Permalänk
Medlem

reverse på flera

Jag har förskt att söka men hittar inget vettigt. Jag undrar bara om man på något sätt kan ta reda på vilka domännamn som pekar mot en domän.

kör jag nslookup på [domän].se så får jag ett ip och när jag kör nslookup på det så får jag en helt annan domän (till mitt webhotell) följande:

Name: s28.loopia.se Address: 212.247.198.188 Aliases: 188.198.247.212.in-addr.arpa

Hur tar men reda på vilka domäner som pekar mot just detta ip?

EDIT: vad svårt det är att sätta bra rubriker när man inte har en aning om vad man frågar om...

Permalänk
Medlem

nslookup <ip address>, dock inte säkert att alla olika domänerna e upplada i revers dns.

Permalänk
Medlem

Man _kan_ lägga in flera PTR- (reverse) records för en och samma IP-adress, men det är Inte Rätt<tm>. Program som gör en IP-uppslagning med funktionen gethostbyaddr() förväntar sig nämligen bara ett svar och således blir det det första svaret som väljs (olika från gång till gång). Denna metod används alltså inte speciellt ofta.

Däremot brukar man ofta använda det omvända, dvs. flera A-records till en och samma domän. Detta görs för att skapa enkel form av lastbalansering (Round robin DNS).

Ett "fulknep" man kan använda för att ta reda på den information du söker är att göra en zonöverföring av hela den aktuella zonen. Ofta är detta dock spärrat då det är ganska osäkert, vilket även är fallet hos Loopia. Dom vill säkert inte vill bjuda på denna "gratisinformation", dvs. vilka domäner som delar på en specifik webbserver.

Permalänk
Medlem

men hur gör man för att ta fram denna info då det går att ta fram den "rätt väg" ?