggpaket" men de ska vara så man får med ritning. För ritningar måste jag ha Hälst färdigbygda högtalare men De får gärna vara byggpaket.

Tänkte beställa mig en:
GXS-15
http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=9...

Vet inte om den är bra det kan ju ni avgöra om det finns bättre.

Priset på det hela ska gå på runt 1500kr.

Förstärkaren jag ska driva med är min pärla
Zachry D-250
http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=7...

Just nu har jag ett temporärt hemmabygge, det låter väl reko men inte att man blir glad när man hör det! Därför tänkte jag byta till nått annat

Visa signatur

"Värm upp ugnen innan du stoppar in bullen".

Permalänk

Elementen i den där lådan är i stort sätt värdelösa tyvärr.

Om du inte ska spela i några enorma utrymmen så tycker jag att du ska köra på kvalitet istället för kvantitet och lägga pengar på ETT element, bra delningsfilter och bygga/köpa en bra låda.

Här är lite tips:

Baselement:

http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=927

eller

http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1109

Billigast blir det självklart om du bygger lådan själv.
Det finns mängder med ritningar att följa.

Mvh P

Permalänk
Inaktiv

Sen funderar jag på varför man ska ha 2x15" sub.. tvivlar starkt på att du behöver över 12" om du nu inte har ett enormt stort rum. Och som tidigare sagt så är dom där elementen som du tagit i ljudiapaketet mer eller mindre skit.

Permalänk
Medlem

Köpt ett par Cerwin Vega (8",10",12",15") VegaLine istället .. om du vill ha råtryck och någorlunda ljudkvalite för pengen

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fanatic^
Köpt ett par Cerwin Vega (8",10",12",15") VegaLine istället .. om du vill ha råtryck och någorlunda ljudkvalite för pengen

En 10" peerless bas kan i en korrekt byggd låda och med ett bra slusteg prestera bra mycket bättre än ett par cerwin wega.

Iofs så är det smidigare att köpa ett par CW

Permalänk
Medlem

jag vet bara om www.hifikit.se , www.ljudia.se hittar inga Cerwin Vega där. vart finns dem?

[edit]: Mitt rum är ungefär 4*3meter och det andra rummet jag ska spela i är 4*5meter. Hur stora element ska ja ungefär ha då? 12tum?
Hittade några men de kostade ju 4000kr max 1500

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Alltså, allvarligt; en tusenlapp för två 15"are...? Tycker lådan verkar väldigt liten för en sub med två 15"are också - men det beror väl på vad det är för element, förstås... (Detta ser ut som bilelement, vilka ofta låter skit om man inte kör dem just i bil i små lådor.)

EDIT: Noterade att den där lådan är ganska djup, så den är inte liten, trots allt; 205 liter står det i PDFen.

Byggde ett par 15"-subbar på 160 liter styck med billiga Zachry 15" (ca 750:-/styck för några år sedan), och körde dem på delningsfilter 160 Hz från en stärkare som ger ca 2x70 WRMS. Det räckte ganska hyffsat. Skaffade sedan en D-250 också, och jag kan bara säga att har du inte ett rejält stort rum så lär du skaka ner tavlor och annat med två 15"are... Det blir helt vansinniga ljudtryck i ett normalt rum.

Nä, jag skulle också rekommendera en bra 12" i en stabil låda. (Eller två, om du verkligen vill ha tryck så det räcker och blir över.) Billiga 15" är oftast långsamma och "sladriga". Du får mycket snabbare och fastare bas även med en billig 12", och du får en riktigt bra 12" för ungefär samma pengar som en halvtaskig 15". Finns inte så många riktiga 15" att välja på heller; mest PA och bilelement. (Finns dock några PA-element med mjuk kant som låter väldigt bra, men då snackar vi tusenlappar per element...)

Håller med pwrdesign; kör med Peerless. Fantastiska element till vettiga priser. Tacksamma att bygga med också; det ska mycket till för att få dem att låta illa. Kanske låter mycket med nån tusenlapp för en 12" när man kan köpa en 15" för hälften - men man får verkligen vad man betalar för, och mer till. Kvaliten går inte att jämföra.

Vad beträffar lådor, så glöm Ljudias rekommendationer. De konstruktioner jag sett därifrån är pappkartonger. 19 mm spån till lådor på över 100 liter, helt utan stag och förstärkningar...!? (Fast de kanske har bättrat sig på senare år...?)

Jag byggde mina 15"are i 22 mm spån + invändiga stag, och det får betraktas som minimikrav. Använd helst MDF (tungt och hårt - perfekt), och staga alla ytor som vibrerar märkbart om du slår på dem. Allt flex resulterar i effektförlust och vad värre är; du riskerar att få missljud och/eller färgning av ljudet om sidorna vibrerar för mycket. Har sett enkla spån-lådor där sidorna fladdrar fullt synligt när man spelar, så detta är alltså relevant även om man inte bygger high-end-system. Det är inte så svårt att bygga stabilt när man bygger själv, så vaför inte försöka få ut det bästa av elementen när man ändå håller på?

Visa signatur

Tetradeca: i9-7940X @ 4 GHz H₂O | ASUS Rampage VI Extreme | 128 GB DDR4-3600 MHz | RTX 3070 Ti | GTX 1070 | LG OLED55CX | LG OLED48C1 | 2 x Acer XB271HU
Hex (server): i7-4930K @ 3.4 GHz H₂O | ASUS P9X79 | 64 GB DDR3 1866 MHz

Permalänk
Medlem

har fina mdf skivor hemma 30mm men jag hittade ngra Cerwin Vega på www.hifiklubben.se men inga rena element bara

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har inte hört några Cerwin Vega, men med tanke på priserna (och att vi snackar amerikanskt ljud ) så misstänker jag att du får bättre ljud och iaf jämförbart tryck med ett hemmabygge med Peerless-element för samma pengar. (Nu vet jag iofs inte vad det är för priser du hittat. )

Peerless har en extremt kraftig och långslagig 12" för ett par tusen: SWR308. Med tanke på vad deras "klenare" element presterar så tror jag den där skulle leverera rejält med både tryck och kvalitet. Tror knappast du skulle bli besviken om du byggde en låda i 30 mm MDF och slängde in en sån, ev. med tillhörande slavbas. Annars kan du alltid ta två... Eller fyra...

Observera att välbyggda element utan vidare kan "stämmas ner" med stor låda och låg avstämning (basreflex), om man verkligen vill spela subbas. Mest störande för musik, som ofta innehåller skräp under 30-40 Hz, men desto trevligare i bion.

Ska man vara riktigt extrem kan man ju alltid köra en basreflexsub ihop med ett lågbashorn på ca 4-5 meter eller så... Misstänker att man ganska lätt blåser ut fönster med ett sånt, bokstavligen. Att spela neråt 7 Hz med en sån anlägning kan dock vara direkt livsfarligt, så man ska nog inte bygga monsterhorn med det fetaste elementet man har råd med. (Bröstkorgens resonansfrevens ligger där ungefär, Ryssarna lär ha experimenterat med vapen baserade på infraljud. Resten kan du nog räkna ut...)

Visa signatur

Tetradeca: i9-7940X @ 4 GHz H₂O | ASUS Rampage VI Extreme | 128 GB DDR4-3600 MHz | RTX 3070 Ti | GTX 1070 | LG OLED55CX | LG OLED48C1 | 2 x Acer XB271HU

Permalänk

Är det bara jag som tycker det är jävligt bra kick i den bas som följer med detta:
http://213.238.202.163/boxshot.php?id=11788&typ=large
Är det bara för att det är så litet element som det blir så?

Har själv en 12:a i en bandpasslåda och två 8:or i varsina portade lådor. Tycker inte att jag får samma "kick" i ljudet som polarna får med sina 5.1 system för 900:- Sen får de alldrig sakerna på hyllorna at ramla ner eller magen att hoppa imkring, men jag tycker inte jag får samma kick i ljudet.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Små element har snabbare transientsvar, rent allmänt; det är därför stora high-end-högtalare kör med en j-a massa 8"are eller t o m mindre. Men sedan beror det mycket på vilka element man använder. Det finns riktigt rappa 15"are och helt värdelösa 10"are...

Sedan är inte en bandpasslåda det optimala om du vill ha tryck och snabb bas. Bandpasslådans stora fördel är att den (korrekt avstämd) ger spikrak frekvensgång mellan avstämningsfrekvenserna, men om jag minns rätt så ger den ingen "gain", utan ligger på max 0 dB, ungefär som en sluten låda.

Misstänker även att bandpasslådan blir något långsammare än en sluten eller basreflex med motsvarande element, men jag har aldrig kommit mig för att forska närmare i det. (Har funkat bra med bra element och basreflex hittils. )

Basreflex (och passiv radiator; annan konstruktion med samma princip) ger däremot en topp på upp till 6 dB; alltså en "märkbar höjning" av ljudtrycket. Stämmer man den lågt så kan man få en ganska rak ramp upp till 3, 4 dB eller så, och sedan ett brant fall mot lägre frekvenser. Vill man ha maximalt tryck så stämmer man så att man får en rejäl "bula" som toppar på 6 dB, men det blir naturligtvis på bekostnad av ljudkvaliten... (Blir lätt bullrigt och tryckande ljud.)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Peerless SWR308, är väl mest till bilar? vet inte om de blir sånna jag har ju råd men mor min säger max 1500kr för ett element Men men jag ska till Ljudia i Linköping i helgen, de kanske vet något bra råd för mig?

Hittade två basar ja skulle kunna tänka mig om de nu inte finns några bättre för runt 1500kr.

Ultimate ACW1000S - http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=9...
eller
Zachry BX-P12 - http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=9...

Zachry elementet verkar ju vara rätt så bra.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pr0bz
Peerless SWR308, är väl mest till bilar? vet inte om de blir sånna jag har ju råd men mor min säger max 1500kr för ett element Men men jag ska till Ljudia i Linköping i helgen, de kanske vet något bra råd för mig?

Hittade två basar ja skulle kunna tänka mig om de nu inte finns några bättre för runt 1500kr.

Ultimate ACW1000S - http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=9...
eller
Zachry BX-P12 - http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=9...

Zachry elementet verkar ju vara rätt så bra.

Dessa element skulle jag inte rekommendera, låter inget vidare.

Jag har haft ett Zachry D 250steg en gång i tiden, detta är mkt strömstarkt och låter väldigt bra för pengarna!

Jag har en Peerless 315SWR39/134 THSX-4L-AL SLS 830669 till salu också. Har haft den som hembiosub men den är knappt inspelad än, kanske spelad max 15 timmar.

Du kan få den för 600 +frakt.

Den är väldigt hifiaktig i karaktären. Spöar flera dyrare element i ljudkvalitet.

MVH Erik

Visa signatur

Medlem av Team 2 loud.
Tävlar i Db-dragracing.
Club 160db++

Permalänk

Har själv två stycken av dom elementen i varsit basshorn! Dom presterar väldigt bra plus att dom är hyfsat lättdrivna.

[edit] MGR elementen

Visa signatur

[KeyStroke] Wolfman

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ks_wolfman
Har själv två stycken av dom elementen i varsit basshorn! Dom presterar väldigt bra plus att dom är hyfsat lättdrivna.

Vilka element då?

Vad är de som får Zachry och Ultimate elemeneten att låta dåligt då? Jag tror jag går in på Ljudia i Linköping och lyssnar hoppas man får dra på högt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om kan bara meddela att ska man ha cervin wega så ska man kontkata dialect, dom säljer cervins bilbasar.
Cervin vega är mina favoriter....finns nästan inget som spelar ifrån dom enligt mig...

Visa signatur

=-Datorn:Athlon 64 2249mhz (9x250) s939(Primestabil 3 dygn), Abit KN8 Ultra Pci-e, 2x512 mb Kingston PC-3200 ,Powercolor X800GTO 16, Seagate 200Gb+250Gb+250Gb, Antec Lanboy,Zalman Cnps 7700 & NB47J, Seasonic S12 430w=-=Soffleksakerna:Viewpia 32" LCD (Mördad Av Postverket),Xbox 360 Pe, Dilog DT355-=

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuclear
Om kan bara meddela att ska man ha cervin wega så ska man kontkata dialect, dom säljer cervins bilbasar.
Cervin vega är mina favoriter....finns nästan inget som spelar ifrån dom enligt mig...

Cervin vega är ju dock mer ljudtryck än bra ljud.. visst, det är inte dåligt ljud i basarna, men jämnför med som tidigare sagt tex peerless så är det inte alls lika bra.

Permalänk
Citat:

Då har du inte lyssnat på mycket

Permalänk
Medlem

Jag slänger in en snabb fråga här. Vilken typ av potentiometer används i equlaizer. Är de logaritmiska eller linjära. Volym är logaritmisk och balansen är linjär men de resterande 5 i en 7bands equ. Vilken typ används till dom?

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk

Tacka vet jag cerwin vega 15", kan säga dom spelar jävligt bra. Har en i min golf

Visa signatur

Amd 1600+ | 220gb tre maxtor 1x20gb, 1x80gb & 1x120Gb | Gf4 Mx460 64Mb | 256Ddr
NY dator påväg!

Permalänk

Det var väl nån japan som uppfunnit träelement nu så när de är ute på marknaden kanske man skulle prova ett.

Visa signatur

R.I.P. Dimebag Darrell

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slabbefusk
Det var väl nån japan som uppfunnit träelement nu så när de är ute på marknaden kanske man skulle prova ett.

"skulle man kanske prova ett"

Det krävs extrema kunskaper om ljudbygge för att du ska få ut ngt av att köpa träelement för 10k styck.

Vill ni ha BRA basar som är byggda för välljud och extrema ljudtryck så ska ni köpa Digital design. Grymmare högtalare finns knappt.

Finns på: www.soundpressure.com

MVH Erik

Visa signatur

Medlem av Team 2 loud.
Tävlar i Db-dragracing.
Club 160db++

Permalänk

Coola ner lite, klart jag vet att man måste ha kunskapen att bygga men om de sjunker lite i pris kanske?

Visa signatur

R.I.P. Dimebag Darrell

Permalänk
Medlem

Nu fick jag mig ett ryck och blev ivrig gick ner till stan o köpte
MDS FAN-12 Power G 30.

vet inte om jag gjorde bort mig :S

Slaglängd: 40mm
Watt: 700 W
Watt rms: 350 W
SPL: 95 dB
Vas: 52,5
Qts: 0,35
Fs: 35,3 Hz
Impedans: 4 Ohm
Magnet: 70 Oz.
Frekvensomfång: 18 - 3000 Hz
Baffelhål: 277 mm
Monterings djup: 136 mm
Artikelnr: 100030
Rek. ca. pris: 1299 kr
Pris på nätet: 1049

Nån som vet något om dessa? jag håller på att bygga lådan nu säg till om jag har gjort bort mig för jag har ännu inte öppnat lådan med basen i. Så ja kan byta om de suger!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: Högtalarentusiaster, hjälp!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pr0bz
Hej jag tänkte köpa mig en ny subwoofer/ren bas, det får gärna vara "byggpaket" men de ska vara så man får med ritning. För ritningar måste jag ha Hälst färdigbygda högtalare men De får gärna vara byggpaket.

Tänkte beställa mig en:
GXS-15
http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=9...

Vet inte om den är bra det kan ju ni avgöra om det finns bättre.

Priset på det hela ska gå på runt 1500kr.

Förstärkaren jag ska driva med är min pärla
Zachry D-250
http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=7...

Just nu har jag ett temporärt hemmabygge, det låter väl reko men inte att man blir glad när man hör det! Därför tänkte jag byta till nått annat

Har samma högtalare fast topparna. Funkar hur bra som helst! Använder dem när jag e ute på spelningar m.m. Kan varmt rekomendera den lådan! Har funderat på att skaffa 2st sådana själv..!

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk

Ja jag som är audiofil vart sugen på denna tråd. skulle bygga en billig subba med så få komprosmiser som möjligt. Valet föll på en ultimate ux 10" och en låda på ca 20 liter sluten som är guten i betong. har ett slutsteg på 240 riktiga rms watt.

Måste säga att även jag vart nöjd med den. med mkt kraft så spelar alla element med cirkus samma parametrar mkt bra.

skulle rekomendera att du köper en BRA 10" bas och bygger en korrekt stum låda. får du lådan bra så spelar den mkt bra bas. Peerles elementen som någon rekomenderade är ej dumma så kör på dom tycker jag. gjut gärja lådan i betong eller fixa en låda i porslin. men annars kan man ju ta 44 mm MDF. se till att den blir tät bara..minsta springa där det ej skall vara en springa så låter det smörja...

Cerwin vega måste jag säga är världens bästa bas tillverkare...Bas kan dom spela men dom är inte riktade till dom som vill ha ett fint high end ljud.

Cerwin vega stroker är bland världens bästa baselement..slaglängd på 11 cm!!.......lycka till. (stavar ej så bra)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av =ezco=
Ja jag som är audiofil vart sugen på denna tråd. skulle bygga en billig subba med så få komprosmiser som möjligt. Valet föll på en ultimate ux 10" och en låda på ca 20 liter sluten som är guten i betong. har ett slutsteg på 240 riktiga rms watt.

Måste säga att även jag vart nöjd med den. med mkt kraft så spelar alla element med cirkus samma parametrar mkt bra.

skulle rekomendera att du köper en BRA 10" bas och bygger en korrekt stum låda. får du lådan bra så spelar den mkt bra bas. Peerles elementen som någon rekomenderade är ej dumma så kör på dom tycker jag. gjut gärja lådan i betong eller fixa en låda i porslin. men annars kan man ju ta 44 mm MDF. se till att den blir tät bara..minsta springa där det ej skall vara en springa så låter det smörja...

Cerwin vega måste jag säga är världens bästa bas tillverkare...Bas kan dom spela men dom är inte riktade till dom som vill ha ett fint high end ljud.

Cerwin vega stroker är bland världens bästa baselement..slaglängd på 11 cm!!.......lycka till. (stavar ej så bra)

Slabbefusk: Frågan är varför du skulle pröva dem? Har dem ngn egentlig fördel gentemot "vanliga" högtalare? Har du ngn länk till dem. Materialvalet är revolutionerande om konen är gjord i trä, dock så lär dem inte spela revolutionerande, då skulle man hört ngt om dem.

Strokerbasarna är byggda för ett syfte, att låta mkt, ngt annat är dem inte bra på.

Strokerbasarnas svaghet är´spolen, dem brinner ganska lätt om man stressar dem.

Världens bästa tillverkare kan man inte säga direkt. "Mest" kända är nog ett bättre uttryck.

MVH Erik

Visa signatur

Medlem av Team 2 loud.
Tävlar i Db-dragracing.
Club 160db++

Permalänk

Ok men trä har ju en ljuvlig akustisk och japanen ifråga har just uppfunnit det, det är ingen som har börjat producera dem än, jag läste förövrigt om det i Illustrerad Vetenskap.

Visa signatur

R.I.P. Dimebag Darrell

Permalänk
Citat:

Word!
Jag har ett par cerwin vega CLS-215 här är en länk http://www.hifiklubben.se/produkter/hoegtalare/golv/cerwin-ve...
Och två stycken bryggkopplade CERWIN-VEGA A-serie http://www.hifiklubben.se/produkter/stereo/foerstaerkare/cerw...

om det är någon som säger att cerwin vega inte spelar klart såå kom hem till mig då så ska ni få en provlyssning utöver det vanliga.

Mvh Martin

P.s Kan även tillägga att jag hade fest i sommras och jag pajjade både rutor, takpannor ramlade ner och grannar och polisen kom in så cerwin vega är inga dåliga grejer.

Mvh

Visa signatur

Amd Athlon 64 x2 2.6 5000+, Geforce 8800gts 320mb, Corsair, DDR2 2048MB 667MHz

Permalänk
Medlem

g-g-g-gravedigger.
du har redan berättat att du har
ett par cerwin vega CLS-215 här är en länk http://www.hifiklubben.se/produkter...alare_svart.htm
Och två stycken bryggkopplade CERWIN-VEGA A-serie http://www.hifiklubben.se/produkter...kare_2x170w.htm

i en annan tråd och och att du hade fest i somras så takpannorna ramla ner.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?