Permalänk

handdator, varför?

när det kommer till handdatorer så är jag så noob man kan komma,.. men en fråga som jag alltid ställer till mig själv är varför?

varför köpa en handdator när man kan lägga ut mer pengar och köpa en laptop???

visst, de små rackarna har en jävligt hög "vill-ha" faktor.. men vad kan man använda dessa till? - en del har skrivit att dom surfar med den.. men blir det inte ett jäkla scrollande i sidleds?
och hur är det med irc/icq/msn?

och det skulle vara kul ni handdator-users kunde ta nå screenshots på era smådatorer.. så att man kan få en aning om hur det ser ut när man surfar/chattar..

Visa signatur

It's like this, you know, this L33T thing, that you do when you, like, ownz someone

Permalänk
Medlem

Man har inte en handdator för att surfa. Strunta i det svenska namnet och tänk på det engelska namnet, där har du mer vad man har den till.
Jag skriver korta anteckningar, har den som almenacka och sånt.

Permalänk
Medlem

Visst fasen kan man ha handdatorn till att surfa. Naturligtvis inte i samma utsträckning som på PC:n, men fullgott för att få fram den information man letar efter.
Irc/Icq/MSN finns alla till PocketPC/WM2003, precis som en massa program till allt möjligt, spel, ja, det mesta.

Personligen tycker jag att det engelska namnet är mer vilseledande än det svenska. För en handdatorer är just vad de är.

Edit: Ska se om jag orkar ta några screenshots..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har den till:

- Spela spel
- Spela Musik (Mp3/WMA)
- Titta på film (visst, liten skärm, men helt ok)
- Surfa på toan...
- Surfa i sängen...
- ICQ/MSN

sen såklart en del anteckningar, skitbehändigt på t.ex. ikea

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Hmm, har en mycket gammal....
Palm V
Använder den framför allt som kalender men även för AvantGo, anteckningar, konverteringar, avancerad miniräknare, lite spel.

Fast vill har en ny men har en hel del annat som pengarna går åt till fn så det får vänta ett tag. Bristen på minne är helt klart den största bristen, sen är det ju gråskala :(, fast det finns en fördel och det är att den går att läsa öven i gassande solsken.

Permalänk
Medlem

Jag använder min handator till allting jag använder min PC till.
Bortsett från det naturliga att använda den som kalender, så används den till Fjärrkontrol, SMS/MMS, Taskig Digitalkamera, Kolla Scheman, Anteckna ideér, Spela Nes/Gba/GBC, IRC/MSN/ICQ, Titta på Serier, Mp3 spelare, Klocka mm.
Bilderna du ser är ifrån en Palm Zire 72, givetvis ser bilderna annorlunda ut på en PocketPC.

Mitt "Skrivbord"

Webbsurf i Standardläge

Mediaspelaren

IRC

MSN/ICQ

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Jag tittar lite smått på film, men främst använder jag den som mp3spelare och som kalender / anteckningsverktyg.
Skriver aldrig saker på lappar längre

Det är MYCKET smidigt att sköta kontakter via handdator då den syncar via outlook, och med rätt kringprylar så kan du synca rätt mycket.
Jag har outlooksync mellan
. Mobil
. PDA
. Hemtelefon
Det är rätt nice med telefonböcker osv.
Om jag uppdaterar / lägger till nånting på mobilen så är det snart uppdaterat överallt. Helt klart nice.

Mp3spelaren är bra, det är mycket bra ljud, så det är något som man ska passa på att använda..

Du kan genom att köpa en gps-mottagare använda din handdator som gps. Det är också väldigt nice, det blir en väldigt billig gps jämfört mot om du skulle köpa en exempelvis bil-gps med samma möjligheter (minus handdator-funktionerna då självklart).

Bluetooth / IR
Du kan fjärrstyra grejjer, TV, sterero, dator osv.
Samt skicka data till / från mobilen också om den har BT / IR.

Jag programmerar också på min, dock så är väl inte det något som passar alla, men är man programmeringsintresserad så är det rätt nice.

Pyttelitet tillägg är att jag kör SD-kort på både digitalkameran och handdatorn, så det är smidigt att flytta emellan...
Det är ju en liten bonus

Jag är otroligt trött, hoppas ändå att jag gör mig delvis förstådd

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag tycker att Palm-OS är så fruktansvärt fult. =/
Och trots att palmen har högre upplösning än PocketPC, ser allt ut som om man kör det på en TI:83 med med 16 färgers dusplay. Varför kan de inte modärnisera GUI:t lite? Ser precis ut som det gjorde för flera år sedan.

Återkommer med några screenshots från Windows Mobile 2003 senare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Jag tycker att Palm-OS är så fruktansvärt fult. =/
Och trots att palmen har högre upplösning än PocketPC, ser allt ut som om man kör det på en TI:83 med med 16 färgers dusplay. Varför kan de inte modärnisera GUI:t lite? Ser precis ut som det gjorde för flera år sedan.

Återkommer med några screenshots från Windows Mobile 2003 senare.

Där får jag allt hålla med dig. Bortsett från att kunna använda 3d:je partprogram för att skinna själva Launchern så har man rätt så begränsade möjligheter när det gäller att skinna resten utav Gui:et. Åandra sidan så fyller det sitt syfte och är användarvänligt. Till skillnad från vad jag finner i PocketPC, men det är nog mest en vanesak.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk

Så du undar varför man skulle köpa en handdator, när man kan lägga upp mer pengar och köpa en klumpigare maskin?

Varför inte lägga upp ännu mer pengar och skaffa en bil med inbyggt kontor... Den är ju också portabel.

Behöver man bara den funktionalitet som finns i en handdator, men vill ha med sig den överallt så köper man inte en laptop, som förvisso har högre kapacitet (som man ju inte behöver) men som kostar mer och väger ton att ha med sig...

Visa signatur

[size="1"]Min lillebrorsa, när jag förklarat om resistans för honom:
-Leder smala människor ström sämre?
Mitt svar: De leder sämre på längden, men bättre på tvären...[/size]

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag håller med författaren av tråden, jag är likaså helt nollställd på handdatorer, men känner ändå ett begär som den prylgalning jag är att jag måste skaffa en!

Jag har fått lite inblick över det hela nu, men har lite frågor:

*Hur antecknar jag? Hur skriver jag alltså, med andra ord?
*Hur i tusan kollar jag min mail när jag sitter på bussen? Hur fungerar det med internetuppkoppling osv? Förklara detta för mig

Jag behöver något att anteckna lite dagliga tankar och sysslor i. Gärna lyssna lite på musik. Internet är inte jätteviktigt men ett +

Vad rekommenderas för min del?

Edit: Efter lite sökning och läsning på nätet har jag kommit fram till att det finns wlan och bluetooth samt att koppla upp sig via mobilen.

Uppkoppling via mobil: Hur gör man och drar den pengar från kontantkortet då?

wlan: En pryl i datorn och en i handdatorn, sedan funkar mitt adsl på handdatorn likadant som på den stationära?

bluetooth: Här är jag helt nollställd. Förklara för mig hur detta fungerar samt vad det kostar osv. All fakta är uppskattad!

Jag har tittat på en Palm Vx, duger denna tro?

Visa signatur

Compaq-skräp.

Permalänk
Medlem

http://galleri.sweclockers.com/galleri_visa.php?chassi_id=387... Där kan du se lite hur det ser ut när man spelar och surfar..